Udvalget til Valgs Prøvelse 2008-09
UVP Alm.del Bilag 38
Offentligt
699656_0001.png
699656_0002.png
699656_0003.png
699656_0004.png
699656_0005.png
699656_0006.png
699656_0007.png
699656_0008.png
699656_0009.png
Beretning nr.8
Folketinget 2008 - 09Beretning afgivet af Udvalget til Valgs Prøvelse den 17. juni 2009
Beretningom
klager i forbindelse med folkeafstemningen den 7. juni 2009 om ændrin-gen af tronfølgelovenVed en folkeafstemning er det indenrigs- og socialministeren, der afgør resultatet af folkeafstem-ningen, jf. § 102 i lov om valg til Folketinget, og Folketinget skal således ikke afgive indstilling omgodkendelse af en folkeafstemning. Folketinget har alene den parlamentariske kontrol, hvilket inde-bærer en stillingtagen til den enkelte klage, herunder om der er sket en tilsidesættelse af de gælden-de regler, og/eller om der er behov for at ændre gældende regler og procedurer, jf. § 103 i lov omvalg til Folketinget.Indenrigs- og socialministeren har til Folketinget fremsendt 7 rettidigt indgivne klager vedrørendefolkeafstemningen om ændringen af tronfølgeloven, der fandt sted den 7. juni 2009. Herudover harudvalget modtaget 2 klager, der er indgivet efter klagefristens udløb.Udvalget har behandlet klagerne i et møde. En beskrivelse af den enkelte klage, et uddrag af denpågældende kommunes udtalelse og af ministeriets kommentarer samt udvalgets stilling til den en-kelte klagesag følger nedenfor. Der er udover de ovenfor omtalte klager indkommet en række kla-ger, der kan henføres til både afviklingen af folkeafstemningen og det samme dag afholdte valg tilEuropa-Parlamentet. Disse klager er behandlet i den samtidig med afgivningen af denne beretningafgivne betænkning og indstilling vedrørende valgene til Europa-Parlamentet (B 204).De enkelte klagesager1) Klaus Bonde, København S, klager over, at der på afstemningsstedet Dyveke Skole på Amagerikke var det fornødne antal stemmesedler til folkeafstemningen om ændringen af tronfølgeloven.Klageren var kl. 12.55 mødet frem til valgbordet på afstemningsstedet og fik oplyst, at der ikkevar flere stemmesedler til folkeafstemningen, og at det ikke var muligt at få udleveret stemmesedlerfra et af de øvrige valgborde. Det blev videre oplyst, at der var bestilt flere stemmesedler, men atdet ikke kunne oplyses, hvornår disse stemmesedler ville komme frem.Københavns Kommune har – efter indhentet redegørelse fra valgsekretæren – oplyst, at der ikkehar manglet stemmesedler på noget afstemningssted i København, da der var bestilt stemmesedlersvarende til 90 pct. af de stemmeberettigede i kommunen. Københavns Kommune oplyser videre, atdet heller ikke var muligt at »låne« fra nabobordene, da der er givet strenge instrukser om regn-skabsførelse med de udleverede stemmesedler.Det fremgår af den indhentede redegørelse fra valgsekretæren, at ledelsen på afstemningsstedetikke på noget tidspunkt har modtaget oplysninger om, at der manglede stemmesedler ved valgbor-dene, og at valgsekretæren derfor ikke kan bekræfte klagen.Københavns Kommune har endvidere oplyst, at de ikke udleverede stemmesedler ligger i aflåstdepot og afhentes løbende, og at vælgeren må have været så uheldig, at bordet løb tør for stemme-
2
sedler for en kort stund. Endelig oplyser kommunen, at instruksen til valgstedet er, at der skal hen-tes stemmesedler, så der ikke opstår mangel på stemmesedler ved valgbordene, og valgstedet kan daheller ikke bekræfte, at der på noget tidspunkt manglede stemmesedler.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 97, stk. 1, jf. § 23, stk. 2, i lov om valgtil Folketinget, at valgstyrelsen sørger for at få fremstillet stemmesedlerne ved afstemningen i op-stillingskredsen.I ministeriets vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning søndag den 7.juni 2009 om forslag til ændring af tronfølgeloven, afsnit 6.1., er angivet, at valgbestyrelsen skalsørge for, at det nødvendige antal stemmesedler er afleveret til kommunalbestyrelsen i god tid indenafstemningens begyndelse, jf. princippet i lovens § 44.Kommunalbestyrelsen skal endelig sørge for, at der på afstemningsstedet er truffet de fornødneforberedelser til afstemningen, jf. lovens § 45, jf. § 99, hvilket bl.a. indebærer, at det skal sikres, atder løbende på hvert afstemningssted er det nødvendige antal stemmesedler under afstemningen.Udtalelsen fra Københavns Kommune har ikke givet ministeriet anledning til bemærkninger.Udvalget finder, at der var det fornødne antal stemmesedler til stede på afstemningsstedet, og atder må gives de tilforordnede den fornødne tid til at hente flere stemmesedler, hvis der pludseligtopstår behov herfor.2) Lene Steenbuch, Allinge, klager over udformningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen,som hun finder mangelfuld, idet der ikke var angivet på stemmesedlen, hvad der blev stemt om.Endvidere klages over, at de opslag om afstemningen, der var ophængt på afstemningsstedet, varmangelfulde.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 98, stk. 1, i lov om valg til Folketinget,at der på stemmesedlerne ved folkeafstemningen klart adskilt skal være trykt ordene »Ja« og »Nej«.Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 2, at indenrigs- og socialministeren fastsætter nærmereregler om stemmesedlens indhold og udformning.De nærmere regler for stemmesedlens indhold og udformning er fastsat i bekendtgørelse omstemmesedler til brug ved folkeafstemning (bekendtgørelse nr. 261 af 31. marts 2009).Af § 4, stk. 1, følger, at der på stemmesedlerne øverst til højre anføres med små bogstaver en be-tegnelse for den opstillingskreds, til hvilken de er bestemt. Umiddelbart under denne betegnelseanføres, ligeledes med små bogstaver, dato og år for afstemningen.Af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, fremgår, at såfremt der samme dag afholdes afstemning om flerelovforslag eller love, anføres umiddelbart under den i stk. 1 nævnte betegnelse, begyndende frastemmesedlens venstre kant, med fede typer titlen og med almindelige typer en eventuel undertitelpå det lovforslag, eller den lov, der stemmes om.Af bekendtgørelsens §§ 7 og 8 følger endvidere, at der på stemmesedlen skal angives henholdsvis»Sæt X i en af rubrikkerne«, »Ja« og »Nej«. Endvidere følger det af bekendtgørelsens § 10, at udover det, der er nævnt i de foregående paragraffer, må intet ord eller bogstav og intet navn, tal ellertegn være påført nogen stemmeseddel ved tryk eller skrift eller på anden måde.Stemmesedlernes indhold og udformning følger således af regler fastsat af Indenrigs- og Social-ministeriet. Det er således kun i tilfælde, hvor der samme dag afholdes afstemning om flere lovfors-lag eller love, at titlen og eventuel undertitlen på det lovforslag eller den lov, der stemmes om, skalanføres på stemmesedlen. Ministeriet udsendte forud for afstemningen en skabelon til kommunalbe-styrelserne til brug ved trykningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen om ændring af tronføl-
3
geloven, der var i overensstemmelse med de regler, der følger af bekendtgørelse om stemmesedlertil brug ved folkeafstemning. Skabelonen er optrykt som bilag 4 til vejledningen.Det har således været i overensstemmelse med de gældende regler, at afstemningstemaet ved den-ne folkeafstemning ikke var påført stemmesedlen.For så vidt angår indholdet af opslagene til folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven, dervar ophængt på afstemningsstederne, kan Indenrigs- og Socialministeriet oplyse, at det følger af §99, stk. 2, i lov om valg til Folketinget, at der ved opslag i stemmerummet skal gives vælgerne vej-ledning om, at vælgere, der stemmer for lovforslaget eller loven, der er sat til folkeafstemning, sæt-ter et kryds ved ordet »Ja« på stemmesedlen, mens vælgere, der stemmer imod, sætter et kryds vedordet »Nej« på stemmesedlen.I vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om folkeafstemning om ændring af tronfølgeloven, bilag 5, ervist et forslag til et sådant opslag.Det har således været i overensstemmelse med de gældende regler, at afstemningstemaet ved den-ne folkeafstemning ikke var påført opslaget.Udvalget finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at stemmesedler ved folkeafstemninger