Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
684512_0001.png
684512_0002.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Socialudvalget har i brev af 22. april 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 251 (SOUalm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod(EL).
14. maj 2009J.nr. 2009-2755 /2009-0005994

Spørgsmål nr. 251:

Vil ministeren redegøre for de samlede økonomiske konsekvenser ved at fastsætteet rådighedsbeløb, der skal være gældende ved ansøgninger om hjælp i særlige til-fælde efter lov om aktiv socialpolitik (kapitel 10) og ved ansøgninger om personli-ge tillæg efter pensionslovgivningen, svarende til det rådighedsbeløb, der er fastsatefter lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og Konkurslovens regler omgældssanering?

Endeligt svar:

Det er ikke muligt at redegøre for de samlede økonomiske konsekvenser af at ind-føre et rådighedsbeløb ved ansøgninger om hjælp i særlige tilfælde og personligetillæg.For det første er det nødvendigt at kende alle relevante indtægter og udgifter for atfastlægge en persons rådighedsbeløb efter reglerne for inddrivelse og gældssane-ring. Sådanne data om den personlige økonomi er ikke tilgængelige.For det andet er det ikke muligt at forudsige, hvilke konsekvenser indførelse af rå-dighedsbeløb vil have for antallet af udbetalte særlige tillæg og størrelsen heraf. Atfastsætte rådighedsbeløb på området vil antageligt føre til væsentlige merudgifter,da der ikke længere vil være den grad af målretning i forhold til individuelle behov,som følger af de gældende regler. Samtidig kan det ikke udelukkes, at der vil værepersoner, som ikke længere kan få tillæg, eller som vil få mindre udbetalt end eftergældende regler, fordi deres rådighedsbeløb ligger over grænsen.
Rådighedsbeløb, der er centralt fastsat, kan ikke tage højde for personers forskelli-ge forsørgelsesgrundlag og for de mange forskellige særlige udgifter, som enkelt-individer kan have. Kravet om kommunernes individuelle vurderinger af ansøge-rens økonomiske forhold er netop med til at sikre den nødvendige målretning afsærlig økonomisk hjælp til de personer, der har størst behov.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2