Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 15. januar 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 101 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

Spørgsmål nr. 101:

”Ministeren bedes oplyse, hvor mange kommuner og regioner som har udarbejdet retningslinjer i forhold til håndtering af stress.”

 

Endeligt svar:

Jeg har kontaktet Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:

 

”Arbejdstilsynet fører ikke statistik over, hvor mange kommuner eller regioner, som har udarbejdet retningslinjer i forhold til håndtering af stress.

 

Den enkelte virksomhed skal udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV), som skal omfatte alle væsentlige arbejdsmiljøproblemer. Hvis der er problemer med det psykiske arbejdsmiljø, skal det altid indgå ved udarbejdelsen af en APV. Hvis den enkelte virksomhed har problemer i det psykiske arbejdsmiljø, som kommer til udtryk ved stress hos en eller flere medarbejdere, er det derfor virksomhedens pligt at kortlægge disse problemer og udarbejde en handlingsplan for, hvordan og hvornår problemerne i det psykiske arbejdsmiljø løses.

 

Arbejdstilsynet fører tilsyn med virksomheders psykiske arbejdsmiljø og ser i den forbindelse på, hvordan virksomheder forebygger de risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø, som kan give stress. Hvis Arbejdstilsynet konstaterer problemer i det psykiske arbejdsmiljø, der udsætter medarbejderne for sundhedsskadelig stress, vil Arbejdstilsynet træffe afgørelse om, at virksomheden skal forbedre forholdene i det psykiske arbejdsmiljø. I den situation tilbyder Arbejdstilsynet altid virksomheden en såkaldt procesvejledning, som kan hjælpe virksomheden til at få udarbejdet en tids- og handlingsplan for løsning af virksomhedens problemer med stress.”

 

Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen