Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
NOTAT
20. november 2008
ProjektbeskrivelseAktive – hurtigere tilbage!
J.nr. 2008-00027522. kontor/upe,hjh,itc3. kontor/ath, aj
Baggrund og formål
Erfaringerne fra bl.a. indsatsen NY CHANCE.TIL ALLE viser, at en aktiv, virk-somhedsrettet indsats nytter over for de svageste modtagere af kontanthjælp – ogsådem med helbredsproblemer.Lovgivningen giver i dag kun jobcentrene mulighed for at sætte en beskæftigelses-rettet indsats i gang for syge modtagere af kontanthjælp og starthjælp. Sygedag-pengemodtagere kan kun i visse tilfælde få aktive tilbud. Det hæmmer kommuner-nes mulighed for at arbejde tidligt og målrettet med at hjælpe alle syge tilbage tilarbejdsmarkedet. Det tilsvarende gør sig gældende for modtagere af ledighedsydel-se. Fleksjobvisiterede kontant- og starthjælpsmodtagere kan derimod modtage ak-tive tilbud på lige fod med andre kontant- og starthjælpsmodtagere.Det er et led i regeringens handlingsplan for at nedbringe sygefraværet, at kommu-nerne skal have mulighed for at give alle sygemeldte og ledighedsydelsesmodtage-re aktiveringstilbud i form af vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik ogansættelse med løntilskud.Herudover har jobcentrene efter lovgivningen ikke mulighed for at giveenkeltstå-endetilbud af forebyggende og afklarende karakter - som fx fysisk træning, kost-vejledning, psykologhjælp, mestring af smerter og kroniske lidelser, depressions-skole m.v. Kommunerne kan derimod godt give disse tilbud som led i et beskæfti-gelsesfremmendeforløb,hvor det fx er indlagt i et længere forløb med virksom-hedspraktik eller med vejledning og opkvalificering.Blandt andet for at skabe gunstige startbetingelser i forbindelse med en evt. kom-mende lovgivning om aktiv indsats for personer, der modtager sygedagpenge,iværksættes der et kontrolleret forsøg. Forsøget omfatter en tidlig aktiv indsats forsygemeldte og fleksjobvisiterede (uanset ydelse) med kontaktforløb, aktiveringstil-bud og med enkeltstående forebyggende og afklarende tilbud.Forsøget har til formål•At bidrage til at kommunerne kan få et godt udgangspunkt for at benytteaktive tilbud til at hjælpe den bredere gruppe af sygemeldte og fleksjobvi-siterede hurtigst muligt i job.At afprøve hvordan anvendelse af enkeltstående tilbud af forebyggende ogafklarende karakter (som fx fysisk træning, kostvejledning, psykolog-
•
hjælp, mestring af smerter og kroniske lidelser) kan fremme arbejdsfast-holdelse og hurtig tilbagevenden.•At give viden om hvilken indsats, der virker.
Succeskriterier
Personer, som modtager offentlig forsørgelse skal hurtigst muligt i job og ud af of-fentlig forsørgelse.Hvis det ikke kan lade sig gøre fuldt ud at få en person i job og ud af offentlig for-sørgelse, skal personen i stedet vende gradvist tilbage til job med delvis raskmel-ding og en fortsat delvis offentlig forsørgelse.Aktivering i tilbud efter LAB loven og/eller tilbud af forebyggende eller afklarendekarakter er et middel til at understøtte den enkeltes vej ud af offentlig forsørgelse.Hvis ikke job eller deltidsraskmelding er mulig, er det derfor en målsætning, at denenkelte deltager i aktivering.På den baggrund har projektet følgende succeskriterier for sygedagpengemodtagerei prioriteret rækkefølge:1) Deltagerne kommer i job og ud af offentlig forsørgelse2) Deltagerne bliver deltidsraskmeldt3) Deltagerne indgår i aktivt tilbud efter LAB loven og/eller forebyggende el-ler afklarende tilbud.For fleksjobvisiterede er succeskriterierne i prioriteret rækkefølge:1) Deltagerne kommer i fleksjob og ud af forsørgelsesydelsen2) Deltagerne indgår i aktive tilbud efter LAB loven og/eller forebyggende el-ler afklarende tilbud.Projektets opbygning
Udgangspunktet for projektet er, at personer, der modtager sygedagpenge og per-soner, der er visiteret til fleksjob, skal aktiveres. Senest efter 8 uger påbegyndes detaktive forløb.Personer i projektets deltagergruppe indgår i et aktivt forløb i en periode på firemåneder. Forløbet er sammensat af:•
En ugentlig kontaktsamtale i alle fire måneder. Samtalen kan være individueleller kollektiv. Samtalen skal foregå med personligt fremmøde. I forbindelsemed indlæggelser, hvor personligt fremmøde ikke er muligt, kan samtalen fore-gå telefonisk. Kontaktsamtalerne kan afholdes af sagsbehandler eller anden fag-person. De første samtaler skal bl.a. forberede den kommende aktivering, hvisikke borgeren hurtigt kan vende tilbage til et ordinært job.Senest efter fire uger indgår personen desuden i aktivt tilbud af en varighed påmin. 10 timer ugentligt. Tilbuddet kan kun være under 10 timer, hvis det doku-menteres, at personen ikke er i stand til at deltage i tilbud i minimum 10 timerugentligt.
•
2
Det aktive tilbud kan bestå af:oDelvis raskmeldingoVejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelsemed løntilskud i min. 10 timer ugentligt (dog ikke ansættelse medløntilskud til sygemeldte med job).Forebyggende og afklarende tilbud som fx fysisk træning, kostvej-ledning, psykologhjælp, mestring af smerter og kroniske lidelser,depressionsskole m.v.
o
Indsatsen skal altid bestå af kontaktsamtaler og et eller flere andre tilbud. De ugent-lige kontaktsamtaler opretholdes også ved delvis raskmelding, der altid går forudfor øvrige aktive tilbud.Der vil blive åbnet mulighed for anvendelse af mentorer.Der vil være enkelte personer, som ikke kan deltage i det nævnte forløb – se senereom målgruppen.Gennem projektet undersøges det, hvilke effekter et aktivt forløb har for modtagereaf sygedagpenge og fleksjobvisiterede, når der sammenlignes med kontrolgrupperaf henholdsvis sygedagpengemodtagere og fleksjobvisiterede, der har fulgt et ’nor-malt’ forløb i kommunen. Effekterne opgøres særskilt for sygedagpengemodtagereog fleksjobvisiterede.Indholdet i de aktive forløb tilpasses i det enkelte jobcenter til målgruppen underhensyntagen til, at målet med indsatsen er at få deltageren hurtigt i job. Der skalvære en entydig betoning af, at fokus i indsatsen skal være på job, herunder gradvistilbagevenden til job.I forhold til den enkelte er det jobcenteret, der tager stilling til hvilke tilbud, der erbehov for. Tilbud skal være rimelige. Der skal således være tale om relevante til-bud, som tager højde for borgerens forudsætninger og behov.Det bliver et led i forsøget at registrere, i hvilket omfang målgruppen afslår tilbud,og med hvilke begrundelser.Projektet gennemføres i et eller flere jobcentre i de fire beskæftigelsesregioner. 17jobcentre forventes at deltage i forsøget.Inden for den overordnede ramme har jobcentrene vide rammer for så vidt angården konkrete tilrettelæggelse af indsatsen. Indsatsen kan tilpasses de lokale forholdi det enkelte jobcenter, og jobcenteret kan derfor tage højde for særlige forhold,som måtte være relevante i tilrettelæggelsen af indsatsen overfor målgruppen.Jobcentret kan således beslutte, hvem der udfører samtalerne, samt sammensætnin-gen og indhold af tilbud. Jobcentret kan også vælge at inddrage en anden aktør i
3
indsatsen. Udover at fokus i indsatsen skal være at bringe personen tilbage i job,kan jobcentrene selv definere det nærmere indhold i det aktive tilbud under hensyn-tagen til den sygemeldtes og den fleksjobvisiteredes konkrete situation og behov.For at give beskæftigelsesregionerne og Arbejdsmarkedsstyrelsen et overblik over,hvordan det enkelte jobcenter tilrettelægger forsøget, udarbejder hvert jobcenterinden projektets start en kort beskrivelse af indsatsen.Beskæftigelsesregionerne understøtter den konkrete gennemførelse af projektet.Projektets målgruppe
Målgruppen for projektet er nytilkomne sygedagpengemodtagere og fleksjobvisite-rede.Sygedagpengemodtagere
Arbejdsgiveren skal anmelde sygefraværet senest i 4. sygeuge. Herefter påbegyn-der kommunen opfølgningen ved at indkalde oplysningsskema, som den sygemeld-te får 8 dage til at indsende. Kommunen skal holde 1. samtale med alle inden ud-gangen af 8. sygeuge.Sygemeldte udtages til deltagelse i forsøget forud for den 1. opfølgningssamtale,dvs. her sorteres i deltagere/kontrolgruppe. Ved første samtale modtager deltager-gruppen et brev om, at de indgår i et forsøg. AMS udarbejder standardbrev.Halvdelen af de sygedagpengemodtagere, der tilfældigt udvælges til projektet vil fåden planlagte aktive indsats. Disse kaldes i denne sammenhæng ”deltagergruppen”.Den anden halvdel får den normale indsats og fungerer som kontrolgruppe.Som udgangspunkt er målgruppen meget bred og omfatter både personer, som harudsigt til snarlig tilbagevenden til arbejdsmarkedet og personer som har udsigt tillangvarige sygdomsforløb. Det centrale er, at der er et generelt fokus på, at det ernaturligt at være aktiv trods sygemelding eller begrænset arbejdsevne, og at aktivi-teten tilpasses den enkeltes aktuelle ressourcer.Vurderingen er, at langt de fleste har gavn af et aktivt tilbud. Alligevel er der per-soner som skal undtages fra indsatsen. For at sikre sammenlignelighed mellem del-tagergruppe og kontrolgruppe tilstræbes det, at personer, der undtages fra forsøgetkan identificeres ud fra objektive kriterier. Da disse kriterier kun i meget begrænsetomfang kan identificeres i registerdata, er det nødvendigt med en manuel udsøg-ningsproces.De tilfælde hvor sygemeldte undtages fra indsatsen er:•
Hvor sygdom ikke muliggør tilbagevenden på arbejdsmarkedet, herunderopersoner, som har påbegyndt en førtidspensionssag, i de tilfældehvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om, at sagen pådet foreliggende dokumentationsgrundlag skal behandles som ensag om førtidspension jf. § 17-18 i lov om social pension.
4
o•
personer i terminalstadiet.
Hvor sygdom på nuværende tidspunkt ikke muliggør tilbud, herunderoohvor behandling er en hindring.graviditetsbetingede sygdomme.
Fleksjobvisiterede
Tilsvarende gør sig gældende for fleksjobvisiterede.For så vidt angår fleksjobvisiterede (uanset ydelse) udtages alle nytilkomne – nyvi-siterede og personer, der bliver ledige fra et fleksjob - med mere end 5 ugers ledig-hed. For at sikre tilstrækkeligt volumen udtages fra forsøgets start personer med optil 4 mdrs. anciennitet. Målgruppen deles og placeres i hhv. en deltagergruppe ogen kontrolgruppe. Deltagergruppen indkaldes til 1. samtale inden udgangen af 8.uge. Ved første samtale modtager deltagergruppen et brev om, at de indgår i for-søg.Ledighedsydelsesmodtagere med mindre end 5 ugers ledighed undtages generelt.Dette sker dels for at undgå personer, som fx via et fastholdelsesfleksjob alleredeved visitationen er sikret et fleksjob og dels for at undgå at medtage personer ifleksjob, som holder ferie (og i den periode modtager ledighedsydelse). Der anven-des de samme grunde til at undtage fleksjobvisiterede fra indsatsen, som for syge-meldte.Sygemeldte kontanthjælpsmodtagere
Sygemeldte kontanthjælpsmodtagere indgår ikke i projektets målinger, dvs. de erikke omfattet af evalueringen, finansieringen og forsøgsbekendtgørelserne. I denpraktiske tilrettelæggelse af indsatsen kan kommunerne dog uden problemer vælge,at sygemeldte kontanthjælpsmodtagere kan indgå i samme forløb, som forsøgetsmålgruppe, hvis det vurderes hensigtsmæssigt.Omfang og varighedSygedagpengemodtagere
Forsøget løber over en periode på 8 måneder, hvor der i de første 4 måneder tilgårnye personer i deltager- og kontrolgruppe. I de følgende 4 måneder gennemføresog afsluttes de sidste forløb. Varigheden af den periode, hvor der tilgår nye perso-ner til forsøget, fastsættes under hensyn til at projektet får en deltager-/kontrolgruppe, der er tilstrækkelig stor. Dersom det er nødvendigt, kan enkeltejobcentre påbegynde indsatsen senere end de øvrige, men det tilstræbes, at alle be-gynder på samme tid.Formålet med projektet er primært at måle effekten af en aktiv indsats, herunder fo-rebyggende og afklarende tilbud. Det er en forudsætning, at tilbuddet tilpasses denenkeltes ressourcer og behov.
5
For at få et tilstrækkeligt solidt statistisk grundlag sigtes der mod, at antallet i del-tagergruppen i projektet skal være mindst 2.000 modtagere af sygedagpenge. Derudtages et tilsvarende antal personer til kontrolgruppen.
6
Fleksjobvisiterede
For fleksjobvisiterede vil forsøget antalsmæssigt blive noget mindre. Der sigtes ef-ter en deltagergruppe på ca. 400 personer.Projektets organisering
Projektet forankres i Arbejdsmarkedsstyrelsens 2. og 3. kontor i samarbejde medregionerne.Beskæftigelsesregionerne indgår i tæt samarbejde med Arbejdsmarkedsstyrelsen iplanlægningen og styringen af projektet. Regionsdirektørmøderne er styregruppe-møder for projektet. Der etableres regionale styregrupper.Der etableres en arbejdsgruppe, som sikrer gennemførelsen af projektet: Arbejds-gruppen består af regionerne og AMS. KL inviteres til at deltage i møderne.Beskæftigelsesregionerne er i gennemførelsen af indsatsen i jobcentrene tovholderepå projektet. Beskæftigelsesregionerne har tæt og løbende kontakt med jobcentre-ne, for at understøtte jobcentrenes bestræbelser og sikre at projektet forløber plan-mæssigt.Der afholdes fælles seminarer for jobcentrene dels i forbindelse med opstarten afforsøgene og dels når de første data foreligger.Løbende opfølgning og evaluering
Projektet vil blive evalueret både kvantitativt og kvalitativt.Den kvalitative evaluering sættes i gang ved projektets start, og projektet vil blivefulgt løbende af eksterne evaluatorer. Evalueringen skal være procesunderstøttendei forhold til projektet.Der gøres løbende status over forsøget både kvantitativt og kvalitativt. Den endeli-ge evaluering foreligger efter afslutningen af forløbene.Til brug for den kvantitative evaluering udarbejdes et særskilt registreringsværktøj,som kan registrere deltagergruppens deltagelse i kontaktsamtaler, aktive tilbud ef-ter LAB loven og forebyggende og afklarende tilbud. Der registreres forskelligeforhold omkring deltagelsen, herunder type af samtale (kollektiv eller individuel)type af tilbud, tidspunkt for tilbud mv.Af hensyn til forsøget, og da de eksisterende registre kun indeholder begrænsedeoplysninger, skal der foretages samme registreringer for kontrolgruppen.ØkonomiDer afsættes 7.500 kr. i gennemsnit pr. deltager i forsøget. Der regnes med max.3.000 deltagere i alt. Beløbet skal medgå til at afholde udgifter i forbindelse medkontaktsamtaler, aktive tilbud registrering mv.De nærmere rammer for udbetaling af beløbet vil fremgå af en tilsagnsskrivelse tiljobcenteret. Udbetaling af beløbet afhænger af, at der foregår den aftalte aktivitet.
7
Hertil kommer udgifter til evaluering og udvikling af registreringssystem. Der erafsat en ramme på 2 mio kr.
Tidsplan:
Tidspunkt2008NovemberPrimo novemberMedio novemberUltimo novemberDecember2. december2. decemberMedio december
Aktivitet
Iværksættelse af It- registreringsværktøjJobcentrene har indsendt beskrivelse af indsatsen til regio-nerneUdkast til bekendtgørelse er sendt i høringAMS modtager ansøgning fra jobcentrene incl. beskrivelseaf indsatsenMøde med præsentation af IT- registreringsværktøjPå baggrund af ansøgninger, projektbeskrivelse og beskri-velse af indsatsen modtager jobcentrene tilsagn om tilskudtil forsøget.Test af IT –registreringsværktøjJobcentrene påbegynder forløbet med deltagerne, dvs. deførste samtaler med deltagerne i forsøget gennemføres.IT -registreringsværktøj er etableretOpstartseminar for jobcentreDe første data foreliggerFacilitet til rapporter i IT-registreringsværktøj foreliggerFælles seminar for jobcentreneIndsatsen afsluttesEndelig analyse af data påbegyndes herefter
Medio december1. halvdel 2009Primo januar5. januar26. januarUltimo febru-ar/primo martsMarts / april2. halvdel 2009
Bilag:1. Forløb og udvælgelse af deltager- og kontrolgruppe2. Finansiering3. Sanktioner4. Andre aktører5. Jobcentrenes beskrivelse af indsatsen – hvordan fører indsatsen til resultater?6. Registrering og evaluering7. Interesserede jobcentre og forventede antal deltagere8. Forsøget ”Aktive - hurtigere tilbage!” i relation til finanslovsaftalen 2009 (tre-partsaftale om sygefravær)
8
Bilag 1Aktive – hurtigere tilbage!Udvælgelse af deltagere samt beskrivelse af forløb
Fra projektets start og de følgende 4 måneder udtages et antal deltagere til projektetsamt et tilsvarende antal personer til en kontrolgruppe. Da formålet med projektetprimært er at måle effekten af en aktiv indsats, herunder forebyggende og afklaren-de tilbud, er det vigtigt, at der foretages registrering af de forskellige forhold om-kring deltagelsen for både deltagergruppen og kontrolgruppen. I bilag 6 er registre-ringssystemet kort beskrevet.Modtagere af sygedagpengeTidspunkt for udtagelse
Udtagelse til enten deltagergruppe eller kontrolgruppe sker, når oplysningsskemaetmodtages retur, og der er tale om fortsat sygemelding, som medfører, at der holdesopfølgningssamtale senest inden udgangen af 8. sygeuge.Kriterier for udtagelse
De sygemeldte, der skal til første opfølgningssamtale (lovpligtige 8 ugers samtale)deles i en deltagergruppe og en kontrolgruppe på grundlag af fødselsår, således atpersoner født i ulige år indgår i deltagergruppen og personer født i lige år indgår ikontrolgruppen.De jobcentre, der har flere sygedagpengemodtagere med 8 ugers fravær, end derskal udtages til deltagergruppe og kontrolgruppe, skal desuden foretage en yderli-gere reduktion ligeledes på grundlag af objektive kriterier. Det kan fx være at for-søget alene omfatter sygedagpengemodtagere i ét områdekontor. Hvor det ikke ermuligt at udpege et områdekontor, foretages den yderligere reduktion ved alene atmedtage personer til deltagergruppe og kontrolgruppe, som fx er født d. 1 – 10 imåneden. Ved reduktion på grundlag af fødselstidspunkt i måneden medtages den1. i måneden altid. Den konkrete model for yderligere reduktion aftales altid medbeskæftigelsesregionen og Arbjedsmarkedsstyrelsen.Hvem udtager
Det er det enkelte jobcenter selv, der foretager opdelingen i en deltagergruppe ogen kontrolgruppe ud fra ovenstående kriterier.”8-ugers samtalen” er omdrejningspunktet
Ved ”8 ugers samtalen” ved sagsbehandleren, hvem der tilhører hhv. deltagergrup-pen og kontrolgruppen.Ved ”8 ugers samtalen” sker der en konkret vurdering af, om den sygemeldte kandeltage i forløbet, eller om personen under ganske særlige omstændigheder skal
9
undtages fra indsatsen. Også for kontrolgruppen skal det vurderes og registreres,om personen opfylder kriterierne for at være undtaget fra forsøget. De tilfælde hvorsygemeldte undtages fra indsatsen er udelukkende:•
personer, som har påbegyndt en førtidspensionssag, i de tilfælde hvor kommu-nalbestyrelsen har truffet afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumenta-tionsgrundlag skal behandles som en sag om førtidspension jf. § 17-18 i lov omsocial pension.•personer i terminalstadiet.•hvor behandling er en hindring.•graviditetsbetingede sygdomme.Medarbejderen registrerer årsag til ikke-deltagelse for både deltagergruppe og kon-trolgruppe.Deltagerne får ved samtalen besked om, at de deltager i et forsøg. Ved samtalen fårde udleveret brev om, at de deltager i forsøg. AMS udarbejder standardbrev.Ved ”8 ugers samtalen” tages der konkret stilling til indsatsen uanset om man er imålgruppe eller kontrolgruppe. Forsøget kan ikke fratage personer retten til revali-dering. Personer, der visiteres til / er tilkendt revalidering, indgår også i forsøgetindtil de evt. overgår til revalideringsydelse. Personer med indikation for fleksjobindgår også i forsøget. Det samme gør personer med indikation for førtidspensionmed mindre der er truffet beslutning om påbegyndelse af førtidspensionssag, jf.ovenfor.Modellen tilstræber at være objektiv. Det forudsættes, at frasorteringen ikke bliverpåvirket af, om personen tilhører deltagergruppe eller kontrolgruppe. En efterføl-gende opgørelse vil vise om andelen, der er undtaget, er forskellig i de to grupper.Fleksjobvisiterede.
For så vidt angår fleksjobvisiterede (uanset ydelse - ledighedsydelse eller kontant-hjælp) udtages alle nytilkomne – nyvisiterede og personer, der bliver ledige fra etfleksjob - med mere end 5 ugers ledighed. For at sikre tilstrækkeligt volumen udta-ges fra forsøgets start personer med op til 4 mdrs. anciennitet.Kontanthjælpsmodtagere udtages manuelt, da der ikke i registrene er opgørelseover om kontanthjælpsmodtagere er visiteret til fleksjob. Ledighedsydelsesmodta-gere udtages så vidt muligt via DREAM.På baggrund af objektive kriterier, opdeles de fleksjobvisiterede i en deltagergrup-pe og en kontrolgruppe. Der anvendes samme kriterier som for sygedagpengemod-tagere. Dvs. fleksjobvisiterede deles i en deltagergruppe og en kontrolgruppe pågrundlag af fødselsår, således at personer født i ulige år indgår i deltagergruppen ogpersoner født i lige år indgår i kontrolgruppen.Ved første samtale ved sagsbehandleren, hvem der tilhører hhv. deltagergruppen ogkontrolgruppen.
