Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
728054_0001.png
728054_0002.png
728054_0003.png
728054_0004.png
728054_0005.png
728054_0006.png
728054_0007.png
TALE
5. september 2009
Beskæftigelsesministerens tale ved samråd om vars-lingspuljen og Lindø
J.nr. 2009-0010409PS/KBH
Det talte ord gælder.

Samrådsspørgsmål:

AW: Ministeren bedes redegøre for varslingspuljens nuvæ-rende ramme og den afsatte ramme for 2010.AX: Ministeren bedes redegøre for, hvad midlerne i vars-lingspuljen kan bruges til.AY: Ministeren bedes redegøre for, hvor stort et træk der harværet på varslingspuljen i løbet af det sidste år, herunderhvor i landet midlerne er gået til, og hvad midlerne er gåettil.AZ.: Ministeren bedes redegøre for, hvilke problemer der ermed at bruge midlerne fra varslingspuljen til at hjælpe de fy-rede medarbejdere på Lindø-værftet, herunder bedes mini-steren specifikt klargøre, hvilket overlapsproblem, der er iforbindelse med midler under voksen- og efteruddannelses-godtgørelsen.AÆ: Ministeren bedes redegøre for, hvad ministeren konkretvil sætte i værk i forhold til at hjælpe de fyrede på Lindø-
værftet samt hvordan de problemer, der sætter en barrierefor den optimale hjælp, vil blive fjernet.Danmark befinder sig i en international krise. Det betyderdesværre, at ledigheden stiger, og at mange oplever at mistederes arbejde i øjeblikket. Det er både hårdt for hver eneste,som mister arbejdet, og for deres familier. Derfor er det ogsåmin højeste prioritet som beskæftigelsesminister at holde le-digheden nede på så lavt et niveau som muligt.Formålet med varslingsreglerne og varslingspuljen er førstog fremmest at afbøde virkningerne af større afskedigelser.Desuden sikrer reglerne, at de ansatte får kendskab til situa-tionen på deres arbejdsplads, og at der finder forhandlingersted på virksomheden.Virksomheden skal varsle opsigelserne til det regionale be-skæftigelsesråd. Virksomheden har så pligt til at følge en be-stemt procedure.Det regionale beskæftigelsesråd har flere opgaver i forbin-delse med varsling af afskedigelser. Den væsentligste opgaveer at forsøge at afbøde følgerne af afskedigelserne.Det lokale jobcenter inddrages tidligt i indsatsen. Jobcenteretkan rådgive og vejlede om jobmuligheder, efteruddannelseeller omskoling.Virksomheden og jobcenteret kan i samarbejde søge midlertil at dække udgifterne i varslingspuljen i beskæftigelsesre-gionen.Men varslingspuljen er kun ét af en lang række tilbud, nårmedarbejdere mister deres arbejde.Varslingspuljen og jobcentrenes øvrige indsats ved afskedi-gelser spiller på mange tangenter og kan kombineres på2
kryds og tværs, så den samlede indsats passer til virksomhe-dens personalepolitik og specifikke behov til opkvalificeringhos de ansatte.

Jeg er blevet spurgt om varslingspuljens ramme

Til det kan jeg svare, at der på finansloven for 2009 er afsaten bevilling til varslingspuljen på 6,9 mio. kr. Denne rammeblev i marts i år udvidet med 8,1 mio. kr. som led i fire nyeinitiativer rettet mod at hjælpe ledighedstruede.Dermed udgør den samlede bevilling i 2009 15 mio. kr. Her-til kommer, at der fra tidligere år er videreført uforbrugte-midler svarende til cirka 13,5 mio. kr. Dermed er der samletset afsat midler i 2009 for 28,5 mio. kr.Også i forhold til varslingspuljen har regeringen lagt til side ide gode år, så vi nu hvor krisen kradser kan handle.Der er på det netop offentliggjorte forslag til finanslov for2010 afsat 15,0 mio. kr. til varslingspuljen i 2010. Derudovervil et eventuelt mindreforbrug på varslingspuljen i 2009kunne anvendes i 2010.Skulle de 15 mio. kr. i 2010 vise sig ikke at være tilstrække-lige midler til varslingsindsatsen, så er jeg klar til at se posi-tivt på at finde nogle flere penge.

Jeg er blevet spurgt om, hvad midlerne kan bruges til

Til det kan jeg oplyse, at det er det regionale beskæftigelses-råd, der bevilliger midler til at iværksætte initiativer til atsikre en hurtig og aktiv indsats i forbindelse med større virk-somhedslukninger eller større afskedigelser at stor betydningfor et lokalområde.Jeg har i øvrigt i foråret som et forsøg lempet reglerne, såle-des at endnu flere virksomheder kan iværksætte en varslings-indsats som kan hjælpe de afskedigede videre til et nyt job.3
De aktiviteter, midlerne i varslingspuljen kan anvendes til, erjobsøgningskurser i op til 2 uger til beskæftigede i opsigel-sesperioden, og til opkvalificering, herunder efter- og vide-reuddannelse, af de beskæftigede i opsigelsesperioden i op til8 uger.Med hensyn til opkvalificering er det en betingelse, at der ertale om opkvalificering inden for områder, hvor der er godeeller rigtig gode beskæftigelsesmuligheder.Midlerne kan også bruges til frikøb af medarbejdere i et job-center og etablering og drift af it-understøtning i forbindelsemed etablering af indsatskontorer ude på virksomhederne, såde afskedigede kan få hjælp til jobsøgning på deres arbejds-plads.