fremoverindeholder angivelse af afstemningstemaet, f.eks. titlen og evt. undertitlen på det lovforslag ellerden lov, der stemmes om. Udvalget forudsætter herved, at der i forbindelse med vedtagelsen af detpågældende lovforslag tages eksplicit stilling til angivelsen af afstemningstemaet på stemmesedlen.3) Maj-Britt Kent Hansen, København S, klager over betegnelsen på stemmekasser ved folkeaf-stemningen, idet stemmekasserne på afstemningsstedet Sønderbro Skole, Amager, var markeretmed henholdsvis »Tronfølger« og »Grundlov«.Københavns Kommune har oplyst, at valgstyrerne på det pågældende afstemningssted har bekræf-tet, at stemmekasserne til folkeafstemningen var afmærket med »Tronfølger« henholdsvis »Grund-lov«, hvilken afmærkning blev ændret til »Folkeafstemning« på foranledning af klageren.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 45, stk. 2, jf. § 99, i lov om valg til Fol-ketinget, at kommunalbestyrelsen sørger for bl.a. det fornødne antal stemmekasser, at stemmekas-serne skal være indrettet således, at ingen stemmeseddel kan tages ud, uden at stemmekassen åbnes,samt at stemmekasserne skal kunne låses eller forsegles.Endvidere følger det af vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning kapitel7, at det ved tydelig skiltning markeres, bl.a. hvilke stemmekasser, der vedrører folkeafstemningenom ændring af tronfølgeloven henholdsvis Europa-Parlamentsvalget.Det er således ikke i overensstemmelse med ministeriets vejledning, at de opstillede stemmekas-ser var markeret med »Tronfølge« henholdsvis »Grundlov«.Udvalget tager til efterretning, at afmærkningen af stemmekasserne blev ændret fra »Tronfølger«og »Grundlov« til »Folkeafstemning« på foranledning af klageren.4) Thyge Christensen, Hinnerup, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølge-loven var påtrykt en tekst på bagsiden med henvisning til www.tronfoelge.dk, hvilken hjemmesideklager finder indeholder en urimeligt snæver og groft ensidig beskrivelse af valgets baggrund ogmulige fortolkninger.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg til Fol-ketinget, at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer på valgli-sten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen. Det er således ikke ivalglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkort vedrørende temaet foren afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv og neutral. Det er ministeriets
4
opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortet til folkeafstemningen, var en objektivog neutral oplysning til vælgerne om afstemningens tema.For så vidt angår indholdet af hjemmesiden www.tronfoelge.dk, herunder den generelle tilrette-læggelse af oplysningskampagnen om folkeafstemning, er det ministeriets opfattelse, at dette falderuden for området for klager over valghandlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser videre, at ministeriet har modtaget følgende udtalelse ved-rørende oplysningskampagnen fra Statsministeriet:»Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- og Social-ministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelse af oplysningskampagnen om folkeafstemningenefter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager over valghandlingen efter folke-tingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.«Udvalget finder, at klagerne over Statsministeriets hjemmeside www.troenfoelge.dk falder udenfor valglovens bestemmelser, jf. valglovens § 103. Om påvirkningen af vælgerne er i valgloven ale-ne anført (§ 51, stk. 1, 1. pkt.), at »De personer, der forestår afstemningen, må ikke under afstem-ningen give en vælger råd eller opfordring med hensyn til, hvilket parti eller hvilken kandidat væl-geren skal stemme på.