Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del Bilag 221
Offentligt
Arctic Waters Exploring (AWE)= Northwest & Northeast passage =
ExploringBy shipBy aircraft
Projekt vers. 3,0 side1/3
Indledning:Forskningen i det nyligt afholdte Internationale Polarår samt internationalt forskning i klodensklimaændringer viser en trend for de arktiske farvande, der peger mod sejlbare sommerperioder forden internationale kommercielle transit skibstraffik indenfor en overskuelig tidsramme.Endvidere potentiel mulighed for olieefterforskning i arktiske havområder, der tidligere har væretufremkommelig året rundt på grund af polarisen.
International kommerciel transit skibstraffik i og igennem arktiske farvandeAt arktiske farvande som fxNordvest og Nordøst passagenbliver sejlbare i sommerperioden kannæsten ikke undgå at give nogle nye udfordringer for alle de arktiske lande og/eller IMO medhensyn til:At skabe sikker sejlads for den kommercielle transit skibsfart; fx:- internationale sejlruter hvor søkortene er pålidelige i forhold til radar navigeringog terrestrisk navigering- internationale sejlruter hvor farvandet er opmålt forsvarligt- internationale sejlruter hvor overensstemmelsen mellem søkortene på ruten ogdigitale navigeringssystemer som fx GPS er afprøvet og fundet sikker.- Teste LRIT (Long-Range Identification and Tracking of Ships på ruterneAt skabe en arktisk SAR tjeneste (redningstjeneste) der virker effektivt på en hvilken som helstposition gennem hele sejlruten; fx:- en arktisk SAR redningstjeneste der fungerer effektivt på en hvilken som helstposition på hele sejlruten; uanset nationalitet af nærmeste SAR tjeneste. Enineffektiv arktisk SAR tjeneste (kan skyldes manglende resurser) kan fåuoverskuelige konsekvenser for redning af passagerer i skibskatastrofer hvor fxkrydstogtskibe er involveret.- teste North Atlantic Vessel Indication System (NAVIS) i praksis på ruterne.- teste AIS i praksis på ruterneAt skabe en sundhedstjeneste, der kan håndtere mange evakuerede passagerer fra et krydstogtskib -eller et boreskib - der forliser i arktisk farvand.At skabe en arktisk havmiljø beredskabstjeneste, der virker effektivt på en hvilken som helst positiongennem hele sejlruten; fx:- specialskibe og udstyr der hurtigt kan dæmme op for havforurening fra etråolietankskib.- specialskibe og udstyr der hurtigt kan dæmme op for havforurening fra et offshoreoil drill blow out .- specialskibe der kan fjerne den inddæmmede olieforurening.At skabe en international formaliseret arktisk kendtmandstjeneste som tilbud til krydstogtskibe ogskibe der medbringer en ladning der kan skabe havmiljøforurening ved udslip fra skibet.At skabe internationale træningsfaciliteter for opkvalificering af navigatører, der skal besejlearktiske farvande for første gang.
Projekt vers. 3,0 side2/3
Forslag:Qua min erfaring som:---mangeårig navigatør i arktiske og antarktiske farvandeaktiv navigatør i den tidligere statsisbryder tjeneste i Danmark.Offshore Coordinator under olieboringen til havs ved Grønland i 2000
foreslår jeg hermed, at den danske regering, det grønlandske selvstyre, det danske erhvervsliv ogdansk forskning at gå sammen om at etablere projektArctic Waters Exploring (AWE).
Projektets formål:Projektets formål er:innovativ research af sikre sejlruter for den internationale kommercielle transit skibsfart gennemarktiske farvande på ruterne fra Europa til Fjernøsten og vice versa. Denne research børendvidere indeholde alle elementerne som beskrevet på side 2.videnskabelige undersøgelser af klimaforandringernes indflydelse på vejret og polarisen på deanbefalingsværdige sejlruter
Projektejere:Shipping er pr. definition en international orienteret branche, og det synes derfor naturligt at FN’smaritime organisation IMO står som projektejer af projekt AWE. Projektejeren udarbejder detendelige projekt kommissorium i samråd med styregruppen.
Projekt styregruppe:Den danske regering, det grønlandske selvstyre, det dansk/grønlandske erhvervsliv og danskforskning, ICC og de arktiske SAR tjenester og de arktiske havmiljø beredskaber kunne være etforeløbigt bud på en styregruppe.
ProjektlederArktisk Råd.
Projektets finansiering:En slags sammenskudsgilde hvor der trækkes på nuværende tildelte resurser og eksisterendemateriel på området i DK regí suppleret op med økonomisk støtte fra IMO og EU
Projektets forventede output:Projektets forventede output kunne blive:- øge sejladssikkerheden i de arktiske farvande, og dermed reducere potentielle risici forskibskatastrofer, der kan koste menneskeliv og forurene det sårbare arktiske havmiljø.- førende dansk/grønlandsk innovativ know how på området- praktiske input til den kommende IMO revision af arktiske sejladsregler og love- praktiske input til potentiel opgradering af SAR tjenesterne på hele ruten.- praktiske input til potentiel kendtmandstjeneste på ruten; eller udvalgte dele af ruten.Bjarne Rasmussen/juli 2009/www.iceguide.dk
Projekt vers. 3,0 side3/3