Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del Bilag 221
Offentligt
= Virtuel Reality Crisis 3D Simulator =(Vers 1,0)
Orkan over isfyldt hav ved Antarktis(Foto: Bjarne Rasmussen)
Mit navn er Bjarne Rasmussen, og jeg har taget billedet igennem en roterenderude i styrehuset under en forrygende orkan i isfyldt hav ved Antarktis.Situationen har medvirket til min vision om etablering af en internationalVirtuel Reality Crisis 3D Simulator.I denne simulator kombineres rationel viden med følelsesmæssig oplevelse oggiver dermed kursisten værdifuld erfaring til at handle hurtigt og med rettidigtomhu i en pludseligt opstået krisesituation.En sådan krisesituation kunne være IS RET FOR under meget vanskeligesejladsforhold i såvel Arktiske som Antarktiske farvande
1
Skibets tekniske standard og konstruktion:Det giver næsten sig selv, at skibe der besejler isfyldtepolarfarvande skal være af meget høj teknisk standard ogkonstruktion.Ved konstruktionen og dimensioneringen skal man jo nokgøre sig klart, om skibet skal nøjes med at kunne holde til atsejle i eet års ubrudt vinteris i fjordene – eller skal dettillastet og med fuld kraft kunne tåle kollision med bare etlille isfjeld af granithård gletsjeris/blåis på åbent hav ?Billedet af det lille isfjeld til venstre anslår jeg til at rage ca.5 meter op over havets overflade, og stikke ca. 45 m underhavets overflade.Anslået vægt: ca. 3000 tons.
Lille isfjeld af arktiskgletsjeris/blåis(Foto: John Mcconnico)
Et sådant lille isfjeld vil meget sandsynligtikke
kunne ses på skibets radarsystemer i megetdårligt vejr p.gr.a. sea clutter på radarskærmen !Det vil også være meget vanskeligt at se dette isfjeld visuelt i projektørlys gennem snestorm,mørke og meget høje bølger der er dækket af hvide skumtoppe.En krisesituation opstår derfor pludseligt når brovagtholdet ser et sådant isfjeld nogle fåhundrede meter ret foran skibet – thi nu skal der handles hurtigt og med rettidigt omhu !Et andet eksempel er billedet til højre. Her er det enisskosse af brudt flerårig arktisk polaris; også kaldetstoris.En sådan granithård polar storis isskosse, der højstrager ca. 50 – 100 cm over havets overflade ogstikker ca. 400 – 1000 cm under havets overflade,kan ligeledes være særdeles vanskelig at observerepå åbent hav; det være sig visuelt og/eller på skibetsradarsystemer.Isskosse af arktisk storis
Et tanke eksperiment:
(Foto: ukendt)
Et fuldt tillastet skib på ca. 140 meters længde og aktuel DW på ca. 9000 tons på rejse fraAalborg til Grønland/Nuuk ligger underdrejet lige netop indenfor den vestlige GREENPOSgrænse.Vinden har blæst i tre dage med en gennemsnitsstyrke døgnet rundt på ca. 25 m/s og på længstmuligt vindgreb fra New Foundland til skibets position. Bølgerne kan nu regnes ud til at værexx meter høje.Skibet surfer nu lidt skråt ned fra en bølgetop med x knob, og rammer et lille isfjeld/polarisisskosse med boven – en pludseligt opstået krisesituation.Hvordan vil denne kollision påvirke skibet ?
2
Issejlads i polarfarvandene:På sommerdage med rolige vind og vejrforhold på åbent hav, er skibets tekniske hjælpemidler somradar og isprojektører til uvurderlig hjælp for vagthavende navigatør når isen skal spottes i fx tåge,dis og/eller mørke, og der skal træffes hurtige beslutninger for skibets fortsatte sikre sejlads.Men
når der efterårsdage/vinterdage er meget urolige vind og vejrforhold som snestorm, overisning,mørke og meget høje bølger på op til 20 (tyve) meters højde er de tekniske hjælpemidler bestemtikke altid til særlig megen hjælp; uanset isens størrelse over havets overflade – her er der brug forskarpe og trænede øjne, der kan spotte isen i passende tid inden en potentiel kollision; og derefter enhurtig reaktion udført med rettidigt omhu !Det giver derfor ligeledes næsten også sig selv, at besætningens kvalifikationer og træning ibesejling af isfyldte farvande også skal være af meget høj standard - hvilket især gældervagthavende navigatørs psykiske tilstand og træning således, at vedkommende reagerer hurtigt ogsikkert på en pludseligt opstået krise i form af:IS RET FOR !
