Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del Bilag 229
Offentligt
733535_0001.png
733535_0002.png
733535_0003.png
733535_0004.png
733535_0005.png
QForsknings- ogInnovationsstyrelsen
Til medlemmerne af Folketingets VidenskabsudvalgChristiansborg1240 København K
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Danish Agency for ScienceTechnology and InnovationMinistry of ScienceTechnology and Innovation
Til medlemmerne af Folketingets VidenskabsudvalgDet Strategiske Forskningsråds bestyrelse har med stor interesse læstevalueringspanelets rapport: "Evaluering af forskningsrådssystemet i Danmark".Bestyrelsen har drøftet rapporten og rapportens anbefalinger. Det er bestyrelsensopfattelse, at det kan have interesse for udvalget at kende Det Strategiske Forsk-ningsråds kommentarer til rapporten.Til udvalgets orientering fremsendes rådets overordnede kommentarer tilrapporten.Bestyrelsen vil opfordre til, at den strategiske forskning - som nu er nyudvikletsom et velfungerende koncept i den danske forskningsverden, og som giver mu-lighed for indsatser på områder af stor samfundsmæssig betydning - vil få godemuligheder også for videre udvikling i de kommende år, med den prioritet somområdets samfundsmæssige betydning tilsiger.Bestyrelsen deltager meget gerne i drøftelser af rapportens anbefalinger og besty-relsen besvarer meget gerne spørgsmål fra udvalgets medlemmer om rapporten.22. september 2009
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerJeanette ErikssonTelefonTelefaxE-post7226 55153544 6201[email protected]
Sagsnr.Dok nr.1038140
Side
1/1
Nlgd venlig hilsen
Peter OlesenFormand for bestyrelsenDet Strategiske Forskningsråd
Notat
0Forsknings- ogInnovationsstyrelsenMinisteriet for VidenskabTeknologi og UdviklingDanish Agency for ScienceTechnology and InnovationMinistry of ScienceTechnology and Innovation
Til Folketingets Videnskabsudvalg
Det Strategiske Forskningsråds kommentarer til rapporten om evaluering afforskningsrådssystemet i DanmarkBestyrelsen for Det Strategiske Forskningsråd (DSF) har med stor interesse læstevalueringspanelets rapport: "Evaluering af forskningsrådssystemet i Danmark".22. september 2009
Bestyrelsen er glade for den generelt positive vurdering af DSF. Samtidig har be-styrelsen også noteret sig, at der er områder, hvor rådet kan gøre det endnu bedre,og det er selvfølgelig anbefalinger, rådet vil arbejde med fremadrettet.Bestyrelsen har nogle kommentarer til følgende overordnede problemstillinger,der er berørt i evalueringspanelets rapport:1. Den overordnede organisering af forskningsrådssystemet i Danmark2. Internationalisering af dansk forskning3. Governance i rådene4. Tværfaglige forskningsprojekter5. Vurdering af ansøgninger og opfølgning på bevillingerAd 1 Den overordnede organisering af forskningsrådssystemet i DanmarkDet Strategiske Forskningsråd blev etableret i 2004 som en væsentlig nyskabelsei Danmark. Rådet er én samlet indgang til uafhængig vurdering, administrationog rådgivning af forskning inden for politisk prioriterede områder.En af de væsentlige nyskabelser var udviklingen af det strategiske kvalitetsbe-greb, som består af tre ligeværdige kriterier: Forskningens relevans, forskningenspotentielle effekt og forskningshøjde.Anvendelsen af dette kvalitetsbrev og det faktum, at de strategiske midler udby-des i åben konkurrence, har været helt afgørende for at opnå de overordnendemålsætninger om, at strategisk forskning skal bidrage til vækst, velstand og ud-vikling af velfærdssamfundet.Rådet noterer med stor tilfredshed, at evalueringspanelet mener, at det er lykke-des for bestyrelsen at udvikle strategisk forskning som et troværdigt virkemiddeli dansk forskningspolitik.Evalueringspanelet foreslår en sammenlægning af bestyrelserne for Det FrieForskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd i en bestyrelse.Bestyrelsen lægger vægt på, at der er to søjler i forskningsrådssystemettegisk og en forskerdrevet.en strå-
Forsknings- ogInnovationsstyrelsenBredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerHanne Haarup ThomsenTelefonTelefaxE-post7226 55103544 6201[email protected]
Sagsnr.Dok nr.Side
09-05324010276231/4
Det er bestyrelsens opfattelse, at der både kan være fordele og ulemper ved ensammenlægning af bestyrelserne, som foreslået af evalueringspanelet.Fordelene kan være, at færre råd kan skabe forenkling og mere overskuelighed irådssystemet og skabe nogle ledelsesmæssige muligheder for samarbejde og ko-ordinering mellem den forskerinitierede og strategiske forskning og innovation.Ulemperne vil være en reduceret mangfoldighed og bredde i organisationen, ogen potentiel risiko for udvanding af virkemidler og kriterier i henholdsvis for-skerdrevet og strategisk forskning.Uanset hvilken model, der vil truffet politisk beslutning om, vil rådet lægge vægtpå, at der forinden der eventuelt træffes beslutning om sammenlægning af besty-relserne for Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd foretagesen grundig vurdering af, hvad der mistes herved. Rådet vil endvidere forudsætte,at det bliver DSF's principper for governance, der i givet fald måtte blive gæl-dende i en samlet bestyrelse, herunder at bestyrelsen nedsætter faglige råd ogprogramkomiteer og udnævner medlemmer heraf.Bestyrelsen er enig med evalueringspanelets vurdering af behovet for en styrketkoordinering mellem rådene i systemet. Som et led i at opfylde denne målsætninghar Det Frie Forskningsråd, Det Strategiske Forskningsråd og Rådet for Teknolo-gi og Innovations indledt samarbejde om koordinering af internationalt arbejde.Samarbejdet foregår i et fællesudvalgUdvalgets overordnede opgave er at sikre koordinering, samspil og en hensigts-mæssig arbejdsdeling om internationale aktiviteter mellem danske aktører indenfor ekstern finansiering af forskning og på grundlag heraf at styrke aktørernesmuligheder for at tage nye initiativer og spille med, hvor dette vurderes at værevigtigt for dansk forskning.De deltagende parter forpligter sig til at indhente rådgivning fra udvalget vedr.væsentlige opgaver, der involverer internationalt samarbejde, og som ikke klarter placeret indenfor rammerne af en af de deltagende parters virke.Det Strategiske Forskningsråd og Rådet for Teknologi og Innovation har ogsåindledt et samarbejde om koordinering af udbud af fælles forsknings- og innova-tionscentre. Samarbejdet foregår på en måde, som respekterer de forskellige rol-ler og opgaver, hvert af rådene har i systemet. Der vil således være fokus på sy-nergier og samtidig med, at rådenes særkende og forskellige opgaver bevares.Rådet er også åbnet for at udvide samarbejdet til andre råd i forskningsrådssy-stemet og til udbygget samarbejde med råd i sektorministerierne.Bestyrelsen er enig i, at Danmarks Forskningspolitiske råd bør bevares, og skalhave til opgave at yde forskningspolitisk rådgivning, herunder rådgivning om in-ternationalisering, men der er behov for, at det sker i et tæt og styrket samspilmed forskningsrådene, idet den forskningspolitiske rådgivning ikke kan løsrivesfra den forskningsfaglige. Efter rådets opfattelse er der ikke i praksis muligt atdrage en skrap grænse mellem forskningspolitisk og forskningsfaglig rådgivning.
Forsknings- oginnovationsstyrelsenSide2/4
Samtidig mener rådet også, at der er behov for et styrket indspil fra det forsk-ningsfaglige system til regering og Folketing, specielt i relation til den politiskeprioritering af strategisk forskning,DSF er enig i evalueringspanelets anbefaling af at nedlægge Koordineringsud-valget for Forskning, da hverken sammensætning og rolle er veldefineret elleroptimal. Bestyrelsen ser derimod et perspektiv i at styrke den bilaterale kontakttil Danske Universiteter, og bestyrelsen vil gerne intensivere det samarbejde, derer påbegyndt.Ad 2 Governance i rådeneBestyrelsen har også bemærket, at evalueringspanelet fremhæver den governancemodel, som Det Strategiske Forskningsråd har i samspillet mellem bestyrelse ogprogramkomiteer. Bestyrelsen lægger vægt på, at der er en åben dialog med pro-gramkomiteerne, men også på at Det Strategiske Forskningsråd er én enhed, hvoralle arbejder efter samme overordnede retningslinjer, og hvor bestyrelsen har be-styrelsesfunktioner og herunder har ansvaret for udnævnelse af medlemmerne afprogramkomiteerne og fastsættelse af de overordnede retningslinjer for program-komiteernes arbejde. Det indebærer blandt andet, at bestyrelsen har ansvaret for,at programkomiteerne har internationale medlemmer, og at der løbende foretagesjusteringer af antallet af programkomiteer og medlemssammensætningen af deenkelte programkomiteer.Når der er afsat en bevilling til strategisk forskning på finansloven, tager besty-relsen straks stilling til, om midlerne kan udmøntes af en af de eksisterende pro-gramkomiteer, og herunder om der skal foretages ændringer i medlemssammen-sætningen, eller der eventuelt skal oprettes en ny programkomite, og i givet faldhvor mange medlemmer denne komite skal have ud fra en vurdering af opgavensomfang og karakter. Disse beslutninger træffes og effektueres altid umiddelbartefter, der er indgået politisk forlig om det kommende års finanslov.Ad 3 Internationalisering af dansk forskningDSF prioriterer internationalt arbejde højt og har fx i 2009 igangsat samarbejdemed både Kina og Indien, ligesom det indgår, som et konkret vurderingskriteriumi de enkelte projektansøgninger, at internationale partnere deltager aktivt i pro-jekterne. Samarbejdet med Kina og Indien er fælles opslag, hvor bevillingerne fraDSF gives til de danske deltagere, og bevillingerne fra Kina og Indien gives til dekinesiske og indiske deltagere. Det betyder også, at samarbejdet ikke omfattes afreglen i lov om forskningsrådgivning, hvorefter op til 20 procent af rådets bevil-ling kan anvendes til internationalt samarbejde, hvor beslutningerne om hvem,der skal have bevilling træffes af et andet organ, godkendt af videnskabsministe-ren. Men samarbejdet bidrager alligevel væsentligt til internationalisering afdansk forskning.DSF er enige med evalueringspanelet i behovet for udbygget internationalt sam-arbejde. Rådet har derfor indledt et samarbejde med DFF og RTI om koordine-ring af internationalt arbejde, jf. beskrivelsen under punkt 1.
