Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del
Offentligt
643568_0001.png
643568_0002.png
643568_0003.png
643568_0004.png
643568_0005.png
643568_0006.png
643568_0007.png
BESKÆFTIGELSESMINISTERIETY1
23. januar 2009Sag nr.08-139-0519AMUAlm. Del - Samrådsspørgsmål H-M
Tale til samråd i Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den28. januar 2009Spørgsmål HMinisteren bedes give sin udlægning af, hvad årsagerne ertil, at næsten halvdelen af alle kommuners afgørelser om atstoppe udbetalingen af sygedagpenge i Region Sjælland erenten mangelfulde eller direkte ulovlige, og derfor omstø-des, jf. den undersøgelse som LO i Region Sjælland har la-vet på baggrund af tal fra Beskæftigelsesankenævnet.Spørgsmål IMinisteren bedes redegøre for, om han mener, at der er ensammenhæng mellem det høje sygefravær blandt medar-bejderne i de kommunale forvaltninger, den mangelfuldesagsbehandling og de mange ulovlige afgørelser.Spørgsmål JMinisteren bedes klargøre, hvorvidt han mener, at kommu-nernes trængte økonomiske situation har betydning for demange ulovlige stop for sygedagpenge.Spørgsmål KVil ministeren gøre noget ekstraordinært ift. at sikre efter-og videreuddannelse af de kommunale medarbejdere, såantallet af fejl minimeres.
Side 2
Spørgsmål LMener ministeren, at ankemulighederne er tilstrækkeligeunderstøttende for personer, der har fået frataget sygedag-penge på et fejlagtigt grundlag, eller agter ministeren atsørge for, at ankesystemet forenkles for borgernes skyld.Spørgsmål MHvilke initiativer vil regeringen iværksætte, der kan ned-bringe den meget voldsomme mængde fejlafgørelser, ogsom sikrer, at kommunernes fejltagelser, ikke vil gå udover den enkelte borger?SvarDer er stillet 6 samrådsspørgsmål, der alle vedrørerkommunernes behandling af sygedagpengesager. Jeg vilderfor give et samlet svar på spørgsmålene.Beskæftigelsesankenævnet har som opgave at behandle enborgers klage over kommunens afgørelse, blandt andet isygedagpengesager.Beskæftigelsesankenævnets afgørelse kan enten værestadfæstelse eller omgørelse af kommunens afgørelse. Ensag er omgjort, hvis den enten er ændret eller hjemvist tilfornyet behandling og afgørelse i kommunen.Ankestyrelsen offentliggjorde den 22. december 2008ankestatistik for beskæftigelsesankenævnene og de socialenævn for 2007.
Side 3
Af statistikken fremgår, at på landsplan var omgørelses-procenten i 2007 for sygedagpengesager efter den gamlesygedagpengeloven på 39 procent. For sager efter den nyesygedagpengelov var omgørelsesprocenten kun på 21procent.Jeg vil gerne påpege, at man skal passe på med at sætte lig-hedstegn mellem omgørelsesprocenten og at borgeren der-ved skulle have haft ret til sygedagpenge. Omgørelsespro-centen rummer både de tilfælde, hvor nævnet ændrer enkommunes afgørelse, og de tilfælde, hvor nævnet hjemvi-ser en sag til fornyet behandling i kommunen.Nævnet hjemviser en sag, når kommunens afgørelse er be-hæftet med så alvorlige mangler, at det efter en konkretvæsentlighedsvurdering ikke kan udelukkes, at afgørelsensrigtighed er påvirket af manglerne, og når manglerne ikkeumiddelbart kan afhjælpes af nævnet.En hjemvisning betyder altså, at kommunens afgørelsebortfalder og at kommunen skal træffe en ny afgørelse.Herefter er sagen afsluttet i nævnet, og nævnet ser kunkommunens nye afgørelse, hvis borgeren klager til nævnetigen.En hjemvisning behøver således ikke at ende med en æn-dret afgørelse.Man kommer ikke uden om, at det nok har en betydningfor omgørelsesprocenten, at sygedagpengelovgivningen eret ganske komplekst regelsæt. En kompleksitet, som blandt
Side 4
andet skyldes, at der er en række hensyn at tage til bådeden sygemeldte, arbejdsgivere og kommunerne.Jeg vil gerne understrege, at det netop var i erkendelse afkompleksiteten i sygedagpengelovgivningen at vi fik en nymoderniseret sygedagpengelov i midten af 2006.Tallene i Ankestyrelsens statistik tyder på, at omgørelses-procenten for sager efter den nye sygedagpengelov er væ-sentlig lavere end omgørelsesprocenten for sager efter dengamle sygedagpengelov.Det kan meget vel skyldes, at den nye sygedagpengelov erklarere opbygget. Ved moderniseringen af loven blev væ-sentlige bestemmelser fra bekendtgørelse overført til selveloven, så der samlet set nu er en mere overskuelig fremstil-ling af reglerne.Sygedagpengeloven er et område, hvor der er behov for enstruktureret og ajourført lovgivning, således at kommunerog nævn har en overskuelig lov, gode bekendtgørelser ogen opdateret vejledning at arbejde ud fra.Og der arbejdes løbende med at holde reglerne ajour. Deter således et væsentligt fremskridt, at der i juni 2008 blevudgivet en opdateret sygedagpengevejledning. Det er der-for mit håb, at omgørelsesprocenten for sager efter den nyesygedagpengelov kan komme endnu længere ned.Men ud over lovgrundlaget er der jo hele spørgsmålet om,hvordan arbejdet i kommunerne er organiseret på dette om-råde. Det er jobcentrene, der administrerer de sygedagpen-
Side 5
gesager, der er mest fokus på og hvor der er flest omgørel-ser. Det drejer sig om sager om opfølgning, om varigheds-begrænsning og forlængelse, om bortfald af sygedagpengem.v.Det er den enkelte kommunens ansvar at organisere arbej-det med sygedagpengeopfølgningen, således at denne leverop til kravene i sygedagpengelovgivningen. Antallet afmedarbejdere og opgaver skal derfor være på et niveau,hvor det giver mulighed for at lave en ordentlig sygeop-følgning.Regeringen har haft fokus på opgaverne i forbindelse medsygeopfølgningen - både i forbindelse med afbureaukratise-ringen og i forbindelse med 3-parts-aftalen om sygefraværsom blev indgået i efteråret. Begge indeholder en række til-tag som vil kunne nedbringe sygefraværet samt frigive tid ijobcentrenes sygedagpengeopfølgning.12 forslag om afbureaukratisering på sygeopfølgningsom-rådet er en del af 3-parts-aftalen. Det er fx forslaget om atændre på hyppigheden af opfølgningsmøder med den sy-gemeldte, som giver kommunerne bedre mulighed for atpasse de personlige møder ind. Et andet eksempel er for-slaget om at analysere, hvordan arbejdet i jobcentret bedrekan it-understøttes. Derudover er der i 3-parts-aftalen ogsået forslag om kompetenceudvikling af de kommunale sags-behandlere så de bliver klædt ordentlig på i forhold til de-res arbejde med at fastholde den sygemeldte på arbejds-pladsen.
Side 6
Regeringen arbejder på at fremsætte lovforslag i foråret2009, der udmønter dele af 3-parts-aftalen.Et andet spørgsmål er om ankesystemet påsygedagpengeområdet er godt nok?Det mener jeg bestemt det er. Vi har et klagesystem som ernemt at bruge for borgere. Vi er på vej til at få enacceptabel sagsbehandlingstid og vi har et ankenævn, derikke er bange for at omgøre kommunens afgørelse.Når vi ser på borgerens mulighed for at klage, så kanborgeren klage over kommunens afgørelse inden 4 ugerefter modtagelsen af kommunens afgørelse. Klagen kanvære skriftlig eller mundtlig. Det må således siges at værenemt for en borger at få prøvet sin sag i ankesystemet.Det fremgår af Ankestyrelsens statistik, atsagsbehandlingstiden i beskæftigelsesankenævnene pålandsplan for sygedagpengesager i gennemsnit var på 137dage efter den gamle sygedagpengelov. Efter den nyesygedagpengelov er den gennemsnitlige sagsbehandlingstidnede på 81 dage for sygedagpengesager. Det er enreduktion af sagsbehandlingstiden på hele 40 procent.For så vidt angår sagsbehandlingstiden i nævnene, så serdet altså ud til at sygedagpengesager efter den nye lov gårvæsentlig hurtigere end efter den gamle sygedagpengelov.Det ser således ud til at gå i den rigtige retning.Der er heller ingen tvivl om, at nævnene omgør de afgørel-ser som de finder, skal omgøres. Der er således intet i an-
Side 7
kesystemet der tyder på, at ankesystemet som sådan træn-ger til ændringer.