Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 15. januar 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 104 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 104:

” Hvorledes mener ministeren, at kommunerne skal agere, når en borger er for dårlig til fleksjob og samtidig for rask til at få tildelt førtidspension, og mener ministeren at det er rimeligt, at kommunen herved fjerner tildelingen af sygedagpenge, og i stedet sætter borgeren på kontanthjælp?”

 

 

Endeligt svar:

Jeg mener, at det er meget vigtigt at have fokus på, at sygedagpenge er en

korttidsydelse, der som udgangspunkt sigter på hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet, og at der derfor er en ”bagkant” for ydelsen - med den fleksibilitet i form af forlængelsesmuligheder, der er i den gældende begrænsning. Derfor er der også i sygedagpengeloven en bestemmelse om, at kommunen, før den standser udbetalingen af sygedagpenge på grund af varighedsbegrænsningen, skal anvende arbejdsevnemetoden for at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, fleksjob eller førtidspension.

 

Hvis en borger ikke opfylder betingelserne for at få nogen af disse tilbud på det tidspunkt, hvor sygedagpengene falder bort, er kontanthjælpen efter de gældende regler det underste sikkerhedsnet. Og netop, fordi der er tale om det underste sikkerhedsnet, og dermed en ydelse, der er afhængig af, at den pågældendes ikke har mulighed for at forsørge sig selv, har formue og ægtefælleindtægter over en vis størrelse betydning for retten til kontanthjælp. Kontanthjælpen er ment som en midlertidig forsørgelsesydelse. Opfylder en person ikke betingelserne for at få fleksjob eller førtidspension, skal kommunen hjælpe med andre beskæftigelsesrettede tilbud, herunder revalidering, når personen er i stand til at tage imod et sådant tilbud.

 

Jeg vil om få uger fremsætte et lovforslag, der rummer en række elementer, der skaber bedre vilkår for en tidlig og mere aktiv indsats for syge på sygedagpenge. Ved at lægge nye og forbedrede muligheder ind i opfølgningen vil man for det første begrænse antallet af langtidssygemeldte. For det andet vil man mindske risikoen for, at den sygemeldte ved varighedsbegrænsningens indtræden ikke er tilstrækkeligt udredt til, at kommunen kan tage stilling til, om der er grundlag for at udbetale en anden forsørgelsesydelse i form af revalidering, fleksjob eller førtidspension.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen