Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
667451_0001.png
667451_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. marts 2009 stillet følgende spørgsmål nr.174 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLeif Lahn Jensen (S).
7. april 2009J.nr. 2009-0004524

Spørgsmål nr. 174:

”Ministeren bedes sende udvalget en beregning af konsekvenserne for henholdsvisNorddjurs og Syddjurs Kommune af lovudkast om kommunernes overtagelse af destatslige dagpengeudgifter, såfremt lovudkastet havde været gældende regler forårene 2005, 2006, 2007 og 2008. Svaret bedes opstillet således, at grundtilskud,merudgiftsbehov, beskæftigelsestilskud, midtvejsregulering, efterregulering, detendelige tilskud til kommunen, de faktiske udgifter og gevinst/tab for året fremgårdirekte. Beregningerne bedes endvidere oplyse om antal års ledige opdelt på brutto-ledige, aktiverede og passive dagpengemodtagere samt ledighedsprocenter forkommunen, landsdelen og landet, der anvendes ved udregningen af beløbene.Beregningerne bedes udført, så der beregnes for 2005 med ændringerne fuldt i ind-faset i 2005 og beregninger, såfremt 2005 var første hele år med ændringer medindfasning de følgende år med bl.a. nedtrapning af den statslige refusion på de før-ste ledighedsuger fra 18 til 4.”

Endeligt svar:

Udkastene til de to lovforslag om det enstrengede kommunale beskæftigelsessy-stem indebærer, at kommunerne overtager finansieringen af udgifterne til arbejds-løshedsdagpenge og til aktivering af forsikrede ledige. Kommunerne kompenseresfor finansieringsomlægningen dels gennem statslig refusion af hovedparten af ud-gifterne og dels gennem en særlig tilskudsordning på beskæftigelsesområdet.Tilskudsordningen består af et grundtilskud og et merudgiftsbehov, som tilsammenudgør et beskæftigelsestilskud til kommunerne, som fastsættes i året før tilskuds-året og udbetales til kommunerne i tilskudsåret. Beskæftigelsestilskuddet midtvej-reguleres i tilskudsåret og efterreguleres året efter tilskudsåret.Finansieringsomlægningen har virkning fra 2010. Beskæftigelsestilskuddet for2010 består for det første af et grundtilskud, som fastsættes på grundlag de bereg-nede nettoudgifter i hver enkelt kommune i 2008, såfremt de nye finansieringsreg-ler havde været gældende i dette år. For det andet af et merudgiftsbehov, som forkommunerne under ét beregnes som forskellen mellem grundtilskuddet og deskønnede nettoudgifter for kommunerne i tilskudsåret 2010.
Beregningen af de kommunefordelte udgifter på beskæftigelsesområdet i 2008 fo-retages under forudsætning af, at de foreslåede finansieringsregler af udgifterne tilarbejdsløshedsdagpenge og til aktivering af forsikrede ledige var gældende i 2008.Som det fremgår af udkastet til lovforslaget vil der blive fastsat nærmere regler omopgørelsen af de beregnede udgifter i 2008. Da der i sagens natur ikke foreliggerkommunefordelte regnskabsoplysninger over de statslige udgifter på beskæftigel-sesområdet i 2008, skal disse beregnes og fordeles på kommuner på grundlag afbl.a. forskellige statistiske oplysninger.En besvarelse af spørgsmålet vil forudsætte, at man foretager en tilsvarende bereg-ning af de kommunefordelte udgifter på beskæftigelsesområdet i årene fra 2003 til2008. Det er imidlertid ikke muligt, idet det forudsætter en opdeling af de statsligeudgifter til aktiveringsindsatsen på kommuner for årene før kommunalreformen.Før kommunalreformen blev den statslige aktiveringsindsats varetaget af 14 AF-regioner. Det er ikke muligt at fordele fx udgifterne i AF-region Århus på kommu-nerne i regionen. I 2008 er de statslige udgifter til aktiveringsindsatsen fordelt påde 91 jobcentre, som det vil være muligt at fordele på de 98 kommuner på grundlagaf statistiske oplysninger vedrørende de kommuner, som er omfattet af et forplig-tende samarbejde om et jobcenter.De ønskede beregninger forudsætter endvidere, at der vil skulle tages stilling tilgrundlaget for beregningen af grundtilskuddet for tilskudsåret 2005. I den foreslåe-de finansieringsmodel har det stor betydning, hvordan ledighedsstrukturen er i desidste år inden finansieringsomlægningen træder i kraft. Der vil i de efterspurgteberegninger skulle tages udgangspunkt i ledighedsstrukturen i 2003-2004 frem for iledighedsstrukturen i 2008-2009, som det er tilfældet i den foreslåede model. Dader i den mellemliggende periode kan være sket ændringer i ledighedsstrukturen,kan beregningerne risikere at give et forkert billede af, hvordan den foreslåede mo-del vil virke for de to kommuner.Endelig giver det efter min opfattelse ingen mening at opgøre eller beregne kom-munernes gevinst eller tab i de første år efter finansieringsomlægningen, eftersomde enkelte kommuner ifølge lovforslaget netop bliver fuldt kompenseret for de fak-tiske udgifter frem til og med regnskabsåret 2009. Dette vil ske i tilknytning tilmidtvejsregulering og efterregulering vedrørende 2010 samt beregning af grundtil-skud for 2011.På denne baggrund må jeg meddele, at det ikke er muligt at sende udvalget de øn-skede beregninger.
Venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
2