Jeg er blevet spurgt om, hvor stort et træk, der har været

på varslingspuljen, hvor i landet midlerne er gået til, og

hvad midlerne er gået til

Jeg kan sige, at af de samlede midler i 2009 på 28,5 mio. kr.er de 22,4 mio. kr. fordelt til de fire beskæftigelsesregioner.Hovedstaden & Sjælland har fået 9,3 mio. kr., Syddanmark6,5 mio. kr., Midtjylland 3,5 mio. kr. og Nordjylland 3,1mio. kr.De resterende 6,1 mio. kr. i varslingspuljen er efter sædvan-lig praksis tilbageholdt centralt og vil efter behov blive for-delt efter konkret ansøgning fra beskæftigelsesregionerne.Arbejdsmarkedsstyrelsens seneste skøn er, at af de 22,4 mio.kr. der er fordelt over hele landet, forventes det at cirka 18,1mio. kr. vil blive forbrugt i 2009.
4
På landsplan er der ydet tilskud til 25 varslingssager, fordeltmed 9 i Hovedstaden & Sjælland, 6 i Syddanmark, 9 i Midt-jylland og 1 i Nordjylland.Størrelsen på afgivne tilskud varierer fra 20.000 kr. til 5,6mio. kr.Millionerne i varslingspuljen står dermed langt fra uvirksomthen.

Jeg er blevet spurgt om, hvilke overlapsproblemer, der er

med både at bruge varslingsmidler og voksen- og efter-

uddannelsesgodtgørelse

Der er nogen, der har hævdet, at de meget korte opsigelses-varsler på Lindø begrænser den beskæftigelsespolitiske ind-sats. Isoleret set kan det jo være rigtigt. En kort opsigelsespe-riode betyder, at indsatsen i opsigelsesperioden bliver kort.Men hvis de varslede bliver ledige træder indsatsen for ledi-ge straks til – uanset opsigelsesperiodens længde. Så der erikke nogen, der mister noget. Det er blot nogle andre tilbud,der tilbydes ledige sammenlignet med de tilbud varslede per-soner får i opsigelsesperioden.Hvorvidt arbejdsgiveren vil fritstille de varslede i opsigel-sesperioden eller kun dele heraf har ligeledes stor betydningfor, hvilken hjælp jobcentrene kan tilbyde de afskedigede.Men der er naturligvis en beslutning, som beskæftigelsessy-stemet ikke vil eller kan blande sig i.Det er virksomheden, der afgør, om den vil bruge de almin-delige uddannelsesmuligheder på Undervisningsministerietsområde. Virksomheden kan således vælge at benytte uddan-nelsesmuligheder, hvor medarbejderne kan få voksen- og ef-teruddannelsesgodtgørelse, imens de er i uddannelse.
5
Og der er ikke noget til hinder for, at virksomheden samtidiggennemfører en varslingsindsats i forhold til afskedigede påvirksomheden og derved trækker på varslingspuljen.

Jeg er blevet bedt om at redegøre for hjælpen til de vars-

lede på Lindø

Jeg kan oplyse, at indsatsen for Lindø er organiseret med så-vel arbejdsmarkedspolitiske som erhvervspolitiske tiltag. Derer nedsat en politisk styregruppe, som består af borgmestrenefor Kerteminde (formand) og Odense Kommuner, regions-rådsformanden for Region Syddanmark, formanden for Detregionale Beskæftigelsesråd i Beskæftigelsesregion Syd-danmark samt repræsentanter fra hhv. Dansk Metal Odenseog 3F Østfyn.Den politiske styregruppe sikrer, den politiske forankring afplanlagte indsatser og har ansvaret for at prioritere og vurde-re virkningerne af indsatserne. Under den politiske styre-gruppe er der nedsat en teknisk-administrativ styregruppe,som identificerer indsatser og rådgiver den politiske styre-gruppe.I forhold til arbejdsmarkedsdelen af indsatsen, så koordine-res indsatsen i fællesskab mellem Odense og Kertemindekommunes jobcentre, Beskæftigelsesregion Syddanmark,værftets ledelse og de faglige organisationer. Den praktiskeudførelse af indsatserne sker i jobcentrene.Den konkrete plan for indsatsen på Lindø omfatter:Oprettelse af et jobkontor på værftet og frikøb af job-centermedarbejdere, så de kan hjælpe de afskedigedemedarbejdere på LindøVejledning i forhold til jobsøgning og eventuel efter-følgende opkvalificeringJobbank og eventuelt afholdelse af jobmesse
6
Herudover overvejes mulighederne for at ansøge EU'sglobaliseringsfond om yderligere midler til at hjælpemedarbejderne på Lindø.

Afslutning

Til sidste vil jeg gerne sige, at det selvfølgelig er beklageligt,at Lindøværftet lukker ned. Men jeg må sige, at regeringenrespekterer den svære beslutning, som Maersk har truffet. Vimå nu prøve at se fremad og stå sammen om at hjælpe Lin-døværftet og dets medarbejdere videre.Jeg har derfor som beskæftigelsesminister sat alle sejl ind forat hjælpe de afskedigede medarbejdere på Lindø videre til etnyt job.
7