Beskæftigelsesministerens tale til samrådet den

29. oktober 2008, kl. 9.30, vedr. Rigsrevisionens beretning nr. 18/2007 om udbetaling af uhævede feriepenge til efterlønsmodtagere

 

 

 

 

 

[Samrådsspørgsmål D:

”Ministeren bedes, i forlængelse af Rigsrevisionens kritik, redegøre for, hvilke konsekvenser ministeren vil drage på baggrund af beretningens konklusioner og hvad man vil gøre for at sikre, at noget sådan ikke sker igen?

 

Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2007-08, 2. samling, jf. AMU alm. del – samrådsspm. Å?”]

 

Svar på samrådsspørgsmål D:

Rigsrevisionen kritiserer, at ministeriet ikke håndterede ændringen af ferieloven tilfredsstillende, jf. mit svar på spørgsmål B.

 

I de senere år har der imidlertid været øget fokus på risikostyring i mit ministerium, og det samme har i øvrigt gjort sig gældende på andre ministerområder. Således udgav Økonomistyrelsen i foråret 2007 en vejledning om risikostyring i staten.

 

Risikostyring drejer sig om at identificere mulige problemer og risici, at vurdere deres størrelse og herefter beslutte hvilke skridt, der skal tages for at imødegå eller minimere de forskellige problemer og risici.

 

De første områder for systematisk risikovurdering, er udpeget i Beskæftigelsesministeriet, og et af disse er netop det lovforberedende arbejde.

 

 - Og jeg kan tilføje, at denne sag har været medvirkende til, at der er peget på det område som et af de første.

Jeg ved, at Beskæftigelsesministeriet har lært meget af denne sag, og jeg har fuld tiltro til, at noget lignende ikke vil ske igen.