Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del Bilag 218
Offentligt
725242_0001.png
725242_0002.png
725242_0003.png
725242_0004.png
725242_0005.png
725242_0006.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:Statusnotat over de væsentlige EU-sager på områderne forskning og udviklingsamt på it- og teleområdet under det tjekkiske EU-formandskab i første halvår2009 samt forventningerne til det svenske formandskab.Notatet er tillige fremsendt til Folketingets Europaudvalg via Udenrigsministeri-et.
11. september 2009Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsenSagsnr.Dok nr.09-06789010179901/1
Helge Sander
Side
Status over resultaterne under det tjekkiske EU-formandskab i 1. halvår2009 samt oversigt over initiativer for det svenske EU-formandskab i 2.halvår 2009.A. Det tjekkiske EU-formandskab 1. halvår 2009Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Forskning og udviklingVidereudvikling af Det Europæiske Forskningsrum (ERA)- ”Ljubljana-processen”Udviklingen af Det Europæiske Forskningsrum (ERA) skal bidrage til at gøreEuropa til en førende vidensøkonomi baseret på videntrekanten (forskning, inno-vation og uddannelse). Medlemsstaterne vedtog på Rådsmødet i maj 29.-30. maj2008, at EU's medlemslande skulle blive enige om en fælles vision 2020 for ERAog på den baggrund udvikle en effektiv styring og organisering heraf. Igangsæt-telsen af denne såkaldte ”Ljubljana-proces” er således rettet mod en bedre styringog organisering på basis af en langsigtet vision for ERA.På Rådsmødet den 1. – 2. december 2008 vedtog alle medlemslandene ”Vision2020” for ERA. På baggrund af visionen for ERA udarbejdede det tjekkiske EU-formandskab en statusrapport, hvor de nuværende virkemidler i forhold til at op-nå målene i visionen er oplistet. Med udgangspunkt i statusrapporten blev der påRådsmødet den 28. – 29. maj 2009 vedtaget rådskonklusioner, der bl.a. fastslår,at det er nødvendigt at udvikle et begrænset, men konsistent, sæt af indikatorer,der kan måle fremdriften i ERA.ESFRI RoadmapPå Rådsmødet den 5. - 6. marts 2009 blev europæiske investeringer i større infra-strukturer drøftet generelt, herunder hvordan infrastrukturinvesteringer kan spilleen positiv rolle i lyset af den økonomiske afmatning. På Rådsmødet den 28. - 29.maj 2009 blev der som opfølgning herpå vedtaget rådskonklusioner, hvor med-lemslandene opfordres til at implementere ESFRI’s roadmap inden for en over-skuelig tidsramme.Evaluering af rammeprogrammet for forskning, udvikling og demonstration(FP6)Ex-post evalueringen af det 6. rammeprogram for forskning og teknologisk ud-vikling (FP6) har til formål at analysere og drage konklusioner på baggrund af er-faringerne fra FP6 med henblik på at give anbefalinger til midtvejsevalueringen
Side
2/2
af FP7 samt udformningen af det kommende FP8. På Rådsmødet den 28. – 29.maj 2009 støttede Rådet op om evalueringens anbefalinger til det fremadrettedearbejde. Midtvejsevalueringen af FP7 forventes at foreligge til efteråret 2010.Andre resultater under formandskabetDer blev opnået politisk enighed om forslaget om iværksættelse af et artikel 169initiativ på metrologi-området. Hermed kan nationale programmer fra 22 delta-gerlande integreres i ét enkelt forskningsprogram, hvorved de nationale målesy-stemer i Europa kan understøttes. Endvidere blev der opnået politisk enighed omforordningsforslaget om EF-rammebestemmelser for forskningsinfrastruktur. En-delig blev der vedtaget en konklusionstekst om europæisk rumpolitik, hvor rum-teknologi og rumforskning erklæres som centrale og strategisk vigtige områderfor Europa.It- og teleområdetUnder det tjekkiske formandskab har særligt de fortsatte forhandlinger om teledi-rektivpakken og forhandlingerne om revisionen af roamingforordningen haft storbevågenhed. I modsætning til roaming kunne Europa-Parlamentet og Rådet modforventning ikke nå til enighed om teledirektivpakken under andenbehandlingenaf forslaget. Sagen vil derfor fortsætte i forligsprocedure under det svenske for-mandskab.RoamingforordningenRevisionen af roamingforordningen blev endeligt vedtaget i Rådet i juni 2009 ogtrådte i kraft den 1. juli 2009. Med den reviderede forordning er der nu sat et loftfor roamingpriser på SMS-beskeder på én krone (inklusive moms), mens forbru-gerne også vil kunne nyde godt af nogle obligatoriske beskyttelsesmekanismer,som gør det nemmere at styre forbruget af datatjenester.e-tilgængelighedRådet vedtog på Rådsmødet den 31. marts 2009 et sæt rådskonklusioner om e-tilgængelighed på baggrund af Kommissionens meddelelse