Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 7. juli 2009 stillet følgende spørgsmål nr.348 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (El).
10. august 2009J.nr. 2009-0009017
”Ministeren bedes definere, hvorledes hun forstår begrebet "god undervisning".Spørgsmålet stilles i lyset af, atArbejdsmarkedsstyrelsen/beskæftigelsesregionerne i forbindelse med andenaktørs tilbud om aktivering, vejledning og opkvalificering har stillet sombetingelse, at anden aktørs tilbud både i form og indhold skal være ioverensstemmelse med den almindelige opfattelse af god undervisning, jf. svarpå spørgsmål D 29 vedrørende aktiveringsindsatsen i LVU-udbuddet.”
Når ledige får et tilbud om vejledning og opkvalificering, er det altid med henblikpå, at den enkelte ledige hurtigst muligt kommer i job. Både jobcentrene og andreaktører skal derfor altid foretage en konkret vurdering af, hvilket tilbud, der vil væ-re bedst egnet til at bringe den ledige hurtigst muligt i job. De elementer af under-visning, vejledning, afklaring mv., der indgår i et vejlednings- og opkvalificerings-forløb, skal være tilrettelagt sådan, at formålet med tilbuddet understøttes. Det gæl-der naturligvis også, når den aktør, der står for tilbuddet om vejledning og opkvali-ficering, er den samme aktør, som har afgivet tilbuddet til den ledige.
Venlig hilsen
Inger Støjberg