Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
Side 1 af 7
Talepunkter til besvarelse af samrådsspørgsmål Wog X vedrørende ophævelse af momsfritagelserne forejendomsadministration og levering af fast ejendom iBoligudvalget den 28. april 2009
Indledning:Jeg vil gerne indlede med at berette om hele skatte-reformen. En reform, som er et stort fremskridt for alleskatteydere. En reform, som også vil gavne lejerne. Det eren historisk reform – både hvad angår de samledeskattelettelser, de markante nedsættelser af skatten påarbejde, men også hvad angår de markante nedsættelser afmarginalskatterne.
Samrådsspørgsmål W”Ministeren bedes redegøre for, om moms på viceværter eren del af skattereformen ’Forårspakke 2.0’? Vil ministerenbekræfte, at huslejerne i lejeboliger vil stige, hvis derindføres moms på ejendomsadministration og viceværter.Og er dette ikke i strid med statsministerens garanti fra
Side 2 af 7
valgkampen 2001 for, at huslejen for lejere ikke vil stigeunder den nuværende statsminister?”Svar:Indledningsvis vil jeg gerne beklage forvirringen omophævelsen af denne momsfritagelse.Det endelige lovforslag er ændret. Skattereformen medføreringen ændringer for moms i forbindelse med viceværtereller anden intern ejendomsadministration. Skattereformenmedfører derfor heller ingen huslejestigninger som følge afpålægsmoms.
Jeg vil foreslå, at der trædes et skridt tilbage. Hvis man stårfor tæt på et billede, ser man primært de enkeltepenselstrøg. Man kan derfor blive for fokuseret på enkeltefarvevalg. Men et billede skal betragtes i sin helhed, detsamme gør sig gældende for skattereformen. I stedet for atfokusere udelukkende på enkelte paragraffer eller enkeltefinansieringskilder, skal skattereformen ses i sin helhed.I alt lettes indkomstskatterne mv. således med ca. 29mia. kr.Bundskatten sættes ned med 1,5 pct.point.
Side 3 af 7
Mellemskatten på 6 pct. afskaffes.Indkomstgrænsen for topskat forhøjes. Der indføresen indtægtsbestemt ”grøn check”, ogPensionstillægget til pensionister forhøjes med 2.000kr.I alt slipper næsten 350.000 personer fremover for atbetale topskat, og samtidig nedsættes den højestemarginalskat for personer, der stadig betaler topskat.Holbarheden forbedres.Også lejerne som gruppe vil få en indkomstfremgangsom følge af skattereformen.
De grundlæggende principper bag skattereformen er:Skattereformen er fuldt finansieret. Og man kan ikke,som oppositionen hævder, have brugt pengene på nyeoffentlige udgifter. De er der kun i kraft afskattereformen. Det ville således kræve forhøjelse afenten skatter eller afgifter – hvilket igen ville givemindre forbrug. Ikke lige det vi har behov for i dissekrisetider.
Side 4 af 7
Fjernelse af undtagelser og særregler, såledesskattegrundlaget bredes ud, men med laverebeskatning til følge.Samtidig med reformen vil regeringen således gerneforenkle momsreglerne og stille virksomhederne lige ved,at der bliver færre momsfritagelser.Dele af erhvervslivet modtager i dag erhvervsstøtteindirekte gennem særlige undtagelser i momssystemet,f.eks. levering af fast ejendom og ejendomsadministration.
Momsfritagelsen, som i mange tilfælde er konkurrence-forvridende, er ofte udsprunget af historiske forhold somikke længere er gældende. Støtten er næsten pr. automatiksat op, hver gang den generelle momssats er steget. Det erregeringens politik, at de danske særregler fjernes, hvilketreducerer forvridningerne og sikrer et bidrag til finansieringaf lavere marginalskatter.
På den måde sikres det, at virksomhederne bliver behandletens og dermed har mere lige muligheder for at udvikle sigog konkurrere om at tiltrække arbejdskraft mv.
Side 5 af 7
Hvis særlige formål skal tilgodeses, er det mere effektivt atstøtte formålet direkte, idet det dog samtidigt skal sikres, atafkastet står mål med støttens størrelse.
Det er desuden regeringens opfattelse, at forenkling af dendanske momslov bidrager til samfundsmæssig effektivitet.
Derimod fastholder vi et finansieringsbidrag fra at ophævemomsfritagelsen for ekstern ejendomsadministration.
Fjernelsen af denne momsfritagelse vil medføre husleje-stigninger for nogle – både ejere, andelshavere og lejere.Det er dog ikke alle, der vil få huslejestigninger. Blandtandet vil ca. 58 pct. af den almene boligsektor ikke bliveberørt. De, der får huslejestigninger, vil i gennemsnit fåhuslejestigninger på 20 – 25 kr. pr. måned, når derkorrigeres for, at huslejestigningerne automatisk medførerhøjere boligstøtte. Der er således tale om relativt små beløbfor de enkelte beboere.
Side 6 af 7
Samrådsspørgsmål X”Det foreslås i forslag til lov om ændring afmerværdiafgiftsloven og lov om afgift af lønsum m.v., atden hidtidige momsfritagelse for levering af fast ejendomophører. Hvordan hænger forslaget sammen medVelfærdsministeriets indsats for at give kommunerne bedremuligheder for at opføre almene boliger, herunder ved enhævelse af maksimumbeløbet for alment nybyggeri?"
Svar:Momsen på byggegrunde forventes i et betydeligt omfangat blive nedvæltet i grundpriserne. [dvs. at omkostningenmå bæres af ejeren, da markedet ikke kan bære yderligereomkostninger]. Når momsen på byggegrunde blivernedvæltet i lavere priser, vil forslaget ikke påvirkemulighederne for at opføre mere alment byggeri, dagrundpriserne vil være uændrede.På længere sigt kan ophævelsen af momsfritagelsen forlevering af fast ejendom isoleret set måske gøre det dyrereat opføre alle former for boliger – herunder almene boliger.Men ophævelsen af momsfritagelsen for levering af fast
Side 7 af 7
ejendom bør ses i sammenhæng med effekterne af heleskattereformen. Det er regeringens vurdering, atskattereformen både stimulerer beskæftigelsen, og at den ersocialt afbalanceret. Det er også til glæde for beboere ialment byggeri.Betydningen for byggeriet af almene boliger bør desudenses i sammenhæng med regeringens samlede tiltag på detteområde.Det er herudover værd at bemærke, at ophør af nogle af dedanske særregler i forhold til EU’s fælles momssystembetyder at det danske momssystem i højere grad tilpassesEU-retten, ligesom Skattekommissionen har foreslået.Desuden bidrager forslagene vedr. ophævelse afmomsfritagelserne med godt 1,2 mia. kr. til finansiering aflempelser af skatten på arbejde.