Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
24. august 2009
Beskæftigelsesministerens tale til samrådsspørgsmålAG, AH, AI og AJ i Arbejdsmarkedsudvalget om ”særligttilrettelagte projekter” den 2. september 2009
J.nr. 2009-000841515. kt./tme
Samrådsspørgsmålene:
Spørgsmål AG:
”Ministeren bedes redegøre for hvorfor ministeriet har æn-dret statistikgrundlaget for de såkaldte ”særligt tilrettelagteprojekter”, sådan at disse forløb nu figurer som uddannelses-forløb.”Spørgsmål AH:
”Ministeren bedes forklare, om ministeren mener, at indholdsom ”særligt tilrettelagte projekter” kan betegnes som ud-dannelse.”Spørgsmål AI:
”Ministeren bedes afklare, om der er sket ændringer i andrestatistiske registre, herunder om statistikken for private job-konsulenter (andre aktører) er blevet ændret i perioden, hvorordningen har eksisteret.”Spørgsmål AJ:
”Ministeren bedes redegøre for, om de registre, som ministe-ren er ansvarlig for, giver et retvisende billede af udviklingenindenfor de pågældende områder, eller om der er behov forjusteringer og opstramninger.”
Svar:
Jeg vil indledningsvis knytte nogle bemærkninger til bag-grunden for udviklingen af Jobindsats. Jobindsats er ud-sprunget af et ønske om at skabe fuld gennemsigtighed omindsats og resultater på beskæftigelsesområdet, og give alle,der måtte ønske det, indsigt i både aktuelle data for beskæf-tigelsesindsatsen samt mulighed for at følge den historiskeudvikling på området. Alle borgere i og uden for dette landhar uhindret og omkostningsfri adgang til Jobindsats døgnetrundt.Den nuværende udgave af Jobindsats så første gang dagenslys medio juni 2007. I lidt mere end to år har det således væ-ret muligt for alle at tilgå et centralt og et meget omfattendedatamateriale om arbejdsmarkedet og beskæftigelsesindsat-sen.Jobindsats giver jobcentre, kommuner og beskæftigelsesre-gioner mulighed for løbende at følge beskæftigelsesindsatseni de enkelte jobcentre. Da data er aktuelle, giver det ligeledesmulighed for at reagere hurtigt og evt. vende en uønsket ud-vikling.Med Jobindsats har kommunerne fået mulighed for at målesig mod hinanden. Denne mulighed har kommunerne ikkehaft før. Tidligere havde kommunerne primært adgang tilegne data og evt. statistikker for få andre kommuner, forud-sat at de havde indgået aftaler om udveksling af statistikker.Med Jobindsats er det blevet muligt at sammenligne sig medalle kommuner på et ensartet data- og metodegrundlag, her-under er det nu muligt at sammenligne sig med andre kom-muner med samme rammevilkår.Der er rigtig mange data tilgængelig på beskæftigelsesområ-det og også data, som aldrig ville have været offentlige ogløbende tilgængelige, hvis ikke de blev vist på Jobindsats.
2
Så vil jeg så også gerne supplere med at sige, at jeg eller mi-nisteriet ikke har noget ønske om at skjule oplysninger. Heleformålet med Jobindsats er jo det modsatte – nemlig at giveså mange som muligt indsigt i, hvordan det går i beskæfti-gelsesindsatsen.Mig bekendt er der ikke mange andre, der i det omfang ogmed så stor aktualitet udstiller så mange informationer om deindsatsområder, det enkelte ministerium har ansvaret for.Jobindsats er en levende internetportal. Ud over at statistik-ker hele tiden opdateres, så data hele tiden er så aktuelle ogretvisende som muligt, sker der løbende ændringer i porta-len.Nye målinger kommer løbende til i takt med, at der skal føl-ges op på ny lovgivning og på hvad der er fokus på i beskæf-tigelsespolitikken. Nye målinger opstår også i takt med, atder indsamles nye data, kommer nye dataområder, samt op-står nye muligheder for at fremskaffe data.Tilsvarende tilpasses eksisterende statistikker, så de fx kanfordeles på flere baggrundsvariabler. De kan også tilpassesfor at gøre statistikkerne mere overskuelige og brugervenligeog giver mulighed for at sammenligne på tværs af ydelses-områder.Netop i foråret i år blev der foretaget en ændring i Jobind-sats. Formålet med ændringen var, at gøre det mere oversku-eligt og brugervenligt at sammenligne aktivitetskategorier påtværs af ydelsesområder.Særligt tilrettelagte projekter hører i Lov om aktiv beskæfti-gelsesindsats til i kapitel 10, der handler om Vejledning ogopkvalificering. Særligt tilrettelagte projekter anvendes såle-des efter samme kapitel som vejledning og afklaring samtuddannelse.3
