Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
709544_0001.png
709544_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 6. juli 2009 stillet følgende spørgsmål nr.345 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLine Barfod (El).
29. juli 2009J.nr. 09-119-0200

Spørgsmål nr. 345:

”I forlængelse af svaret på spørgsmål 308 bedes ministeren oplyse, hvilkepræcise mål for EU-samarbejdet ministeren mener kan berettigeforskelsbehandling mellem EU-borgere og tredjelandes borgere, når det gælderstørrelsen af det beløb, de enkelte personer skal have til at leve for?”

Endeligt svar:

Som jeg nævnte på samrådet, ville starthjælpen ikke have været nødvendig, hvisregeringen ved sin tiltræden i 2001 havde kunnet konstatere, at alle nyankomne ud-lændinge kom ud på arbejdsmarkedet inden for en rimelig tid.Men den situation efterlod den af Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten støttedeSR-regering desværre ikke til sin efterfølger. Alt for mange stod uden for arbejds-markedet. Det betød, at de havde meget begrænset kontakt til det danske samfund,hvilket indebar massive integrationsproblemer.Dette kunne en ansvarlig ny regering naturligvis ikke ignorere. Samtidig var det engrundpille i regeringens politik, at Danmarks forpligtelser efter internationale kon-ventioner mv. skulle respekteres.Derfor kom starthjælpen til at gælde alle - herunder danske statsborgere - med denundtagelse, der fulgte af Danmarks forpligtelser efter internationale konventioner.Den forskel på ydelsesniveauet, der blev indført, har baggrund i saglige kriterier,nemlig fremme af integration og arbejdsmarkedsdeltagelse.Dette understreges af, at starthjælpen er en arbejdsmarkedspolitisk succes. Rock-wool-undersøgelsen fra juni 2009 viste, at flygtninge, som er berettiget til start-hjælp, kommer mærkbart hurtigere i beskæftigelse end de flygtninge, der er beret-tiget til den højere kontanthjælp.Efter godt fire års ophold i Danmark er 30 procent af de flygtninge, der kan modta-ge kontanthjælp kommet i arbejde, mens det er 42 procent blandt flygtninge, der erberettiget til starthjælp.
EU har bl.a. som mål at fremme en harmonisk, afbalanceret og bæredygtig udvik-ling af den økonomiske virksomhed, et højt beskæftigelsesniveau, et højt socialtbeskyttelsesniveau, ligestilling mellem mænd og kvinder, en bæredygtig og ikke-inflationær vækst, høj konkurrenceevne, økonomisk og social samhørighed samtsolidaritet mellem medlemsstaterne. Disse mål skal nås gennem oprettelsen af etfælles marked.Som led i det fælles marked og for at fremme ovennævnte mål er der blandt andetindført regler til sikring af arbejdskraftens fri bevægelighed. For at der skal værereel fri bevægelighed, kræves der ligebehandling hvad angår sociale fordele, her-under kontanthjælp.Disse gensidige rettigheder medlemslandene imellem gælder ikke for statsborgerefra lande, som ikke er medlemmer af EU/EØS.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2