Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del Bilag 174
Offentligt
700315_0001.png
700315_0002.png
700315_0003.png
700315_0004.png
700315_0005.png
700315_0006.png
18. september 2009
Dok. nr.: 923683
Status på anbefalinger fra Idégruppen for at bryde den sociale arv på universitetsuddannelserneAnbefalinger rettet mod Videnskabsministeriet:

Indsatsområde

Brobygning mellemungdomsuddannelserne og universiteterne

Anbefaling

Anbefaling 2.1: Der skal foretages en kortlægningog beskrivelse af best practices i forhold tilbrobygningsaktiviteter samt en analyse af effektenaf brobygning.

Status

Som resultat af aftalen om fordelingen af globaliseringsmidlerne til forskning ogudvikling fra 5. november 2008, er der udmøntet ca. 20 mio. kr. til evidensbaseretforskning i metoder til at modvirke social arv i uddannelsessystemet. Modtagerneaf disse midler omfatter flg. SFI-projekter:o”Betydningen af økonomiske, sociale og organisatoriske faktorer forerhvervelse af uddannelse”o”Effekten af studieforberedende uddannelser og tiltag på de videregåendeuddannelser på tilgang og fuldførelse af videregående uddannelser”o”Større mobilitet på videregående studieretninger - identifikation af barrierer ogmuligheder for studerende med lav social baggrund.”Videnskabsministeriet vurderer, at anbefaling om mere og bedre brobygning erfornuftig, men at det vil være uhensigtsmæssigt at lovgive herom.
Anbefaling 2.4: Det skal være obligatorisk forvideregående uddannelsesinstitutioner at udbydebrobygningsaktiviteter – men de enkelteinstitutioner skal have fuld frihed til at afgøre,hvilke aktiviteter de ønsker at udbyde.Anbefaling 2.5: Unge uden forungdomsuddannelserne (”sabbatisterne”) ogstuderende på korte og mellemlange videregåendeuddannelser skal inviteres med til brobygning påuniversiteterne.Adgangs- ogAnbefaling 4.1: De specifikke adgangskrav skaloptagelseskrav tilvære ens for ens uddannelser og omfatte bredeuniversitetsuddannelsgrupper af uddannelser.erAnbefaling 4.2: Der skal lovgivningsmæssigt givesmulighed for at etablere et øget udbud afsuppleringsmuligheder på universiteterne.
I forbindelse med igangværende søgekampagne, der følger op på efterårets analyseaf den lave søgning til universiteterne i 2008, vil man tage kontakt til”sabbatisterne” via en ”direct mail”-kampagne.
En arbejdsgruppe med deltagelse af universiteterne har givet de specifikkeadgangskrav et serviceeftersyn ud fra samme intention, som ligger i anbefalingen.Serviceeftersynet har resulteret i en justering af adgangsbekendtgørelsen, der trådtei kraft 1. februar 2009.Gymnasial supplering udbydes af de gymnasiale institutioner underUndervisningsministeriet. Videnskabsministeriet vurderer, at det vil væreuhensigtsmæssigt, at lave om på det.
1
18. september 2009
Dok. nr.: 923683

Indsatsområde

Blindgyder iuddannelsessystemet.

Anbefaling

Anbefaling 5.3: Der skal ske en større geografiskspredning af videre- og efteruddannelsesudbudet, fxdiplom/masteruddannelserne. Denne udvikling børunderstøttes med forbedring af taxameter for forlagtuddannelse - ”off campus”- uddannelse - samtnedsættelse af brugerbetalingen.Indsats mod frafaldAnbefaling 7.1: Der skal iværksættesforskningsbaserede undersøgelser af årsager til detuniversitetsuddannelsstørre frafald blandt potentielle mønsterbrydere,erneherunder iværksættes systematisk datagenereringom årsager til frafald og udarbejdelse afhandleplaner for mindskelse af frafald.Bedre overgang fraAnbefaling 8.1: Der skal iværksættes enkandidat til ph.d.undersøgelse, som kan forklare den socialt skæverekruttering til ph.d.-uddannelsen. Undersøgelsenbør inddrage kønsfaktoren.Anbefaling 8.6: ErhvervsPhD-ordningen skaldefineres bredere og gøres mere administrativtsmidig. Desuden skal der gøres en ekstra indsatsfor at informere både studerende og erhvervslivetom ordningen.Forskning i socialuddannelsesmobilitetAnbefaling 9.1: Der skal afsættes flere midler tilempirisk baseret forskning i socialuddannelsesmobilitet i forhold tiluniversitetsuddannelserne nationalt oginternationalt. Der skal skabes sammenhængendeog længerevarende forskningsindsatser påområdet.

Status

Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet har indledt drøftelser i entværministeriel arbejdsgruppe om sammenhængen mellem videregåendeuddannelser på de to ministeriers områder. Anbefalingen indgår som et element idisse drøftelser.
Som en del af aftalen om fordelingen af globaliseringsmidlerne til forskning ogudvikling fra 5/11 2008 udmøntet ca. 20 mio. kr. til evidensbaseret forskning imetoder til at modvirke social arv i uddannelsessystemet.
Som en del af aftalen om fordelingen af globaliseringsmidlerne til forskning ogudvikling fra 5/11 2008 udmøntet ca. 20 mio. kr. til evidensbaseret forskning imetoder til at modvirke social arv i uddannelsessystemet.Antallet af nye ErhvervsPhD’er er steget med 40 procent fra 2005 til 2008.Der er blevet afholdt tre informationsarrangementer om ErhvervsPhD i februar ogmarts 2009.Som led i finanslovsaftalen er der afsat 10,5 mio. kr. pr. år fra 2010 tilErhvervsPhD i den offentlige sektor.Som en del af aftalen om fordelingen af globaliseringsmidlerne til forskning ogudvikling fra 5/11 2008 udmøntet ca. 20 mio. kr. til evidensbaseret forskning imetoder til at modvirke social arv i uddannelsessystemet.
Anbefalinger rettet mod Undervisningsministeriet:

Indsatsområde

Brobygning mellemungdomsuddannelserne og universiteterne

Anbefaling

Anbefaling 2.2: Praktiske forhold ved de særligebrobygningsarrangementer på de videregåendeuddannelsesinstitutioner skal koordineres på

Status

Uddannelses- og erhvervsvejledning på de adgangsgivende ungdomsuddannelserhører under Undervisningsministeriets ressort.2
18. september 2009
Dok. nr.: 923683
Vejledning vedstudievalg
landsplan. Arrangementerne skal finde sted på givnedatoer, og der skal oprettes en fælles internetportalmed informationer om arrangementerne, hvoreleverne kan melde sig til.Anbefaling 2.3: Deltagelse i brobygning skal væreobligatorisk på de gymnasiale ungdomsuddannelser,dvs. at deltagelse skal indgå som en studieaktivitetog ikke give fravær.Anbefaling 2.6: Der skal ske en kortlægning ogbeskrivelse af best practice i forhold til, hvadungdomsuddannelsesinstitutionerne gør mht.studiefremmende aktiviteter, der sikrer, at flere endforventet fortsætter i uddannelsessystemet. På deinstitutioner, der udbyder adgangsgivendeuddannelser, bør der sættes særligt fokus påstudiefremmende elementer i uddannelsen – fx irektorernes/direktørernes resultat- ogudviklingskontrakter.Anbefaling 3.1:Vejledningsaktiviteterne skaltilrettelægges, så det sikres, at alle elever på degymnasiale ungdomsuddannelser og unge uden forungdomsuddannelserne får den nødvendigevejledning og information om valg af videregåendeuddannelser og erhverv.Anbefaling 3.2: Vejledningsaktiviteter og -metoderudvikles og tilrettelægges med særlig vægt pågrupper med uddannelsesfremmed baggrund.
Uddannelses- og erhvervsvejledning på de adgangsgivende ungdomsuddannelserhører under Undervisningsministeriets ressort.
Uddannelses- og erhvervsvejledning på de adgangsgivende ungdomsuddannelserhører under Undervisningsministeriets ressort.
Anbefalinger rettet mod universiteterne:

Indsatsområde

Universiteternesintegration isamfundet

Anbefaling

Anbefaling 1.1: Universiteterne skal styrkesynligheden både lokalt, regionalt og nationalt.Anbefaling 1.2: Universiteterne bør i deresinformationsvirksomhed være opmærksomme påforældrene som målgruppe. Gennem entydeliggørelse af praktiske forhold, procedurer ogevt. mulighed for billige boliger kan der skabes

Status

Universiteterne har i forbindelse med det årlige optag omfattendeoplysningsvirksomhed og generelt en vejledningspligt over for de studerende.
3
18. september 2009
Dok. nr.: 923683

Indsatsområde

Blindgyder iuddannelsessystemet.

Anbefaling

tryghed for forældrene. Et væsentligt indsatsområdeer, at universiteterne i samarbejde med kommunernearbejder for, at der kan tilbydes billige boliger tilalle kommende studerende.Anbefaling 5.1: For at øge andelen, der opnår enuniversitetsuddannelse, anbefales oprettelse af flerekandidatuddannelser, som ligger i forlængelse afprofessionsbacheloruddannelserne.Anbefaling 5.2: Universiteternes meritgivning skalkoordineres, således at der gives ens merit på ensuniversitetsuddannelser for samme gennemførteuddannelse. Der skal desuden udarbejdes et katalog,der beskriver meritmuligheder mellemuniversitetsuddannelserne,professionsbacheloruddannelserne ogerhvervsakademiuddannelserne.Anbefaling 6.1: Aftagerpanelerne skal inddrages iuddannelsernes kommunikation og Studievalgsvejledning vedr. arbejdsmarked og fremtidigejobmuligheder.Anbefaling 6.2: Der skal etableres en internetbaseretdatabase med information om, hvilket job manrealistisk set kan få med en given uddannelse, oghvilke uddannelser, der realistisk set fører til et givetjob. Det kan evt. ske via universiteternes alleredeeksisterende Alumne-netværk.Anbefaling 6.3: Universiteterne og regionerne børsamarbejde om udviklingen af universiteterneserhvervskontakt herunder fx studiejob og praktik.Anbefaling 6.4:Universiteterne skal kunne tilbydemulighed for praktikophold på alle uddannelser.

Status

Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet har indledt drøftelser i entværministeriel arbejdsgruppe om sammenhængen mellem videregående uddannelserpå de to ministeriers områder. Anbefalingen indgår som et element i disse drøftelser.
Afgørelser om merit er universiteternes ansvar. Der blev i 2009 indførtmeritankenævn. Den foreløbige status for disse viser, at tildelingen af merit forløbertilfredsstillende.Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet har indledt drøftelser i entværministeriel arbejdsgruppe om sammenhængen mellem videregående uddannelserpå de to ministeriers områder.Universiteterne bestemmer selv inden for rammerne af universitetsloven, hvordanaftagerpanelernes arbejde tilrettelægges.
Kobling mellemuniversitetsud-dannelserne ogefterfølgendebeskæftigelse.
Uddannelsesguiden –www.ug.dk– og universiteternes hjemmesider orienterer omefterfølgende beskæftigelse.
Anbefalingen er en væsentlig opgave for aftagerpanelerne.
Uddannelsesreglerne giver allerede i dag mulighed for praktikforløb på alleuniversitetsuddannelser. På universitetsområdet kaldes et sådant forløb normalt”projektforløb” for at indikere at der skal gennemføres et projekt på virksomheden,som efterfølgende skal vurderes med henblik på at kunne indgå som en del afuniversitetsuddannelse. Det er centralt at understrege at det faglige niveau påuddannelsen skal fastholdes, samtidigt med at en tættere kontakt mellemvirksomheder og universitetsstuderende tilstræbes.4
18. september 2009
Dok. nr.: 923683

Anbefaling

Anbefaling 6.5: Gæstelærere fra erhvervslivet børinddrages i undervisningen – i form af både privateog offentlige aftagere.Indsats mod frafaldAnbefaling 7.2: Der skal foretages en kortlægningog beskrivelse af best practice i universiteternesuniversitetsuddannelsstudievejledning og en løbende evaluering af denernefaglige vejledning, studievejledningen ogkarrierevejledningen – og sammenhængen herimellem – på universiteterne.Anbefaling 7.3: Universiteterne skal styrkevejledningen i begyndelsen afbacheloruddannelserne, fx gennemmentorordninger, tutorer og integration af denfaglige vejledning og studievejledningen, som detkendes fra problemorienteret projektarbejde.

Indsatsområde

Status

Der er i dag ingen hindringer for at benytte gæstelærere fra erhvervslivet –universiteterne anvender muligheden i varierende grad. Det er vigtigt, at det fagligeniveau og den forskningsbaserede uddannelse fastholdes.Det er Videnskabsministeriets opfattelse, at anbefalingen vedrørende evalueringen afvejledningen hører under universiteternes ansvar for vejledning af de studerende.
Det 1. år på bacheloruddannelsen er centralt. Det er generelt op til universiteterneselv at tilrettelægge undervisning og vejledning. I forbindelse med Velfærdsaftalener der indført:Styrket studievejledning, særligt for frafaldstruede studerendetættere kobling mellem eksamen og undervisningDerudover er der blevet tilført 213 mio. kr. 2007-2009 til bl.a. disse formål iforbindelse med forhandlingen af GLO-puljen.Tilrettelæggelsen af undervisningen hører under universiteternes faglige selvstyre.Universiteterne er opmærksomme på temaet om social arv.
Anbefaling 7.4: Universitetsstudier, hvor akademiskskriftlig fremstilling, sprog og metode ikke erintegreret i undervisningen, bør tilbydeførsteårsstuderende kurser i dette. Disse forløb kanevt. forestås af ældre studerende.Anbefaling 7.5: Differentierede undervisnings- ogeksamensformer, fx med inddragelse afeksemplarisk indlæring, skal bruges på bådebachelor- og kandidatuddannelserne.
Anbefaling 7.6: Studievejledningen skal være mereopsøgende, også før de studerende identificeressom ”frafaldstruede”.
Tilrettelæggelsen af undervisningen hører under universiteternes faglige selvstyre. Iforbindelse med velfærdsaftalen blev der som nævnt lagt op til en styrkelse afvejledningen generelt og i aftalen om globaliseringspuljen for 2007-2009 blev derafsat 213 mio. kr. til styrke den pædagogiske indsats herunder ændring afundervisningsformerne, styrket vejledning samt pædagogiske efteruddannelse afunderviserneDer er ikke taget konkrete initiativer i Videnskabsministeriet, hvad angår denneanbefaling, da selve tilrettelæggelsen af vejledningen er universiteternes eget ansvar.I forbindelse med velfærdsaftalen blev der lagt op til en styrkelse af vejledningengenerelt og i aftalen om globaliseringspuljen for 2007-2009 blev der afsat 213 mio.kr. til styrke den pædagogiske indsats herunder ændring af undervisningsformerne,styrket vejledning samt pædagogiske efteruddannelse af underviserne.Tilrettelæggelsen af undervisningen hører under universiteternes faglige selvstyre.5
Anbefaling 7.7: I forbindelse med tilrettelæggelsenaf de første år på bacheloruddannelsen skal det
18. september 2009
Dok. nr.: 923683

Indsatsområde

Bedre overgang frakandidat til ph.d.

Anbefaling

sikres, at de studerende indgår i en faglig og socialsammenhæng, fx holdundervisning ogproblemorienteret projektarbejde i grupper.Deltagelse i undervisningen skal være obligatorisk.Dette skal danne udgangspunkt for en progressionmod øget selvstændighed i løbet af uddannelsen.Anbefaling 8.2: Informationsniveauet om ph.d.-uddannelserne skal styrkes, både hvad angåruddannelsernes indhold/form og efterfølgendeerhvervsmuligheder, så en ph.d.-uddannelsefremstår tydeligt som en reel og tilgængeligmulighed for de kandidatstuderende, der harevnerne. Der skal desuden laves målrettetinformation i forhold til kvinder.Anbefaling 8.3: Der skal være mere opsøgendeudvælgelse af kandidater til ph.d.-uddannelserneisær blandt kvindelige studerende, bl.a. viaspecialevejlederen, men også gerne tidligere påkandidatuddannelsen.Anbefaling 8.4: Vejledningen skal generelt styrkes,og den skal bidrage til opbygning af den studerendesfaglige og sociale netværk under ph.d.-forløbet.

Status

Det øgede antal ph.d.-stipendier sætter fokus på informationen og rekrutteringen afph.d.’er.
Der er ikke taget konkrete initiativer i Videnskabsministeriet, hvad angår denneanbefaling.
De nye ph.d.-skoler skal medvirke til, at der opbygges et solidt fagligt miljø. Det erendnu for tidligt at vurdere effekten heraf.Det fremgår af ph.d.-bekendtgørelsen, der trådte i kraft 1. februar 2008, at der skallaves individuelle ph.d.-forløbsplaner for den ph.d.-studerende, som bl.a. skalindeholde en aftale om vejledningens form og en plan for den studerendes deltagelsei aktive forskermiljøer. Effekten af disse forløbsplaner kendes ikke endnu.Videnskabsministeriet vil desuden inddrage anbefalingen i en analyse afvejledningen på ph.d.-området.Videnskabsministeriet har iværksat en generel evaluering af post.doc forløbene
Anbefaling 8.5: Universiteterne skal styrkebeskæftigelsesmulighederne for de ph.d.-studerendebl.a. gennem kortere ansættelsesforløb mellemafsluttet ph.d.-uddannelse og lektoransættelse.
6