Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
681859_0001.png
681859_0002.png
681859_0003.png
681859_0004.png
TALE
27. april 2009
Besvarelsen af samrådsspørgsmål Æ onsdag den 29.april 2009
J.nr. 2009-0005693Fastholdelse på arbejdsmarke-det/AMS/ath

Samrådsspørgsmål Æ:

”Vil ministeren garantere Folketinget, at alt i sagen om sy-gedagpengeforsøg, der er igangsat i 17 kommuner, er foreta-get på et lovligt grundlag?”

Svar:

Arbejdsmarkedsstyrelsen gennemfører forsøg i 17 kommu-ner, som afprøver intensive samtaler og aktive tilbud til sy-gemeldte. Forsøget er aftalt med arbejdsmarkedets parter ogmed partierne bag aftalen om nedbringelse af sygefravær.Der har været rejst tvivl om forsøgets lovlighed i pressen, ogderfor har Arbejdsmarkedsstyrelsen tidligere bedt Kammer-advokaten undersøge, om det var lovligt at sanktionere sy-gemeldte borgere, der uden rimelig grund ikke vil deltage isamtaler og tilbud. Konklusionen er klar: Der gælder sammesanktionsregler for borgere, der deltager i forsøget, som forborgere, der ikke deltager i forsøget.Arbejdsmarkedsstyrelsen har i sidste uge bedt Kammeradvo-katen vurdere, om forsøget var lovligt hjemlet i § 80 i syge-dagpengeloven. Kammeradvokatens konklusion er klar: For-søget er lovligt hjemlet i sygedagpengelovens § 80.Der har i den offentlige debat også været rejst tvivl om,hvorvidt forsøget er i strid med Den europæiske Menneske-rettighedskonvention. Arbejdsmarkedsstyrelsen har for engod ordens skyld også anmodet Kammeradvokaten om atvurdere forsøgets lovlighed i forhold til Den EuropæiskeMenneskeretskonvention. Denne vurdering vil Kammerad-
vokaten være klar med meget snart, og udtalelsen vil umid-delbart herefter blive sendt til Arbejdsmarkedsudvalget.Kammeradvokatens seneste udtalelse fra den 24. april i årblev offentliggjort den 27. april. Udtalelsen blev samtidigsendt til Arbejdsmarkedsudvalget. Hermed er alle forelig-gende udtalelser fra Kammeradvokaten sendt til FolketingetsArbejdsmarkedsudvalg og til rådighed for offentligheden.Arbejdsmarkedsudvalget har også modtaget en række andrenotater fra Arbejdsmarkedsstyrelsen vedrørende lovlighedenaf forsøget.Både jeg og den tidligere beskæftigelsesminister har lagtvægt på, at Folketinget får de informationer, der er relevanteog nødvendige i denne sag. Kammeradvokatens notater viserda også, at der har været hjemmel i lovgivningen til alle for-hold vedrørende forsøget.Kammeradvokaten vurderer, at forsøget er lovligt efter syge-dagpengeloven. Kammeradvokaten henviser i sin vurderingbl.a. til, at det i § 80 i sygedagpengeloven er bestemt, at be-skæftigelsesministeren kan tillade, at der bliver lavet for-søgsordninger. Det nærmere indhold er ikke præciseret, mendet fremgår, at sygedagpengelovens regler om opfølgningkan fraviges.Reglerne om opfølgning findes i sygedagpengelovens kap. 6,som omfatter meget andet end samtaler med den sygemeldte.Opfølgning i sygedagpengelovens forstand skal forstås somet samlebegreb, der omfatter både kontakt i form af samtalerog aktive tilbud i form af behandling, optræning eller revali-dering.Som konsekvens heraf kan det efter Kammeradvokatens op-fattelse konstateres, at lovens § 80 giver hjemmel til at laveforsøg, der omfatter aktive tilbud. Kammeradvokaten forkla-rer, at hvis lovgivers intention havde været at undtage nogle2
delelementer af opfølgningen fra mulige forsøgsordninger,burde dette således have været fremhævet specifikt. Men dethar ikke været hensigten.Den bredt formulerede angivelse i § 80 af, at reglerne om op-følgning i kap. 6 kan fraviges, indebærer som udgangspunkten adgang til at fravige såvel tidspunkt for indsats som sam-mensætning og indhold af tilbuddet.Kammeradvokaten udtaler endvidere, at- hvis jobcentrene følger den fremgangsmåde, der fremgår afderes beskrivelser, og som er i klar overensstemmelse medreguleringen i forsøgsbekendtgørelsen,- er det Kammeradvokatens vurdering, at de kontrolleredeforsøg er lovlige og har den fornødne hjemmel i § 80 i syge-dagpengeloven.I forlængelse heraf vil jeg gerne understrege, at jeg har fuldtillid til, at kommunerne overholder loven og de retningslin-jer for forsøget, som Arbejdsmarkedsstyrelsen har udsendt.For god ordens skyld vil jeg også her nævne, at Arbejdsmar-kedsstyrelsen under gennemgangen i marts måned af lovlig-heden af forsøget desværre konstaterede, at der var formellefejl i forsøgsbekendtgørelsen.Forsøgsbekendtgørelsen henviste ikke eksplicit til, at den varudstedt med hjemmel i § 80, som er sygedagpengelovensforsøgsbestemmelse. Denne bestemmelse udgør det lovligegrundlag for at lave forsøg med sygedagpengeopfølgningen.Det er meget beklageligt, at der har været en formel fejl –men det ændrer ikke ved forsøgets lovlighed, fordi sygedag-pengeloven jo giver adgang til, at der kan sættes forsøg igang.
3
Derudover har Arbejdsmarkedsstyrelsen i bekendtgørelsenalene henvist til den ene af de tre gældende sanktionsbe-stemmelser i sygedagpengeloven.Arbejdsmarkedsstyrelsen har nu rettet de formelle fejl, dervar i forsøgsbekendtgørelsen, og en revideret bekendtgørelseblev sendt ud inden påske med ikrafttræden 8. april.Afslutningsvis vil jeg konstatere, at rammerne for forsøgethviler på et lovligt grundlag.
4