Med ændringerne i aktivitetskategorierne på Job-indsats erde særligt tilrettelagte projekter blevet rubriceret under op-kvalificering sammen med øvrige forløb under kapitel 10 iLov om aktiv beskæftigelsesindsats, som ikke er sprogkur-ser.Særligt tilrettelagte projekter er at betragte som opkvalifice-ring men ikke som uddannelse. Særligt tilrettelagte projekterskal hjælpe de ledige tilbage i job eller i gang med en uddan-nelse. Derfor er der tale om opkvalificering i bred forstand.Arbejdsmarkedsstyrelsen har på baggrund af ønsker om atopgøre særligt tilrettelagte projekter separat i Jobindsatsgenvurderet underopdelingen af aktivitetskategorier på ud-dannelsesområdet. Dette er sket under hensyntagen til bådeat sikre overskuelighed, gennemsigtighed og ønsket om enmere detaljeret opdeling af uddannelsesområdet.Sigtet er, at opdelingen fremover følger lovgivningens opde-ling af ”Vejledning og opkvalificering”, jf. kapitel 10 i Lovaktiv beskæftigelsesindsats, således at det på tværs af ydel-sesområder bliver muligt at følge udviklingen indenfor de treunderopdelinger:1. Korte vejlednings- og afklaringsforløb,2. særligt tilrettelagte projekter,3. ordinære uddannelsesforløb.I relation til spørgsmål AI går jeg her ud fra, at der genereltspørges til de statistiske registre, der anvendes i Jobindsats.Statistikkerne i Jobindsats baseres på rigtigt mange forskelli-ge registre og datakilder. Disse registre undergår i sig selvløbende forandringer i takt med at it-registrerings-systemernedlægges, erstattes af andre registreringssystemer samt ek-sisterende registreringssystemer udvikles og justeres.
4
Hertil kommer, at data fra nye kilder tilgår Jobindsats og herindsamles, bearbejdes og evt. samkøres med andre registre.Alene af den grund sker der således kontinuerligt ændringer ide registre, statistikkerne i Jobindsats baseres på, og stati-stikkerne i Jobindsats afspejler selvsagt disse vilkår.Som jeg redegjorde for indledningsvist kommer dertil, atJob-indsats - heldigvis - er en levende internetportal. Ar-bejdsmarkedsstyrelsen søger løbende at tilpasse og udviklestatistikkerne således, at de afspejler centrale opfølgningsbe-hov, lovgivningen samt fokusområderne i beskæftigelsesind-satsen. Der kommer derfor løbende nye statistikker til i Jo-bindsats, andre statistikker kan blive nedlagt, da de ikkelængere vurderes at være aktuelle eller relevante og andretilpasses som følge af fx ny lovgivning, nye data eller fokus ibeskæftigelsesindsatsen.Det er også tilfældet for statistikkerne i Jobindsats over ind-satsen for andre aktører. I 2007 indførtes således en ny ord-ning for andre aktører. Dette er der taget højde for i de stati-stikker, der vises for andre aktører på Jobindsats. Det er så-ledes muligt at følge op på både den gamle ordning vedrø-rende andre aktører samt den nye ordning.Den nye ordning indebærer, at aktørerne aflønnes efter enfælles landsdækkende betalingsmodel, som opgøres i Jo-bindsats, mens man kan se aktivitetsandele og rettidighed påden gamle ordning. Statistikkerne under den nye ordning forandre aktører er således løbende blevet udviklet i takt med atdata er tilgået Jobindsats og det vil også kunne ske fremad-rettet.I relation til spørgsmål AJ går jeg ud fra, at der her genereltspørges til de statistiske registre, der anvendes i Jobindsats.
5
Data vedr. beskæftigelsesindsatsen i Jobindsats er primærtbaseret på data fra jobcentrenes egne økonomi- og sagsbe-handlingssystemer.Data i Jobindsats tager således udgangspunkt i hvad der iforvejen registreres af de kommunale sagsbehandlere i for-bindelse med den løbende sagsbehandling og økonomisty-ring. Data der anvendes i den konkrete sagsbehandling ogøkonomistyring vurderes at give de mest retvisende og vali-de data for indsatsen og medfører i øvrigt, at der i jobcentre-ne ikke skal registreres og indberettes særskilt til de centralemyndigheder alene med statistik for øje. Men datagrundlageter selvsagt ikke bedre end det der registreres.Arbejdsmarkedsstyrelsen følger i øvrigt løbende op på deindberettede registerdata og er i løbende dialog med beskæf-tigelsesregioner og jobcentre mhp. at sikre det bedst muligedatagrundlag.Derfor vurderer jeg, på baggrund af Arbejdsmarkedsstyrel-sens oplysninger, at de registre, der danner grundlaget forstatistikkerne på Jobindsats, er så retvisende, som det nu en-gang er muligt.Afslutningsvist vil jeg anføre, at vi med Jobindsats har fåetet unikt redskab, der efter min klare vurdering har givet langtbedre muligheder end nogen sinde før for at alle med aktie iog med interesse for beskæftigelsesområdet løbende kan føl-ge med i beskæftigelsesindsatsen.
6