Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del Bilag 180
Offentligt
Bilag 1
Sagsnr. 2009/017353Dok id 1940698. Udkast af 18. juni 2009
ForslagtilLov om ændring af lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark(Forenkling af procedure ved udenlandske autorisationsansøgninger m.v.)
§1I lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 334af 20. marts 2007, foretages følgende ændringer:1.§ 3, stk. 1og2,affattes således:»§ 3.Personer, der er omfattet af EU’s direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer og de aftaler, der er nævnt i § 2, indgiver ansøgning om adgang til at ud-øve et lovreguleret erhverv i Danmark til den myndighed, der administrerer det pågæl-dende erhverv (den kompetente myndighed). Ansøgninger om adgang til udøvelse af etlovreguleret erhverv, omfattet af direktiv om fri udøvelse af tjenesteydelser i det indremarked (servicedirektivet) kan indgives til kvikskranken.Stk. 2.Personer der uden at være omfattet af EU’s direktiv om anerkendelse af er-hvervsmæssige kvalifikationer og de aftaler, der er nævnt i § 2, påberåber sig erhvervs-mæssige kvalifikationer opnået i udlandet som grundlag for en ansøgning om adgang tiludøvelse af et lovreguleret erhverv i Danmark, indgiver ligeledes ansøgning om adgangtil at udøve et lovreguleret erhverv til den kompetente myndighed.«2.I§ 3indsættes somstk. 6:»Stk. 6.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler om etab-lering og anvendelse af en fælles internetbaseret portal for indgivelse af ansøgninger oganmeldelser, jf. § 3, stk. 1, 2 og 4.«
3.§ 7ophæves, og i stedet indsættes:»§ 7.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan bemyndige en under mini-steriet oprettet statslig myndighed eller efter forhandling med vedkommende ministerandre statslige myndigheder til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministe-ren for videnskab, teknologi og udvikling.
Stk. 2.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler om ad-gangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1,herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages.Stk. 3.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler om ud-øvelsen af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter forhandling med ved-kommende minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.«§2
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Ansøgninger, der er indkommet til CIRIUS før den 1. januar 2010, og som ikkeer færdigbehandlede, videregives umiddelbart til den kompetente myndighed.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Baggrunden for lovforslagetBaggrunden for forslaget er bl.a., at konsulentfirmaet Deloitte som opfølgning på re-geringens Jobplaninitiativ vedrørende barrierer for international rekruttering i november2008 har afdækket, at ansøgningsproceduren for ansøgninger om autorisation er uklar,og at CIRIUS, hvortil ansøgningerne indgives, kan være et forsinkende led i forbindelsemed den fysiske postgang for disse ansøgninger. Formålet med lovforslaget er således atsmidiggøre og regelforenkle sagsgangen og ophæve kravet om, at CIRIUS som ud-gangspunkt er modtager af alle ansøgninger om autorisation.2. Lovforslagets hovedindholdLovforslaget fremsættes med henblik på at lette sagsgangen og forkorte sagsbehand-lingstiden for statsborgere fra Danmark, EU/EØS, Det Schweiziske Forbund eller tred-jelande, der har udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer inden for et erhverv, derer lovreguleret i Danmark, og som søger om mulighed for at udøve erhvervet her i lan-det på baggrund af deres udenlandske erhvervskvalifikationer.Ved »lovreguleret erhverv« forstås en eller flere former for erhvervsmæssig virksom-hed under ét, når der enten direkte eller indirekte ifølge love eller administrative be-stemmelser kræves bestemte erhvervsmæssige kvalifikationer for adgang hertil eller enform for udøvelse heraf. Et lovreguleret erhverv er således kendetegnet ved, at der kræ-ves bestemte erhvervsmæssige kvalifikationer, førend erhvervet kan udøves. Kvalifika-tionerne dokumenteres ved et certifikat, et kursusbevis, en autorisation el.lign., herefterbenævnt »autorisation«. En vejledende liste over lovregulerede erhverv i Danmarkfremgår af bilag 1 til lovforslaget.3. Gældende ret på områdetEfter lovens § 7, stk. 1, kan ministeren for videnskab, teknologi og udviklingbemyndige andre administrative myndigheder under ministeriet til at uøvebeføjelserne efter loven. Ministeren har bemyndiget CIRIUS til at udøve beføjelser-ne efter loven.
