Det talte ord gælder

 

 

 

Samrådsspørgsmål A:

Ministeren bedes give en status over nybyggeri af almene boliger, og herunder redegøre for udviklingen og status i det arbejde, som det nedsatte udvalg, der arbejder med byggeri af almene boliger, skal udføre. I forlængelse heraf bedes ministeren forklare, hvordan det kan gå til, at fem møder på to måneder er blevet aflyst.

Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i Folketingsåret 2007-08, 2. samling, jf. BOU alm. del - samrådsspm. I.

 

Svar:

Aktuelt skønnes det, at der vil blive givet tilsagn til 2.500-3.000 almene boliger i 2008, mens der vil blive påbegyndt omkring 3.000 boliger. Erfaringsmæssigt fordeler tilsagnene sig sjældent jævnt over året. De endelige tal kan derfor godt blive både højere og lavere. Da grundkapitalen for plejeboliger også i 2009 vil være 7 pct., er der ikke grund til at forvente nogen ophobning af tilsagn sidst på året.

 

Det meget lave tilsagnsniveau i 2007 kan til dels forklares af, at grundkapitalen blev forhøjet fra 7 pct. i 2006 til 14 pct. i 2007 og efterfølgende reduceret til 7 pct. for plejeboliger i 2008. Med kommuneaftalen for 2008 står det klart, at nedsættelsen for plejeboliger forlænges til 2009 for at sikre kommunerne mulighed for løbende at opfylde plejeboliggarantien.

 

Hertil kommer, at det i visse dele af landet er blevet vanskeligt at opføre alment byggeri inden for de gældende maksimumsbeløb.

 

Netop for at sikre opfyldelse af plejeboliggarantien blev maksimumsbeløbet for ældreboliger derfor forhøjet i de geografiske områder, hvor det var mest presset.

 

Samtidig anmodede regeringen udvalget vedr. styring af den almene boligsektor om at udvide sit kommissorium, således at udvalget tillige fik til opgave at overveje reguleringen af anskaffelsesudgifterne.

 

Udvalget vedr. styring af den almene boligsektor blev – som bekendt - nedsat som led i boligaftalen fra 2006 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om anvendelsen af den almene sektors midler.

 

I henhold til udvalgets oprindelige kommissorium skulle udvalget opstille forslag til en overordnet model for styringen af den almene boligsektor samt komme med forslag til øgede frihedsgrader samt til forenklinger på en række delområder, herunder også finansieringen af nybyggeriet.

 

Denne første del af udvalgets arbejde blev afsluttet med rapporten om ’Den almene boligsektors styring’, som blev offentliggjort i juni måned 2008.

 

Med udvidelsen af kommissoriet skal udvalget i anden del af arbejdet behandle de økonomiske rammer for nybyggeriet og belyse disse i sammenhæng med finansieringen af det almene nybyggeri.

 

Udvalget har således 2 opgaver. For det første skal udvalget belyse mulighederne for at erstatte den nuværende styring af nybyggeriets anskaffelsessum og husleje gennem maksimumsbeløb med en øget incitamentsstyring. Som led heri skal udvalget afdække mulighederne for bedre at tilgodese hensyn til blandt andet totaløkonomi og energimæssige hensyn.

 

For det andet har udvalget haft til opgave at afdække mulighederne for en ændring af nybyggeriets finansiering, som nedsætter startlejen og tilgodeser behovet for tryghed for lejerne.

 

Finansieringsudvalget har siden maj måned 2008 holdt 3 møder. Udover at beskrive finansieringsreglerne og reglerne for regulering af anskaffelsessummen har udvalget analyseret udviklingen i husleje og anskaffelsessummer og herunder overvejet behovet for ændringer i de gældende regler og ordninger. Endelig har udvalget diskuteret foreløbige skitser til mulige løsninger og ændringer.

 

På baggrund af disse diskussioner er oplæg til løsningsforslag og ændringer under udarbejdelse. Der er tale om komplicerede problemstillinger, hvor en række forskellige hensyn meget nøje må overvejes. Det tager tid – og den fik udvalget som udgangspunkt ikke meget af. Derfor har det været nødvendigt flere gange at revidere de foreløbige – og må vi konstatere optimistiske – tidsplaner for udvalgets arbejde. Der er således ikke tale om, at der eksisterer en eller anden ’politisk’ dagorden, som sigter på at trække tiden ud. Der er alene tale om hensynet til at levere rimelige og holdbare løsninger på problemerne.

 

Jeg forventer, at udvalget snarest kan færdiggøre sit arbejde. Herefter vil regeringen tage stilling til udvalgets anbefalinger og fremsætte lovforslag med de nødvendige ændringer.

 

Tak for ordet.