Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
694991_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
3. juni 2009

Besvarelse af spørgsmål 125 alm. del stillet af Boligudvalget efter øn-

ske fra Per Clausen (EL) den 15. maj 2009.

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål 125:

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Økonomi- og Erhvervsstyrelsenikke har haft en elektronisk løsning klar, så håndværkerne har haft mulig-hed for at sende deres regninger ind til statens renoveringspulje elektro-nisk fra første dag og vil ministeren sikre, at en sådan ordning etableresomgående?
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervs- og Byggestyrelsen, som oply-ser følgende, som jeg kan henholde mig til:”Der har været et kort tidsrum til rådighed til at etablere det administrati-ve grundlag for renoveringspuljen, herunder de elektroniske løsninger tilansøgning om tilsagn og anmodning om udbetaling fra puljen. Erhvervs-og Byggestyrelsen prioriterede udvikling af den elektroniske løsning tilansøgningerne højest, således at denne var klar til den 14. april 2009,hvor der blev åbnet for ansøgninger.Da de arbejder, hvortil der gives tilskud, ikke må igangsættes, før der ergivet tilsagn, og arbejdet først skal gennemføres, inden der kan anmodesom udbetaling, var der ikke behov for at have den elektroniske løsninghertil klar fra første dag.Den elektroniske betalingsanmodning til virksomhederne blev lagt påhjemmesidenwww.boligforbedringer.dkden 15. maj 2009. Indtil da hav-de virksomhederne mulighed for at printe anmodningsskemaet ud og ind-sende det til styrelsen pr. post. Styrelsen har modtaget meget få (ca. 50)betalingsanmodninger pr. post eller mail.”