Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
695611_0001.png
695611_0002.png
695611_0003.png
695611_0004.png
695611_0005.png
695611_0006.png
695611_0007.png
INSPIRATIONSPUNKTER
18. maj 2009
/sm-ebst
Samråd BOU om renoveringspuljen den 20. maj 2009Spørgsmål ÆMinisteren bedes redegøre for administrationen af renove-ringspuljen. Herunder:a. Hvilke problemer der har været med administration af re-noveringspuljen?b. Hvad ministeren har gjort for at løse problemerne? Herun-der hvad ministeren har gjort for at løse problemerne sidenDansk Byggeris henvendelse af 24. april?c. Hvilke problemer med administration af renoveringspuljender fortsat ikke er løst?d. Hvad ministeren vil gøre for at løse problemerne?e. Hvornår borgere og håndværkere kan forvente at fortsateksisterende problemer vil være løst, kan ministeren garan-tere en deadline for dette?
Spørgsmål ØMinisteren bedes redegøre for, hvad ministeren vil gøre for atarbejdet med de enkelte renoveringsprojekter hurtigst kankomme i gang, så renoveringspuljen kan sætte gang i beskæfti-gelsen?
Spørgsmål Å
2/7
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren kan sikre, at denbeskæftigelsesmæssige effekt af puljen ikke er blevet forringetsom følge af at de administrative problemer? Herunder omministeren kan garantere, at de administrative problemer medrenoveringspuljen ikke har skabt en negativ beskæftigelsesef-fekt?
[Indledning]
Hensigten med renoveringspuljen er som bekendt at sætte gangi beskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren.
Det er rigtigt, at efter Erhvervs- og Byggestyrelsen er gået igang med at behandle ansøgningerne, har det vist sig, at der erfejl i et langt større antal ansøgninger end forudsat.
Styrelsen har oplyst, at der er fejl i ca. 28 pct. at ansøgningernemod forventet 10 pct. Det medfører naturligvis, at det tagerlængere tid at behandle ansøgninger, når sagsbehandlerne skalbruge tid på at skrive ud til ansøgerne og indhente nye oplys-ninger, som er nødvendige for at tage stilling til ansøgningen.
Hertil kommer, at der foruden den egentlige sagsbehandlingbruges mange ressourcer på at besvare både skriftlige ogmundtlige spørgsmål fra ansøgere og virksomheder om ansøg-ningerne. Der er besvaret over 35.000 mails og breve og om-kring 17.000 telefonopkald i styrelsens hotline.
Da det efter en indkøringsperiode på ca. 2 uger blev klart, atsagsbehandlingen på grund af de mange fejl er tungere end an-
3/7
taget, har vi taget en række initiativer og blandt andet sat fleresagsbehandlere ind.
Fra den 18. maj har styrelsen øget kapaciteten til det dobbelte,nemlig 95 sagsbehandlere og supervisere fra styrelsen.
Oprindeligt var det forventningen, at sagsbehandlingen kunnevære afsluttet medio juni. Med den ekstra bemanding forventerErhvervs- og Byggestyrelsen, at alle ansøgninger kan være be-handlet ved udgangen af juni.
Jeg forstår godt, at borgere og virksomheder er utålmodige.Det ville naturligvis være bedre, hvis alle ansøgninger kunnevære behandlet nu, men som nævnt er behandlingen af sagerneet meget omfattende arbejde. Med den ekstra bemanding vilsagsbehandlingen dog højst tage 14 dage mere end oprindeligtberegnet.
Samtidig vil jeg nævne, at Erhvervs- og Byggestyrelsen tildags dato har behandlet en tredjedel af ansøgningerne dvs.35.000 og heraf givet 25.000 tilsagn.[Igangsættelse af arbejder uden tilsagn]
Dansk Byggeri rettede den 24. april henvendelse til Boligud-valget med 2 ønsker om ændringer af puljen.
For det første ønskede Dansk Byggeri, at arbejderne kunneigangsættes, før der ligger et tilsagn til arbejdet. Det har været
4/7
et ønske fra mange i byggebranchen at ændre denne bestem-melse.
Dansk Byggeri mener, at byggeriet er gået i stå, fordi der ikkegives tilsagn hurtigt nok til at sætte gang i beskæftigelsen ibygge- og anlægssektoren. Det er jeg ikke enig i.
Jeg kan oplyse, at der indtil nu er givet næsten 25.000 tilsagnsvarende til, at der kan igangsættes bygge- og anlægsprojekterfor mindst 1 mia. kr.
Jeg har forståelse for, at virksomhederne gerne vil i gang hur-tigst muligt. Alligevel mener jeg fortsat, det er en fornuftig re-gel, at man skal have tilsagn, førend man kan iværksætte ar-bejdet. Hvis vi ændrer bestemmelsen, giver det nemlig en langrække problemer for både ansøgere og virksomheder.
For ansøgerne betyder det, at de risikerer at igangsætte projek-ter, hvor de senere får helt eller delvist afslag på tilskud. Somnævnt har det vist sig, at der er fejl i ca. en tredjedel af alle an-søgningerne. Det svarer til, at op mod 30.000 ansøgere risike-rer at få helt eller delvist afslag på et projekt, de allerede er gå-et i gang med, og at deres byggearbejde dermed kan blive optil 25.000 kr. dyrere, end de oprindeligt havde forventet.
For virksomhederne betyder det, at de kan iværksætte arbejdet,men de kan ikke få udbetalt tilskud, før tilsagnet foreligger.Det vil sige, at de står overfor en generel usikkerhed, fx om an-
5/7
søger vil betale for det igangsatte arbejde, hvis tilskudsansøg-ningen ikke imødekommes.
I så fald skal virksomhederne tilbage til kunden for at bede omyderligere betaling. Her vil der let kunne opstå uenighed, navn-lig hvis kunden mener, at virksomheden har rådgivet eller in-formeret om tilskudsmulighederne.
Virksomhederne har ingen administrativ klageadgang, og deter min forventning, at vi som politikere vil få en masse hen-vendelser fra skuffede og frustrerede borgere og virksomheder,hvis vi lemper på tilsagnskravet.
Som nævnt er sagsbehandlingen altså også kun forlænget med14 dage, og der er på nuværende tidspunkt givet næsten 25.000tilsagn, som vil kunne give en aktivitetsvirkning på 1 mia. kr.
Derfor mener jeg, at vi hverken gør ansøgerne eller virksom-hederne en tjeneste, hvis vi ændrer reglerne, selv om det påkort sigt kan virke som en god idé. Konklusionen er, at det eren ganske fornuftig regel, som på den lidt længere bane sparerbåde ansøgere og virksomheder for en række problemer. Jegvil derfor ikke tage initiativ til en ændring.[Udbetaling til håndværkerne]
Det samme gælder Dansk Byggeris andet ønske om at ændrereglerne. Dansk Byggeri ønsker, at tilskuddet først kan udbeta-les, når ansøger har betalt sin del af regningen, således at virk-
6/7
somheden også i de tilfælde, hvor ansøger ikke betaler, får ud-betalt tilskuddet.
Som jeg tidligere har oplyst til udvalget, er denne bestemmelseindført af kontrolhensyn for at sikre, at der kun gives tilskud tilprojekter, som reelt er gennemført.
I de tilfælde, hvor kunden ikke kan eller vil betale for udførel-sen af arbejdet, gælder de regler, som altid gælder i et forholdmellem kunde og virksomhed, og det ændrer denne lov ikkepå. Jeg finder derfor ikke anledning til ændringer i denne be-stemmelse.
Jeg vil også gerne benytte lejligheden til at redegøre for udbe-talingsdelen, som der har været en del omtale af i sidste uge.
Det
elektroniske
udbetalingsskema
blev
lagt
ud
www.boligforbedringer.dkden 15. maj 2009, dvs. en månedefter at puljen åbnede for ansøgninger. De få håndværkere,som havde udført arbejdet inden, den elektroniske løsning blevhelt klar, har i mellemtiden kunnet indsende deres anmodningom udbetaling på papir til Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Jeg kan oplyse, at alle anmodningerne om udbetaling er blevetbehandlet og anvist til betaling inden for 5 dage.
[Administrative problemer]
7/7
Jeg er desuden blevet bedt om at redegøre for, hvilke admini-strative problemer, der fortsat ikke er løst, hvad jeg vil gøre forat løse dem, og hvornår borgere og virksomheder kan forvente,at problemerne er løst.
Som sagt har det vist sig, at sagsbehandlingen er tungere endforudsat, men det har Erhvervs- og Byggestyrelsen taget håndom ved at indsætte flere sagsbehandlere, så alle ansøgningerforventes at være behandlede med udgangen af juni, dvs. højst14 dage senere end oprindeligt forudsat ved lovens vedtagelse.[Beskæftigelseseffekt]
For så vidt angår beskæftigelseseffekten, er det korrekt, at derikke er givet tilsagn så hurtigt, som det oprindeligt var forud-sat. Det skal dog siges, at allerede dagen efter, at puljen åbne-de, blev der givet tilsagn, så der kunne igangsættes byggear-bejder. Det er herudover gået hurtigere og hurtigere med at be-handle sagerne både som følge af, at indkøringsperioden eroverstået og som følge af, at der løbende er blevet indsat nyesagsbehandlere.
Der er som nævnt givet næsten 25.000 tilsagn til dato. Det sva-rer til en aktivitetsvirkning på ca. 1 mia. kr.
Til sidst vil jeg gerne sige, at renoveringspuljen er blevet til påmeget kort tid, og jeg mener, at puljen under de givne forud-sætninger er blevet administreret på fornuftig vis.