Udvalget til Valgs Prøvelse 2008-09
UVP Alm.del Bilag 36
Offentligt
698863_0001.png
698863_0002.png
698863_0003.png
698863_0004.png
698863_0005.png
698863_0006.png
698863_0007.png
698863_0008.png
Beretning nr.00
Folketinget 2008 - 09Beretning afgivet af Udvalget til Valgs Prøvelse den 17. juni 2009
udkastBeretningom
klager i forbindelse med folkeafstemningen den 7. juni 2009 om ændrin-gen af tronfølgelovenVed en folkeafstemning er det indenrigs- og socialministeren, der afgør resultatet af folkeafstem-ningen, jf. § 102 i lov om valg til Folketinget, og Folketinget skal således ikke afgive indstilling omgodkendelse af en folkeafstemning. Folketinget har alene den parlamentariske kontrol, hvilket inde-bærer en stillingtagen til den enkelte klage, herunder om der er sket en tilsidesættelse af de gælden-de regler, og/eller om der er behov for at ændre gældende regler og procedurer, jf. § 103 i lov omvalg til Folketinget.Indenrigs- og socialministeren har til Folketinget fremsendt 9 klager vedrørende folkeafstemnin-gen om ændringen af tronfølgeloven, der fandt sted den 7. juni 2009.Udvalget har behandlet klagerne i et møde. En beskrivelse af den enkelte klage, et uddrag af denpågældende kommunes udtalelse og af ministeriets kommentarer samt udvalgets stilling til den en-kelte klagesag følger neden for. Der er udover de oven for omtalte klager indkommet en række kla-ger, der kan henføres til både afviklingen af folkeafstemningen og valgene til Europa-Parlamentet.Disse klager er behandlet i den samtidig med afgivningen af denne beretning afgivne betænkning ogindstilling vedrørende valgene til Europa-Parlamentet (B 000).De enkelte klagesager1) Klaus Bonde, København S, klager over, at der på afstemningsstedet Dyveke Skole på Amagerikke var det fornødne antal stemmesedler til folkeafstemningen om ændringen af tronfølgeloven.Klageren var kl. 12.55 mødet frem til valgbordet på afstemningsstedet og fik oplyst, at der ikkevar flere stemmesedler til folkeafstemningen, og at det ikke var muligt at få udleveret stemmesedlerfra et af de øvrige valgborde. Det blev videre oplyst, at der var bestilt flere stemmesedler, men atdet ikke kunne oplyses, hvornår disse stemmesedler ville komme frem.Københavns Kommune har – efter indhentet redegørelse fra valgsekretæren – oplyst, at der ikkehar manglet stemmesedler på noget afstemningssted i København, da der var bestilt stemmesedlersvarende til 90 pct. Af de stemmeberettigede i kommunen. Københavns Kommune oplyser videre,at det heller ikke var muligt at ”låne” fra nabobordene, da der er givet strenge instrukser om regn-skabsførelse med de udleverede stemmesedler.
2
Det fremgår af den indhentede redegørelse fra valgsekretæren, at ledelsen på afstemningsstedetikke på noget tidspunkt har modtaget oplysninger om, at der manglede stemmesedler ved valgbor-dene, og at valgsekretæren derfor ikke kan bekræfte klagen.Københavns Kommune har endvidere oplyst, at de ikke udleverede stemmesedler ligger i aflåstdepot og afhentes løbende, og at vælgeren må have været så uheldig, at bordet løb tør for stemme-sedler for en kort stund. Endelig oplyser kommunen, at instruksen til valgstedet er, at der skal hen-tes stemmesedler, så der ikke opstår mangel på stemmesedler ved valgbordene, og valgstedet kan daheller ikke bekræfte, at der på noget tidspunkt manglede stemmesedler.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 97, stk. 1, jf. § 23, stk. 2, i lov om valgtil Folketinget, at valgstyrelsen sørger for at få fremstillet stemmesedlerne ved afstemningen i op-stillingskredsen.I ministeriets vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning søndag den 7.juni 2009 om forslag til ændring af tronfølgeloven, afsnit 6.1., er angivet, at valgbestyrelsen skalsørge for, at det nødvendige antal stemmesedler er afleveret til kommunalbestyrelsen i god tid indenafstemningens begyndelse, jf. princippet i lovens § 44.Kommunalbestyrelsen skal endelig sørge for, at der på afstemningsstedet er truffet de fornødneforberedelser til afstemningen, jf. lovens § 45, jf. § 99, hvilket bl.a. indebærer, at det skal sikres, atder løbende på hvert afstemningssted er det nødvendige antal stemmesedler under afstemningen.Udtalelsen fra Københavns Kommune har ikke givet ministeriet anledning til bemærkninger.Udvalget finder…2) Lene Steenbuch, Allinge, klager over udformningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen,som hun finder mangelfulde, idet der ikke var angivet på stemmesedlen, hvad der blev stemt om.Endvidere klages over, at de opslag om afstemningen, der var ophængt på afstemningsstedet varmangelfulde.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 98, stk. 1, i lov om valg til Folketinget,at der på stemmesedlerne ved folkeafstemningen klart adskilt skal være trykt ordene ”Ja” og ”Nej”.Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 2, at indenrigs- og socialministeren fastsætter nærmereregler om stemmesedlens indhold og udformning.Af § 4. stk. 1, i bekendtgørelse nr. 261 af 31. marts 2009 om stemmesedler til brug ved folkeaf-stemning, følger, at der på stemmesedlerne øverst til højre anføres med små bogstaver en betegnelsefor den opstillingskreds, til hvilken de er bestemt. Umiddelbart under denne betegnelse anføres,ligeledes med små bogstaver, dato og år for afstemningen.Af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, fremgår, at såfremt der samme dag afholdes afstemning om flerelovforslag eller love, anføres umiddelbart under den i stk. 1 nævnte betegnelse, begyndende frastemmesedlens venstre kant, med fede typer titlen og med almindelige typer en eventuel undertitelpå det lovforslag, eller den lov, der stemmes om.Af bekendtgørelsens §§ 7 og 8 følger endvidere, at der på stemmesedlen skal angives henholdsvis”Sæt X i en af rubrikkerne”, ”Ja” og ”Nej”. Endvidere følger det af bekendtgørelsens § 10, at udover det, der er nævnt i de foregående paragraffer, må intet ord eller bogstav og intet navn, tal ellertegn være påført nogen stemmeseddel ved tryk eller skrift eller på anden måde.Stemmesedlernes indhold og udformning følger således af regler fastsat af Indenrigs- og Social-ministeriet. Det er således kun i tilfælde, hvor der samme dag afholdes afstemning om flere lovfors-lag eller love, at titlen og eventuel undertitlen på det lovforslag eller den lov, der stemmes om, skalanføres på stemmesedlen. Ministeriet udsendte forud for afstemningen en skabelon til kommunalbe-
3
styrelserne til brug ved trykningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen om ændring af tronføl-geloven, der var i overensstemmelse med de regler, der følger af bekendtgørelse om stemmesedlertil brug ved folkeafstemning.For så vidt angår indholdet af opslagene til folkeafstemningen, der var ophængt på valgstederne,oplyser ministeriet, at det følger af § 97, stk.1, jf. § 23, stk. 2, i lov om valg til Folketinget, at valg-bestyrelsen skal tilvejebringe bl.a. opslag.Det nærmere indhold af opslagene er således ikke reguleret i valglovgivningen. Det følger imid-lertid af ministeriets vejledning om afholdelse af folkeafstemning den 7. juni 2009 kapitel 6.2., atopslagene skal indeholde en vejledning om, at vælgere, der stemmer for lovforslaget, sætter krydsved ordet ”Ja” på stemmesedlen, mens vælgere, der stemmer imod lovforslaget, sætter kryds vedordet ”Nej”.Ministeriet bemærker, at der efter ministeriets opfattelse på baggrund af medieomtalen næppe harværet tvivl om afstemningens tema, samt at dette tillige er fremgået af bagsiden af de udsendtevalgkort.Ministeriet vil imidlertid overveje, hvorvidt der er behov for at forbedre informationen i forbin-delse med afholdelse af folkeafstemningen om det lovforslag eller den lov, der stemmes om, herun-der om der er behov for at ændre reglerne om stemmesedlens indhold og udformning.Udvalget finder….3) Maj-Britt Kent Hansen, København S, klager over betegnelsen på stemmekasser ved folkeaf-stemningen, idet stemmekasserne på afstemningsstedet Sønderbro Skole, Amager, var markeretmed henholdsvis ”Tronfølger” og ”Grundlov”.Københavns Kommune har oplyst, at valgstyrerne på det pågældende afstemningssted har bekræf-tet, at stemmekasserne til folkeafstemningen var afmærket med ”Tronfølger” henholdsvis ”Grund-lov”, hvilken afmærkning blev ændret til ”Folkeafstemning” på foranledning af klageren.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 45, stk. 2, jf. § 99, i lov om valg til Fol-ketinget, at kommunalbestyrelsen sørger for bl.a. det fornødne antal stemmekasser, at stemmekas-serne skal være indrettet således, at ingen stemmeseddel kan tages ud, uden at stemmekassen åbnes,samt at stemmekasserne skal kunne låses eller forsegles.Endvidere følger det af vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning kapitel7, at det ved tydelig skiltning markeres, bl.a. hvilke stemmekasser, der vedrører folkeafstemningenom ændring af tronfølgeloven henholdsvis Europa-Parlamentsvalget.Det er således ikke i overensstemmelse med ministeriets vejledning, at de opstillede stemmekas-ser var markeret med ”Tronfølge” henholdsvis ”Grundlov”.Udvalget finder…4) Thyge Christensen, Hinnerup, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølge-loven var påtrykt en tekst på bagsiden med henvisning tilwww.tronfoelge.dk,hvilken hjemmesideklager finder indeholder en urimeligt snæver og groft ensidig beskrivelse af valgets baggrund ogmulige fortolkninger.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg til Fol-ketinget, at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer på valgli-sten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen. Det er således ikke ivalglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkort vedrørende temaet foren afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv og neutral. Det er ministeriets
4
opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortet til folkeafstemningen var en objektivog neutral oplysning til vælgerne om afstemningens tema.For så vidt angår indholdet af hjemmesidenwww.tronfoelge.dk,herunder den generelle tilrette-læggelse af oplysningskampagnen om folkeafstemning er det ministeriets opfattelse, at dette falderuden for området for klager over valghandlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser videre, at ministeriet har modtaget følgende udtalelse ved-rørende oplysningskampagnen fra Statsministeriet:”Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- og Social-ministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelse af oplysningskampagnen om folkeafstemningenefter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager over valghandlingen efter folke-tingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.”Udvalget finder…5) Poul Erik Bak, 8000 Århus C, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølge-loven var påtrykt en henvisning til www.tronfoelge.dk. Efter klagerens opfattelse er indholdet pådenne hjemmeside partisk, idet den opfordrer til at stemme »Ja« til folkeafstemningen. Endvideregør Poul Erik Bak opmærksom på, at det ikke fremgik af valgkortet, at vælgeren skal medbringelegitimation, og at han ikke blev bedt om at fremvise legitimation i forbindelse med sin stemmeaf-givning, mens det oplyses påwww.tronfoelge.dk, at vælgeren skal medbringe legitimation for atstemme.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det er Indenrigs- og Socialministeriet, der fastsætterindholdet af valgkortene.Det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.februar 2009), at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer påvalglisten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.Det er således ikke i valglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkortvedrørende temaet til en afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv og neu-tral.Det er ministeriets opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortene til folkeafstem-ningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009 var en objektiv og neutral oplysning til væl-gerne om afstemningens tema.For så vidt angår indholdet af hjemmesiden www.tronfoelge.dk, herunder den generelle tilrette-læggelse af oplysningskampagnen om folkeafstemning er det ministeriets opfattelse, at dette falderuden for området for klager over valghandlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at ministeriet har modtaget følgende udtalelse vedrørendeoplysningskampagnen fra Statsministeriet:»Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- og Social-ministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelsen af oplysningskampagnen om folkeafstemnin-
5
gen efter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager over valghandlingen efterfolketingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.«Hvad angår reglerne for, hvornår en vælger kan pålægges at fremvise legitimation i forbindelsemed udlevering af stemmesedler oplyser Indenrigs- og Socialministeriet, at det følger af § 47, jf. §99, stk. 1, i lov om valg til folketinget, at vælgeren på forespørgsel skal give oplysning om navn,bopæl og fødselsdato. Det følger tillige af bestemmelsen, at såfremt der måtte være tvivl om envælgers identitet, skal denne fastslås, om fornødent ved fremlæggelse af dokumentation herfor.Endvidere følger det af ministeriets vejledning om afholdelse af folkeafstemning den 7. juni 2009kapitel 7.2. (vejledning nr. 29 af 6. april 2009 om afholdelse af folkeafstemning om ændring af tron-følgeloven), at en vælgers identitet, hvis der er tvivl herom, skal fastslås, om nødvendigt ved, atvælgeren bliver bedt om at fremlægge dokumentation herfor (ID). I vejledningen fastsættes tillige,at det ikke vil være i overensstemmelse med loven, hvis der kræves ID af alle, der stemmer. Doku-mentation for en vælgers identitet skal alene kræves i tilfælde, hvor der er tvivl om den pågældendevælgers identitet. Hertil kommer, at der ikke kan stilles et generelt krav om billedlegitimation, omend der konkret vil kunne stilles krav herom, hvis der, efter vælgeren har fremvist legitimation udenbillede, stadig er tvivl om vælgerens identitet.Udvalget finder…6) Rasmus B. Larsen, 5000 Odense C, klager over udformningen af stemmesedlerne til folkeaf-stemningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009, som han finder mangelfulde, idet detikke var angivet på stemmesedlen, hvad der blev stemt om. Endvidere klager Rasmus B. Larsenover manglende opslag i stemmerummet med oplysning om, hvad der blev stemt om. Rasmus B.Larsen anfører, at der i stedet for vejledning om fremgangsmåde ved stemmeafgivning til folkeaf-stemning var angivet fremgangsmåden for Europa-Parlamentsvalget.Odense Kommune har oplyst, at stemmesedlerne til folkeafstemning er trykt efter den skabelon,som kommunen har modtaget fra Indenrigs- og Socialministeriet.Odense Kommune har endvidere oplyst, at valgstyrerne på det pågældende afstemningssted harbekræftet, at der på det pågældende afstemningssted ikke har været opslag i stemmerummene medoplysning om, hvad der blev stemt om ved folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven. I ste-det var der blevet opsat mindre opslag på stemmerummets yderside, med følgende ordlyd: »Huskogså at stemme til folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven. Se vejledning bag på dit valg-kort«, samt opslag i stemmelokalet. Odense Kommune oplyser endvidere, at det er korrekt, at der ide stemmerum, som blev benyttet til folkeafstemningen om tronfølgeloven, var ophængt en vejled-ning, der relaterede sig til stemmeafgivningen til Europa-Parlamentsvalget.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det følger af § 98, stk. 1, i lov om valg til Folketinget(lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009), at der på stemmesedlerne ved folkeafstemningerklart adskilt skal være trykt ordene »Ja« og »Nej«. Endvidere fremgår det af bestemmelsens stk. 2,at indenrigs- og socialministeren fastsætter nærmere regler om stemmesedlens indhold og udform-ning.
6
De nærmere regler for stemmesedlens indhold og udformning er fastsat i bekendtgørelse omstemmesedler til brug ved folkeafstemning (bekendtgørelse nr. 261 af 31. marts 2009).Af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, følger, at der på stemmesedlerne øverst til højre anføres med småbogstaver en betegnelse for den opstillingskreds, til hvilken de er bestemt. Umiddelbart under dennebetegnelse anføres, ligeledes med små bogstaver, dato og år for afstemningen.Af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, fremgår, at såfremt der samme dag afholdes afstemning om flerelovforslag eller love, anføres umiddelbart under den i stk. 1 nævnte betegnelse, begyndende frastemmesedlens venstre kant, med fede typer titlen og med almindelige typer en eventuel undertitelpå det lovforslag eller den lov, der stemmes om.Af bekendtgørelsens §§ 5, 7 og 8, følger endvidere, at der på stemmesedlen skal angives hen-holdsvis »Sæt X i én af rubrikkerne«, »Ja« og »Nej«. Endvidere følger det af bekendtgørelsens §10, at ud over det, der er nævnt i de foregående paragraffer, må intet ord eller bogstav og intet navn,tal eller tegn være påført nogen stemmeseddel ved tryk eller skrift eller på anden måde.Stemmesedlernes indhold og udformning følger således af regler fastsat af Indenrigs- og Social-ministeriet. Det er således kun i tilfælde, hvor der samme dag afholdes afstemning om flere lovfors-lag eller love, at titlen og eventuel undertitlen på det lovforslag eller den lov, der stemmes om, skalanføres på stemmesedlen. Ministeriet udsendte forud for afstemningen en skabelon til kommunalbe-styrelserne til brug ved trykningen af stemmesedlerne til folkeafstemningen om ændring af tronføl-geloven, der var i overensstemmelse med de regler, der følger af bekendtgørelse om stemmesedlertil brug ved folkeafstemning.Hvad angår Rasmus B. Larsens klage over manglende opslag i stemmerummet med oplysningom, hvad der blev stemt om, kan Indenrigs- og Socialministeriet oplyse, at det følger af § 99, stk. 2,i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009), at der ved opslag istemmerummet skal gives vælgeren vejledning om, at vælgere, der stemmer for henholdsvis imodloven, sætter kryds ved ordet »Ja« henholdsvis »Nej« på stemmesedlen.Det er således ikke i overensstemmelse med loven, at der ikke var opsat opslag i stemmerummetmed oplysning om, hvad der blev stemt om til folkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven.Indenrigs- og Socialministeriet bemærker i øvrigt, at der efter ministeriets opfattelse på baggrundaf medieomtalen næppe har været tvivl om afstemningens tema, samt at dette tillige er fremgået afbagsiden af de udsendte valgkort.Ministeriet vil imidlertid overveje, hvorvidt der er behov for at forbedre informationen i forbin-delse med afholdelse af folkeafstemninger om det lovforslag eller den lov, der stemmes om, herun-der om der er behov for at ændre reglerne om stemmesedlens indhold og udformning.Udvalget finder…7) Robert Nedergaard, København SV, samt Ina Kjølby Korneliussen, Thomas Christensen, EgonLaugesen, Kirsten Lind og Gitte Pedersen, klager over, at valgkortene til folkeafstemningen omtronfølgeloven var påtrykt en tekst på bagsiden, herunder at den påtrykte tekst ifølge klagerne varpartisk. Endvidere klager de pågældende vælgere over at der henvises til www.tronfoelge.dk påbagsiden af valgkortet, samt at hjemmesiden www.tronfoelge.dk ifølge klagerne ikke fremstår somneutral.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det er Indenrigs- og Socialministeriet, der fastsætterindholdet af valgkortene.