«Der er derfor heller ikke grund til at anfægte valgets gyldighed på baggrund af hjemmesiden.Udvalget bemærker endvidere, at bevillingen på 5 mio. kr. til en folkeoplysningskampagne m.v. iforbindelse med folkeafstemningen om ændringen af tronfølgeloven er givet af Finansudvalget vedaktsykke 124 af 23. marts 2009. Spørgsmålet, om anvendelsen af det bevilgede beløb er i overens-stemmelse med den givne bevilling, ligger uden for udvalgets kompetence og må afgøres efter degældende regler.5) Poul Erik Bak, 8000 Århus C, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølge-loven var påtrykt en henvisning til www.tronfoelge.dk. Efter klagerens opfattelse er indholdet pådenne hjemmeside partisk, idet den opfordrer til at stemme »Ja« til folkeafstemningen. Endvideregør Poul Erik Bak opmærksom på, at det ikke fremgik af valgkortet, at vælgeren skal medbringelegitimation, og at han ikke blev bedt om at fremvise legitimation i forbindelse med sin stemmeaf-givning, mens det oplyses på www.tronfoelge.dk, at vælgeren skal medbringe legitimation for atstemme.Det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.februar 2009), at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer påvalglisten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.Det er således ikke i valglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkortvedrørende temaet til en afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv og neu-tral.På bagsiden af valgkortet var følgende tekst påtrykt:
5
»Dette valgkort giver dig mulighed for at deltage i folkeafstemningen om ændring af tronfølgelo-ven.Tronfølgeloven giver i dag mænd fortrinsret til at arve tronen. Med forslaget ligestilles mænd ogkvinder, så det er det ældste barn, der arver tronen, uanset om det er en dreng eller en pige.Du skal sætte kryds ved »ja«, hvis du er enig i forslaget.Du skal sætte kryds ved »nej«, hvis du ikke er enig i forslaget.Forslaget kan kun vedtages, hvis et flertal af dem der deltager i afstemningen og mindst 40 pct. afalle stemmeberettigede stemmer ja.Yderligere info se: www.tronfoelge.dk«.Tilsvarende har Statsministeriet oplyst, at den pågældende hjemmeside indeholdt information omafstemningens tema og fremgangsmåde.Det er ministeriets opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortene til folkeafstem-ningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009, var en objektiv og neutral oplysning til væl-gerne om afstemningens tema og fremgangsmåde.For så vidt angår spørgsmålet om den generelle tilrettelæggelse af oplysningskampagnen om fol-keafstemningen, er det ministeriets opfattelse, at dette falder uden for området for klager over valg-handlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet kan i den forbindelse oplyse, at ministeriet har modtaget følgendeudtalelse vedrørende oplysningskampagnen fra Statsministeriet:»Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- og Social-ministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelsen af oplysningskampagnen om folkeafstemnin-gen efter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager over valghandlingen efterfolketingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.«Hvad angår reglerne for, hvornår en vælger kan pålægges at fremvise legitimation i forbindelsemed udlevering af stemmesedler oplyser Indenrigs- og Socialministeriet, at det følger af § 47, jf. §99, stk. 1, i lov om valg til folketinget, at vælgeren på forespørgsel skal give oplysning om navn,bopæl og fødselsdato. Det følger tillige af bestemmelsen, at såfremt der måtte være tvivl om envælgers identitet, skal denne fastslås, om fornødent ved fremlæggelse af dokumentation herfor.Endvidere følger det af ministeriets vejledning om afholdelse af folkeafstemning den 7. juni 2009kapitel 7.2. (vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning om ændring af tron-følgeloven), at en vælgers identitet, hvis der er tvivl herom, skal fastslås, om nødvendigt ved atvælgeren bliver bedt om at fremlægge dokumentation herfor (ID). I vejledningen fastsættes tillige,at det ikke vil være i overensstemmelse med loven, hvis der kræves ID af alle, der stemmer. Doku-mentation for en vælgers identitet skal alene kræves i tilfælde, hvor der er tvivl om den pågældendevælgers identitet. Hertil kommer, at der ikke kan stilles et generelt krav om billedlegitimation, omend der konkret vil kunne stilles krav herom, hvis der, efter vælgeren har fremvist legitimation udenbillede, stadig er tvivl om vælgerens identitet.
6
Udvalget henviser til bemærkningerne til klage nr. 4.6) Rasmus B. Larsen, 5000 Odense C, klager over udformningen af stemmesedlerne til folkeaf-stemningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009, som han finder mangelfuld, idet detikke var angivet på stemmesedlen, hvad der blev stemt om. Endvidere klager Rasmus B. Larsenover manglende opslag i stemmerummet med oplysning om, hvad der blev stemt om. Rasmus B.Larsen anfører, at der i stedet for vejledning om fremgangsmåde ved stemmeafgivning til folkeaf-stemning var angivet fremgangsmåden for Europa-Parlamentsvalget.Odense Kommune har oplyst, at stemmesedlerne til folkeafstemning er trykt efter den skabelon,som kommunen har modtaget fra Indenrigs- og Socialministeriet.Odense Kommune har endvidere oplyst, at valgstyrerne på det pågældende afstemningssted harbekræftet, at der på det pågældende afstemningssted ikke har været opslag i stemmerummene medoplysning om, hvad der blev stemt om ved folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven. I ste-det var der blevet opsat mindre opslag på stemmerummets yderside, med følgende ordlyd: »Huskogså at stemme til folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven. Se vejledning bag på dit valg-kort«, samt opslag i stemmelokalet. Endvidere var der ophængt opslag i stemmelokalet om frem-gangsmåden ved stemmeafgivningen til folkeafstemningen svarende til det opslag, Indenrigs- ogSocialministeriet havde udarbejdet, jf. bilag 5 til vejledningen. Odense Kommune oplyser endvide-re, at det er korrekt, at der i de stemmerum, som blev benyttet til folkeafstemningen om tronfølge-loven, var ophængt en vejledning, der relaterede sig til stemmeafgivningen til Europa-Parlamentsvalget.Odense Kommune har beklaget, at der ikke var opsat opslag om fremgangsmåde ved stemmeaf-givningen til folkeafstemningen i selve stemmerummene.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 98, stk. 1, i lov om valg til Folketinget(lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009), at der på stemmesedlerne ved folkeafstemningerklart adskilt skal være trykt ordene »Ja« og »Nej«. Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 2,at indenrigs- og socialministeren fastsætter nærmere regler om stemmesedlens indhold og udform-ning.De nærmere regler for stemmesedlens indhold og udformning er fastsat i bekendtgørelse omstemmesedler til brug ved folkeafstemning (bekendtgørelse nr. 261 af 31. marts 2009).Af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, følger, at der på stemmesedlerne øverst til højre anføres med småbogstaver en betegnelse for den opstillingskreds, til hvilken de er bestemt. Umiddelbart under dennebetegnelse anføres, ligeledes med små bogstaver, dato og år for afstemningen.Af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, fremgår, at såfremt der samme dag afholdes afstemning om flerelovforslag eller love, anføres umiddelbart under den i stk. 1 nævnte betegnelse, begyndende frastemmesedlens venstre kant, med fede typer titlen og med almindelige typer en eventuel undertitelpå det lovforslag eller den lov, der stemmes om.Af bekendtgørelsens §§ 5, 7 og 8, følger endvidere, at der på stemmesedlen skal angives hen-holdsvis »Sæt X i én af rubrikkerne«, »Ja« og »Nej«. Endvidere følger det af bekendtgørelsens §10, at ud over det, der er nævnt i de foregående paragraffer, må intet ord eller bogstav og intet navn,tal eller tegn være påført nogen stemmeseddel ved tryk eller skrift eller på anden måde.Stemmesedlernes indhold og udformning følger således af regler fastsat af Indenrigs- og Social-ministeriet. Det er således kun i tilfælde, hvor der samme dag afholdes afstemning om flere lovfors-lag eller love, at titlen og eventuel undertitlen på det lovforslag eller den lov, der stemmes om, skalanføres på stemmesedlen. Ministeriet udsendte forud for afstemningen en skabelon til kommunalbe-styrelserne til brug ved trykningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen om ændring af tronføl-
7
geloven, der var i overensstemmelse med de regler, der følger af bekendtgørelse om stemmesedlertil brug ved folkeafstemning. Skabelonen er optrykt som bilag 4 til vejledningen.Det har således været i overensstemmelse med de gældende regler, at afstemningstemaet ved den-ne folkeafstemning ikke var påført stemmesedlen.Hvad angår Rasmus B. Larsens klage over manglende opslag i stemmerummet med oplysningom, hvad der blev stemt om, kan Indenrigs- og Socialministeriet oplyse, at det følger af § 99, stk. 2,i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009), at der ved opslag istemmerummet skal gives vælgeren vejledning om, at vælgere, der stemmer for henholdsvis imodloven, sætter kryds ved ordet »Ja« henholdsvis »Nej« på stemmesedlen.Det er således ikke i overensstemmelse med loven, at der ikke var opsat opslag i stemmerummetmed oplysning om, hvad der blev stemt om til folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven.Udvalget henviser til bemærkningerne til klage nr. 4. Udvalget finder herudover anledning til atpåtale, at der på afstemningsstedet ikke er sket opslag ifølge folketingsvalglovens § 99, stk. 2, somomhandler folkeafstemninger, og hvorefter der ved opslag i stemmerummet skal gives vælgernevejledning om, at vælgere, der stemmer for henholdsvis imod loven, sætter kryds ved ordet »Ja«henholdsvis »Nej« på stemmesedlen.7) Robert Nedergaard, København SV, samt Ina Kjølby Korneliussen, Thomas Christensen, EgonLaugesen, Kirsten Lind og Gitte Pedersen, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen omtronfølgeloven var påtrykt en tekst på bagsiden, herunder at den påtrykte tekst ifølge klagerne varpartisk. Endvidere klager de pågældende vælgere over at der henvises til www.tronfoelge.dk påbagsiden af valgkortet, samt at hjemmesiden www.tronfoelge.dk ifølge klagerne ikke fremstår somneutral.Det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.februar 2009), at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer påvalglisten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.Det er således ikke i valglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkortvedrørende temaet til en afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv og neu-tral.På bagsiden af valgkortet var følgende tekst påtrykt:»Dette valgkort giver dig mulighed for at deltage i folkeafstemningen om ændring af tronfølgelo-ven.Tronfølgeloven giver i dag mænd fortrinsret til at arve tronen. Med forslaget ligestilles mænd ogkvinder, så det er det ældste barn, der arver tronen, uanset om det er en dreng eller en pige.Du skal sætte kryds ved ”ja”, hvis du er enig i forslaget.Du skal sætte kryds ved ”nej”, hvis du ikke er enig i forslaget.Forslaget kan kun vedtages, hvis et flertal af dem der deltager i afstemningen og mindst 40 % afalle stemmeberettigede stemmer ja.Yderligere info se: www.tronfoelge.dk«.Tilsvarende har Statsministeriet oplyst, at den pågældende hjemmeside indeholdt information omafstemningens tema og fremgangsmåde.
8
Det er ministeriets opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortene til folkeafstem-ningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009, var en objektiv og neutral oplysning til væl-gerne om afstemningens tema og fremgangsmåde.For så vidt angår spørgsmålet om den generelle tilrettelæggelse af oplysningskampagnen om fol-keafstemningen, er det ministeriets opfattelse, at dette falder uden for området for klager over valg-handlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet kan i den forbindelse oplyse, at ministeriet har modtaget følgendeudtalelse fra Statsministeriet:»Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- og Social-ministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelsen af oplysningskampagnen om folkeafstemnin-gen efter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager over valghandlingen efterfolketingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.«Udvalget henviser til bemærkningerne til klage nr. 4.8) Fra Casper Udemark, København K, har Indenrigs- og Socialministeriet modtaget e-post af 15.juni 2009. Ministeriet bemærker, at klagen er modtaget efter klagefristens udløb, idet klager overfolkeafstemninger skal være indenrigs- og socialministeren i hænde senest ugedagen efter afstem-ningen, jf. § 103 i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009).Casper Udemark klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølgeloven var påtrykten vejledende tekst om folkeafstemningen, idet klager finder, at der ingen lovhjemmel eller præce-dens er for at påføre informationstekster på valgkortet, at teksten bryder mod almene og internatio-nalt anerkendte principper om neutralt afstemningsmateriale, at tekstens ordvalg og budskab ikke erneutralt, men tendentiøst, og at der henvises til www.tronfoelge.dk, hvilken hjemmeside klager fin-der agiterende og vildledende.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at klagen ikke giver ministeriet anledning til yderligerebemærkninger, idet der henvises til Indenrigs- og Socialministeriets udtalelser i forbindelse medtidligere modtagne klager over samme forhold, som er fremsendt til Folketinget.Udvalget har ikke behandlet klagen, da den er indsendt efter klagefristens udløb. Udvalget tilføjer,at det er orienteret om Indenrigs- og Socialministeriets bemærkninger.9) Fra Konservativ Ungdoms Landsorganisation har Indenrigs- og Socialministeriet modtaget e-post af 15. juni 2009. Ministeriet bemærker, at klagen er modtaget efter klagefristens udløb, idetklager over folkeafstemninger skal være indenrigs- og socialministeren i hænde senest ugedagenefter afstemningen, jf. § 103 i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar2009).Konservativ Ungdom klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølgeloven var på-trykt en henvisning til www.tronfoelge.dk, hvilket klager mener, var vildledende. Endvidere klagerKonservativ Ungdom over den generelle tilrettelæggelse af oplysningskampagnen om folkeafstem-ningen, herunder omkostningerne ved denne kampagne.
9
Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at klagen ikke giver ministeriet anledning til yderligerebemærkninger, idet der henvises til Indenrigs- og Socialministeriets udtalelser i forbindelse medtidligere modtagne klager over samme forhold, som er fremsendt til Folketinget.Udvalget har ikke behandlet klagen, da den er indsendt efter klagefristens udløb. Udvalget tilføjer,at det er orienteret om Indenrigs- og Socialministeriets bemærkninger.Udtalelse fra et medlem af udvalgetEt mindretal (Enhedslistens medlem af udvalget) ønsker at tilføje, at forløbet omkring afstemnin-gen om tronfølgeloven understreger det besynderlige i, at forløbet af folkeafstemning ikke skalgodkendes af Folketinget. Det er den mest omdiskuterede valghandling i Danmark i nyeretid. Alligevel er godkendelsen af forløbet overladt til det ministerium, der har ansvaret for, hvordanafstemningen er gennemført.Folketinget behandler kun de enkelte klager over valghandlingen i et lukket udvalg, der afgiveren beretning, der ikke kommer til debat i Folketinget. Udvalget må efter gældende lov ikke tagestilling til, om den omdiskuterede kampagne op til afstemningen og om henvisningen på valgkortettil statsministeriets hjemmeside www.troenfoelge.dk var objektiv og neutral oplysning, således somvalgloven kræver.Enhedslisten tilslutter sig udvalgets anbefaling af, at det er Folketinget, der beslutter, hvad derskal stå på en stemmeseddel om en folkeafstemnings tema. Listen foreslår desuden en ændring afvalgloven, så forløbet af folkeafstemninger godkendes af Folketinget, således som det skerved folketingsvalg, og ikke af det ansvarlige ministerium selv.P.u.v.KARENJ. KLINTformand