10
Fleksjobvisiterede har ret til selvvalgt uddannelse i op til 6 uger indenfor de første12 måneders ledighed (LAB § 73 b). Denne ret bevarer i forsøget og kommunenmå derfor i det konkrete tilfælde vurdere om og hvorledes den selvvalgte uddannel-se kan passes ind i kommunens øvrige tilbud. En evt. konflikt mellem selvvalgtuddannelse og et tilbud fra kommunen løses efter de gældende regler herom.Derudover har fleksjobvisiterede ret til at blive henvist til anden aktør efter 6 må-neders ledighed (LAB § 73 c). Denne ret ophæves for deltagergruppen (men ikkekontrolgruppen) under forsøget.Fleksjobvisiterede kan undtages fra indsatsen af samme grunde som sygemeldte.Deltagergruppen indkaldes til første samtale inden 8 uger. Ved første samtale skerder en konkret vurdering af om den fleksjobvisiterede kan deltage i forløbet ellerom personen undtages fra indsatsen. Også for kontrolgruppen skal det vurderes, ompersonen opfylder kriterierne for at være undtaget fra forsøget. De tilfælde hvorfleksjobvisiterede undtages fra indsatsen er:•
personer, som har påbegyndt en førtidspensionssag, i de tilfælde hvor kommu-nalbestyrelsen har truffet afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumenta-tionsgrundlag skal behandles som en sag om førtidspension jf. § 17-18 i lov omsocial pension.•personer i terminalstadiet.•hvor behandling er en hindring.•graviditetsbetingede sygdomme.Medarbejderen registrerer årsag til ikke-deltagelse for både deltagergruppe og kon-trolgruppe.Deltagerne får ved samtalen besked om, at de deltager i et forsøg. Ved samtalen fårde udleveret brev om, at de deltager i forsøg. AMS udarbejder standardbrev.Ved den første samtale tages der konkret stilling til indsatsen, uanset om man er imålgruppe eller kontrolgruppe.Nedenfor følger en skematiseret illustration af gangen i et forløb for sygedagpen-gemodtagere:
11
Oversigt over et forløb - sygedagpengeområdetAktivitetTidspunktOplysningsskema modtages.Ved fortsat sygemelding: Jobcenteret ud- Dette sker forinden afholdelsen af før-ste samtale. Sagsbehandler ved såledestager personer, der er født i ulige år tilved første samtale om sygemeldte er ideltagergruppe og personer født i lige årdeltager- eller kontrolgruppe.til kontrolgruppe.Opfølgningssamtale.Denne samtale kan placeres så tidligt iAfholdelse af opfølgningssamtale hvorforløbet som det nu er muligt, men se-det bl.a.:- vurderes, om sygemeldte skal fri- nest 8 uger efter sygemelding.tages for projektet (vurderingskal foretages og registreres forbåde deltager- og kontrolgrup-pe).- oplyses til sygemeldte (der ikkefritages) i deltagergruppen om atvedkommende deltager i et for-søg og udlevering af standard-brev fra AMS.Start af kontaktforløb.Når sygemeldt i deltagergruppen har del- Første kontaktsamtale afholdes senestén uge efter afholdelsen af 8 –ugerstaget i første kontaktsamtale efter densamtalen, hvor sygemeldte blev orien-lovpligtige 8-ugers samtale, udløses til-teret om deltagelse i forsøg. Samtalenskuddet på 7.500 kr. pr. deltager. Demå gerne afholdes tidligere. Herefternærmere omstændigheder vedr. økono-afholdes der ugentlige kontaktsamtaler.mien vil fremgå af tilsagnsskrivelsen.Aktive tilbud og/eller forebyggende el-Senest 4 uger efter afholdelsen af før-ler afklarende tilbud.Delvis raskmelding eller start af tilbud på ste kontaktsamtale. Herefter aktiveresmindst 10 timer ugentligt.sygemeldte mindst 10 timer ugentligt,herunder delvis raskmelding, til perso-nen afslutter forsøget (eller til rask-melding).4 måneder efter afholdelsen af kontakt-Personen afslutter forsøgsamtalen (eller tidligere ved raskmel-ding).
12
Bilag 2Aktive - hurtigere tilbage!Finansiering
Tilskud til jobcentrene
Jobcentrene kan søge om et tilskud svarende til 7.500 kr. pr. deltager i forsøget.Tilskuddet medgår til dækning af jobcenterets udgifter ved forsøget. De faktiskeudgifter ved forsøget vil bl.a. afhænge af, hvilken aktivitet den enkelte deltager iforsøget bliver tilbudt.Tilskuddet kan anvendes til delvis finansiering af ekstra administrative opgaversom følge af forsøget, herunder orientering af forsøgets deltagere, løbende registre-ring af såvel deltager som kontrolgruppe, deltagelse i forsøgets fælles møder ogdeltagelse i kvalitativ evaluering. Tilskuddet kan også medgå til finansiering afkontaktsamtaler og af aktive tilbud i form af tilbud efter LAB loven og forebyg-gende og afklarende tilbud.Tilskuddet er ikke en kompensation for de faktiske udgifter, men et finansierings-bidrag.Kriterier for opnåelse af tilskud
Der gives tilskud for hver person, der indgår i deltagergruppen, og som har gen-nemført første samtale i kontaktforløbet, dvs. første samtale efter den lovpligtigeførste opfølgningssamtale. Der gives samme tilskud for en person, der kun har énkontaktsamtale og for en person, der både får kontaktsamtale og aktivt tilbud.Der kan ikke gives tilskud for flere personer end det, der fremgår af tilsagnsskrivel-sen.Relation til de almindelige finansieringsbestemmelser.
Forsøget ændrer ikke ved de gældende finansieringsregler for de persongrupper,som er omfattet af forsøget. Der er således fx ikke adgang til at anmelde tilbud tilsygedagpengemodtagere efter LAB-loven til refusion.
13
Bilag 3Aktive - hurtigere tilbage!Sanktioner
Sanktioner ved manglende medvirken i kommunen opfølgning i sygedag-pengesager
Efter gældende regler bortfalder retten til sygedagpenge, hvis den sygemeldte udenrimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning. Det betyder, atsygedagpengene kan bortfalde, hvis den sygemeldte fx ikke møder til samtale ellerikke deltager i de tilbud, som kommunen iværksætter.Det beror på en konkret vurdering, om den sygemeldte har undladt at medvirkeuden rimelig grund.Sanktionsreglerne finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med forsøget.Sanktioner ved manglende deltagelse i tilbud mv. for fleksjobvisiterede
Efter gældende regler kan kommunen i tilfælde af tvivl om ledighedsydelses-modtagerens rådighed (fx ved manglende fremmøde eller deltagelse i tilbud), af-prøve rådigheden ved tilbud efter kapitel 10 og 11 i LAB. Vurderer kommunen, atpersonen ikke står til rådighed for et fleksjob, mister den pågældende retten til le-dighedsydelsen. Det samme gør sig gældende for personer, der modtager særligydelse.Ledige fleksjobvisiterede, som ikke opfylder betingelserne for ledighedsydelse, kani stedet være berettigede til kontanthjælp.Efter gældende regler skal kontanthjælpsmodtagere, der er visiteret til fleksjob, ståtil rådighed efter de regler, der gælder for personer, som har andre problemer endledighed. Dette medfører, at hjælpen ophører, hvis modtageren uden rimelig grundafviser bl.a. et tilbud efter LAB eller anden beskæftigelsesfremmende foranstalt-ning, så længe muligheden for at benyttet tilbudet består. Det samme gælder i til-fælde af gentagne udeblivelser fra et tilbud eller fra anden beskæftigelses-fremmende foranstaltning, når der er tale om et så betydeligt omfang, at fraværetkan ligestilles med en afvisning af tilbuddet.Sanktionsreglerne vil også finde anvendelse ved afgivelse af tilbud mv. i forbindel-se med forsøget.
14
Bilag 4Aktive - hurtigere tilbage!Andre aktører
Anvendelse af andre aktører i sygedagpengesager
Kommunen kan efter lovens § 19, stk. 1, som led i at styrke opfølgningsindsatsenog bringe den syge hurtigere tilbage til arbejdet overlade opgaver til andre aktører.Det kan f.eks. være private konsulentfirmaer, faglige organisationer, arbejdsmedi-cinske afdelinger med flere.Det betyder, at kommunen kan inddrage andre aktører, når den indsats, den enkeltesygemeldte har behov for, ikke kan stilles til rådighed af kommunen, eller når denindsats, den enkelte har behov for, mere effektivt kan stilles til rådighed af en an-den aktør.Andre aktører kan anvendes såvel i afklaringsfasen som i fasen, hvor den syge-meldte skal tilbage i beskæftigelse enten på hidtidig eller på ny arbejdsplads.Kommunerne kan ikke ved at indgå aftaler med en anden aktør fralægge sig ansva-ret for, at lovgivningens krav til opgavens varetagelse opfyldes. Ansvaret for ind-satsen vil fortsat påhvile kommunen, som har pligt til at føre tilsyn med, hvordanopgaven løses.Inden kommunen inddrager en anden aktør i et sygeforløb, skal der udarbejdes enopfølgningsplan, jf. lovens § 19, stk. 2. I planen fastsættes den anden aktørs indsatsmv. Det vil sige, at anden aktør først kan inddrage efter den første samtale, hvoropfølgningsplanen er udarbejdet. Planen justeres løbende i samarbejde med denanden aktør og den sygemeldte.Andre aktører skal kunne varetage hele eller dele af opfølgningsindsatsen, såledesogså opfølgningssamtaler med den sygemeldte, kontakt til virksomheden, tilbudom f.eks. opkvalificering, arbejdsprøvning eller rådgivning til virksomheden i for-bindelse med optræning.Andre aktører skal kunne inddrages i sammenhængende forløb eller i enkeltståendeinitiativer. Ved at overdrage opgaver til andre aktører får disse aktører ikke kompe-tence til myndighedsudøvelse, og andre aktører kan derfor ikke træffe afgørelser,der kan få konsekvenser for den sygemeldtes sygedagpenge. Afgørelse om evt.standsning af sygedagpenge skal træffes af kommunen. Andre aktører kan hellerikke træffe afgørelse om aktive tilbud eller indhente lægelige oplysninger.Pr. 1. januar 2008 har andre aktører kunnet få overladt myndighedsopgaver fra sta-ten eller kommunen i jobcenteret efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Dette
15
indebærer, at andre aktører vil kunne træffe afgørelse om afgivelse af tilbud mv.,hvis tilbuddet er afgivet i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Derhenvises til vejledning nr. 9173 af 14. maj 2008 ”Vejledning til bekendtgørelse omandre aktører m.fl.”. Vejledningen kan findes på www.retsinfo.dk.Med lovens § 20 fastsættes, at andre aktører, der udfører opfølgningsindsatsen forkommunen, modtager de oplysninger om den sygemeldte, der er nødvendige for atvaretage indsatsen. Andre aktører må ikke benytte de modtagne oplysninger ellerregistrere nye oplysninger til andre formål end de formål, som er aftalt ved opga-veoverdragelsen.Det fremgår endvidere af retssikkerhedslovens § 43, at forvaltningsloven og offent-lighedsloven finder anvendelse, når private varetager opgaver som led i sygedag-pengeopfølgningen for kommunen.Anvendelse af anden aktør i sager om fleksjobvisiterede
Visitation til fleksjob – herunder aktiveringen af fleksjobvisiterede – følger af LABkap. 13. Eftersom alle opgaver efter LAB kan overlades til anden aktør, jf. LABkap. 2 a, vil opgaver vedrørende fleksjobvisiterede i det hele kunne overlades tilanden aktør.
16
Bilag 5Aktive - hurtigere tilbage!Jobcentrenes beskrivelse af indsatsen- hvordan fører indsatsen til resultater?I projektet skal personer, der modtager sygedagpenge og personer, der er visiterettil fleksjob have en særlig indsats. Senest efter 8 uger påbegyndes et forløb, der be-står af ugentlige kontaktsamtaler og senest efter yderligere 4 uger påbegyndes etaktivt tilbud af minimum 10 timers varighed pr. uge. Det samlede forløb for denenkelte deltager har en varighed på 4 måneder. Det aktive forløb kan bestå af delvisraskmelding, aktivering efter LAB loven og/eller forebyggende og afklarende for-løb. Der henvises til projektbeskrivelsen for en nærmere beskrivelse af de overord-nede rammer.Jobcentrene har udstrakt metodefrihed til at tilrettelægge tilbuddene inden for denoverordnede ramme.For at give beskæftigelsesregionerne og Arbejdsmarkedsstyrelsen et overblik over,hvordan det enkelte jobcenter tilrettelægger forsøget, udarbejder hvert jobcenterinden projektets start en kort beskrivelse af indsatsen.Beskrivelsen skal dække både indsatsen for deltagergruppen og for kontrolgruppen.Beskrivelsen af indsatsen indledes med jobcenterets strategi for, hvordan man kon-kret vil sikre, at kontaktforløb og tilbud fører til opnåelse af succes, jf. projektbe-skrivelsens succeskriterier. Beskrivelsen bør desuden inddrage jobcenterets overve-jelser om deltagergruppens forventede karakteristika.Beskrivelsen af indsatsen omfatter desuden en beskrivelse af, hvordan deres del afprojektet organiseres og bemandes, samt en beskrivelse af hvilke tilbud, der indgåri deres del af projektet.Beskrivelsen af indsatsen vedhæftes jobcentrenes ansøgning til AMS, og kan desu-den benyttes af evaluator.Beskrivelsen af indsatsen omfatter
Jobcenternavn:Kontaktperson:
17
Strategi
Hvordan vil jobcenteret overordnet set indfri succeskriterierne om at flere borgereskal raskmeldes og i job, subsidiært i aktive tilbud? Hvilke overvejelser og hold-ninger ligger til grund for den konkrete tilrettelæggelse af indsatsen? Hvor er fokusi indsatsen?Organisering og personale
Her skal der peges på følgende elementer, som kan indgå i beskrivelsen, idet detbemærkes, at beskrivelsen bør være kortfattet:Beskrivelse af organiseringen/styringen af indsatsen – evt. via flowdiagram.Hvordan sikres den ledelsesmæssige bevågenhed, herunder evt. styregruppe, fastpkt. på ledelsesmøder, ansvarlig daglig leder?Hvem har opgaven med at afgøre, hvilke tilbud den enkelte deltager skal have?Herunder beskrives medarbejdernes kompetencer, om det er samme medarbejder,der træffer beslutning om tilbud efter LAB loven og beslutning om tilbud af fore-byggende og afklarende karakter, og om der er medarbejdere med særlige kompe-tencer, der træffer beslutning om tilbud til særlige målgrupper. Er der iværksat sær-lige initiativer, der klæder medarbejderne på til at løse opgaven?Hvad gøres der for at minimere risikoen for, at der opstår ventetider for den enkeltedeltager, der bevæger sig mellem forskellige tilbud i indsatsen?Samarbejdet med eksterne parter. Herunder beskrives i hvilket omfang og til hvilkeopgaver jobcenteret inddrager andre aktører/eksterne leverandører i løsningen, oghvordan samspillet er med øvrige eksterne parter (a-kasser, praktiserende læger ogandre relevante fagpersoner).Er indsatsen fælles for alle eller rettes det imod bestemte dele af målgruppen – fxsærlige forløb for personer, der bliver syge fra ledighed eller forskellige forløb forpersoner, der er sygemeldte og personer, der er fleksjobvisiterede? Er der dele afmålgruppen, som har brug for en helt speciel indsats?Hvordan håndteres undtagelserne, herunder hvilken behandling (typer og indhold),som I forventer vil give anledning til at friholde personer fra indsatsen?
Kontaktforløb.
Hvad er samtaleforløbets indhold og hvad er jobsigtet i forløbet? Herunder beskri-ves hvad der vægtes højt i samtalen – principper, filosofier og vurderinger.Hvordan tilrettelægges kontaktforløbet, herunder om det er kollektivt eller indivi-duelt eller en kombination og hvorfor?
18
Tilbud efter LAB loven.•
Hele tilbudsviften er en mulighed, men er der noget jobcenteret satser mere påend andet og hvad er jobsigtet?•Skal der gives en (lidt) anden type tilbud til projektets målgruppe, end der al-mindeligvis gives til dem, der i dag er omfattet af LAB loven.•Er der tilbud, som er rettet direkte mod dele af målgruppen.Forebyggendeog afklarende tilbud.•••
Hvilke tilbud vil jobcenteret benytte og hvad er jobsigtet?Er der nogle indsatser jobcenteret forventer større behov for end andet?Er der tilbud, som er rettet direkte mod dele af målgruppen?
19
Bilag 6Aktive – hurtigere tilbage!Registrering og evaluering
Projektet vil blive evalueret både kvantitativt og kvalitativt. Der gøres løbende sta-tus over forsøget både kvantitativt og kvalitativt.Kvantitativ evaluering
Til brug for den kvantitative evaluering udarbejdes et særskilt registreringsværktøj.Jobcentrene registrerer for såvel deltagergruppe som kontrolgruppe. Det sker afhensyn til muligheden for at sammenligne deltagergruppen med kontrolgruppen, ogfordi de eksisterende registre kun indeholder begrænsede oplysninger.Registreringen påbegyndes i forbindelse med den lovpligtige første opfølgnings-samtale, dvs. ved den samtale, der skal foregå efter senest 8 ugers sygemelding.Registreringen skal omfatte årsag til sygemelding, personer undtaget fra indsatsen,forhold omkring alle samtaler og tilbud i forsøgsperioden mv.Registreringen omfatter også samtaler og tilbud, som gives efter gældende lov, dvs.uden forsøgsbekendtgørelse. Det kan fx være opfølgningssamtaler eller tilbud omrevalidering.Beskæftigelsesregionerne og evaluator inddrages i drøftelse af registreringsværktø-jet. Beskæftigelsesregionerne inddrager jobcentrene efter behov.Kvalitativ evaluering
Den kvalitative evaluering sættes i gang ved projektets start, og projektet vil blivefulgt løbende af eksterne evaluatorer. Evalueringen skal være procesunderstøttendei forhold til projektet, dvs. jobcentrene må forventes løbende at skulle bidrage medinput til evalueringen samt modtage delresultater.Evalueringsoplæg forelægges arbejdsgruppen. Beskæftigelsesregionerne inddragerjobcentrene efter behov.
20
Bilag 7Aktive – hurtigere tilbage!Interesserede jobcentre og forventede antal deltage-reNedenstående tabel viser det forventede antal deltagere i forsøget, dvs. antal perso-ner, der skal have tilbud om ugentlig samtale samt aktivt tilbud. Der vil herudovervære en kontrolgruppe af tilsvarende størrelse.Tabel 1Jobcentre og antal deltagereJobcenterHovedstaden-SjællandBornholmBrøndbyGentofteGreveKøbenhavnRingstedVordingborgNordÅlborgMorsøMidtRandersHolstebroHerningHorsensSydSvendborgNyborgOdenseÅbenråI altDeltagereSygedagpenge89020080502002008080250200504552001001005510681801204003682.663DeltagereFleksjobvisiterede90203020200Deltagerei alt98020010050230200100100250200505342301001001041.1802201604004002.944
7930
49117404032286
21
Bilag 8Aktive - hurtigere tilbage!- sammenholdt med trepartsaftalen om handlings-plan om sygefraværProjekt ”Aktive – hurtigere tilbage!” er et forsøg, med en tidlig aktiv indsats medkontaktforløb, aktive tilbud og med enkeltstående forebyggende og afklarende til-bud for sygemeldte og fleksjobvisiterede. Forsøget indgår i trepartsaftalen af 29.september 2008 vedrørende nedbringelse af sygefraværet, som er udmøntet i fi-nanslovsaftalen for 2009.Forsøget har til formål•At afprøve, hvordan anvendelse af aktive tilbud efter lov om aktiv beskæftigel-sesindsats og enkeltstående tilbud af forebyggende og afklarende karakter (somfx fysisk træning, kostvejledning, psykologhjælp, mestring af smerter og kroni-ske lidelser) kan fremme arbejdsfastholdelse og hurtig tilbagevenden.•At give viden om hvilken indsats, der virker.I forhold til den enkelt sygemeldte er det jobcenteret, der tager stilling til hvilke til-bud, der er behov for. Tilbud skal være rimelige. Der skal således være tale om re-levante tilbud, som tager højde for borgerens forudsætninger og behov.Forsøget har følgende succeskriterier for sygedagpengemodtagere i prioriteret ræk-kefølge:4) Deltagerne kommer i job og ud af offentlig forsørgelse5) Deltagerne bliver deltidsraskmeldt6) Deltagerne indgår i aktivt tilbud efter LAB loven og/eller forebyggende el-ler afklarende tilbud.For fleksjobvisiterede er succeskriterierne i prioriteret række følge:3) Deltagerne kommer i fleksjob og ud af forsørgelsesydelsen4) Deltagerne indgår i aktive tilbud efter LAB loven og/eller forebyggende el-ler afklarende tilbud.Forsøget skal ses i sammenhæng med, at det indgår i trepartsaftalen og finanslovs-aftalen, at der skal fremsættes lovforslag om, at jobcentrene fremover kan give sy-gedagpengemodtagere og personer, der modtager ledighedsydelse og særlig ydelse,tilbud om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse medløntilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der fremsættes lovforslagmed forventet ikrafttræden 1. juli 2009.Forsøget ”Aktive – hurtigere tilbage” ligger inden for rammerne af lovforslaget forså vidt angår aktive tilbud. Der bliver således mulighed for at afprøve effekten afindsatsen i udvalgte jobcentre, forinden lovgivningen træder i kraft.
22
Forsøget ”Aktive – hurtigere tilbage” indeholder derudover muligheden for at giveforebyggende og afklarende tilbud som fx fysisk træning, kostvejledning, psyko-loghjælp, mestring af smerter og kroniske lidelser, depressionsskole o.l. Evaluerin-gen af projektet vil vise, om disse tilbud har betydet, at deltagerne er kommet hur-tigere (tilbage) i job og ud af offentlig forsørgelse.
23