Europaudvalget 2008-09, 2008-09
EUU Alm.del Bilag 387, Alm.del Beretning 6
Offentligt
690211_0001.png
Beretning nr.
6
Folketinget 2008-09
Beretning afgivet af Europaudvalget den 20. maj 2009
Beretning
om
decharge til Kommissionen for gennemførelsen af EU’s budget
Gennem mange år har Europa-Parlamentets meddelelse om decharge for gennemførelsen af EU’s
budget tiltrukket sig stor opmærksomhed.
Dette års dechargeprocedure var ingen undtagelse, da Europa-Parlamentet den 23. april 2009 ud-
satte sin decharge til Rådets regnskab for 2007, med henvisning til at Rådet nægtede at mødes offi-
cielt med Europa-Parlamentet og give de oplysninger, der efter Europa-Parlamentets opfattelse var
nødvendige for, at man kunne kontrollere Rådets gennemførelse af sin del af budgettet.
Europa-Parlamentet kritiserede bl.a. Rådets regnskab for mangel på gennemskuelighed og åben-
hed i forbindelse med udgifterne til den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og bad i den forbin-
delse Rådet om at møde op i Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg til officielle bilaterale de-
chargemøder.
Rådet har afvist at imødekomme Europa-Parlamentets ønske om at give møde i Budgetkontrolud-
valget med henvisning til en »gentlemanaftale« fra 1970, hvorefter de to institutioner afholder sig
fra at blande sig i hinandens budgetter. I konsekvens heraf har den hidtidige dechargeprocedure
mellem Europa-Parlamentet og Rådet været af uformel karakter. Rådet henviser desuden til, at EF-
traktaten alene bemyndiger Europa-Parlamentet til at give Kommissionen decharge.
Ifølge EF-traktaten ligger ansvaret for gennemførelsen af EU’s budget hos Kommissionen. Kom-
missionen skal derfor hvert år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet regnskabet vedrørende gen-
nemførelsen af det forløbne regnskabsårs budget. Det er Europa-Parlamentet, som giver decharge til
Kommissionen for gennemførelsen af budgettet. Det sker på baggrund af en henstilling fra Rådet.
Forud for dechargen gennemgår både Europa-Parlamentet og Rådet regnskabet fra Kommissionen.
Gennemgangen sker på baggrund af Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen med
tilhørende svar fra de kontrollerede institutioner.
Europa-Parlamentet har desuden i en årrække haft en praksis, hvorefter man også giver separat
decharge til samtlige øvrige EU-institutioner og organer for deres regnskaber – herunder Rådet.
Behov for ny ordning
Fra dansk side har man gennem årene arbejdet aktivt for at styrke Rådets og medlemsstaternes an-
svarsfølelse i forhold til kontrollen med EU-budgettet, og Danmark har bidraget med konkrete for-
slag til Rådets dechargehenstilling, der har medvirket til at forbedre forvaltningen og kontrollen af
EU’s budget. Som led heri har man fra dansk side lagt vægt på størst mulig åbenhed – og dermed
bedre information – om anvendelsen af EU’s bevillinger.
Europaudvalget finder dog i lyset af ovenstående, at der er behov for at forbedre kontrollen med
gennemførelsen af EU’s budget yderligere – og at medlemsstaterne har et særligt ansvar for, at der
sker fortsatte fremskridt.
Beretning af almen art - 2008-09 nr. 6
690211_0002.png
2
Europaudvalget finder navnlig, at der er behov for øget gennemsigtighed i både Rådets og Euro-
pa-Parlamentets gennemførelse af deres respektive budgetter. »Gentlemanaftalen« fra 1970 mellem
de to institutioner er ikke længere tidssvarende, når det gælder samarbejdet mellem Rådet og Euro-
pa-Parlamentet om dechargen. Det er imidlertid vigtigt, at der afsættes den tid, der skal til, for at
finde en løsning, som i videst mulig omfang fører til større gennemskuelighed i såvel Rådets som
Europa-Parlamentets gennemførelse af deres budgetter.
Europaudvalget skal på den baggrund anmode regeringen om i Rådet at arbejde aktivt for en afta-
le mellem Rådet og Europa-Parlamentet om en formalisering af dechargeproceduren, som kan føre
til større gennemskuelighed og øget parlamentarisk kontrol med forvaltningen af EU’s budget, in-
den Europa-Parlamentet i 2010 skal træffe sin afgørelse om decharge for 2008-budgettet.
P.u.v.
S
VEND
A
UKEN
Formand