Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Til udvalget fremsendes hermed til orientering redegørelse for it- og telepunkterne på rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27. november 2008.

 

Materialet er oversendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander


Redegørelse for it- og telepunkterne på rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27. november 2008

 

 

 

Dagsordenens punkt 3

Revurdering af EU’s reguleringsramme for elektroniske kommunikationsnet og -tjeneste

 

a)      Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om ændring af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og tjenester, direktiv 2002/19/EF om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter og direktiv 2002/20/EF om tilladelser til elektroniske kommunikationsnet og –tjenester

      KOM (2007) 697
Politisk enighed

 

b)      Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor og forordning (EF) nr. 2006/2004 om forbruger-beskyttelsessamarbejde

      KOM (2007) 698
Politisk enighed

 

c)      Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om oprettelse af Den Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk Kommunikation

      KOM (2007) 699
Politisk enighed

 

Formandskabet understregede, at det var vigtigt at nå til en politisk aftale om teledirektivpakken, og at dette ville have særlig signalværdi på grund af den finansielle krise. Der ville både være gevinster for forbrugerne og erhvervslivet. Formandskabet understregede også, at det var afgørende at nå til politisk enighed nu for at kunne nå til en endelig aftale med Europa-Parlamentet i løbet af foråret og inden valget til Europa-Parlamentet i juni 2009. Formandskabet fandt, at dette var muligt i lyset af institutionernes grundlæggende enighed om målsætningerne, men det blev ligeledes understreget, at der var behov for kompromisvilje fra alle sider.

 

Kommissionen takkede formandskabet for den store og konstruktive arbejdsindsats. Kommissionen kunne tilslutte sig arbejdet med forsyningspligtdirektivet og databeskyttelsesdirektivet. Kommissionen kunne ikke støtte kompromisforslagene om ramme-, adgangs- og tilladelsesdirektiverne og den europæiske telemyndighed. Derfor tog Kommissionen forbehold for disse.

 

Kommissionen havde fremsat reviderede forslag, som var en syntese af Rådets og Parlamentets tekster. Af tidsmæssige årsager havde det været vanskeligt at koordinere tilstrækkeligt med Rådet. Kommissionen opfordrede til at iværksætte den videre proces hurtigst muligt og at holde det indledende trialog-møde inden jul med henblik på at nå en endelig politisk løsning i foråret.

 

Fra medlemslandene var der overordnet set opbakning til formandskabets kompromistekst, om end en række medlemslande fremførte ønsker om forbedring af teksten på specifikke områder, som man håbede at få imødekommet i de kommende trialog-forhandlinger.

 

Fra dansk side blev der givet udtryk for, at man ikke var tilfreds med formuleringerne om Kommissionens vetoret og betydningen heraf for det indre marked i den foreliggende tekst. Danmark erklærede endvidere sin fulde støtte til Europa-Parlamentets ændringsforslag 138 til rammedirektivet, som var blevet vedtaget med et overvældende flertal i Europa-Parlamentet. Fra dansk side blev det understreget, at hensynet til ytringsfriheden og brugernes rettigheder på nettet var helt fundamentale. Danmark meddelte afslutningsvist, at man ikke ville stille sig i vejen for vedtagelse af politisk enighed om pakken på nuværende tidspunkt.

 

En gruppe lande kunne ikke acceptere, hvad man opfattede som manglende harmoniseringsbestræbelser og afgørende problemer med forbedringen af det indre marked. Et medlemsland havde vanskeligheder med teksten om infrastrukturinvesteringer i rammedirektivet. På dette grundlag fremlagde formandskabet mindre justeringer af kompromisteksten, som kunne samle støtte fra alle delegationer.

 

Der blev opnået politisk enighed.

 

Dagsordenens punkt 4

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)717/2007 om roaming på offentlige mobiltelefonnet i Fællesskabet og af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og –tjenester

KOM (2008) 580

– Generel indstilling

 

Formandskabet introducerede forslaget og oplyste, at man var enig med Europa-Parlamentet om en hurtig proces. Kommissionen konstaterede, at der var opnået bred enighed på kort tid, og at man var på rette vej.

