Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
744151_0001.png
744151_0002.png
744151_0003.png
UdlændingeafdelingenErhvervsenheden
Dato:Journalnummer:Sagsbehandler:
8. oktober 200909/06998jda
Nedenfor følger Integrationsministeriets redegørelse for de opholdsretlige regler for uden-landsk arbejdskraft i Danmark som bidrag til besvarelse af spørgsmål nr. 397 stillet af Folke-tingets Arbejdsmarkedsudvalg til beskæftigelsesministeren og ministeren for flygtninge, ind-vandrere og integration den 22. september 2009.

Opholdstilladelse efter udlændingeloven

Opholds- og arbejdstilladelse meddeles til udlændinge efter udlændingelovens § 9 a, i føl-gende seks kategorier.

1. Greencard-ordningen

I medfør af greencard-ordningen kan udlændinge meddeles opholdstilladelse med henblikpå at søge job og arbejde i Danmark. En opholdstilladelse efter greencard-ordningen givesefter individuel vurdering på baggrund af et pointsystem, som bruges til at vurdere, om det ersandsynligt, at udlændingen vil kunne finde kvalificeret arbejde i Danmark.For at kunne få opholdstilladelse efter greencard-ordningen skal udlændingen i alt opnå mi-nimum 100 point. Pointene tildeles efter fem kriterier: uddannelse, sprogfærdigheder, ar-bejdserfaring, tilpasningsevne og alder.Det er en betingelse, at udlændingen kan forsørge sig selv med egne midler under opholdet iDanmark.

2. Positivlisten

En udlænding, som har fået et arbejde inden for et af de erhverv, hvor der er mangel påkvalificeret arbejdskraft, f.eks. de naturvidenskabelige og teknologiske områder, har særliglet adgang til det danske arbejdsmarked. De beskæftigelsesområder, hvor der er mangel påsærligt kvalificeret arbejdskraft, er opført på positivlisten.For at en stilling kan optages på positivlisten er minimumskravet til det uddannelsesmæssigeniveau en professionsbachelor – f.eks. sygeplejerske eller pædagog. For nogle stillinger erdet desuden et krav, at ansøger har den fornødne autorisation, f.eks. læger, der skal haveautorisation af Sundhedsstyrelsen.Det er en forudsætning for at blive meddelt opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af etjob inden for et beskæftigelsesområde optaget på positivlisten, at udlændingen kan fremviseen ansættelseskontrakt eller et konkret jobtilbud, hvoraf løn- og ansættelsesvilkår fremgår,
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
og at løn- og ansættelsesvilkårene er sædvanlige efter danske forhold. Udlændingen skalendvidere kunne forsørge sig selv under sit ophold i Danmark.

3. Beløbsordningen

Udlændinge, som er tilbudt arbejde med høj løn, har særlig let adgang til det danske ar-bejdsmarked efter beløbsordningen. Det er et krav, at udlændingen er tilbudt arbejde med enårlig løn på minimum 375.000 kr. Der stilles ikke særlige krav til uddannelse, erhvervsområ-de eller stillingens præcise karakter. Udlændingen skal endvidere kunne forsørge sig selvunder sit ophold i Danmark.

4. Koncernordningen

Koncernordningen gør det muligt for koncerner eller virksomheder, der er etableret i Dan-mark, at hente medarbejdere med særlige evner eller kvalifikationer fra udenlandske dele afkoncernen/virksomheden til Danmark med henblik på varetagelse af arbejdsopgaver af inno-vativ eller projektmæssig karakter, eller hvis den pågældendes ansættelse sker af uddannel-sesmæssige årsager. Som eksempler på arbejdsopgaver, der kan være omfattet af ordnin-gen, kan nævnes opgaver, der indebærer produktudvikling, forskning, ledelse, etablering afny teknologi m.v.Ordningen giver en udlænding mulighed for skiftevis at arbejde i Danmark og i udlandetuden at skulle søge om opholds- og arbejdstilladelse for hver periode, han/hun er udstatio-neret i Danmark. Det er blandt andet en betingelse, at ansøger i de perioder, hvor udlændin-gen arbejder i Danmark, skal være omfattet af sædvanlige danske løn- og ansættelsesvilkår.