om et lettilgængeligtinformationssamfund. Konklusionerne bakker op om Kommissionens meddelelseog understreger, at e-tilgængelighed er en nødvendig forudsætning for en udbredtbrug af IKT.IKT betydning for EU's økonomiPå rådsmødet den 31. marts 2009 drøftede teleministrene også, hvordan IKT kanbidrage til at styrke EU's økonomi. Kommissionen understregede behovet for enfælles indsats for at styrke økonomien på både kort og langt sigt gennem investe-ringer i såvel infrastruktur som samfundsnyttige tjenester. Der var fuld enighedom vigtigheden af IKT som en væsentlig forudsætning for økonomisk fremgang.Kritisk informationsinfrastrukturPå rådsmødet den 11. juni 2009 var der en udveksling af synspunkter på bag-grund af Kommissionens meddelelse om beskyttelse af kritisk informationsinfra-struktur. Der var stor opbakning til Kommissionens vurdering af, at sikkerheds-niveauet for informationsinfrastrukturen i Europa skulle hæves. Der var ligeledesgenerel enighed om, at medlemsstaterne selv har et stort ansvar for at sikre et til-Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
strækkeligt højt sikkerhedsniveau, men at problemet er af grænseoverskridendenatur, hvorfor et øget europæisk samarbejde på mange niveauer er ønskeligt.TeledirektivpakkenDesuden var der på rådsmødet den 11. juni 2009 en uformel drøftelse om den vi-dere behandling af teledirektivpakken. Ved afstemningen i Europa-Parlamentetden 6. maj 2009 blev Europa-Parlamentets ændringsforslag 138 vedtaget i mod-strid med den kompromisaftale, som repræsentanter for Rådet og Europa-Parla-mentet havde forhandlet på plads ugen forinden. Ændringsforslag 138 fastslår, atder ikke må træffes beslutning om at begrænse slutbrugernes adgang til inter-nettet, uden at der forinden bliver indhentet en domstolskendelse. Et stort flertalaf lande gav på rådsmødet udtryk for ønske om at sende sagen i forligsproceduremed henblik på at finde et kompromis for ændringsforslag 138. Der var enighedom, at forligsdrøftelserne bør afgrænses til kun at omfatte ændringsforslaget, ogat de tre retsakter ikke opsplittes, men vedtages samlet.Andre resultater under formandskabetAndre væsentlige resultater under tjekkisk formandskab har været opnåelse afenighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet om det reviderede forslag om æn-dring af GSM-direktivet og opnåelse af enighed om etablering af ISA-pro-grammet for at fremme interoperable, elektroniske offentlige tjenester. Beggeforslag blev endeligt vedtaget af Rådet i juli 2009.B. Forventninger til det svenske EU-formandskab 2. halvår 2009Forskning og udviklingVidereudvikling af Det Europæiske Forskningsrum (ERA)- ”Ljubljana-processen”Det svenske EU-formandskab vil sætte fokus på styring og organisering (”gover-nance”) af ERA. Fokus vil være på styring og organisering af hele videntrekan-ten, dvs. de højere uddannelser, forskning og innovation. De ønsker således atfremme en diskussion af ansvarsfordelingen og samspillet mellem medlemssta-terne, Kommissionen og øvrige interessenter. Formandskabet lægger op til ved-tagelse af Rådsresolution om governance på Rådsmødet den 3. december 2009.EU's rammeprogram for forskning, udvikling og demonstration (FP7)Det nuværende rammeprogram FP7 (2007-2013) har et samlet budget på 50,5mia. euro (ca. 380 mia. kr.) og er endnu knapt halvvejs i sin udmøntningsperiode.Kommissionen skal inden udgangen af 2010 aflevere midtvejsevalueringen afFP7.Det svenske EU-formandskab vil imidlertid påbegynde en helt overordnetdiskussion af det forskningspolitiske samarbejde i Europa, hvor udformningen afdet kommende rammeprogram er et helt centralt instrument. Første bidrag tildiskussionen var udarbejdelsen af den såkaldte ”Lund-deklaration” på konfe-rencen ”New worlds, new solutions” i Lund den 7. - 8. juli 2009. Formandskabetlægger som opfølgning herpå op til vedtagelse af Rådskonklusioner om udviklingaf prioriteter for fremtidens Europæiske forskningssamarbejde på Rådsmødet den3. december 2009.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
Europæisk plan for innovationKommissionen forventes at fremlægge en plan for innovation ”European Innova-tion Plan” i løbet af efteråret 2009. Det svenske EU-formandskab ønsker på denbaggrund en politisk debat af innovationsplanens betydning for udviklingen afERA samt koblingen til udformningen af målene for post Lissabon 2010.Øvrige formandskabsprioriteterDet svenske EU-formandskab vil arbejde for vedtagelse af et artikel 169 initiativ(forskningsprogram finansieret af Kommissionen og medlemsstater i fællesskab)for Østersøområdet: det såkaldte Bonus-initiativ. Endvidere forventes der vedta-get Rådskonklusioner for fælles programlægning. Endelig forventes der at blivefulgt op på tre meddelelser på IKT området.It- og teleområdetHovedtemaerne under svensk formandskab på it- og teleområdet vil være beskyt-telse af kritisk informationsinfrastruktur samt den digitale dividende. Et tredjevigtigt tema vil være fortsættelsen af i2010-strategien (EU's IKT-strategi).Endelig vil der være et fortsat stort fokus på forhandlingerne om teledirektiv-pakken, som svenskerne overtager fra det afgående tjekkiske formandskab.Kritisk informationsinfrastrukturHvad angår kritisk informationsinfrastruktur vil drøftelserne under svensk for-mandskab tage udgangspunkt i den udveksling af synspunkter, der var på råds-mødet den 11. juni 2009 samt Kommissionens meddelelse om samme emne. Rå-det skal blandt andet drøfte, hvordan man konkret kan udvide og koordinere deneuropæisk varslings- og reaktionsevne til imødegåelse af truslerne mod IKT-infrastrukturen. For så vidt angår de eksisterende instrumenter på området forven-tes særligt Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerheds (ENISA)fremtidige rolle at blive et centralt emne.Den digitale dividendeDen digitale dividende refererer til frigørelsen af frekvensbånd i forbindelse meddigitaliseringen af tv-signalerne i Europa. Drøftelserne vedrørende den digitaledividende vil tage afsæt i en kommende meddelelse fra Kommissionen, der ven-tes at fremsætte forslag til en fælleseuropæisk koordinering af anvendelsen af de-le af de frigjorte frekvensbånd.Post i2010-strategiDet svenske formandskab vil starte de første drøftelser om en post i2010-strategi,der skal afløse i2010 som EU's politiske ramme for udviklingen af informations-samfundet. Kommissionen har fået udarbejdet en konsulentrapport, der sendes ihøring i løbet af efteråret. Drøftelserne af en ny strategi vil muligvis også blivekoblet sammen med Kommissionens opdaterede bredbåndsstrategi, der lanceres ioktober 2009. I relation hertil pågår der for øjeblikket drøftelser om de fremtidigestatsstøtteregler for bredbånd samt Kommissionens kommende henstilling omfremtidens bredbåndsnet - ”next generation access” (NGA).Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5
TeledirektivpakkenHvad angår teledirektivpakken skal Rådet og Europa-Parlamentet nå til enighedom et nyt kompromis, efter at Europa-Parlamentet under andenbehandlingen ved-tog ændringsforslag 138, som ikke var en del af aftalen mellem det tjekkiskeformandskab og repræsentanter fra Europa-Parlamentet. Rådet sender derfor sa-gen i forligsprocedure med håb om at finde et afgrænset kompromis for æn-dringsforslag 138 uden at genåbne resten af pakken. Det er endnu ganske uklart,hvordan man kommer substantielt videre i sagen efter valget til Europa-Parlamentet. Det forventes, at forligsproceduren afsluttes i efteråret 2009, så te-ledirektivpakken kan vedtages inde årets udgang, men der er en teoretisk mulig-hed for, at forløbet vil strække sig ind i januar 2010.Øvrige formandskabsprioriteterUnder svensk formandskab forventes der derudover drøftelser i Rådet af en ræk-ke kommissionsmeddelelser – herunder om grøn it, tingenes internet, forsynings-pligt og fremtidens internet. I relation til meddelelsen om fremtidens internet vilder i rådsregi være drøftelser vedrørende den fremtidige forvaltning af internettetsom følge af udløbet af domæneorganisationen ICANN’s kontrakt med den ame-rikanske regering. Formålet med disse drøftelser er at vedtage en række retnings-linjer for et planlagt møde mellem EU og den amerikanske administration omICANN’s fremtidige form og rolle.RådsmøderDer er planlagt afholdelse af ét rådsmøde for it- og teleministrene under det sven-ske formandskab, som vil finde sted 17.-18. december 2009. Der er indtil videresat følgende tentative punkter på dagsordenen:Post i2010.Vedtagelse af rådskonklusioner.Den digitale dividende.Vedtagelse af rådskonklusionerKritisk informationsinfrastruktur.Vedtagelse af rådsresolution
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
6/6
Derudover er det muligt, at der på mødet vil være en frokostdrøftelse af Kommis-sionens opdaterede bredbåndsstrategi samt vedtagelse af et sæt rådskonklusionervedrørende samme emne.Større konferencer og møderForeløbigt er følgende arrangementer i 2. halvår af 2009 annonceret af formand-skabet:I2010-konference ”Creating impact for an eUnion 2015”, 9-10. november2009 i Visby (Gotland)Ministerkonference om eGovernment, 18-20. november 2009 i Malmø