Forsknings- oginnovationsstyrelsenSide3 4
/
Ad 4 Tværfaglige forskningsprojekterBestyrelsen er glad for den positive evaluering af rådets arbejde med at fremmetværfaglige forskningsprojekter. Rådet vil forsat arbejde på at styrke tværfaglig-heden i projekterne, som et middel til at styrke kvaliteten af de problemorientere-de forskningsprojekter i DSF. Rådet er ved at få lavet en analyse af tværfaglighedi den strategiske forskning. De foreløbige resultater viser, at der er en meget højgrad af tværfaglighed i de forskningsaktiviteter, rådet bevilger penge til.Ad 5 Vurdering af ansøgninger og opfølgning på bevillingerDSF kan støtte panelets anbefalinger af fortsat at anvende en to-faset ansøg-ningsmodel. Rådet har gode erfaringer med at foretage international bedømmelseaf ansøgningerne i fase 2. Der er forbundet med et betydeligt arbejde at få ansøg-ningerne i international bedømmelse, og det mærkes tydeligt, at der er stigendeefterspørgsel efter internationale bedømmere. Men det er rådets vurdering, at an-strengelserne står mål med udbyttet i forhold til at få så meget åbenhed og eks-temalitet i bedømmelserne.Rådet er også enig med panelet i vurderingen af værdien af styrket opfølgning påprojekterne. DSF prioriterer en aktiv opfølgning på bevillingerne, men mulighe-derne herfor begrænses stærkt af de begrænsede sekretariatsressourcer,Evalueringspanelet anbefaler, at loftet på 10 procent over medfinansieringenfastholdes. DSF er enig i, at store krav om medfinansiering vil være uhensigts-mæssige, men advarer mod for stor ufleksibilitet på området, da det kan blive enbarriere for deltagelse i internationalt samarbejde, hvor der ofte forudsættes enhøjere medfmansieringsprocent. Der er derfor behov for at revurdere dette kravog dets manglende fleksibilitet.DSF lægger i sine virkemidler vægt på store og længerevarende bevillinger, somforudsætning for at kunne opbygge og udnytte internationalt førende forsknings-miljøer med kritisk masse. DSF støtter derfor anbefalingen om at give længereva-rende bevillinger, idet det vil forbedre rådets mulighed for langsigtet planlæg-ning.Evalueringspanelet anbefaler anvendelsen af anonyme bedømmere. DSF har ge-nerelt gode erfaringer med anvendelse af ikke-anonyme eksterne bedømmere,men er åben for indførelse af anonymbedømmelse, forudsat at disse er udvalgt ogløbende evalueres på baggrund af høje og veldefinerede kvalitetskriterier.Det Strategiske Forskningsråd har ved sin bevidste fokusering på, at strategiskforskning udføres i samarbejde med relevante offentlige og private aktører væretmed til at opbygge og udvikle stærke forskningsmiljøer, som er i løbende dialogmed videnbaserede, innovative aktører. Dette er yderligere forstærket af kravetom, at forskeruddannelse skal indgå i projekterne. Nu anvendes mere end halvde-len bevillingerne til ph.d. og post.doc. Det styrker ikke blot forskningsmiljøerne,men også uddannelse af højt kvalificerede kandidater inden for områder, som eraf afgørende betydning for vækst, velstand og udvikling af velfærdssamfundet.Bestyrelsen er enig i, at universiteterne skal have ansvaret for forskeruddannel-sen, men DSF's fortsatte finansiering af dele af forskeruddannelsen kan bidragetil at styrke det strategiske indhold i forskeruddannelsen.
Forsknings- ogInnovationsstyrelsen
Side
4 4
/