2
CIRIUS har hidtil som udgangspunkt været hovedindgangen for ansøgninger om atfå dansk autorisation for ansøgere, der har udenlandske erhvervskvalifikationer (au-torisation el.lign.). Begrundelsen for CIRIUS som en fælles indgang var, at det varnaturligt, at den kontaktpunktfunktion og samlede videncenterfunktion, der lå ogstadig ligger i CIRIUS, også blev brugt til etablering af én indgang for alle ansøg-ninger om autorisation. Dog er ansøgninger fra EU/EØS-statsborgere om adgang tiludøvelse af erhvervene som læge, tandlæge, sygeplejerske, jordemoder, dyrlæge ogfarmaceut, undtaget. Ansøgningerne til disse erhverv sendes direkte til den myndig-hed, der er ansvarlig for det pågældende erhverv (den kompetente myndighed). Den-ne gruppe af erhverv er således omfattet af princippet om »automatisk anerkendel-se«, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 omanerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (herefter benævnt»anerkendelsesdirektivet«).Inden for visse andre områder, navnlig inden for søfartserhverv, gælder særligeinternationale konventioner, som ligeledes sikrer automatisk anerkendelse, som harfortrinsret i forhold til andre retsregler, og som derfor også sendes direkte til denkompetente myndighed.Det fremgår af reglerne for det enkelte erhverv, om der er krav om anmeldelsem.v. for den midlertidige og lejlighedsvise tjenesteudøvelse. Anmeldelse indsendestil den kompetente myndighed.Sagsbehandlingen af autorisationer foregår i et samspil mellem CIRIUS og den rele-vante kompetente myndighed. CIRIUS har, jf. ovenfor, rollen som indgangsmyndighedfor ansøgninger om adgang til at udøve lovregulerede erhverv her i landet: Ansøgningenskal således i de fleste tilfælde sendes til CIRIUS, som videregiver ansøgningen den tilden kompetente myndighed.Inden videregivelsen foretager CIRIUS, for så vidt det er aftalt med den kompetentemyndighed, en kontrol af, om den nødvendige dokumentation er medsendt og indhenterefter omstændighederne manglende dokumentation. Formålet med at samle sagerneomkring CIRIUS som indgang var primært at gøre ordningen for anerkendelse af er-hvervsmæssige kvalifikationer mere sammenhængende og tilgængelig for ansøgerne.Med tiden har forudsætningere for denne rolleforeling mellem CIRIUS og denkompetente myndighed imidlertid ændret sig.4. Videnskabsministeriets overvejelserI lyset af at anerkendelsesdirektivet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer, nu er fuldt gennemført i Danmark og med den stigende globaliseredebrug af internettet, har den oprindelige rollefordeling skabt risiko for, atrollefordelingen kan fremstå uklar, og at CIRIUS bliver et forsinkende led isagsbehandlingen.Samtidig er behovet for at forebygge forsinkelser i ansøgningsprocessen øget, bådefordi sagsbehandlingsfristen for EU-autorisationssager efter det nye anerkendelsesdirek-tiv er forkortet fra 4 til 3 måneder, og fordi antallet af ansøgninger, der er modtaget ogvideresendt af CIRIUS, i de seneste år har været stigende og i 2008 nåede op på 742.
3
5. Lovforslagets indholdAnerkendelsesdirektivet blev overordnet implementeret ved lov nr. 123 af 13. februar2007, jf. LBK nr. 334 af 20. marts 2007, med tilhørende bekendtgørelse, jf. bekendtgø-relse nr. 1174 af 10. marts 2007 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationerm.v. Anerkendelsesdirektivet er konkret implementeret i ressortmyndighedernes lov-givning for det enkelte erhverv.Direktivet, som gælder for EU/EØS-statsborgere og statsborgere fra Det SchweiziskeForbund, er således fuldt implementeret i dansk ret. Det har betydet en større ensartet-hed og en klarere retsstilling for ansøgere og myndigheder. For statsborgere fra tredje-lande gælder de regler, der er fastsat i ressortmyndighedens lovgivning for det enkelteerhverv.I lyset af dette og med den stigende globale anvendelse af internettet m.v., er det vur-deringen, at CIRIUS’ funktion som fælles indgang ikke længere har samme relevans ogkan opleves som et forsinkende led i ansøgningsprocessen.På den baggrund foreslås det, at lovens § 3, stk. 1 og 2, ændres, så alle ansøgningerom udøvelse af et lovreguleret erhverv i Danmark (etablering) sendes direkte til denkompetente myndighed. For de erhverv, der er omfattet af servicedirektivet, kanansøgning også sendes til kvikskranken.Der er tale om en proceduremæssig lettelse for ansøgere, der på baggrund af deresudenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer søger om at etablere sig her i landet.Der er således ikke tale om en materiel ændring af muligheden for at få eller ikkefå »konverteret« sin udenlandske autorisation til en dansk. Denne mulighed følger afde regler, der gælder for det enkelte erhverv, herunder gælder for statsborgereEU/EØS og Det Schweiziske Forbund de regler, der følger af anerkendelsesdirekti-vet.For ansøgerne er det afgørende, at der findes en let adgang til information om de lov-regulerede erhverv.Det er vurderingen, at tiden arbejder for en samlet portalindgang via internettet forindgivelse af ansøgninger om autorisationer og anmeldelser for den midlertidige og lej-lighedsvise tjenesteudøvelse. Det vil derfor være naturligt, at der foreslås en hjemmeltil, at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler herfor. Lov-forslaget tager derfor højde for en eventuel etablering af en internetbaseret fælles ind-gang, såfremt der findes mulighed for finansiering.Endelig foreslås en sproglig ændring af lovens § 7, så ministeren får hjemmel til atbemyndige en under ministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende institution eller efterforhandling med vedkommende minister en anden statslig myndighed til at udøve debeføjelser, der efter loven er tillagt ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regionerog kommuner.7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
4
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Administrative konsekvenser for borgerneDer er tale om en proceduremæssig lettelse for ansøgere, der søger om autorisation påbaggrund af udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer. Sagsbehandlingstiden foransøgning om autorisation vil blive kortere.9. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.10. Eventuelt andre konsekvenserForslaget har ikke sundhedsmæssige eller ligestillingsmæssige konsekvenser.11. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.12. HøringFølgende myndigheder, organisationer m.v. er blevet hørt over et udkast til lovforsla-get, der desuden har været offentliggjort på høringsportalen: 3F Fagligt Fælles Forbund,ACE Denmark, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejdsløshedskas-sernes Samvirke, Arbejdsmarkedets Ankenævn, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdstil-synet, Arkitektforbundet, Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening, Beredskabssty-relsen, Bibliotekarforbundet, Blik- og Rørarbejderforbundet, BUPL - Forbundet for pæ-dagoger og klubfolk, By- og Landskabsstyrelsen, Civil- og Politiafdelingen, CO-SEA,DANA, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Fiskeri-forening, Danmarks Kirketjenerforening, Danmarks Kordegneforening, Danmarks Læ-rerforening, Danmarks Optikerforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik,Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, DanskFlygtningehjælp, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Landbrugsrådgivning, DanskMagisterforening, Dansk Organist og Kantor Samfund, Dansk Psykolog Forening,Dansk Røde Kors, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk Transla-tørforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske advokater, Danske Arkitektvirksom-heder, Danske Busvognmænd, Danske Fysioterapeuter, Danske Regioner, Danske Un-derviserorganisationers Samråd, Datatilsynet, Den Danske Dyrlægeforening, Den Dan-ske Landinspektørforening, Det Kommunale Beredskabspersonales Landsforbund, DI -Organisation for erhvervslivet, Dokumentations- og rådgivningscenteret om racediskri-mination, Energistyrelsen, Ergoterapeutforeningen, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Er-hvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervsankenævnet, Etniske Minoriteters Landsorgani-sation, Familiestyrelsen, Farmakonomforeningen, Finansforbundet, Finanstilsynet, Fon-den Dansk Standard, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Forbundet Kommunikation ogSprog, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer,Foreningen af Præliminære Organister, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forenin-gen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registre-
5
rede Revisorer, Foreningen til integration af nydanskere på arbejdsmarkedet, Frie Sko-lers Lærerforening, FTF, Færdselsstyrelsen, Fødevarestyrelsen, Gymnasieskolernes Læ-rerforening, Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark, Håndværksrå-det, Ingeniørforeningen, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrencestyrelsen, Kort & Ma-trikelstyrelsen, Kulturarvsstyrelsen, Københavns Politi, Landbrugsraadet, Landsfor-eningen af kliniske tandteknikere, Landsforeningen af statsautoriserede Fodterapeuter,Landsorganisationen i Danmark, Lodstilsynet, Lægeforeningen, Lægemiddelindustri-foreningen, Lægemiddelstyrelsen, Maskinmestrenes Forening, Mellemfolkeligt Samvir-ke, Miljøstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen, Pharmadanmark, Plantedirektoratet,Psykolognævnet, REVIFORA, Revisorkommissionen, Revisornævnet, RigspolitietsFærdsels- og Beredskabsafdeling, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen afLandbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sikkerhedsstyrelsen, Statens Byggeforskningsin-stitut, Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk Kriminalitet, Sundhedsstyrelsen, Søfarts-styrelsen, Sømændenes Forbund, Tandlægeforeningen, Tandlægernes Nye Landsfor-ening, Teknisk Landsforbund, Translatørforeningen, Translatørkommissionen, Udlæn-dingeservice.
13. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, regioner og kom-munerAdministrative konsekven-ser for stat, regioner ogkommunerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for erhvervslivetIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen
IngenIngenIngenDer er tale om en procedu-remæssig lettelse for ansø-gere, der søger om autorisa-tion på baggrund af uden-landske erhvervsmæssigekvalifikationer. Sagsbe-handlingstiden for ansøg-ning om autorisation vil bli-ve kortere.
IngenIngenIngen
Administrative konsekven-ser for borgerne
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter.
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.(§ 3, stk. 1 og 2)- Ad personer, der er omfattet af anerkendelsesdirektivet eller aftaler indgåetmellem Danmark og andre nordiske lande om anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer:Det foreslås, at personer, der er omfattet af EU’s direktiv om anerkendelse aferhvervsmæssige kvalifikationer (»anerkendelsesdirektivet«) jf. lovens § 2, nr. 1, detvil sige statsborgere i et EU/EØS-land samt Det Schweiziske Forbund, og de aftaler,der er nævnt i lovens § 2, nr. 2, det vil sige personer, der er omfattet af nordiskeaftaler, fremover indgiver ansøgning om adgang til at udøve et lovreguleret erhvervtil den myndighed, der administrerer det pågældende erhverv (den kompetentemyndighed).- Ad personer, der ikke er omfattet af anerkendelsesdirektivet eller aftaler indgået mel-lem Danmark og andre nordiske lande om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikati-oner:Det foreslås endvidere, at personer, der ikke er omfattet af anerkendelsesdirektivet,jf. § 2, nr. 1, og de aftaler, der er nævnt i lovens § 2, nr. 2, det vil sige statsborgerefra tredjelande, som påberåber sig erhvervsmæssige kvalifikationer opnået i udlandetsom grundlag for en ansøgning om adgang til udøvelse af et lovreguleret erhverv iDanmark, fremover ligeledes skal indgive ansøgning om adgang til at udøve etlovreguleret erhverv til den kompetente myndighed.Ansøgningerne skal således ikke længere sendes via CIRIUS men direkte til denmyndighed, der har ansvaret for erhvervet, og som træffer afgørelse om, hvorvidtder kan udstedes en autorisation.Der er tale om en proceduremæssig lettelse for ansøgere, der på baggrund af deresudenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer søger om at etablere sig her i landet.Der er således ikke tale om en materiel ændring af muligheden for at få eller ikkefå »konverteret« sin udenlandske autorisation til en dansk. Denne mulighed følger afde regler, der gælder for det enkelte erhverv, herunder gælder for statsborgereEU/EØS og Det Schweiziske Forbund de regler, der følger af anerkendelsesdirekti-vet.- Ad CIRIUS’ rolle:CIRIUS har allerede i dag en hjemmeside på dansk og engelsk med oplysninger omdet enkelte erhverv og link til den relevante myndigheds hjemmeside:www.ciriusonline.dk.
7
Ansøgere kan således på CIRIUS’ hjemmeside få oplysning om ansøgningsproces-sen, hvordan og hvor man ansøger m.v. I CIRIUS’ egenskab af koordinerende myndig-hed, jf. lovens § 5, indhenter CIRIUS oplysningerne om det enkelte erhverv fra den en-kelte kompetente myndighed. Myndighederne bidrager således med oplysninger til CI-RIUS.Samtidig med at CIRIUS' rolle som indgang for de fysiske ansøgninger afvikles, erdet tanken, at CIRIUS' rolle som internetbaseret informationsindgang skal styrkes. CI-RIUS vil i samarbejde med de kompetente myndigheder videreudvikle og løbende op-datere denne informationstjeneste både teknisk og indholdsmæssigt med henblik på bl.a.at sikre fuldstændige oplysninger om alle erhverv. CIRIUS arbejder desuden i øjeblik-ket på at udvikle et katalog over »ofte stillede spørgsmål« på hjemmesiden, og en guidetil anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer inden for de lovregulerede erhverver under udarbejdelse og forventes offentliggjort senest ultimo 2009.CIRIUS vil fortsat være kontaktpunkt for rådgivning og vejledning af danske og uden-landske myndigheder, arbejdsgivere og ansøgere om processen for ansøgning om auto-risation m.v., jf. anerkendelsesdirektivets artikel 57, og deltage i det udvalg, der bistårEuropa Kommissionen vedrørende anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, detsåkaldte »artikel 58-udvalg«, jf. anerkendelsesdirektivets artikel 58. CIRIUS er tilligekoordinator for gennemførelse af anerkendelsesdirektivet og har til opgave at fremmeen ensartet gennemførelse af direktivet, jf. direktivets artikel 56, stk. 4.CIRIUS varetager desuden fortsat funktionen som informations- og videnscenter forvurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer, herunder er CIRIUS statistik-instans for myndighedernes periodiske indberetninger. CIRIUS er således ansvarlig forden årlige beretning, som ministeren for videnskab, teknologi og udvikling afgiver tilFolketinget og den rapport, der hvert andet år skal afgives til Europa Kommissionen, jf.§ 4 i LBK nr. 334 af 20. marts 2007om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark.-Ad kvikskranken:Lovforslaget tager højde for, at hver medlemsstat, som led i implementering afservicedirektivets artikel 6 og 7, skal oprette en eller flere elektronisk baseredekvikskranker, som skal servicere tjenesteydere, når de ønsker at finde informationom den gældende regulering for området, ønsker at registrere sig eller ansøge om entilladelse. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere med henblik påopfyldelse af de bestemmelser i servicedirektivet, der vedrører etablering af enkvikskranke, jf. § 16 i lov af lov nr. 384 af 25. maj 2009 om tjenesteydelser i detindre marked.Til nr. 2.(§ 3, stk. 6)Det foreslås, at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte reglerom anvendelse af en fælles internetbaseret portal, f.eks. www.borger.dk, for indgivelseaf ansøgninger og anmeldelser, jf. lovens § 3, stk. 1, 2 og 4. Det er således tanken, atder på sigt etableres en mulighed for, at ansøgninger og anmeldelser for den midlertidi-ge og lejlighedsvise udøvelse af et lovreguleret erhverv her i landet kan indgives til en
8
internetbaseret portal, som er fælles for alle erhverv og for alle kompetente myndighe-der. Hjemlen skal ses som en fremtidssikring, som kan bringes i anvendelse, såfremt an-søgningsprocessen yderligere skal optimeres og effektiviseres via internettet, og såfremtder findes mulighed for finansiering. Igangsættelse af et sådant tiltag kræver naturligvis,at de involverede myndigheder tilslutter sig ideen om projektet.Til nr. 3(§ 7, stk. 1)- Ad delegation til statslige myndigheder under Ministeriet for Videnskab, Teknologiog Udvikling:Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan ulovbestemt delegere sine befø-jelser til underordnede myndigheder i ministeriet efter almindelige forvaltningsretligeregler. Beslutningen om, at en kompetence overlades mere permanent f.eks. af en mini-ster til en styrelse, bør imidlertid af hensyn til borgernes mulighed for at kunne vide,hvem der er rette myndighed, altid angives i en bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsmini-steriets vejledning nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrative for-skrifter. Det foreslås derfor, at der i loven indsættes en hjemmel for ministeren til atbemyndige en under ministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende institution til at udøvede beføjelser, der i loven er tillagt ministeren. Ministeren kan herefter i en bekendtgø-relse udnytte adgangen til at delegere opgaver og beføjelser til en statslig myndighedunder ministeriet. Bemyndigelseshjemlen er formuleret, så den med sikkerhed kanrumme statslige myndigheder under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,som organisatorisk er underordnet styrelserne.Ministeren kan således efter den foreslåede bestemmelse delegere sine beføjelser efterloven til enhver myndighed inden for ministeriets administrative hierarki uanset myn-dighedens placering i det administrative hierarki, herunder myndigheder, som er under-ordnet styrelser.- Ad udvidet delegationsadgang til andre statslige myndigheder efter forhandling medvedkommende minister:Som hovedregel er der alene mulighed for at delegere beføjelser til myndigheder, derhører under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Hvis der træffes be-slutning om en flytning af institutioner under ministeriet, vil ministeren derfor som ud-gangspunkt være afskåret fra at kunne delegere beføjelser eller myndighedsopgaver tildisse. Det er derfor hensigtsmæssigt samtidig at muliggøre delegation af myndigheds-opgaver til myndigheder uden for ministeriet. For at sikre at ministeren fortsat - hvis dertræffes beslutning om flytning af institutioner under ministeriet - kan henlægge eventu-elle myndighedsopgaver dertil, hvis dette findes hensigtsmæssigt, foreslås hjemlernederfor formuleret, således at ministeren også kan bemyndige myndigheder uden for mi-nisteriet til at udøve de beføjelser, der i loven er tillagt ministeren.Det foreslås på den baggrund, at bemyndigelsesbestemmelsen formuleres, så ministe-ren for videnskab, teknologi og udvikling efter forhandling med vedkommende ministerkan bemyndige andre statslige myndigheder til at udøve de beføjelser, som i loven er til-lagt ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Der er alene tale om statsligemyndigheder. Der kan således ikke i medfør af denne bestemmelse ske delegation tilprivate virksomheder eller organisationer. Omfanget af delegationen til den pågældendestatslige myndighed skal ske efter forhandling med vedkommende minister.
9
(§ 7, stk. 2)Forslaget er en konsekvens, som følger af det foreslåede stk. 1 til en udvidet delegati-onsadgang for ministeren efter stk. 1, til statslige myndigheder under Ministeriet for Vi-denskab, Teknologi og Udvikling. Efter forslaget får ministeren adgang til at delegerebeføjelser efter loven til myndigheder, som organisatorisk ligger under styrelser, eller tilandre statslige myndigheder efter aftale med vedkommende minister. Det foreslås der-for, at ministeren får hjemmel til at fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørel-ser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikkeskal kunne påklages, hvilket betyder, at ministeren også kan afskære klageadgangen fraorganisatorisk underordnede statslige myndigheder til styrelserne eller for andre statsli-ge myndigheder. Ministeren kan f.eks. således ikke blot afskære påklage til ministeren,men også påklage til styrelserne. Adgangen til at afskære klage knytter sig kun til afgø-relser på områder, som er delegeret fra ministeren i henhold til loven. Således vil mini-steren ikke i denne bestemmelse have hjemmel til at afskære klageadgang, der i øvrigter fastsat i lovgivningen.(§ 7, stk. 3)Ministeren får hjemmel til at fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, som enanden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver bemyn-diget til at udøve efter stk. 1. Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren ud-nytter sin adgang til at delegere beføjelser til andre statslige myndigheder uden for Mi-nisteriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Der består i disse tilfælde ikke et over-/underordnelsesforhold mellem ministeren og den pågældende myndighed. Ved andrestatslige myndigheders varetagelse af f.eks. myndighedsopgaver for ministeren for vi-denskab, teknologi og udvikling efter delegation bevarer ministeren sine beføjelser, her-under instruktionsbeføjelsen, i relation til de delegerede opgaver, da myndigheden pådet delegerede område funktionelt vil høre under ministeren for videnskab teknologi ogudvikling.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010. Det foreslås endvidere, at deansøgninger, der er indkommet til CIRIUS før ikrafttrædelsesdatoen, og som CIRIUSikke har færdigbehandlet inden lovens ikrafttræden, ikke afventer færdigbehandling fraCIRIUS. Disse sager videresendes således umiddelbart til ekspedition hos den relevantekompetente myndighed.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1
10
I lov om adgang til udøvelse af visse er-hverv i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr.334 af 20. marts 2007, foretages følgendeændringer:1.§ 3, stk. 1og2,affattes således:§ 3.Personer, der er omfattet af direktivetog de aftaler, der er nævnt i § 2, indgiveransøgning om adgang til udøvelse af etlovreguleret erhverv til Undervisningsmi-nisteriet. Undervisningsministeriet videre-giver ansøgningen til den myndighed, deradministrerer det pågældende lovregule-rede erhverv (den kompetente myndig-hed). Ansøgning om udøvelse af erhvervsom sygeplejerske, tandlæge, jordemoder,dyrlæge, farmaceut og læge indgives dogdirekte til den kompetente myndighed.Stk. 2.Personer, der uden at være omfat-tet af direktivet og de aftaler, der er nævnti § 2, påberåber sig erhvervsmæssige kva-lifikationer opnået i udlandet som grund-lag for en ansøgning om adgang til ud-øvelse af et lovreguleret erhverv indgiverligeledes ansøgning om adgang til er-hvervsudøvelsen til Undervisningsmini-steriet, jf. dog § 1, stk. 2. Undervisnings-ministeriet videresender ansøgningen tilden kompetente myndighed.»§ 3.Personer, der er omfattet af EU’s di-rektiv om anerkendelse af erhvervsmæssi-ge kvalifikationer og de aftaler, der ernævnt i § 2, indgiver ansøgning om ad-gang til at udøve et lovreguleret erhverv iDanmark til den myndighed, der admini-strerer det pågældende erhverv (den kom-petente myndighed). Ansøgninger om ad-gang til udøvelse af et lovreguleret er-hverv, omfattet af direktiv om fri udøvelseaf tjenesteydelser i det indre marked (ser-vicedirektivet) kan indgives til kvikskran-ken.Stk. 2.Personer der uden at være omfat-tet af EU’s direktiv om anerkendelse aferhvervsmæssige kvalifikationer og de af-taler, der er nævnt i § 2, påberåber sig er-hvervsmæssige kvalifikationer opnået iudlandet som grundlag for en ansøgningom adgang til udøvelse af et lovregulereterhverv i Danmark, indgiver ligeledes an-søgning om adgang til at udøve et lovre-guleret erhverv til den kompetente myn-dighed.«
2.I§ 3indsættes somstk. 6:»Stk. 6.Ministeren for videnskab, tekno-logi og udvikling kan fastsætte regler ometablering og anvendelse af en fælles in-ternetbaseret portal for indgivelse af an-søgninger og anmeldelser, jf. § 3, stk. 1, 2og 4.«3.§ 7ophæves, og i stedet indsættes:§ 7.Undervisningsministeren kan bemyn-dige andre administrative myndigheder»§ 7.Ministeren for videnskab, teknolo-gi og udvikling kan bemyndige en under
11
under Undervisningsministeriet til at ud-øve beføjelser efter denne lov.Stk. 2.De afgørelser, som træffes efterdenne lov eller regler udstedt i medfør afdenne lov, kan ikke indbringes for under-visningsministeren eller anden administra-tiv myndighed.
ministeriet oprettet statslig myndighed el-ler efter forhandling med vedkommendeminister andre statslige myndigheder til atudøve de beføjelser, der i denne lov er til-lagt ministeren for videnskab, teknologiog udvikling.Stk. 2.Ministeren for videnskab, tekno-logi og udvikling kan fastsætte regler omadgangen til at påklage afgørelser, der ertruffet i henhold til bemyndigelse efterstk. 1, herunder at afgørelserne ikke skalkunne påklages.Stk. 3.Ministeren for videnskab, tekno-logi og udvikling kan fastsætte regler omudøvelsen af de beføjelser, som en andenstatslig myndighed efter forhandling medvedkommende minister bliver bemyndigettil at udøve efter stk. 1.«
12