Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
672950_0001.png
672950_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. marts 2009 stillet følgende spørgsmål nr.162 (AMU alm. del), som hermed besvares.
24. april 2009J.nr. 09-139-0139

Spørgsmål nr. 162:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. februar 2009 fra ChristianGalberg vedrørende sygedagpenge, jf. AMU alm. del – bilag 124.”

Endeligt svar:

Som minister har jeg ikke mulighed for at gå ind i den konkrete sag, men den givermig anledning til nogle generelle betragtninger omkring sygedagpenge.Sygedagpenge er en korttidsydelse og derfor er der en varighedsbegrænsning på 52uger for udbetalingen af sygedagpenge. Der er en række muligheder for at forlængeudbetalingen af sygedagpenge, såfremt betingelserne for de forskellige forlængel-sesregler i loven er opfyldt.Kommunen skal inden sygedagpengene bortfalder foretage en vurdering af den sy-gemeldtes arbejdsevne med henblik på at undersøge, om personen er berettiget tilrevalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension. Det følger heraf, at syge-dagpengereglerne ikke kan ses alene, men skal ses i en større sammenhæng med deregler, der gælder om f.eks. revalidering og fleksjob.Regeringen har gennem de seneste år haft fokus på at sikre, at en sygemeldt personfår den optimale sygeopfølgning i kommunen, således at der sker en afklaring afborgerens situation inden udløbet af den periode, som borgeren kan modtage syge-dagpenge i.Kommunen har pligt til at foretage opfølgning i en sygedagpengesag. Formåletmed sygedagpengeopfølgningen er at medvirke til, at den sygemeldte genvinder sinarbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt.Sygedagpengeopfølgningen skal være sammenhængende og helhedsorienteret, ogkommunen skal koordinere den kommunale indsats med indsatsen fra andre. End-videre skal opfølgningsforløbet tilrettelægges individuelt og fleksibelt, således atder i forløbet tages hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og for-udsætninger.
I den forbindelse vil jeg gerne henvise til, at regeringen for kort tid siden fremsattelovforslag L 165 om en styrket beskæftigelsesrettet indsats over for sygemeldte.Lovforslaget rummer en række elementer, der skaber bedre vilkår for en tidlig ogmere aktiv indsats for sygemeldte med sygedagpenge. Ved at lægge nye og forbed-rede muligheder ind i opfølgningen vil man for det første begrænse antallet af lang-tidssygemeldte. For det andet vil man mindske risikoen for, at den sygemeldte vedvarighedsbegrænsningens indtræden ikke er tilstrækkeligt udredt til, at kommunenkan tage stilling til, om der er grundlag for at udbetale en anden forsørgelsesydelsei form af revalidering, fleksjob eller førtidspension.For så vidt angår behandlingen af klager over kommunens afgørelse i sager om sy-gedagpenge er der ikke nogen tvivl om, at det har stor betydning for borgeren, at fåen afklaring på en klagesag så hurtigt som muligt.Jeg synes derfor også, at det er positivt, at Ankestyrelsens opgørelse af den gen-nemsnitlige sagsbehandlingstid for sygedagpengesager i beskæftigelsesanke-nævnene for 2007 viser et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Det frem-går således af Ankestyrelsens ankestatistik, at sagsbehandlingstiden i beskæftigel-sesankenævnene på landsplan for sygedagpengesager i gennemsnit var på 137 dageefter den gamle sygedagpengelov, mens den gennemsnitlige sagsbehandlingstidefter den nye sygedagpengelov er nede på 81 dage for sygedagpengesager.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2