Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KTlf. 72 20 50 00E-mail [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 13. juli 2009 stillet følgende spørgsmål nr.353 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraOle Vagn Christensen (S).Sagsnr. 2009-0009201
Spørgsmål nr. 353:
”Kan ministeren redegøre for, hvordan reglerne i udstationeringsdirektivet,servicedirektivet og vikardirektivet kontrolleres, og hvordan reglerne håndhæves?Der ønskes en redegørelse for danske forhold og for forholdene på det tyskeArbejdsmarked.”
Endeligt svar:
I forlængelse af mit svar på spørgsmål 351 tillader jeg mig at gå ud fra, at jeg ikkebehøver at redegøre for servicedirektivet. Som det også fremgår af dette svar, ervikardirektivet ikke implementeret endnu. Jeg redegør derfor alene for udstatione-ringsdirektivet.Da vi i Danmark ikke har nogen lovbestemt mindsteløn, er der ikke nogen lov atkontrollere og håndhæve vedr. dette. Det er overladt til arbejdsmarkedets parter atregulere lønspørgsmålet.Udstationerede medarbejdere i Danmark er omfattet af arbejdsmiljøloven. Arbejds-tilsynet fører tilsyn og har de samme beføjelser, som over for danske virksomheder.Ved overtrædelse af arbejdsmiljøloven kan udenlandske arbejdsgivere idømmes desamme bøder som danske arbejdsgivere. Som aftalt med forligspartierne bag østaf-talen, gennemfører Arbejdstilsynet fire bygge- og anlægsaktioner inden for ar-bejdsmiljøområdet direkte målrettet udenlandsk arbejdskraft. Disse aktioner liggerud over Arbejdstilsynets generelle indsats, hvor udenlandske virksomheder under-kastes tilsyn på samme vilkår som danske virksomheder.For at Arbejdstilsynet bedre kan varetage deres rolle i forhold til udenlandskemyndigheder, og for at arbejdsmarkedets parter kan få kendskab til udenlandskefirmaer, der udstationerer medarbejdere til Danmark, skal udenlandske virksomhe-der sende en anmeldelse til Registret for Udenlandske Tjenesteydere, RUT. Mang-lende anmeldelse til RUT straffes med bøde. På et møde d. 25. august skal jeg medpartierne bag beslutningen om at etablere RUT drøfte mulighederne for en styrkethåndhævelse af pligten til at sende anmeldelse til RUT.I Tyskland har man på nogle områder almengyldige overenskomster, hvilket bety-der, at udenlandske virksomheder skal betale deres udstationerede medarbejdere
mindstelønnen efter disse overenskomster. Fokus for kontrollen i Tyskland er isærde områder, hvor der gælder en mindsteløn.Ved arbejde på områder, hvor der gælder en almengyldig overenskomst, skal denudstationerede virksomhed, som i Danmark, sende en anmeldelse til myndigheder-ne. Ved udsendelse som vikar, er det den tyske brugervirksomhed, der skal sendeanmeldelsen.De tyske toldmyndigheder har kompetence til at kontrollere overholdelsen af disseregler. De har i den anledning en lang række beføjelser, f.eks. retten til at kommepå arbejdspladsen og spørge efter oplysninger og se dokumenter, at standse bilerm.v.Overtrædelse af forpligtelsen til at betale mindsteløn kan straffes med bøde på optil 500.000 Euro. Overtrædelse af forpligtelsen til at anmelde oplysninger kan straf-fes med op til 30.000 Euro. Efter det oplyste er bøderne i praksis dog sædvanligviset stykke under det niveau.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2