Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 15. januar 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 99 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 99:

”Ministeren bedes oplyse, hvilke forpligtelser en kommune har over for en borger, der er visiteret til fleksjob, men som herefter bliver ledig?”

 

 

Endeligt svar:

Fleksjobordningen blev justeret i 2006. Formålet var bl.a. at nedbringe ledigheden for visiterede til fleksjob.

 

Ændringerne indebærer bl.a., at den ledige fleksjobvisiterede har ret og pligt til et individuelt kontaktforløb hver 3. måned. Det betyder, at kontakten mellem kommunen og ledige, der er visiteret til fleksjob og modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse, skal være lige så intensiv som for ledige fleksjobvisiterede, der modtager kontanthjælp eller starthjælp. Kommunen skal således som minimum afholde en individuel samtale med personen, hver gang vedkommende har været ledig i 3 måneder. Under samtalen skal der være fokus på, hvad personen selv gør for at finde et fleksjob, herunder om muligheden for at indlægge et CV i Jobnet.dk, muligheden for at vælge at få indsatsen varetaget af en anden aktør og retten til selvvalgt uddannelse.

 

Om retten til anden aktør gælder det, at ledige fleksjobvisiterede har ret til at blive henvist til en anden aktør, hvis det ikke er lykkedes den pågældende selv eller kommunen at finde et egnet fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 6 måneder inden for 9 måneder efter visitationen til fleksjob. Efter modtagelse af de samme ydelser i 12 måneder inden for 18 måneder skal kommunen henvise den fleksjobvisiterede til anden aktør, når kommunen har vurderet, at personen fortsat opfylder betingelserne for fleksjob. I forhold til tidligere skal revurderingen af, om personen fortsat opfylder betingelserne for et fleksjob, ske, når personen har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Før justeringen af fleksjobordningen skulle revurderingen først finde sted, når personen havde modtaget ledighedsydelse i 18 måneder inden for 22 måneder ledighed.

 

For at tilskynde kommunerne til at gøre en øget indsats for at tilvejebringe et fleksjob til den ledige fleksjobvisiterede, mister kommunen refusionen til udgifter til ledighedsydelse, særlig ydelse, kontanthjælp eller starthjælp, når personen har været ledig i 18 måneder inden for 24 måneder.

 

Som noget nyt fik fleksjobvisiterede, der er ledige, også ret til op til 6 ugers selvvalgt uddannelse inden for de første 12 måneders sammenlagte ledighed.

 

Endelig har ledige fleksjobvisiterede fået ret til et fleksjobbevis til brug for jobsøgning. Et fleksjobbevis fortæller arbejdsgiveren, at borgeren er visiteret til et fleksjob, og det beskriver borgerens skånebehov.

 

De nye regler ændrer ikke på det forhold, at kommunen har pligt til at hjælpe de ledige fleksjobvisiterede med at finde et egnet fleksjob, samtidig med personen, som nævnt, også selv har et ansvar for at finde et job.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen