Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Til udvalget fremsendes hermed til orientering:

 

./.

Supplerende grundnotat vedrørende meddelelse fra Kommisionen til Europa-Parlamentet, RÃ¥det og Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget om lovrammer for mobil-tv-net og -tjenester: Bedste praksis vedrørende tilladelser – EU-modellen - KOM(2008) 845.

 

Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander


Meddelelse fra Kommisionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget

 

Lovrammer for mobil-tv-net og -tjenester: Bedste praksis vedrørende tilladelser – EU-modellen

 

KOM(2008) 845

 

 

Revideret genoptryk af grundnotat oversendt den 9. januar 2009. Ændringer er markeret i marginen.

 

1. Resumé

 

Meddelelsen er et skridt videre i Kommissionens strategi for mobil-tv i Europa. Denne meddelelse beskriver eksempler på bedste praksis fra medlemsstaternes reguleringsstrategier for mobil-tv-net og -tjenester. I meddelelsen lægger Kommissionen vægt på at fremme indførelsen af mobil-tv i Europa og globalt. Det er op til medlemsstaterne og tilsynsmyndighederne selv at afgøre, hvilke procedurer der skal gælde for tilladelser. I meddelelsen udstikker Kommissionen derfor retningslinjer for en passende praksis vedrørende tildeling af tilladelser til sådanne tjenester. Kommissionen lægger særligt vægt på klarhed, gennemskuelighed og effektivitet i procedurerne som hovedprincipper for den overordnede regulering af mobil-tv.

 

2. Baggrund

 

Den 18. juli 2007 offentliggjorde Kommissionen meddelelsen "Forbedring af det indre marked for mobil-tv"[1].  Heri opfordrede Kommissionen medlemsstaterne til at indføre gunstige lovrammer for udbud af mobil-tv-tjenester og koordinere indsatsen indbyrdes med henblik på at udveksle bedste praksis vedrørende tilladelsesordninger. Denne fremgangsmåde blev bakket op af Rådet. Som opfølgning herpå beskriver Kommissionen i den nye meddelelse af 10. december 2008 en bedste praksis vedrørende regulering af mobil-tv.

 

3. Hjemmelsgrundlag

 

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

 

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Formål og indhold

 

Formålet med Kommissionens meddelelse er at danne grundlag for en videre drøftelse og udveksling af bedste praksis mellem de nationale myndigheder.  

Målet er, at mobil-tv-operatører kan konkurrere på lige vilkår.

 

Kommisionen understreger, at retssikkerhed er altafgørende for, at operatørerne vil vove sig ud i nye investeringer. Dette er ikke mindst tilfældet, når der er tale om en ny, innovativ teknologi som mobil-tv. Kommissionens tjenestegrene vil følge udviklingen nøje og vurdere, om der er behov for et initiativ på politisk plan.

 

Mobil-tv er et typisk produkt af sektorsammensmeltningen (konvergens). Det betyder, at mobil-tv på EU-plan er underlagt to sæt regler for transmission og indhold: regelsættet for elektronisk kommunikation[2], herunder aspekter vedrørende frekvenspolitik, og det nye direktiv om audiovisuelle medietjenester[3]. Denne meddelelse vedrører kun de aspekter af de nationale tilladelsesordninger, der har med elektronisk kommunikation at gøre. Meddelelsen behandler ikke spørgsmålet om tilladelser vedrørende indhold.

 

Kommissionen fremhæver tre overordnede reguleringsmodeller for mobil-tv-markedet i Europa:

 

·         Den første model gÃ¥r ud pÃ¥ at udvide de eksisterende regler for jordbaseret digital-tv til at omfatte nye tjenester. Kommissionen finder imidlertid, at der bør indføres en særlig ordning for mobil-tv i de nationale lovgivninger, da en simpel udvidelse af reglerne for jordbaseret digitalt tv pÃ¥ længere sigt kan vise sig at være utilstrækkelig og / eller uegnet.

 

·         Den anden model er "den rene engrosmodel". Reguleringen er her koncentreret om engrosoperatøren. Frekvenserne tildeles i denne model en enkelt operatør. Der vil dog i denne model kunne opstÃ¥ tvivl om, hvorvidt modellen kommer i konflikt med direktivet om konkurrence pÃ¥ markedet for elektronisk kommunikation[4]. Det vil være afgørende, at netoperatøren anvender ikke diskriminerende vilkÃ¥r over for de operatører, der benytter nettet.

 

·         Efter den tredje model, "den integrerede tilgang", skal alle deltagerne i mobil-tv-værdikæden nÃ¥ frem til en aftale om tjenesterne, før der tildeles en tilladelse. Med denne model kan man sikre, at alle aktører i værdikæden følger en koordineret tidsplan for indledning af kommerciel drift, hvis blot de regler, der indføres, er sammenhængende. Derfor finder Kommissionen, at den "integrerede tilgang" er særlig egnet til at sikre, at indførelsen af mobil-tv bliver en succes.

 

Kommissionen understreger, at meddelelsens retningslinjer for bedste praksis sigter mod, at enhver ny tilladelsesordning for mobil-tv under national lovgivning bør involvere forskellige aktører i værdikæden, men samtidig sikre, at både EU's og de nationale konkurrenceregler overholdes.

 

For at finde frem til, hvad der er bedste reguleringspraksis for mobil-tv, er det vigtigt at afgrænse de hovedelementer i reguleringsordningen, der skal tages i betragtning. Til dette formål har Kommissionen opstillet følgende kategorier:

 

(1)    De overordnede rammer

 

(2)    Tilladelsesordninger

 

(3)    Tildelingsprocedurer

 

(4)    Specifikke aspekter

 

Denne begrebsramme blev drøftet med medlemsstaterne og repræsentanter for sektoren i februar 2008. De enkelte elementer er derpå blevet vurderet under hensyntagen til målene for reguleringen set ud fra et EU-synspunkt. Som fastslået i meddelelsen fra 2007 finder Kommissionen, at hovedmålet er en lempelig regulering, der gør det muligt at indføre mobil-tv uden unødige hindringer og forsinkelser.

 

Kommissionen foreslår følgende retningslinjer for bedste praksis:

 

1. De overordnede rammer

 

1           I de lande, hvor man har planer om særlovgivning, bør hovedprincipperne for de overordnede lovrammer for mobil-tv være klarhed, gennemskuelighed og effektivitet i procedurerne. Kommissionen understreger vigtigheden af, at tilladelsesprocessen ikke begrænses til én kategori af markedsdeltagere. Der bør herske lige konkurrencevilkÃ¥r for de forskellige aktører i mobil-tv-værdikæden.

 

1.2   Reguleringen af sektoren skal tage hensyn til de forskellige aktørers ønsker. Der bør systematisk gennemføres høringer af borgere og alle interesseparter parallelt med kommercielle forsøg, blandt andet vedrørende de nye muligheder, der skabes med indførslen af mobil-tv, udnyttelse af frigjorte frekvenser til mobil-tv og finansieringsmodeller.

 

1.3   De offentlige myndigheder bør jævnligt udarbejde rapporter om markedsudviklingen samt forelægge passende forslag om tilpasning af de eksisterende regler.

 

2. Tilladelsesordninger

 

2         Kommissionen understreger vigtigheden af at klarlægge, hvilke rettigheder operatørerne har. Forholdet mellem reglerne for elektronisk kommunikation, frekvenser og indhold bør afklares, sÃ¥ der skabes en klar og gennemskuelig tilladelsesordning.

 

2.2   De nationale ordninger for mobil-tv bør baseres pÃ¥ "etsteds-bestilling" eller i det mindste begrænse antallet af offentlige myndigheder, der er involveret i beslutningerne om tildeling af tilladelser, til et minimum. I medlemsstater, hvor tilladelserne udstedes pÃ¥ regionalt niveau, bør der iværksættes en fælles eller koordineret procedure for alle føderale/regionale instanser. Etstedsbestilling er særligt vigtig i tilfælde, hvor der kræves flere tilladelser.

 

3. Tildelingsprocedurer

 

3         Der bør bekendtgøres en klar tidsplan for tildelingsproceduren, senest nÃ¥r de kommercielle forsøg med mobil-tv-tjenester indledes.

 

3.2   Der bør gælde objektive, gennemskuelige og ikke-diskriminerende tildelingskriterier i overensstemmelse med fællesskabsretten. Tildelingsprocedurerne bør tilskynde deltagerne til at samarbejde, idet konkurrencereglerne overholdes. Krav om tjenestekvalitet, herunder indendørsdækning, og optimal udnyttelse af frekvensressourcerne bør indgÃ¥ i tildelingskriterierne

 

3.3   Tildelingsbetingelserne bør omfatte muligheden for at inddrage frekvenser, der er tildelt til mobil-tv, og som ikke tages i brug inden for en rimelig periode.

 

4. Specifikke aspekter

 

4         Der bør tilrettelægges en debat om "must offer"-regler for mobil-tv-tjenester i de enkelte medlemsstater og pÃ¥ EU-plan.

 

I lyset af at mobil-tv stadig befinder sig i startfasen, finder Kommissionen, at der ikke må indføres ”must-carry”-forpligtelser for mobil-tv på nuværende tidspunkt.

 

4.2   Delt brug af netinfrastruktur til mobil-tv bør fremmes i det omfang, konkurrencereglerne tillader det.

 

Målet om fuld interoperabilitet på tværs af net og udstyrstyper er fortsat vigtigt for at skabe mulighed for EU-dækkende roaming, hvor dette er relevant, og interoperable løsninger bør derfor foretrækkes.

 

4.3   Der bør lægges passende vægt pÃ¥ spørgsmÃ¥lene om interoperabilitet og roaming i forbindelse med mobil-tv, eftersom der er tale om en trÃ¥dløs tjeneste.