7
Det følger af § 20, jf. § 96, stk. 2, i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.februar 2009), at valgkortet skal indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer påvalglisten samt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.Det er således ikke i valglovgivningen reguleret, hvad der kan tilføjes på bagsiden af et valgkortvedrørende temaet til en afstemning. Det må dog forudsættes, at en given tekst er objektiv og neu-tral.Det er ministeriets opfattelse, at den tekst, der var påtrykt bagsiden af valgkortene til folkeafstem-ningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009 var en objektiv og neutral oplysning til væl-gerne om afstemningens tema.For så vidt angår indholdet af hjemmesiden www.tronfoelge.dk, herunder den generelle tilrette-læggelse af oplysningskampagnen om folkeafstemning er det ministeriets opfattelse, at dette falderuden for området for klager over valghandlingen efter § 103 i lov om valg til Folketinget.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at ministeriet har modtaget følgende udtalelse vedrørendeoplysningskampagnen fra Statsministeriet:»Statsministeriet finder anledning til at bemærke, at ministeriet er enig med Indenrigs- og Social-ministeriet i, at spørgsmålet om tilrettelæggelsen af oplysningskampagnen om folkeafstemnin-gen efter Statsministeriets opfattelse falder uden for området for klager over valghandlingen efterfolketingsvalglovens § 103.Statsministeriet kan herudover oplyse, at formålet med oplysningskampagnen var at udbredekendskabet til folkeafstemningen søndag den 7. juni, samt at afstemningstemaet var, om der skullevære ligestilling eller ej mellem drenge og piger i forhold til at arve tronen. Kampagnen har haftflere elementer, bl.a. en hjemmeside, annonceindrykning i danske dagblade og produktion af enfilm. Statsministeriet har valgt at bruge billeder og tekst, der også anvender lidt humor. Det skaberselvfølgelig mulighed for en individuel tolkning, men forhåbentlig blev mange opmærksomme på,at der var en folkeafstemning søndag den 7. juni 2009 om ligestilling i adgangen til at arve tronen.«Udvalget finder…8) Fra Casper Udemark, København K, har Indenrigs- og Socialministeriet modtaget e-post af 15.juni 2009. Ministeriet bemærker, at klagen er modtaget efter klagefristens udløb, idet klager overfolkeafstemninger skal være indenrigs- og socialministeren i hænde senest ugedagen efter afstem-ningen, jf. § 103 i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009).Casper Udemark klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølgeloven var påtrykten vejledende tekst om folkeafstemningen, idet klager finder, at der ingen lovhjemmel eller præce-dens er for at påføre informationstekster på valgkortet, at teksten bryder mod almene og internatio-nalt anerkendte principper om neutralt afstemningsmateriale, at tekstens ordvalg og budskab ikke erneutralt, men tendentiøst, og at der henvises til www.tronfoelge.dk, hvilken hjemmeside klager fin-der agiterende og vildledende.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at klagen ikke giver ministeriet anledning til yderligerebemærkninger, idet der henvises til Indenrigs- og Socialministeriets udtalelser i forbindelse medtidligere modtagne klager over samme forhold, som er fremsendt til Folketinget.Udvalget finder…9) Fra Konservativ Ungdoms Landsorganisation har Indenrigs- og Socialministeriet modtaget e-postaf 15. juni 2009. Ministeriet benærker, at klagen er modtaget efter klagefristens udløb, idet klager
8
over folkeafstemninger skal være indenrigs- og socialministeren i hænde senest ugedagen efter af-stemningen, jf. § 103 i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2009).Konservativ Ungdom klager over, at valgkortene til folkeafstemningen om tronfølgeloven varpåtrykt en henvisning til www.tronfoelge.dk, hvilket klager mener, var vildledende. Endvidere kla-ger Konservativ Ungdom over den generelle tilrettelæggelse af oplysningskampagnen om folkeaf-stemningen, herunder omkostningerne ved denne kampagne.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at klagen ikke giver ministeriet anledning til yderligerebemærkninger, idet der henvises til Indenrigs- og Socialministeriets udtalelser i forbindelse medtidligere modtagne klager over samme forhold, som er fremsendt til Folketinget.Udvalget finder…
P.u.v.KARENJ. KLINTformand