Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del Bilag 183
Offentligt
702541_0001.png
702541_0002.png
702541_0003.png
702541_0004.png
702541_0005.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:25. juni 2009
./.
Supplerende grundnotat vedrørende meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Eu-ropa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regions-udvalget om udnyttelse af informations- og kommunikationsteknologien til at let-te overgangen til en energieffektiv, kulstoffattig økonomi- KOM (2009) 111 endelig.Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsenSagsnr.Dok nr.Side08-0389959495551/1
Helge Sander
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsUdvalg for Videnskab og Teknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæ-iske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget- Udnyttelse af informations- og kommunikationsteknologien til at letteovergangen til en energieffektiv, kulstoffattig økonomi.KOM (2009) 111 endelig
Optrykt på baggrund af grundnotat af 14. april 2009. Ændringer er markeretmed streg i venstre margen.

Resumé

Kommissionens meddelelse om informations- og kommunikationsteknologis (IKT)rolle i bestræbelserne på at lette overgangen til en energieffektiv, kulstoffattigøkonomi ridser baggrunden op for en henstilling, som Kommissionen forventer atvedtage i anden halvdel af 2009. Formålet med henstillingen er at opstille opga-ver, mål og tidsplaner for at give erhvervslivets aktører og medlemsstaterne mu-lighed for at gå hurtigere frem.I meddelelsen sætter Kommissionen fokus på, hvad der kan nås på kort sigt bådeinden for IKT-sektoren og ved at udnytte de muligheder, som IKT-værktøjerneåbner i alle grene af samfundet og økonomien.Det understreges i meddelelsen, at der er behov for en politisk ramme, der place-rer IKT i centrum af indsatsen for at håndtere de udfordringer vi står i. EU-landene kan blive de første til at opstille en ramme, og udfordringen er at gribedenne chance. Flere internationale organisationer, herunder OECD, arbejderogså med IKT’s miljømæssige potentiale op til FN's klimatopmøde i København idecember 2009.Meddelelsen blev præsenteret af Kommissionen på rådsmøde (transport, tele-kommunikation og energi) den 31.marts 2009, men er ikke siden blevet diskutereti Rådet.

1. Baggrund

På baggrund af Det Europæiske Råds (DER) forårstopmøde i 2007, hvor det varen topprioritet at udforme en bæredygtig integreret europæisk klima- og energi-politik, iværksatte Kommissionen i november 2007 en energiteknologiplan1, hvorinformations- og kommunikationsteknologi (IKT) blandt andre faktorer blivervurderet til at spille en rolle for opnåelsen af øget energieffektivitet i EU.Ved DER i december 2008 bekræftede stats- og regeringslederne deres forpligtel-se til at opfylde målene for energibesparelser og CO2-udledninger senest i 2020og understregede, at det haster at øge indsatsen for bedre energieffektivitet.17. juni 2009
IT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetsted3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk
Side
1/1
1
KOM(2007) 723 endelig af 22. november 2007. ”En strategisk energiteknologiplan forEU (SET-plan) -mod en fremtid med lavere kulstofemissioner"
Ved at give den teknologiske innovation en ny retning, så den sigter mod energief-fektiv og kulstoffattig vækst, er det hensigten at give Europa bedre muligheder forat komme ud af den økonomiske krise på et mere bæredygtigt grundlag. IKT kanmedføre energibesparelser over en bred kam i hele økonomien.Meddelelsen blev præsenteret af Kommissionen på rådsmøde (transport, tele-kommunikation og energi) den 31. marts 2009.

2. Formål og indhold

Formålet med Kommissionens meddelelse er at øge bevidstheden om, hvilkenrolle IKT kan spille i bestræbelserne på at forbedre energieffektiviteten. Kom-missionen fremhæver i meddelelsen tre områder, hvor mulighederne ved IKT kanudnyttes:Ved at overvåge og direkte styre energiforbruget gør IKT det muligt at ud-nytte energien mere effektivt i de sektorer, der bruger mest energi.Ved at stille værktøjer til rådighed for mere energieffektive forretningsmo-deller og måder at arbejde og leve på, som det for eksempel sker med ap-plikationer for e-handel, fjernarbejde og digital forvaltning og med avance-rede samarbejdsteknologier, kan IKT reducere behovet for energi og andrematerielle ressourcer.Som kilde til nye teknologiske løsninger kan IKT skære ned på forbrugetaf energi.IT- og Telestyrelsen
Side
2/2
Af meddelelsen fremgår det endvidere, at IKT kan tilvejebringe et kvantitativtgrundlag for tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af strategier for effektivenergiudnyttelse.I intelligent forbrugsmåling udnyttes IKT til at kvantificere energiforbruget ogskaffe forbrugerne relevante informationer med henblik på, at forbrugerne får mu-lighed for at handle på en måde, der modvirker eller helt afhjælper manglende ef-fektivitet.IKT kan også bruges til at håndtere de komplekse problemer ved at måle den ener-gimæssige ydeevne på systemniveau. Programværktøjer kan levere oplysninger ogdata om, hvordan forskellige elementer i et system kan skrues sammen, således atsystemets overordnede energimæssige ydeevne optimeres på en omkostningseffek-tiv måde.Eksistensen af 2020-målene gør det nødvendigt at fremskaffe en præcis og verifi-cérbar kvantificering af energiforbruget. Af alle sektorer er IKT-sektoren den, derhar én af de bedste forudsætninger for at levere svar på denne udfordring. Det gæl-der også i forhold til at levere de løsninger og værktøjer, der skal til for at støtteandres sektorers bestræbelser, såsom byggeri og transport i samme retning.Af Kommissionens meddelelse fremgår, at brugen af IKT-udstyr til at levere tjene-steydelser tegner sig for omkring 1,75 % af CO2- emissionerne i Europa. Produkti-onen af IKT-udstyr og forbrugerelektronik står for yderligere 0,25 %.

2

Økonomiens og samfundets øvrige sektorer står for de resterende 98 % af CO2-emissionerne. IKT kan bidrage til at skabe muligheder, som forventes at yde detstørste bidrag til at nedbringe både emissionerne og omkostningerne.Kommissionen vil i anden halvdel af 2009 udsende en henstilling om en rækkeforanstaltninger med henblik på at bidrage til øget energieffektivitet og mindskeemissioner på en målelig og verificérbar måde. Foranstaltningerne forventes at bli-ve bygget op om tre hovedlinjer:1. IKT-sektoren vil blive opfordret til selv at sætte sig mål og nå frem til enkollektiv aftale om målemetoder, der fokuserer på nøjagtige, gennemskue-lige og verificérbare målinger af energiforbruget og CO2-emissionerne.2. IKT-sektoren og andre væsentlige energiforbrugende sektorer vil blive op-fordret til at indgå i arbejdspartnerskaber med det formål at identificere,hvor og hvordan IKT kan spille en rolle i indsatsen for større effektivitetog færre emissioner i disse sektorer.3. Medlemsstaterne vil blive opfordret til at muliggøre ibrugtagning af IKT-værktøjer, hvor der vil være mulighed for at udløse et omslag i forbruger-nes, virksomhedernes og andre samfundsgruppers adfærd, og samtidigfremme efterspørgslen efter innovative IKT-løsninger, der kan optimereden energimæssige ydeevne af deres egne aktiviteter.Med henblik på udarbejdelsen af henstillingen har Kommissionen annonceret enoffentlig høring i nærmeste fremtid på baggrund af meddelelsen.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Gældende dansk ret

Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.

6. Konsekvenser

Meddelelsen i sig selv har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller mil-jømæssige konsekvenser, og forventes ikke at have konsekvenser for beskyttel-sesniveauet.Det kan dog ikke afvises, at initiativer, som kan tænkes at tage udgangspunkt idenne meddelelse, på et senere tidspunkt vil kunne have denne type konsekven-ser. Dette vil imidlertid blive vurderet i forbindelse med de konkrete initiativer.
IT- og Telestyrelsen
Side
3/3

3

7. Høring

Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommu-nikation med frist for bemærkninger den 19. maj 2009, hvilket ikke har givet an-ledning til nogen bemærkninger.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Meddelelsen blev præsenteret af Kommissionen på rådsmøde (transport, tele-kommunikation og energi) den 31. marts 2009, men er ikke siden blevet diskute-ret i Rådet. De andre medlemsstaters holdninger til meddelelsen er derfor ikkekendt.

9. Regeringens foreløbig generelle holdning

Regeringen ser med tilfredshed på, at Kommissionen anerkender IKT’s potentiel-le rolle som bidragsyder til en mere effektiv udnyttelse af energi i samfundet. Detbemærkes endvidere, at Kommissionens fokus på IKT, som både en del af pro-blemet og en del af løsningen ligger godt i tråd med regeringens fokus på områ-det.Meddelelsen indeholder information om en kommende henstilling og andre initi-ativer, som Kommissionen vil fremlægge senere. Regeringen vil tage konkretstilling til disse elementer, når de foreligger.Kommissionens todelte fokus svarer overens med de to indsatsområder, der be-skrives i regeringens ”Handlingsplan for grøn it i Danmark”. Handlingsplanenindeholder i alt otte initiativer, der har til formål at sætte fokus på grønnere it-løsninger i den private og offentlige sektor samt hos borgerne.Fra dansk side har man ikke mindst deltaget aktivt i OECD’s arbejde inden fordette område. Danmark har således været vært for en OECD-workshop om emneti maj 2008, og i maj 2009 vil Danmark være vært for en større OECD-konferenceom samme emne.På dette grundlag agter regeringen at afgive høringssvar til Kommissionen i for-bindelse med den igangværende offentlige høring på baggrund af meddelelsen.

10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Folketingets Europaudvalg blev orienteret om meddelelsen ved oversendelse afgrundnotat den 16. maj 2009.IT- og Telestyrelsen
Side
4/4

4