2008-09
Alm.del Beretning 8
Offentligt
787557_0001.png
787557_0002.png
787557_0003.png
787557_0004.png
787557_0005.png
787557_0006.png
787557_0007.png
787557_0008.png
787557_0009.png
Beretning nr.8
Folketinget 2008 - 09Beretning afgivet af Udvalget til Valgs Prøvelse den 17. juni 2009
Beretningom
klager i forbindelse med folkeafstemningen den 7. juni 2009 omændringen af tronfølgelovenVed en folkeafstemning er det indenrigs- og socialministeren, der afgør resultatet affolkeafstemningen, jf. § 102 i lov om valg til Folketinget, og Folketinget skal således ikke afgiveindstilling om godkendelse af en folkeafstemning. Folketinget har alene den parlamentariskekontrol, hvilket indebærer en stillingtagen til den enkelte klage, herunder om der er sket entilsidesættelse af de gældende regler, og/eller om der er behov for at ændre gældende regler ogprocedurer, jf. § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og socialministeren har til Folketinget fremsendt 7 rettidigt indgivne klager vedrørendefolkeafstemningen om ændringen af tronfølgeloven, der fandt sted den 7. juni 2009. Herudover harudvalget modtaget 2 klager, der er indgivet efter klagefristens udløb.Udvalget har behandlet klagerne i 1 møde. En beskrivelse af den enkelte klage, et uddrag af denpågældende kommunes udtalelse og af ministeriets kommentarer samt udvalgets stilling til denenkelte klagesag følger nedenfor. Der er ud over de ovenfor omtalte klager indkommet en rækkeklager, der kan henføres til både afviklingen af folkeafstemningen og det samme dag afholdte valgtil Europa-Parlamentet. Disse klager er behandlet i den samtidig med afgivningen af denneberetning afgivne betænkning og indstilling vedrørende valgene til Europa-Parlamentet (B 204).De enkelte klagesager1) Klaus Bonde, København S, klager over, at der på afstemningsstedet Dyveke Skole på Amagerikke var det fornødne antal stemmesedler til folkeafstemningen om ændringen af tronfølgeloven.Klageren var kl. 12.55 mødt frem ved valgbordet på afstemningsstedet og fik oplyst, at der ikkevar flere stemmesedler til folkeafstemningen, og at det ikke var muligt at få udleveret stemmesedlerfra et af de øvrige valgborde. Det blev videre oplyst, at der var bestilt flere stemmesedler, men atdet ikke kunne oplyses, hvornår disse stemmesedler ville komme frem.Københavns Kommune har – efter indhentet redegørelse fra valgsekretæren – oplyst, at der ikkehar manglet stemmesedler på noget afstemningssted i København, da der var bestilt stemmesedlersvarende til 90 pct. af de stemmeberettigede i kommunen. Københavns Kommune oplyser videre, atdet heller ikke var muligt at »låne« fra nabobordene, da der var givet strenge instrukser omregnskabsførelse med de udleverede stemmesedler.Det fremgår af den indhentede redegørelse fra valgsekretæren, at ledelsen på afstemningsstedetikke på noget tidspunkt har modtaget oplysninger om, at der manglede stemmesedler vedvalgbordene, og at valgsekretæren derfor ikke kan bekræfte klagen.Københavns Kommune har endvidere oplyst, at de ikke udleverede stemmesedler ligger i aflåstdepot og afhentes løbende, og at vælgeren må have været så uheldig, at bordet løb tør forstemmesedler for en kort stund. Endelig oplyser kommunen, at instruksen til valgstedet var, at der
2
skulle hentes stemmesedler, så der ikke opstod mangel på stemmesedler ved valgbordene, ogvalgstedet kan da heller ikke bekræfte, at der på noget tidspunkt manglede stemmesedler.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 97, stk. 1, jf. § 23, stk. 2, i lov om valgtil Folketinget, at valgstyrelsen sørger for at få fremstillet stemmesedlerne ved afstemningen iopstillingskredsen.I ministeriets vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning søndag den 7.juni 2009 om forslag til ændring af tronfølgeloven, afsnit 6.1, er angivet, at valgbestyrelsen skalsørge for, at det nødvendige antal stemmesedler er afleveret til kommunalbestyrelsen i god tid indenafstemningens begyndelse, jf. princippet i lovens § 44.Kommunalbestyrelsen skal endelig sørge for, at der på afstemningsstedet er truffet de