Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
748598_0001.png
748598_0002.png
748598_0003.png
Formand for Erhvervsudvalget Christian UlrichSvendborg KommuneRådhusetRamsherred 55700 Svendborg
BeskæftigelsesministerenVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 01E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
28. oktober 2009
Kære Christian UlrichJeg vil gerne starte med at takke for henvendelsen fra Erhvervsudvalget. Det glæ-der mig, at udvalget kan tilslutte sig sigtet i regeringens overordnede handlingsplanfor nedbringelse af sygefraværet.Som I ved, har regeringen gennem de seneste år haft fokus på at få nedbragt syge-fraværet i Danmark. Det er primært sket gennem opsamling af viden om sygefra-været samt ændring af kravene til sygeopfølgningen i kommunerne, herunder se-nest ved lovændringerne der blev vedtaget før sommerferien.Jeg er overbevist om, at kommunernes rolle i sygeopfølgningen er en af de vigtig-ste i forhold til at få nedbragt sygefraværet i Danmark. Kommunernes rolle er ifortsat udvikling, og kommunerne har nu fået en endnu mere aktiv rolle i forhold tilat hjælpe med at bringe den sygemeldte tilbage til arbejdsmarkedet. Det gælder bå-de i forhold til den sygemeldte men også i kontakten til læge og arbejdsplads.Kommunernes mere aktive rolle sammenholdt med den almindelige varighedsbe-grænsning på 52 uger, samt de forlængelsesregler der eksisterer i dag i sygedag-pengeloven, bør kunne sikre at den sygemeldte er afklaret inden udløbet af perio-den med sygedagpenge. Men det gælder altså om, at kommunerne kommer i gang itide, også selv om den sygemeldte afventer en undersøgelse.Jeres forslag til en ny forlængelsesregel er jeg derfor ikke begejstret for, og detskyldes, at der tages udgangspunkt i en vis form for passivitet. Jeg mener, at vi skalsmøge ærmerne op og komme i gang. Det skylder vi de sygemeldte.For så vidt angår udvalgets bekymring om, hvorvidt refusionsomlægningen til 35henholdsvis 65 procent vil få den utilsigtede effekt, at de sygemeldte føler sig pres-set til et aktivt tilbud, som de reelt ikke kan magte, må jeg knytte følgende be-mærkninger.Den nye refusionsmodel har til formål at fremme, at de sygemeldte, der har gavn afen beskæftigelsesrettet indsats, også får det. Modellen tilskynder således kommu-nerne til at give sygemeldte en tidlig aktiv indsats. Incitamentet skal sikre, at de sy-gemeldte får den fornødne hjælp, som de har brug for til at fastholde tilknytningentil arbejdsmarkedet, så de ikke bare overlades til sig selv.J.nr. 2009-0011441
Vi ved, at en tidlig og intensiv indsats koster penge, og kommunen vil med den nyerefusionsmodel få incitament til at investere i at tage hånd om de sygemeldte oghjælpe dem med at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet.Det er vigtigt at understrege, at den nye refusionsmodel gør op med enten-eller-kulturen – det vil sige enten syg eller rask – så kommunen tænker i mulighederfrem for begrænsninger, så bliver det lettere for den sygemeldte at bevare sin til-knytning til arbejdspladsen.Det er vigtigt at fremhæve, at tilbud aldrig må modvirke helbredelsen. Men tit erder ingen grund til at vente på, at et behandlingsforløb er helt afsluttet. Opfølgningog behandling kan foregå side om side. Mens behandlingens formål er at helbrede,skal sygeopfølgningen støtte den syge i at bevare kontakten til arbejdsmarkedet.Den nye refusionsmodel medfører, at staten afholder 65 pct. af kommunens udgif-ter til sygedagpenge fra og med 9. uge og til og med 52. uge, hvis den sygemeldtedeltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 10-12 ellervender gradvist tilbage til arbejde i minimum 10 timer om ugen. Timetallet kan dogvære mindre, hvis det kun er muligt for personen at deltage på lavere timetal.Tilbuddets omfang fastlægges ud fra en konkret vurdering af den enkelte syge-meldtes helbredstilstand og ressourcer. Tilbud eller gradvis tilbagevenden til arbej-det kan påbegyndes med en enkelt time om ugen, hvis den sygemeldtes arbejdsev-ne er meget nedsat.Men kommunen skal kun give tilbud, såfremt det er i overensstemmelse med be-handlingen og sygdommen. Det er således ikke alle sygemeldte, der skal have til-bud. Det beror altid på en konkret vurdering, om der skal iværksættes en beskæfti-gelsesrettet indsats. Hvis kommunen er i tvivl, om indsatsen er forenelig med syg-dommen, skal sagsbehandleren tage kontakt til den syges egen læge eller en syge-huslæge for at drøfte indsatsen. Kommunen skal endvidere kontakte sygemeldteslæge, hvis den sygemeldte mener, at et tilbud er uforeneligt med sygemeldtes hel-bredstilstand og et eventuelt behandlingsforløb i sundhedssystemet.Der er således i lovgivningen taget højde for, at ikke alle sygemeldte kan deltageminimum 10 timer i gennemsnit om ugen, ligesom ikke alle sygemeldte skal havetilbud.Det fremgår endvidere af lovgivningen, at i visse sager kan den sygemeldtes kon-takt til kommunen sættes på ”stand by”, nemlig i de særlige situationer, hvor hen-synet til den sygemeldtes helbred udelukker, at der ydes en særlig indsats. I dissesager vil kommunerne få 35 pct. i refusion.
2
Jeg mener ikke, at den nye refusionsmodel på sygedagpengeområdet medfører enrisiko for, at sygemeldte presses ud i aktivering, men at reglerne tværtimod støtterop om tilrettelæggelsen af en sammenhængende beskæftigelses- og sundhedsind-sats, hvor beskæftigelsestilbud og helbredelse går hånd i hånd. Jeg er sikker på, atde kommunale sagsbehandlere er i stand til at vurdere, hvornår der skal gives til-bud, og hvornår dette ikke er tilfældet.Afslutningsvis vil jeg gerne minde om, at anvendelsen af den nye refusionsmodelskal evalueres efter 2 år.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3