 

Der var udbredt støtte til det foreliggende forslag. Fra dansk side blev der udtrykt støtte til Kommissionens initiativ, selvom prislofterne for sms- og datatjenester kunne være lavere. Danmarks største anke mod forslaget var, at Kommissionens forslag ikke indeholdt et slutbrugerprisloft for datatjenester. I stedet indeholdt forslaget en dyr og kompliceret advarselsmekanisme, som efter dansk opfattelse ikke løste det reelle problem, nemlig alt for høje priser for datatjenester. Hermed risikerede man i stedet at afholde forbrugerne fra at anvende tjenesterne. En gruppe lande havde sympati for de danske synspunkter, men kunne acceptere kompromisset i håb om en hurtig aftale.

 

En anden gruppe lande udtrykte principiel modstand i forhold til at regulere et marked i udvikling på en så indgribende måde, da forslaget efter deres opfattelse ville påvirke den nationale prisdannelse negativt.

 

Den generelle indstilling blev vedtaget.

 

Dagsordenens punkt 5

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om anden periodiske nyvurdering af forsyningspligtens omfang i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester i medfør af artikel 15 i direktiv 2002/22/EF

KOM (2008) 572

– Forelæggelse ved Kommissionen /Udveksling af synspunkter

 

Kommissionen lagde i sin præsentation af meddelelsen vægt på, at ikke alle havde adgang til hurtige bredbåndsforbindelser i landdistrikterne. Derfor var der behov for at overveje, hvordan man kunne give befolkningen i disse områder adgang. Samtidig måtte man notere sig de mange igangværende initiativer og muligheder, f.eks. via frekvensinfrastrukturen.

 

Generelt fandt delegationerne det relevant at iværksætte en debat om emnet – de fleste lagde vægt på, at tiden var løbet fra den eksisterende forsyningspligt. Bredbånd måtte nu betragtes som en basal tjeneste, som alle skulle have adgang til, bl.a. i lyset af e-sundhed og digital forvaltning.

 

Flere delegationer, heriblandt Danmark, understregede i den forbindelse, at udbredelsen burde ske på markedsvilkår, mens andre så en bredere vifte af muligheder i de tilfælde, hvor markedet ikke kunne levere adgang, eksempelvis statsstøtte som supplement til en markedsbaseret tilgang.

 

Kommissionen vurderede, at der var bred enighed om, at bredbånd var en essentiel tjeneste, som alle skulle have adgang til. På den ene side skulle man ikke hæmme markedets investeringer i fremtidens teknologi, og på den anden side var der ikke kommercielt grundlag for udbredelse af bredbånd i visse områder. Derfor måtte man afdække, hvilke muligheder, der kunne tages i brug på fællesskabsniveau. Spørgsmålet var, om forsyningspligten fortsat var det rigtige værktøj, og hvordan strukturfonde og landdistriktsmidler kunne bidrage til udbredelsen af bredbånd. Kommissionen så frem til den kommende debat.

 

Formanden konkluderede afslutningsvist, at der syntes at være enighed om, at alle skulle have adgang til bredbånd. Markedsudviklingen skulle først og fremmest være drevet af konkurrence, samtidig med at der skulle tages hensyn til nationale forskelle. Der skulle findes en hensigtsmæssig balance mellem det nationale niveau og EU. Forsyningspligten kunne være en løsning, suppleret med flere andre metoder, og man skulle holde sig potentialet med frekvensanvendelse for øje.

 

Dagsordenens punkt 6

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om fremtidige net og internettet

KOM(2008) 594 endelig

– Vedtagelse af Rådets konklusioner

 

Formanden introducerede kort punktet og betonede vigtigheden af emnet. Den kommende handlingsplan blev hilst velkommen. Kommissionen delte formandens betoning af emnet, navnlig behovet for at beskytte vores netværk i fremtiden. 

 

Formanden fremlagde efter ønske fra et medlemsland forslag til en mindre ændring af de foreslåede konklusioner vedrørende henvisningen til IPV6-handlingsplanen.

 

RÃ¥dskonklusionerne blev vedtaget.