Issejlads under rolige forhold:Definition:
Ved issejlads under rolige forhold forstås sejlads i svag vind og sø, og med god sigtbarhed dag ognat. Afhængigt af is koncentrationen og isens beskaffenhed kan der sejles fra reduceret fart til fuldkraft frem.Endvidere sejlads i ubrudt vinteris i arktiske fjorde uanset vind og vejrforhold.Ved issejlads under sådanne forhold kan vagthavende navigatør sagtens gøre god brug af skibetstekniske hjælpemidler; om end den erfarne isnavigatør kombinerer visuelt opmærksomhed med detekniske hjælpemidler.Jeg er overbevist om, at eksisterendeFull Mission Bridge Simulatorerkan yde et værdifuldt bidragtil træning i issejlads for denuerfarne
isnavigatør under sådanne rolige forhold.
Issejlads under urolige forhold:Definition:
Ved issejlads under urolige forhold forstås sejlads under meget urolige vind og vejrforhold på åbenthav, og med meget dårlig sigtbarhed som følge af snestorm og mørke. Skibets tekniskehjælpemidler vilikke
være i stand til at spotte is der udgør en potentiel risiko for skibets sikresejlads i området.Endvidere tåge/tågedis sejlads med fuld kraft frem i isområdet.Da skibets tekniske hjælpemidlerikke
vil være i stand til at spotte is af en given størrelse i detoprørte hav på grund af sea clutter, er det nu udelukkende brovagtholdets psykiske tilstand, erfaringog træning der er afgørende for at spotte is, der kan udgøre en potentiel risiko for skibets fortsattesikre sejlads.
3
Virtuel Reality Crisis 3D SimulatorJeg er meget overbevist om, atingen
kan læse sig frem til sin egen reaktion på en pludseligt opståetkrisesituation der opleves/erfares første gang. Når en given krisesituation er oplevet/erfaret bare éngang, så kender vedkommende sin egen følelsesmæssige reaktion og fysiske handlemønster når dengivne krisesituationen opleves næste gang.Det er et videnskabeligt faktum, at mennesker der oplever en given pludseligt opstået krisesituationførste gang, reagerer vidt forskelligt - uanset hvor meget teknisk rationel viden vedkommende iøvrigt har erhvervet sig på forhånd; det kender de meget til i forsvaret og i diverseberedskabstjenester.Nogle reagerer i følelsesmæssig affekt, andre reagerer næsten for følelsesmæssigt roligt ogvelovervejet. Et fælles træk er, atintet
menneske kender sin følelsesmæssige reaktion oghandlemønster når det oplever en given pludseligt opstået krise første gang.Ved en gentagen oplevelse af den givne krise begynder mennesket imidlertid at kende sin egenreaktion – hvilket nu absolut ikke er ensbetydende med, at vedkommende reagerer på enhensigtsmæssigt måde eller med rettidigt omhu.Til træning af såvel navigatører der besejler polarfarvandene for første gang, som erfarneisnavigatører generelt, er det nu min vision at disse tilbydes træning iissejlads under urolige
forhold
via enVirtuel Reality Crisis 3D Simulator.
Kursisterne gennemgår hervisuelle issejlads
krisesituationer hvor rationel viden kombineres medfølelsesmæssig oplevelse. Dermed lærer kursisten at få styr på følelserne i situationen, og fårsåledes værdifuld erfaring i athandle hurtigt og med rettidigt omhu i en pludseligt opstået
krisesituation ved issejlads under urolige forhold i polarfarvandene.
Bjarne Rasmussen/september 2009/www.iceguide.dk
4