Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 5. maj 2009
KAL/ J.nr. 2008-7467
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 24. april 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 105 (BOU Alm. del), stillet efter ønske fra Anita Knakker-gaard (DF)
Spørgsmål nr. 105:Ministeren bedes redegøre for, om en boligorganisation kan modsætte sig,at et flertal af lejerne på et afdelingsmøde i en almen afdeling beslutter, atafdelingsbestyrelsen skal indgå en sekretariatsaftale med en lejerorganisati-on. Det ønskes desuden oplyst, hvilken betydning det har, hvis beslutningenefterfølgende af et flertal af lejerne er vedtaget ved en urafstemning i afde-lingen.Svar:De gældende regler om almene boligorganisationer indeholder ikke udtryk-kelige bestemmelser om afdelingernes mulighed for at indmelde sig i enlejerforening med en sekretariatsaftale, og der har mig bekendt heller aldrigværet sådanne regler. Spørgsmålet om almene afdelingers mulighed for atmelde sig ind i en lejerforening beror derfor på en fortolkning af de alminde-ligt gældende regler i lovgivningen om almene boliger.Jeg kan oplyse, at det fremgår af almenboliglovens § 6, stk. 1, at en almenboligorganisations hovedformål bl.a. er at udleje og administrere almeneboliger.Af lovens § 7 fremgår, at boligorganisationens ledelse skal sikre en forsvarligdrift af boligorganisationen og dens afdelinger. Driften skal tilrettelæggesefter rationelle administrationsmetoder, og forvaltningsudgifterne skal søgesholdt på det lavest mulige niveau. Ved forvaltningen skal beboernes interes-ser tilgodeses og boligorganisationens og afdelingernes anliggender vareta-ges bedst muligt.
2
Af driftsbekendtgørelsens § 12, stk. 1, fremgår det, at boligorganisationensbestyrelse har den overordnede ledelse af boligorganisationen og dens af-delinger. Bestyrelsen er dermed ansvarlig for driften, herunder for at udlej-ning, budgetlægning, regnskabsaflæggelse, lejefastsættelse og den dagligeadministration sker i overensstemmelse med de herfor gældende regler.Organisationsbestyrelsen har således det juridiske og økonomiske ansvarfor organisationen som helhed – det vil sige også for de enkelte afdelingersdrift.Disse bestemmelser indebærer efter min opfattelse, at det er boligorganisa-tionens bestyrelse, der har kompetencen til at indgå alle aftaler udadtil –altså både aftaler, der vedrører selve boligorganisationen, og aftaler, somvedrører den enkelte afdeling. Det bemærkes, at lejerne udgør flertallet iboligorganisationens bestyrelse.Som anført ovenfor har organisationsbestyrelsen det juridiske og økonomi-ske ansvar for de enkelte afdelingers drift. Dette forhold indebærer, at enafdeling ikke har kompetence til at indgå en sekretariatsaftale uden organi-sationsbestyrelsens samtykke. Det er i den forbindelse uden betydning, omen beslutning herom er truffet på afdelingsmødet eller ved en efterfølgendeurafstemning.Hvis boligorganisationens bestyrelse vurderer, at afdelingen har behov foren anden form for vejledning eller for supplerende vejledning i forhold til denvejledning, som boligorganisationen yder afdelingen, kan organisationsbe-styrelsen godkende, at der for afdelingen indgås en sekretariatsaftale meden lejerforening. Aftalen skal som nævnt indgås af organisationsbestyrelsen.Udgifterne til en sekretariatsaftale vil i givet fald indgå som en driftsudgift forafdelingen og vil dermed skulle betales af alle lejere over huslejen. Det erderfor efter min opfattelse velbegrundet, at boligorganisationens bestyrelseskal godkende sådanne udgifter.
Karen Ellemann/ Mikael L Kristensen