fornødneforberedelser til afstemningen, jf. lovens § 45, jf. § 99, hvilket bl.a. indebærer, at det skal sikres, atder løbende på hvert afstemningssted er det nødvendige antal stemmesedler under afstemningen.Udtalelsen fra Københavns Kommune har ikke givet ministeriet anledning til bemærkninger.Udvalget finder, at der var det fornødne antal stemmesedler til stede på afstemningsstedet, og atder må gives de tilforordnede den fornødne tid til at hente flere stemmesedler, hvis der pludseligopstår behov herfor.2) Lene Steenbuch, Allinge, klager over udformningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen,som hun finder mangelfuld, idet der ikke var angivet på stemmesedlen, hvad der blev stemt om.Endvidere klages over, at de opslag om afstemningen, der var ophængt på afstemningsstedet, varmangelfulde.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 98, stk. 1, i lov om valg til Folketinget,at der på stemmesedlerne ved folkeafstemningen klart adskilt skal være trykt ordene ja og nej.Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 2, at indenrigs- og socialministeren fastsætter nærmereregler om stemmesedlens indhold og udformning.De nærmere regler for stemmesedlens indhold og udformning er fastsat i bekendtgørelse omstemmesedler til brug ved folkeafstemninger (bekendtgørelse nr. 261 af 31. marts 2009).Af § 4, stk. 1, følger, at der på stemmesedlerne øverst til højre med små bogstaver anføres enbetegnelse for den opstillingskreds, til hvilken de er bestemt. Umiddelbart under denne betegnelseanføres, ligeledes med små bogstaver, dato og år for afstemningen.Af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, fremgår, at såfremt der samme dag afholdes afstemning om flerelovforslag eller love, anføres umiddelbart under den i stk. 1 nævnte betegnelse, begyndende frastemmesedlens venstre kant, med fede typer titlen og med almindelige typer en eventuel undertitelpå det lovforslag eller den lov, der stemmes om.Af bekendtgørelsens §§ 5, 7 og 8 følger endvidere, at der på stemmesedlen skal angiveshenholdsvis »Sæt X i én af rubrikkerne«, »Ja« og »Nej«. Endvidere følger det af bekendtgørelsens §10, at ud over det, der er nævnt i de foregående paragraffer, må intet ord eller bogstav og intet navn,tal eller tegn være påført nogen stemmeseddel ved tryk eller skrift eller på anden måde.Stemmesedlernes indhold og udformning følger således af regler fastsat af Indenrigs- ogSocialministeriet. Det er således kun i tilfælde, hvor der samme dag afholdes afstemning om flerelovforslag eller love, at titlen og eventuelt undertitlen på det lovforslag eller den lov, der stemmesom, skal anføres på stemmesedlen. Ministeriet udsendte forud for afstemningen en skabelon tilkommunalbestyrelserne til brug ved trykningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen omændring af tronfølgeloven, der var i overensstemmelse med de regler, der følger af bekendtgørelse
3
om stemmesedler til brug ved folkeafstemninger. Skabelonen er optrykt som bilag 4 tilvejledningen.Det har således været i overensstemmelse med de gældende regler, at afstemningstemaet veddenne folkeafstemning ikke var påført stemmesedlen.For så vidt angår indholdet af opslagene til folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven, dervar ophængt på afstemningsstederne, kan Indenrigs- og Socialministeriet oplyse, at det følger af §99, stk. 2, i lov om valg til Folketinget, at der ved opslag i stemmerummet skal gives vælgernevejledning om, at vælgere, der stemmer for lovforslaget eller loven, der er sat til folkeafstemning,sætter et kryds ved ordet ja på stemmesedlen, mens vælgere, der stemmer imod, sætter et kryds vedordet nej på stemmesedlen.I vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om folkeafstemning om ændring af tronfølgeloven, bilag 5, ervist et forslag til et sådant opslag.Det har således været i overensstemmelse med de gældende regler, at afstemningstemaet veddenne folkeafstemning ikke var påført opslaget.Udvalget finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at stemmesedler ved folkeafstemninger fremoverindeholder angivelse af afstemningstemaet, f.eks. titlen og eventuelt undertitlen på det lovforslageller den lov, der stemmes om. Udvalget forudsætter herved, at der i forbindelse med vedtagelsen afdet pågældende lovforslag tages eksplicit stilling til angivelsen af afstemningstemaet påstemmesedlen.3) Maj-Britt Kent Hansen, København S, klager over betegnelsen på stemmekasser vedfolkeafstemningen, idet stemmekasserne på afstemningsstedet Sønderbro Skole, Amager, varmarkeret med henholdsvis »Tronfølger« og »Grundlov«.Københavns Kommune har oplyst, at valgstyrerne på det pågældende afstemningssted harbekræftet, at stemmekasserne til folkeafstemningen var afmærket med »Tronfølger« henholdsvis»Grundlov«, hvilken afmærkning blev ændret til »Folkeafstemning« på foranledning af klageren.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 45, stk. 2, jf. § 99, i lov om valg tilFolketinget, at kommunalbestyrelsen sørger for bl.a. det fornødne antal stemmekasser, atstemmekasserne skal være indrettet således, at ingen stemmeseddel kan tages ud, uden atstemmekassen åbnes, og at stemmekasserne skal kunne låses eller forsegles.Endvidere følger det af vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning,kapitel 7, at det ved tydelig skiltning skal markeres, bl.a. hvilke stemmekasser der vedrørerfolkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven henholdsvis europaparlamentsvalget.Det er således ikke i overensstemmelse med ministeriets vejledning, at de opstilledestemmekasser var markeret med »Tronfølger« henholdsvis »Grundlov«.Udvalget tager til efterretning, at afmærkningen af stemmekasserne blev ændret fra »Tronfølger«og »Grundlov« til »Folkeafstemning« på foranledning af klageren.4) Thyge Christensen, Hinnerup, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen omtronfølgeloven var påtrykt en tekst på bagsiden med henvisning til www.tronfoelge.dk, hvilkenhjemmeside klager finder indeholder en urimeligt snæver og groft ensidig beskrivelse af valgetsbaggrund og mulige fortolkninger.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg tilFolketinget, at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer påvalglisten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen. Det er såledesikke i valglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkort vedrørende
4
temaet for en afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv og neutral. Det erministeriets opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortet til folkeafstemningen, varen objektiv og neutral oplysning til vælgerne om afstemningens tema.For så vidt angår indholdet af hjemmesiden www.tronfoelge.dk, herunder den generelletilrettelæggelse af oplysningskampagnen om folkeafstemning, er det ministeriets opfattelse, at dettefalder uden for området for klager over valghandlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser videre, at ministeriet har modtaget følgende udtalelsevedrørende oplysningskampagnen fra Statsministeriet:»Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- ogSocialministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelse af oplysningskampagnen omfolkeafstemningen efter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager overvalghandlingen efter folketingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.«Udvalget finder, at klagerne over Statsministeriets hjemmeside www.troenfoelge.dk falder udenfor valglovens bestemmelser, jf. valglovens § 103. Om påvirkningen af vælgerne er i valglovenalene anført (§ 51, stk. 1, 1. pkt.), at »De personer, der forestår afstemningen, må ikke underafstemningen give en vælger råd eller opfordring med hensyn til, hvilket parti eller hvilken kandidatvælgeren skal stemme på.