5. Arbejdsmarkedstilknytning

En udlænding, hvis tidsbegrænsede opholdstilladelse, f.eks. på baggrund af familiesammen-føring, nægtes forlænget, kan meddeles opholdstilladelse, hvis den pågældende er i et fastansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en længere periode har drevet selv-stændig erhvervsvirksomhed og beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyntaler derfor.Det er en betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter bestemmelsen, at den pågæl-dende har udøvet og fortsat udøver sin beskæftigelse lovligt. Det er endvidere en betingelse,at den pågældendes ansættelsesforhold bestod på tidspunktet for Udlændingeservices ind-dragelse eller nægtelse af forlængelse af den oprindelige opholdstilladelse, og fortsat bestårpå tidspunktet for meddeles af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 5.Ved et fast ansættelsesforhold af længere varighed skal som udgangspunkt forstås et an-sættelsesforhold af mindst to års varighed

6. Udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 6

Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 6, kan der meddeles opholds- og arbejdstilladelse tilen udlænding, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn talerfor det.Det er en betingelse for opnåelse af opholds- og arbejdstilladelse, at løn- og ansættelsesfor-hold er almindelige efter danske forhold, og at der er indgået en ansættelseskontrakt mellemudlændingen og en arbejdsgiver.
Side 2 af 3
Ved behandlingen af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse med henblik på vareta-gelse af almindeligt lønarbejde lægges der vægt på, om der generelt set er tilgængeligdansk eller herboende udenlandsk arbejdskraft eller arbejdskraft inden for EU, som på kvali-ficeret vis vil kunne varetage det pågældende arbejde, og om det tilbudte arbejde er af ensådan særlig karakter, at opholds- og arbejdstilladelse kan anbefales.Ved denne vurdering indgår blandt andet ansøgerens særlige uddannelsesmæssige bag-grund, særlig erhvervserfaring, ekstraordinære produktionsmæssige forhold samt andrekonkrete og individuelle forhold, herunder eksempelvis særlige kulturelle forudsætninger.Der meddeles således som hovedregel ikke opholdstilladelse til udlændinge, som skal udfø-re sædvanligt faglært arbejde, som f.eks. tømrere og murere, eller ufaglært arbejde, f.eks.pizza-bagere, bude, rengøringsarbejdere mv.Ved behandlingen af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse med henblik på vareta-gelse af ikke-almindeligt lønarbejde lægges der vægt på, om der foreligger særlige grundetil, at det pågældende arbejde skal udføres af ansøgeren.Der kan endvidere inden for bestemmelsen meddeles opholdstilladelse til visse faggrupper,der alene skal dokumentere, at der foreligger et ansættelsesforhold, herunder f.eks. udsendttjenestepersonale ved herværende ambassader eller internationale organisationer, og mon-tører, konsulenter og instruktører, der under visse nærmere omstændigheder skal opholdesig her i landet i en kortere periode.Tyrkiske statsborgere med lovligt ophold i Danmark kan desuden under nærmere betingelsermeddeles opholdstilladelse efter bestemmelsen på lempeligere vilkår, såfremt ansøger alle-rede har arbejdsmarkedstilknytning.

Registreringsbevis til EU/EØS-statsborgere

Udlændinge, som er EU- eller EØS-statsborgere, samt statsborgere fra Schweiz, kan ophol-de sig i Danmark efter EU-reglerne om fri bevægelighed for personer og tjenesteydelser.EU-borgere har ret til at søge og tage arbejde i en anden medlemsstat på samme vilkår sommedlemsstatens egne borgere.Udlændinge, der forventer at opholde sig i Danmark i mere end tre måneder, skal indgiveansøgning om registreringsbevis. Arbejdssøgende EU/EØS-statsborgere kan dog frit ophol-de sig i Danmark i seks måneder.Registreringsbeviset er – i modsætning til en opholds- og arbejdstilladelse udstedt efter ud-lændingelovens regler – alene et bevis på de rettigheder, som EU/EØS-statsborgeren alle-rede har efter EU-reglerne om fri bevægelighed.Registreringsbeviset gives i form af et brev fra Statsforvaltningen og gives uden udløbsdato.
Side 3 af 3