Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
703926_0001.png
703926_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KTlf. 72 20 50 00E-mail [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 8. juni 2009 stillet følgende spørgsmål nr.312 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPia Adelsteen (DF).
30. juni 2009
Sagsnr. 2009-0007814

Spørgsmål nr. 312:

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan de enkelte EU-lande har mulighed for atstyre de sociale udgifter, når man udvider forordning 883/2004 til også at omfattetredjelandsborgere, som ifølge samlenotatet EUU 2947 (bilag 1. side 12 2. afsnit),tager lovligt ophold på en medlemsstats område, og derefter flytter til eller tagerbeskæftigelse på en anden medlemsstats område. Ministeren bedes desuden oplyse,om en tredjelandsborger med lovligt ophold kan flytte til en anden medlemsstatuden at have arbejde og så få sociale ydelser?”

Endeligt svar:

De enkelte medlemsstater i EU fastsætter egne regler på det sociale område, herun-der om tilkendelse, udbetaling og størrelse af ydelserne. Forordning 883/04, ogdermed udvidelsen til også at omfatte tredjelandsborgere, vedrører regler om koor-dinering af de sociale sikringssystemer i de enkelte medlemsstater og indeholder påen række områder bestemmelser om, at der ikke må ske forskelsbehandling pågrund af nationalitet.Forordning 883/04, og udvidelsen til også at omfatte tredjelandsborgere, ændrerikke på de opholdsretlige regler i EU-medlemsstaterne. Forordningen dækker kuntredjelandsborgere, der efter gældende regler har lovligt ophold i en medlemsstat,og lovligt flytter til en anden.Danmark har retligt forbehold overfor forslaget om at udvide forordning 883/04 tilogså at omfatte tredjelandsborgere med lovligt ophold på en medlemsstats område.Det kan i øvrigt oplyses, at der til størstedelen af de sociale ydelser i Danmark, ik-ke er knyttet et nationalitetskrav, hvilket betyder, at tredjelandsborgere med lovligtophold, der i øvrigt opfylder lovens betingelser, vil have ret til ydelserne.
Hvorvidt en tredjelandsborger med lovligt ophold i en medlemsstat som arbejdsløskan flytte til en anden medlemsstat og modtage sociale ydelser dér, afhænger afden pågældende medlemsstats lovgivning.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2