«Der er derfor heller ikke grund til at anfægte valgets gyldighed på baggrund af hjemmesiden.Udvalget bemærker endvidere, at bevillingen på 5 mio. kr. til en folkeoplysningskampagne m.v. iforbindelse med folkeafstemningen om ændringen af tronfølgeloven er givet af Finansudvalget vedaktstykke 124 af 23. marts 2009. Spørgsmålet, om anvendelsen af det bevilgede beløb er ioverensstemmelse med den givne bevilling, ligger uden for udvalgets kompetence og må afgøresefter de gældende regler.5) Poul Erik Bak, 8000 Århus C, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen omtronfølgeloven var påtrykt en henvisning til www.tronfoelge.dk. Efter klagerens opfattelse erindholdet på denne hjemmeside partisk, idet den opfordrer til at stemme ja ved folkeafstemningen.Endvidere gør Poul Erik Bak opmærksom på, at det ikke fremgik af valgkortet, at vælgeren skullemedbringe legitimation, og at han ikke blev bedt om at fremvise legitimation i forbindelse med sinstemmeafgivning, mens det oplystes på www.tronfoelge.dk, at vælgeren skulle medbringelegitimation for at stemme.Det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.februar 2009), at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer påvalglisten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.Det er således ikke i valglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkortvedrørende temaet til en afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv ogneutral.På bagsiden af valgkortet var følgende tekst påtrykt:
5
»Dette valgkort giver dig mulighed for at deltage i folkeafstemningen om ændring aftronfølgeloven.Tronfølgeloven giver i dag mænd fortrinsret til at arve tronen. Med forslaget ligestilles mænd ogkvinder, så det er det ældste barn, der arver tronen, uanset om det er en dreng eller en pige.Du skal sætte kryds ved »ja«, hvis du er enig i forslaget.Du skal sætte kryds ved »nej«, hvis du ikke er enig i forslaget.Forslaget kan kun vedtages, hvis et flertal af dem der deltager i afstemningen og mindst 40 pct. afalle stemmeberettigede stemmer ja.Yderligere info se: www.tronfoelge.dk«.Tilsvarende har Statsministeriet oplyst, at den pågældende hjemmeside indeholdt information omafstemningens tema og fremgangsmåde.Det er ministeriets opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortene tilfolkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009, var en objektiv og neutraloplysning til vælgerne om afstemningens tema og fremgangsmåde.For så vidt angår spørgsmålet om den generelle tilrettelæggelse af oplysningskampagnen omfolkeafstemningen, er det ministeriets opfattelse, at dette falder uden for området for klager overvalghandlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser i den forbindelse, at ministeriet har modtaget følgendeudtalelse vedrørende oplysningskampagnen fra Statsministeriet:»Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- ogSocialministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelsen af oplysningskampagnen omfolkeafstemningen efter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager overvalghandlingen efter folketingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.«Hvad angår reglerne for, hvornår en vælger kan pålægges at fremvise legitimation i forbindelsemed udlevering af stemmesedler oplyser Indenrigs- og Socialministeriet, at det følger af § 47, jf. §99, stk. 1, i lov om valg til folketinget, at vælgeren på forespørgsel skal give oplysning om navn,bopæl og fødselsdato. Det følger tillige af bestemmelsen, at såfremt der måtte være tvivl om envælgers identitet, skal denne fastslås, om fornødent ved fremlæggelse af dokumentation herfor.Endvidere følger det af ministeriets vejledning om afholdelse af folkeafstemning den 7. juni 2009kapitel 7.2. (vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning om ændring aftronfølgeloven), at en vælgers identitet, hvis der er tvivl herom, skal fastslås, om nødvendigt ved atvælgeren bliver bedt om at fremlægge dokumentation herfor (ID). I vejledningen fastsættes tillige,at det ikke vil være i overensstemmelse med loven, hvis der kræves ID af alle, der stemmer.Dokumentation for en vælgers identitet skal alene kræves i tilfælde, hvor der er tvivl om denpågældende vælgers identitet. Hertil kommer, at der ikke kan stilles et generelt krav ombilledlegitimation, om end der konkret vil kunne stilles krav herom, hvis der, efter vælgeren harfremvist legitimation uden billede, stadig er tvivl om vælgerens identitet.
