Møde i følgegruppen den 24. januar 2007 Bilag 2.1 |
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
 Rigsadvokaten
Frederiksholms Kanal 16 1220 København K
TELEFON 33 12 72 00 FAX 33 43 67 10 |
Â
Â
1. Justitsministeriet har til brug for næste møde i den politiske følgegruppe bag ØstafÂtalen anmodet Rigsadvokaten om nærmere at redegøre for baggrunden for, at flere verserende straffesager om overtrædelse af udlændingelovens § 59 om ulovlig beÂskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft i en periode har været sat i bero.
I den anledning sendes vedlagt kopi af Rigsadvokaten Informerer nr. 30/2006 samt notat af 12. september 2006 fra Udlændingeservice.
Som det fremgÃ¥r heraf, opstÃ¥r der i nogle sager om overtrædelse udlændingelovens § 59, stk. 4, om ulovlig beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft spørgsmÃ¥l om fortolkÂningen af EU-rettens regler om udstationering af arbejdskraft.
Det følger sÃ¥ledes af EU-retten, at en virksomhed, der er etableret i et EU-land, kan medbringe eller udstationere sine egne ansatte, nÃ¥r virksomheden skal levere en tjeneÂsteydelse i et andet EU-land. Disse arbejdstagere er ikke omfattet af den overgangsÂordning om arbejds- og opholdstilladelse, som gælder for arbejdstagere fra de otte nye østeuropæiske EU-lande, og beskæftigelse af sÃ¥danne arbejdstagere vil sÃ¥ledes ikke være strafbart efter udlændingelovens § 59, stk. 4. Straffrihed forudsætter dog, at en række nærmere angivne betingelser er opfyldt, herunder at den pÃ¥gældende arbejdstaÂger kan anses for at være fast beskæftiget i den udstationerede virksomhed.
I sager om overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 4, hvor der er spørgsmÃ¥l om forstÃ¥elsen af udstationeringsreglerne, indhenter anklagemyndigheden i almindelighed en udtalelse fra Udlændingeservice. Udlændingeservice har hidtil ved vurderingen af, om der har været tale om fast beskæftigelse, lagt betydelig vægt pÃ¥, om de udstationeÂrede arbejdstagere har været ansat pÃ¥ tidsbegrænsede eller tidsubegrænsede kontrakter. PÃ¥ baggrund af en ny afgørelse fra EF-domstolen har Udlændingeservice imidlertid præciseret sin fortolkning, sÃ¥ledes af man nu ved vurderingen af, om der er tale om fast beskæftigelse, foretager en bredere vurdering af omstændighederne omkring udÂstationeringsforholdet.
2. Justitsministeriet har endvidere anmodet mig om at redegøre for status i en række nærmere angivne sager (identificeret ved journalnummer), hvor der er indgivet anmelÂdelse om ulovlig beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft.
Som det fremgÃ¥r af Rigsadvokaten Informerer nr. 30/2006, opstod spørgsmÃ¥let om forstÃ¥elsen af udstationeringsreglerne i forbindelse med behandlingen af en konkret straffesag. Den pÃ¥gældende sag, der behandles af Politidirektøren i København (j.nr. 0103-84137-00086-04), blev afgjort i første instans af Københavns Byret i maj 2005. Sagen drejer sig om beskæftigelse af syv polske bygningshÃ¥ndværkere ansat i et polsk firma pÃ¥ midlertidige ansættelseskontrakter, der foretog istandsættelse af nogle lejligÂheder i en ejendom i København. Den danske bygherre blev ved dommen fundet skylÂdig i medvirken til overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 2 (nu § 59, stk. 4).
Det fremgår af byrettens dom, at retten i overensstemmelse med Udlændingeservices daværende fortolkning af udstationeringsreglerne lagde til grund, at de pågældende arbejdstagere som midlertidigt ansatte i det polske firma skulle have haft opholds- og arbejdstilladelse for lovligt at kunne udføre arbejde i Danmark.
Sagen blev af den tiltalte anket til landsretten. Under forberedelse af sagens behandÂling for landsretten rejste hans forsvarer spørgsmÃ¥l om, hvorvidt den danske fortolkÂningen af udstationeringsreglerne var i overensstemmelse med EU-rettens regler om retten til fri etablering. Dette spørgsmÃ¥l blev af anklagemyndigheden forelagt for JuÂstitsministeriet (Juridisk Specialudvalg) til vurdering af, om sagen præjudicielt skulle forelægges for EF-domstolen. Specialudvalget behandlede sagen pÃ¥ et møde i juni 2006. Udlændingeservice udarbejdede herefter ovennævnte notat af 12. september 2006, hvori fortolkningen af begrebet â€fast beskæftigelse†præciseres.
Anklagemyndigheden har pÃ¥ baggrund af den ændrede fortolkning af begrebet â€fast beskæftigelse†genoptaget efterforskningen i den konkrete sag, herunder særlig med henblik pÃ¥ eventuelt at kunne fÃ¥ foretaget afhøring af de pÃ¥gældende polske arbejdstaÂgere i Polen.
SÃ¥ledes har Politidirektøren i København den 5. december 2006 i medfør af den euroÂpæiske konvention af 20. april 1959 om gensidig retshjælp i straffesager fremsendt en anmodning til Polen om, at de polske myndigheder under medvirken af politipersonale fra Københavns Politi afhører de polske arbejdere om omstændighederne ved deres ansættelse, ansættelsesvilkÃ¥rene, herunder ansættelsernes varighed, opholdet i DanÂmark under beskæftigelsen, fordelingen af arbejdet, instruktionerne med hensyn til arÂbejdsopgaverne samt aflønningen. Politidirektøren har endvidere anmodet de polske myndigheder om, at der under medvirken af politipersonale fra Københavns Politi sker besigtigelse af den polske virksomheds forretningssted og afhøring af direktøren og personale samt fremskaffes oplysninger om virksomhedens aktiviteter og omsætning i et nærmere angivet tidsrum, antallet af ansatte mv. Politidirektøren har af hensyn til retsanmodningens hastende karakter fremsendt denne via Interpol.
NÃ¥r efterforskningen i sagen er afsluttet, vil sagen pÃ¥ ny blive forelagt UdlændingeÂservice til udtalelse. Anklagemyndigheden vil herefter tage stilling til, hvad der videre skal ske i sagen.Â
Ved Rigsadvokaten Informerer nr. 30/2006 orienterede jeg politikredsene om den ændrede fortolkning af begrebet â€fast beskæftigelseâ€. Jeg anmodede samtidig politiÂkredsene om at indberette til mig, sÃ¥fremt der i de enkelte politikredse var andre verseÂrende sager, der har været sat i bero pÃ¥ afklaringen af det nævnte fortolkningsspørgsÂmÃ¥l.
Jeg har fra Politidirektøren i København - ud over den ovenfor nævnte ankesag - modtaget underretning om fem sager, der i en periode har været sat i bero på afklaring af de EU-retlige regler.
I to af disse sager (j.nr. 0101-84137-00060-05, der nu behandles under j.nr. 0103-84137-00061, og j.nr. 0101-83900-02894-04, der nu behandles under j.nr. 0101-84137-00039-05), der vedrører ulovlig beskæftigelse af nogle litauiske og polske arÂbejdere i forbindelse med renovering af en række ejendomme i KøbenhavnsomrÃ¥det, er der nu fremsendt retsanmodninger til henholdsvis de litauiske og de polske mynÂdigheder med anmodning om bistand til efterforskning i de pÃ¥gældende lande.
I en tredje sag (j.nr. 0600-84155-0002-05, der nu behandles under j.nr. 0100-83990-00725-06), der ligeledes drejer sig om renovering af forskellige ejendomme i KøbenÂhavnsomrÃ¥det, blev der den 21. juli 2006 fremsendt en retsanmodning til de polske myndigheder. Københavns Politi har pÃ¥ baggrund af denne retsanmodning i perioden fra den 5. til den 7. december 2006 foretaget den ønskede efterforskning i Polen i samarbejde med de polske myndigheder. Denne sag er fortsat under efterforskning.
I den fjerde sag (ikke nævnt i den fremsendte liste over sager - j.nr. 0101-84137-00008-05), der vedrører renovering af en ejendom i Herluf Trollesgade i København samt en ejendom i Tønder, har Politidirektøren i København den 14. december 2006 anmodet Københavns Byret om berammelse af sagen. Endelig har Politidirektøren i København oplyst, at anklagemyndigheden i den sidste sag (ikke nævnt i den fremÂsendte liste over sager - j.nr. 0104-84137-00033-05), der vedrører renovering af en ejendom i Snorresgade i København, bl.a. pÃ¥ baggrund af en fornyet udtalelse fra Udlændingeservice den 30. oktober 2006 har besluttet at opgive pÃ¥tale i sagen i medÂfør af retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 2.    Â
Jeg har endvidere modtaget oplysninger om to yderligere sager, hvor spørgsmålet om EU-rettens regler om udstationering af arbejdskraft har haft betydning.
I den ene sag, der behandles af Politimestren i Glostrup (j.nr. 0700-35114-00006-05, der nu behandles under j.nr. 0700-84137-00013-05), blev der indgivet anmeldelse mod det pÃ¥gældende firma den 23. december 2005. Politimesteren i Glostrup har opÂlyst, at man under efterforskning af sagen har indhentet udtalelser dels fra SKAT og dels via Interpol, ligesom man har anmodet det pÃ¥gældende firma om at dokumentere sine aktiviteter i hjemlandet ved fremskaffelse af bl.a. registreringsbevis og regnskaÂber. De sidste af disse dokumenter er først er modtaget i begyndelsen af december 2006. Politimesteren i Glostrup har oplyst, at efterforskningen har vist, at der er tale om omgÃ¥else af udstationeringsreglerne, og at det pÃ¥gældende firma derfor snarest vil blive præsenteret for et bødeforelæg pÃ¥ 40.000 kr. for overtrædelse af udlændingeloÂvens § 59, stk. 4. Ifølge politimesteren skulle firmaet have givet udtryk for, at man vil betale den nævnte bøde, og sagen forventes derfor afgjort udenretligt.
I den anden sag, der er under efterforskning hos Politimesteren i Kolding (j.nr. 4200- 84137-00010-05), er der rejst sigtelse mod en person for i en række tilfælde at have beskæftiget polske arbejdere ved forskellige byggerier her i landet. Den pÃ¥gældende har nægtet sig skyldig og har i den forbindelse gjort gældende, at de pÃ¥gældende arÂbejdere har været beskæftiget i et polsk firma, der har fungeret som underentreprenør ved de pÃ¥gældende byggerier. Politimesteren i Kolding har den 11. oktober 2006 fremsendt en retsanmodning til de polske myndigheder om bistand til at fremskaffe nogle nærmere angivne oplysninger om det pÃ¥gældende firma i Polen. Politimesteren har endnu ikke modtaget svar pÃ¥ denne retsanmodning.
PÃ¥ rigsadvokatens vegne
Hanne Schmidt  Â