 

Kommissionen vil fortsætte med at støtte udveksling af oplysninger, erfaringer og bedste praksis mellem de nationale administrationer og andre interesseparter. De oplysninger om reguleringen af mobil-tv-sektoren, som medlemsstaterne fremsender, vil være offentligt tilgængelige på Kommissionens hjemmeside. Udvekslingen af bedste praksis vil navnlig ske gennem de eksisterende udvalg for medlemsstaternes eksperter

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

 

Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om Kommissionens meddelelse.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen, er den ikke juridisk bindende og har ingen konsekvenser for dansk ret.

 

8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauet

 

Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller miljømæssige konsekvenser og forventes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.

 

Det kan ikke udelukkes, at meddelelsen på sigt vil kunne give anledning til initiativer, som kan tænkes at have denne type konsekvenser. Dette vil blive vurderet i forbindelse med de eventuelle konkrete initiativer.

 

9. Høring

 

Meddelelsen har været sendt høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation. Ved høringsfristens udløb havde IT- og Telestyrelsen modtaget høringssvar fra TDC og DI ITEK.

 

TDC kan generelt støtte oplægget til regeringens holdning i rammenotatet. Samtidig finder TDC det væsentligt at understrege synspunktet i oplægget om, at national lovgivning i de enkelte medlemslande sigter mod at involvere alle de forskellige aktører i værdikæden med den hensigt at understøtte udviklingen af et europæisk marked for mobil-tv, idet TDC vurderer, at afsondrede nationale markeder i mange lande, herunder Danmark, næppe vil være bæredygtige.

 

DI ITEK støtter Kommissionens ønske om at fremme mobil-tv og -tjenester til gavn for slutbrugerne i hele EU. DI ITEK støtter ligeledes, at den overordnede regulering og planlægning af tildelingsprincipperne til mobil-tv sker ud fra princippet om klarhed, gennemsigtighed og effektivitet i procedurerne, og at en tilladelse derfor involverer alle de forskellige aktører i værdikæden og på tværs af platforme, da det kan forventes, at mobil-tv præsenteres på flere tekniske platforme. Derfor støtter DI ITEK Kommissionens tredje reguleringsmodel, idet man gennem denne model sikrer, at alle potentielle aktører i værdikæden bliver involveret med henblik på, at mobil-tv bliver lanceret med succes.

 

DI ITEK vurderer, at mobil-tv kan lanceres på flere platforme og i flere frekvensbånd, eksempelvis både i DTT-nettet[5] og via IMT-båndene[6], således som de blev fastlagt på ITU's verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2007 (WRC-07). Det betyder derfor, at det ikke nødvendigvis kun er én gate-keeper, der alene skal udbyde tjenesten, men at flest mulige mobile tjenester kan udrulles i takt med udviklingen. DI ITEK påpeger, at der bør være fuld roaming imellem nettene og over de nationale grænser, hvorfor både EU’s og de nationale konkurrenceregler nøje bør overholdes. Dermed er det DI ITEK’s holdning, at det heller ikke er givet, at Boxer alene kan være gate-keeper på DTT infrastrukturen, når det handler om mobil-tv, men at alle aktører, som har en interesse i at lancere mobil-tv, kan deltage på lige fod.

 

DI ITEK nævner afslutningsvis, at der for industrien ligger et stort potentiale for mobil-tv uanset platform.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt om en videre drøftelse og udveksling af bedste praksis mellem de nationale myndigheder i Europa.

 

Regeringen støtter Kommissionens opfordring til, at de overordnede lovgivningsmæssige rammer for mobil-tv bør være kendetegnet ved klarhed, gennemskuelighed og effektivitet i procedurerne.

 

Regeringen anerkender, at det principielt kan have visse fordele, at retningslinjer for bedste praksis sigter mod, at enhver ny tilladelsesordning for mobil-tv under national lovgivning bør sigte mod at involvere forskellige aktører i værdikæden, men samtidig sikre, at EU's og de nationale konkurrenceregler overholdes.

 

Regeringen støtter Kommissionens opfordring til at fremme kontakten mellem medlemsstaterne med henblik på at udveksle information og identificere best practice på området for mobil-tv.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Kommissionen præsenterede sin meddelelse i Rådets arbejdsgruppe for telekommunikation og informationssamfundet på et møde i januar 2009. Formandskabet oplyste her, at meddelelsen forventes sat på dagsorden for teleministrenes rådsmøde den 31. marts 2009 med henblik på udveksling af synspunkter.

 

12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

 

Meddelelsen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg ved grundnotat oversendt den 9. januar 2009.

 



[1] KOM (2007) 409.

[2] Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002.

[3] Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2007/65/EF af 11. december 2007.

[4] Kommissionens direktiv 2002/77/EF af 16. september 2002 om konkurrence på markederne for elektroniske kommunikationsnet og –tjenester.

[5] Digtalt Terrestrisk Tv – det jordbaserede, digitale tv-sendenet

[6] International Mobile Telecommunications – frekvensbånd reserveret til 3G-mobiltjenester