Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 6. januar 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 93 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

Spørgsmål nr. 93:

”Ministeren bedes sende udvalget en redegørelse for de juridiske og praktiske konsekvenser af, at overgangsordningen for østeuropæiske EU-borgeres adgang til det danske arbejdsmarked (østaftalen) udløber den 1. maj 2009. Redegørelse bedes også indeholde en gennemgang af, hvilke virkninger det får, når østaftalens ophør sammenholdes med Danmarks implementering af servicedirektivet, herunder hvorvidt det f.eks. betyder, at der ikke længere må ske registrering af udenlandske virksomheder, og hvad dette i så fald vil have af betydning for RUT-registreret? ”

 

Endeligt svar:

Indledningsvis skal det understreges, at overgangsreglerne kun omfatter vandrende arbejdstagere, d.v.s. arbejdstagere, som kommer til Danmark for at arbejde for en dansk arbejdsgiver.

 

Overgangsreglerne har derimod ikke omfattet udstationerede arbejdstagere, d.v.s. arbejdstagere, der sendes til Danmark for at arbejde midlertidigt som led i levering af en tjenesteydelse, og som bevarer ansættelsesforholdet til den udenlandske tjenesteyder. I forligskredsen vedr. østaftalen har man dog haft fokus på udstationerede arbejdstagere, og man har bl.a. besluttet at oprette registret for udenlandske tjenesteydere - RUT-registret. Men RUT-registret er altså ikke oprettet i medfør af overgangsreglerne i udvidelsestraktaterne, og registret gælder generelt for alle udenlandske tjenesteydere; ikke kun for tjenesteydere fra de nye lande. Det får derfor ikke betydning for RUT-registret, at overgangsreglerne bortfalder. Det har heller ingen betydning for implementeringen af servicedirektivet.

 

Den juridiske konsekvens af bortfaldet af overgangsreglerne er, at alle arbejdstagere fra de nye lande har samme adgang til arbejdsmarkedet, som arbejdstagere fra de gamle medlemslande efter EU-rettens almindelige principper. Siden 1. maj 2008 har dette allerede været tilfældet for det overenskomstdækkede område. For det ikke overenskomstdækkede område gælder det imidlertid stadig, at arbejdstagere fra de nye lande først skal have en arbejdstilladelse, og for at få en arbejdstilladelse skal arbejdet være på sædvanlige vilkår og på mindst 30 timer om ugen. Dette krav bortfalder pr. 1. maj 2009. Integrationsministeren vil i anden halvdel af februar fremsætte lovforslag til ændring af udlændingeloven med henblik på at gennemføre de nødvendige ændringer.

 

 

 

De praktiske konsekvenser af bortfaldet af overgangsreglerne er først og fremmest, at der ikke længere vil skulle administreres efter et særligt regelsæt for bestemte grupper af EU-arbejdstagere. Dette vil indebære administrative lettelser hos myndigheder og hos arbejdsgivere.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen