Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
21. april 2009
Beskæftigelsesministerens tale i samråd onsdag den29. april 2009
J.nr. 2009-0005693Fastholdelse på arbejdsmarke-det/AMS/ath
Samrådsspørgsmål Å
”Er ministeren enig i, at de sygedagpengemodtagere, der del-tager i forsøget ”Aktive – hurtigere tilbage”, bliver sanktio-neret efter helt de samme regler som sygemeldte, der ikkedeltager i forsøget, men at de risikerer at blive sanktioneretfor reaktioner på andre former for kommunal opfølgning, derikke er forudsat i sygedagpengeloven?”Samrådsspørgsmål AA
”Såfremt ministeren er enig heri, bedes ministeren oplyse,hvor ministeren mener at have hjemmel til at udsætte vissesygedagpengemodtagere for andre sanktionsbelagte formerfor kommunal opfølgning end dem, der er forudsat i syge-dagpengeloven.”Svar:
Jeg kan bekræfte, at personer, der deltager i forsøget, sankti-oneres på nøjagtig samme måde, som personer, der ikke del-tager i forsøget. Deltagere i forsøget har også som alle andremulighed for at anke kommunens afgørelser.Da forsøget indebærer, at en bredere personkreds får tilbudom en aktiv indsats, kan jeg også bekræfte, at der er flerepersoner, der får et tilbud og dermed vil der også være flerepersoner, der kan afvise at tage imod tilbuddet, og som der-med kan sanktioneres.Jeg kan også bekræfte, at sygedagpengemodtagere, der del-tager i forsøget, ikke sanktioneres i forhold til helt nye for-mer for tilbud.
Indholdet i forsøgets enkeltstående, forebyggende og afkla-rende, f.eks. coaching, kostvejledning, motion mv., kendesallerede fra tilbud om virksomhedspraktik eller vejlednings-og opkvalificeringsforløb, hvor der indgår elementer af fore-byggende og afklarende indsats.Det er således vigtigt at pointere, at der ikke indholdsmæs-sigt anvendes andre tilbud end efter de ordinære bestemmel-ser i sygedagpengeloven og lov om en aktiv beskæftigelses-indsats.Som jeg allerede har nævnt er forsøget ”Aktive - hurtigeretilbage” ét af de 39 initiativer, som indgår i viften af initiati-ver, som arbejdsmarkedets parter og regeringen indgik tre-partsaftale om i september 2008.Konkret afprøver vi med forsøget, hvordan en mere intensivbeskæftigelsesindsats kan hjælpe personer i en svær situationog fremme arbejdsfastholdelse og hurtig tilbagevenden tilarbejdet.Målet er at få mere viden om, hvilken indsats, der kan bidra-ge til at hjælpe syge, så de ikke mister deres arbejde i forbin-delse med et sygeforløb eller ender på en førtidspension.Arbejdsmarkedsstyrelsen følger forsøget tæt, og i den grun-dige evaluering, der foretages af forsøget, kommer deltager-ne i forsøget også til orde.Jeg synes nemlig, at det er vigtigt også at høre, hvordan del-tagerne har oplevet det at være med i forsøget:Har det haft en værdi for den enkelte?Har det betydet noget for at blive fastholdt på arbejds-markedet?Og har det generelt forbedret livskvaliteten?
2
Sygefravær har store omkostninger for den enkelte. Det erdesuden dyrt for samfundet at give tilbud og samtaleforløb.Derfor er det vigtigt, at vi fremover i endnu højere grad kanmålrette jobcentrenes indsats og ressourcer til de borgere,der har størst gavn af indsatsen. Og det kan forsøget i højgrad være med til.Som ansvarlig minister skal jeg være med til at skabe ram-merne for kommunernes arbejde. Resultaterne af forsøget vilgive et væsentligt bidrag til, hvordan den fremtidige beskæf-tigelsesindsats skal tilrettelægges.Vi har brug for den nye viden, som forsøget giver os om,hvad der virker og ikke virker i beskæftigelsesindsatsen overfor syge personer.
3