Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. marts 2009 stillet følgende AMU alm. del spørgsmål nr. 163, som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 163:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. marts 2009 fra Doris Madsen vedrørende flexjob, jf. AMU alm.del-bilag 133.”

 

 

Endeligt svar:

Til henvendelsen kan jeg generelt bemærke følgende:

 

Efter § 70, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (beskæftigelsesloven) kan fleksjob først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov og andre foranstaltninger har været afprøvet for at bringe den pågældende i ordinær beskæftigelse.

 

Bestemmelsen indebærer, at der alene kan tilbydes fleksjob til personer, når det f.eks. gennem arbejdsprøvning og revalidering er konstateret, at personen har en så væsentlig og varig begrænsning i arbejdsevnen, at der ikke er mulighed for beskæftigelse i et ustøttet job.

 

Formålet med arbejdsprøvning er at få fastlagt, hvor meget personen med sit helbred og sine ressourcer kan arbejde, samt hvilken type af arbejde personen kan varetage, så kommunen får grundlag for at tage stilling til, hvilken indsats der er behov for. Nedsættelsen af arbejdsevnen skal vurderes i forhold til ethvert erhverv, da personen skal have det job, hvor personen kan bruge sin arbejdsevne bedst muligt.

 

Det er kommunen, der ud fra en helhedsvurdering af borgerens ressourcer og begrænsninger træffer afgørelse om, hvorvidt personen er berettiget til et fleksjob. De lægelige oplysninger indgår som et delelement i kommunens samlede beslutningsgrundlag.

 

Der er ikke i lovgivningen fastsat præcise retningslinjer for hvor lang tid, behandlingen af en sag må vare. I henhold til retssikkerhedsloven skal kommunen dog behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

 

Kommunen skal endvidere fastsætte en generel frist for, hvor lang tid der må gå, inden kommunen træffer en afgørelse. Fristen fastsættes afhængigt af sagstype eller sagsområde. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal borgeren skriftligt have besked om, hvornår borgeren så kan forvente en afgørelse.

 

I nogle tilfælde kan man forudse, at der skal fremskaffes en del oplysninger, inden sagen er klar til afgørelse. I sådanne tilfælde er det ikke muligt at sige noget sikkert om, hvor lang tid der vil gå, før der træffes en afgørelse. Det kan bl.a. være tilfældet i sager om fleksjob. Kommunen kan i disse tilfælde oplyse borgeren om, hvor langt sagen er, og at afgørelsen ikke kan træffes, før oplysningerne er fremskaffet.

 

Samlet set har Doris Madsen på tidspunktet for henvendelsen været i arbejdsprøvning i lidt over 4 måneder. Det er kommunen, der tilrettelægger arbejdsprøvningen og som ud fra en konkret vurdering træffer beslutning om varigheden af arbejdsprøvningen.

 

Klage over sagsbehandlingen, herunder klage over den tid, der medgår til behandlingen af sagen, kan indgives - som det allerede er sket i denne sag - til borgmesteren, der er den øverste ansvarlige for kommunens forvaltning. Klager over kommunens afgørelser i jobcenteret kan indenfor fire uger indbringes for Beskæftigelsesankenævnet.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen