Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
717707_0001.png
717707_0002.png
717707_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 25. juni 2009 stillet følgende spørgsmål nr.327 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraTorben Hansen (S).
28. august 2009J.nr. 2009-0008535

Spørgsmål nr. 327:

” Vil ministeren uddybe, hvad aktiveringsforanstaltningen "særligt tilrettelagte pro-jekter" dækker over og derudover give 10 konkrete eksempler på kommunernesbrug af redskabet "særligt tilrettelagte projekter".”

Endeligt svar:

Jeg vil gerne starte med at beklage den sene oversendelse af svar. Der er desværresket en administrativ fejl i ministeriet.Efter § 32, stk. 1, nr. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan der gives tilbudom vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under ud-dannelsesforløbet og danskundervisning, eller3) ordinære uddannelsesforløb.Formålet med de særligt tilrettelagte projekter er at skabe tilbud, som udvikler denenkelte og styrker muligheden for, at den pågældende hurtigst muligt kan få et jobpå almindelige vilkår og sikre varig beskæftigelse for pågældende. Der er tale omskræddersyede projekter til ledige med særlige behov.Efter min opfattelse er særligt tilrettelagte forløb et relevant og godt redskab til engruppe ledige, der har behov for at tilegne sig forskellige færdigheder, inden de er istand til at komme ud på arbejdsmarkedet. Jeg finder således, at der på denne mådesker en nødvendig opkvalificering af en gruppe ledige, der herved hurtigere end el-lers kan starte i arbejde eller på en uddannelse.Neden for er oplistet nogle konkrete eksempler på særligt tilrettelagte projekter,som en række kommuner har oplyst, at de udbyder for tiden:Sosu-hjælper projektFormålet med projektet er at forberede deltagerne til at uddanne sig som sosu-hjælper. Først AMU-kursus, derpå vikar i et rotationsprojekt med træning og forbe-redelse som sosuhjælper.
Voksenlærlinge-projektFormålet med projektet er at forberede deltagerne til at starte som voksenlærling(og at fastholde og gennemføre uddannelsen, da der er stort frafald).Først 4 ugers uddannelse, derefter arbejder man i praktik, hvorefter bliver man af-løser og så er parat til at starte som voksenlærling.Projekt der skal forberede unge til erhvervsuddannelseDe unge henvises til teknisk skole, hvor de afprøver forskellige muligheder for atblive afklaret om erhvervsuddannelse.Projekt Ren by – traditionelt projekt med opgaver relateret til lokale kommunaleopgaverFormålet er træning af arbejdsfunktioner for efterfølgende tilknytning til arbejds-markedet eller uddannelse.Der laves en individuel træningsplan som beskriver arbejdstider og opgaver ogtræningsmål.Der trænes i sociale, personlige og faglige kompetencer. Der udføres renholdelsepå arealer i kommunen, og der udføres serviceydelser for kommunens institutionerog afdelinger.Projekt Vejen til Job – projekt med produktion kombineret med andre aktivitetertilpasset den enkeltes behovFormålet er at styrke de sociale, personlige og faglige kompetencer for at fremme,at den ledige kommer i beskæftigelse eller uddannelse.De primære opgaver i projektet er:Motivering og holdningsbearbejdningTæt personlig opfølgningPraktisk afprøvning og opkvalificering til arbejde eller uddannelseAfdækning af faglige og sociale kompetencerAktiviteter tilpasset deltagernes behovPersonligt udviklingsprojekt Fitness – en sund kropFormålet medFitness – en sund kroper, at deltageren opbygger kompetencer i for-hold til kost- og motionsvaner med henblik på at forbedre mulighederne på det or-dinære arbejdsmarked og uddannelsessystemet.Undervisning og aktiviteter omfatter motionstræning – individuelt, holdtræning ogselvstændigt motionsprojekt – og sundhedsbevidsthed. Deltagerne modtager et til-bud om undervisning i dansk, matematik og IT, der kan afsluttes med en kompe-tencegivende eksamen i dansk og/eller matematik.I forløbet indgår vejledning og afklaring om de kompetencer, som deltagerne harog som de får i projektet.Personligt udviklingsprojekt – Kaffé FairFormålet med Kaffé Fair er at give ledige, der har svært ved at få fodfæste på ar-bejdsmarkedet, og som mangler afklaring et tilbud, der:2
stabiliserer deltagernes tilværelse,afklarer og skaber personlig udvikling i relation til ressourceprofilen,giver deltagerne et netværk samt redskaber til at fastholde netværket og håndte-re konflikter oggiver deltagerne en tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemetUndervisning og aktiviteter omfatter bl.a. praktisk træning, servering og kundebe-tjening i Kaffé Fair, teoretisk undervisning i madlavning, råvarekendskab servicemm., fysisk træning i fitness center og undervisning i dansk og matematik.Afklaring til job – KvindedaghøjskolenFormålet med indsatsen er, at deltagerne skal genvinde troen på, at de har en frem-tid på arbejdsmarkedet. På kurset arbejdes der med kompetenceafklaring, personligudvikling, motion, praktikforløb og arbejdsmarkedsrettede aktiviteter.Jobklub 4 uger - Vejen til arbejdsmarkedetForløb for forsikrede ledige, hvor der arbejdes med følgende:Afklarende personlige samtaler med fokus på den enkeltes kvalifikationerJobmuligheder på det nordjyske arbejdsmarkedJobsøgningsteknikHjælp til at finde en praktikplads, ansættelse med løntilskud eller ordinært ar-bejdeErhvervsforberedende forløb – TvillingeserviceTvillingeprojektet retter sig både mod arbejde f.eks. i form af ung pige i huset, pæ-dagogmedhjælper, vikar i daginstitutioner og mod uddannelser f.eks. pædagogud-dannelser, social- og sundhedsuddannelse, sygepleje o.l.Det primære mål er at gøre deltagerne selvforsørgende.Kernen i projektet er praktik i en tvillingefamilie og en kursusdag hver 2. uge.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3