6
Udvalget henviser til bemærkningerne til klage nr. 4.6) Rasmus B. Larsen, 5000 Odense C, klager over udformningen af stemmesedlerne tilfolkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009, som han finder mangelfuld, idetdet ikke var angivet på stemmesedlen, hvad der blev stemt om. Endvidere klager Rasmus B. Larsenover manglende opslag i stemmerummet med oplysning om, hvad der blev stemt om. Rasmus B.Larsen anfører, at der i stedet for vejledning om fremgangsmåde ved stemmeafgivning tilfolkeafstemning var angivet fremgangsmåden for europaparlamentsvalget.Odense Kommune har oplyst, at stemmesedlerne til folkeafstemning er trykt efter den skabelon,som kommunen har modtaget fra Indenrigs- og Socialministeriet.Odense Kommune har endvidere oplyst, at valgstyrerne på det pågældende afstemningssted harbekræftet, at der på det pågældende afstemningssted ikke har været opslag i stemmerummene medoplysning om, hvad der blev stemt om ved folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven. Istedet var der blevet opsat mindre opslag på stemmerummets yderside med følgende ordlyd: »Huskogså at stemme til folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven. Se vejledning bag på ditvalgkort« samt opslag i stemmelokalet. Endvidere var der ophængt opslag i stemmelokalet omfremgangsmåden ved stemmeafgivningen til folkeafstemningen svarende til det opslag, Indenrigs-og Socialministeriet havde udarbejdet, jf. bilag 5 til vejledningen. Odense Kommune oplyserendvidere, at det er korrekt, at der i de stemmerum, som blev benyttet til folkeafstemningen omtronfølgeloven, var ophængt en vejledning, der relaterede sig til stemmeafgivningen til Europa-Parlamentsvalget.Odense Kommune har beklaget, at der ikke var opsat opslag om fremgangsmåde vedstemmeafgivningen til folkeafstemningen i selve stemmerummene.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 98, stk. 1, i lov om valg til Folketinget(lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009), at der på stemmesedlerne ved folkeafstemningerklart adskilt skal være trykt ordene ja og nej. Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 2, atindenrigs- og socialministeren fastsætter nærmere regler om stemmesedlens indhold og udformning.De nærmere regler for stemmesedlens indhold og udformning er fastsat i bekendtgørelse omstemmesedler til brug ved folkeafstemninger (bekendtgørelse nr. 261 af 31. marts 2009).Af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, følger, at der på stemmesedlerne øverst til højre med småbogstaver anføres en betegnelse for den opstillingskreds, til hvilken de er bestemt. Umiddelbartunder denne betegnelse anføres, ligeledes med små bogstaver, dato og år for afstemningen.Af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, fremgår, at såfremt der samme dag afholdes afstemning om flerelovforslag eller love, anføres umiddelbart under den i stk. 1 nævnte betegnelse, begyndende frastemmesedlens venstre kant, med fede typer titlen og med almindelige typer en eventuel undertitelpå det lovforslag eller den lov, der stemmes om.Af bekendtgørelsens §§ 5, 7 og 8, følger endvidere, at der på stemmesedlen skal angiveshenholdsvis »Sæt X i én af rubrikkerne«, »Ja« og »Nej«. Endvidere følger det af bekendtgørelsens §10, at ud over det, der er nævnt i de foregående paragraffer, må intet ord eller bogstav og intet navn,tal eller tegn være påført nogen stemmeseddel ved tryk eller skrift eller på anden måde.Stemmesedlernes indhold og udformning følger således af regler fastsat af Indenrigs- ogSocialministeriet. Det er således kun i tilfælde, hvor der samme dag afholdes afstemning om flerelovforslag eller love, at titlen og eventuelt undertitlen på det lovforslag eller den lov, der stemmesom, skal anføres på stemmesedlen. Ministeriet udsendte forud for afstemningen en skabelon tilkommunalbestyrelserne til brug ved trykningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen omændring af tronfølgeloven, der var i overensstemmelse med de regler, der følger af bekendtgørelse
7
om stemmesedler til brug ved folkeafstemninger. Skabelonen er optrykt som bilag 4 tilvejledningen.Det har således været i overensstemmelse med de gældende regler, at afstemningstemaet veddenne folkeafstemning ikke var påført stemmesedlen.Hvad angår Rasmus B. Larsens klage over manglende opslag i stemmerummet med oplysningom, hvad der blev stemt om, kan Indenrigs- og Socialministeriet oplyse, at det følger af § 99, stk. 2,i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009), at der ved opslag istemmerummet skal gives vælgeren vejledning om, at vælgere, der stemmer for henholdsvis imodloven, sætter kryds ved ordet ja henholdsvis nej på stemmesedlen.Det er således ikke i overensstemmelse med loven, at der ikke var opsat opslag i stemmerummetmed oplysning om, hvad der blev stemt om til folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven.Udvalget henviser til bemærkningerne til klage nr. 4. Udvalget finder herudover anledning til atpåtale, at der på afstemningsstedet ikke er sket opslag ifølge folketingsvalglovens § 99, stk. 2, somomhandler folkeafstemninger, og hvorefter der ved opslag i stemmerummet skal gives vælgernevejledning om, at vælgere, der stemmer for henholdsvis imod loven, sætter kryds ved ordet jahenholdsvis nej på stemmesedlen.7) Robert Nedergaard, København SV, samt Ina Kjølby Korneliussen, Thomas Christensen, EgonLaugesen, Kirsten Lind og Gitte Pedersen, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen omtronfølgeloven var påtrykt en tekst på bagsiden, herunder at den påtrykte tekst ifølge klagerne varpartisk. Endvidere klager de pågældende vælgere over, at der henvises til www.tronfoelge.dk påbagsiden af valgkortet, og at hjemmesiden www.tronfoelge.dk ifølge klagerne ikke fremstår somneutral.Det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.februar 2009), at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer påvalglisten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.Det er således ikke i valglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkortvedrørende temaet til en afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv ogneutral.På bagsiden af valgkortet var følgende tekst påtrykt:»Dette valgkort giver dig mulighed for at deltage i folkeafstemningen om ændring aftronfølgeloven.Tronfølgeloven giver i dag mænd fortrinsret til at arve tronen. Med forslaget ligestilles mænd ogkvinder, så det er det ældste barn, der arver tronen, uanset om det er en dreng eller en pige.Du skal sætte kryds ved »ja«, hvis du er enig i forslaget.Du skal sætte kryds ved »nej«, hvis du ikke er enig i forslaget.Forslaget kan kun vedtages, hvis et flertal af dem der deltager i afstemningen og mindst 40 % afalle stemmeberettigede stemmer ja.Yderligere info se: www.tronfoelge.dk«.Tilsvarende har Statsministeriet oplyst, at den pågældende hjemmeside indeholdt information omafstemningens tema og fremgangsmåde.
8
Det er ministeriets opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortene tilfolkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009, var en objektiv og neutraloplysning til vælgerne om afstemningens tema og fremgangsmåde.For så vidt angår spørgsmålet om den generelle tilrettelæggelse af oplysningskampagnen omfolkeafstemningen, er det ministeriets opfattelse, at dette falder uden for området for klager overvalghandlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser i den forbindelse, at ministeriet har modtaget følgendeudtalelse fra Statsministeriet:»Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- ogSocialministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelsen af oplysningskampagnen omfolkeafstemningen efter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager overvalghandlingen efter folketingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.«Udvalget henviser til bemærkningerne til klage nr. 4.8) Fra Casper Udemark, København K, har Indenrigs- og Socialministeriet modtaget e-post af 15.juni 2009. Ministeriet bemærker, at klagen er modtaget efter klagefristens udløb, idet klager overfolkeafstemninger skal være indenrigs- og socialministeren i hænde senest ugedagen efterafstemningen, jf. § 103 i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar2009).Casper Udemark klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølgeloven var påtrykten vejledende tekst om folkeafstemningen, idet klager finder, at der ingen lovhjemmel ellerpræcedens er for at påføre informationstekster på valgkortet, at teksten bryder mod almene oginternationalt anerkendte principper om neutralt afstemningsmateriale, at tekstens ordvalg ogbudskab ikke er neutralt, men tendentiøst, og at der henvises til www.tronfoelge.dk, hvilkenhjemmeside klager finder agiterende og vildledende.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at klagen ikke giver ministeriet anledning til yderligerebemærkninger, idet der henvises til Indenrigs- og Socialministeriets udtalelser i forbindelse medtidligere modtagne klager over samme forhold, som er fremsendt til Folketinget.Udvalget har ikke behandlet klagen, da den er indsendt efter klagefristens udløb. Udvalget tilføjer,at det er orienteret om Indenrigs- og Socialministeriets bemærkninger.9) Fra Konservativ Ungdoms Landsorganisation har Indenrigs- og Socialministeriet modtaget e-post af 15. juni 2009. Ministeriet bemærker, at klagen er modtaget efter klagefristens udløb, idetklager over folkeafstemninger skal være indenrigs- og socialministeren i hænde senest ugedagenefter afstemningen, jf. § 103 i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar2009).Konservativ Ungdom klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølgeloven varpåtrykt en henvisning til www.tronfoelge.dk, hvilket klager mener var vildledende. Endvidere
9
klager Konservativ Ungdom over den generelle tilrettelæggelse af oplysningskampagnen omfolkeafstemningen, herunder omkostningerne ved denne kampagne.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at klagen ikke giver ministeriet anledning til yderligerebemærkninger, idet der henvises til Indenrigs- og Socialministeriets udtalelser i forbindelse medtidligere modtagne klager over samme forhold, som er fremsendt til Folketinget.Udvalget har ikke behandlet klagen, da den er indsendt efter klagefristens udløb. Udvalget tilføjer,at det er orienteret om Indenrigs- og Socialministeriets bemærkninger.Udtalelse fra et medlem af udvalgetEt mindretal i udvalget (Enhedslistens medlem af udvalget) ønsker at tilføje, at forløbet omkringafstemningen om tronfølgeloven understreger det besynderlige i, at forløbet af en folkeafstemningikke skal godkendes af Folketinget. Det er den mest omdiskuterede valghandling i Danmark i nyeretid. Alligevel er godkendelsen af forløbet overladt til det ministerium, der har ansvaret for, hvordanafstemningen er gennemført.Folketinget behandler kun de enkelte klager over valghandlingen i et lukket udvalg, der afgiveren beretning, der ikke kommer til debat i Folketinget. Udvalget må efter gældende lov ikke tagestilling til, om den omdiskuterede kampagne op til afstemningen og om henvisningen på valgkortettil statsministeriets hjemmeside www.troenfoelge.dk var objektiv og neutral oplysning, således somvalgloven kræver.Enhedslisten tilslutter sig udvalgets anbefaling af, at det er Folketinget, der beslutter, hvad derskal stå på en stemmeseddel om en folkeafstemnings tema. Enhedslisten foreslår desudenen ændring af valgloven, så forløbet af folkeafstemninger godkendes af Folketinget, således som detsker ved folketingsvalg, og ikke af det ansvarlige ministerium selv.P.u.v.KARENJ. KLINTformand