Udvalget til Valgs Prøvelse 2008-09
UVP Alm.del Bilag 21
Offentligt
698827_0001.png
698827_0002.png
698827_0003.png
698827_0004.png
Departementet, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]Lbo/ J.nr. 2009-4716
[email protected]________________________________________________________________15. juni 2009Fra Jytte K. Nielsen, Evigtut Vej 10 st. th, 9210 Aalborg SØ har Indenrigs- ogSocialministeriet telefonisk den 11. juni 2009 modtaget en klage, hvori Jytte K.Nielsen, som er svagsynet, klager over, at der i forbindelse med, at hun modtoghjælp til stemmeafgivningen af sin ægtefælle til Europa-Parlamentsvalget ogfolkeafstemningen om ændring af tronfølgeloven den 7. juni 2009 på afstem-ningsstedet Aalborg Universitet, tillige skulle medvirke en valgtilforordnet.Det fremgår af vedhæftede notat fra Indenrigs- og Socialministeriets telefon-samtale med Jytte K. Nielsen, at hun på afstemningsstedet fremsatte ønske omhjælp til stemmeafgivningen og i den forbindelse ønskede at have sin ægtefællemed i stemmerummet. To valgtilforordnede oplyste hertil, at der ved hjælp tilstemmeafgivningen ud over den personligt udpegede hjælper skal medvirke envalgtilforordnet. Jytte K. Nielsen udtrykte utilfredshed hermed, idet hun fandt, atdet var nedværdigende, og idet Jytte K. Nielsen hidtil har været godt tilfredsmed, at ægtefællen deltog. De valgtilforordnede oplyste herefter, at reglerne omhjælp til stemmeafgivning var blevet ændret, således at der ud over den person-ligt udpegede hjælper tillige i alle tilfælde skal med virke en valgtilforordnet.Det fremgår videre af notatet fra telefonsamtalen med Jytte K. Nielsen, at envalgtilforordnet herefter var til stede i stemmerummet, da Jytte K. Nielsen medhjælp fra sin ægtefælle afgav sin stemme. Jytte K. Nielsen finder derfor ikke, athendes stemmeafgivning var hemmelig.Aalborg Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-post af 12. juni2009 med bilag – efter indhentet udtalelse fra valgsekretæren på det pågæl-dende afstemningssted – oplyst, at kommunen på baggrund af det af Jytte K.Nielsen beskrevne handlingsforløb finder, at de valgtilforordnede har handlet ioverensstemmelse med gældende regler om hjælp til stemmeafgivningen i §49, stk. 2, i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar2009).Det fremgår videre af Aalborg Kommunes e-post, at kommunen meget bekla-ger, hvis Jytte K. Nielsen har fået en dårlig oplevelse i forbindelse med sinstemmeafgivning, hvilket ikke har været kommunens hensigt.
2Indenrigs- og Socialministeriet kan i den anledning oplyse, at det følger af § 25,stk. 1, i lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet (lovbekendt-gørelse nr. 143 af 24. februar 2009), at afstemningen på valgdagen finder stedefter reglerne i kapitel 7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der føl-ger af, at der ikke kan opstilles kandidater uden for partierne.Kapitel 7 i lov omvalg til Folketinget gælder tilsvarende for folkeafstemninger, jf. lovens § 99.Det følger af lovens § 49, stk. 1, jf. stk. 4, at vælgere, der på grund af manglen-de førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan bevæge sig ind i stemmeloka-let eller stemmerummet eller i øvrigt foretage stemmeafgivningen på den i § 48foreskrevne måde, kan forlange fornøden hjælp til stemmeafgivningen, såfremtvælgeren umiddelbart over for dem, der yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive,på hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren ønsker at stemme. Der kan her-ved ske de nødvendige lempelser i den foreskrevne fremgangsmåde, herundergives adgang til at foretage stemmeafgivning umiddelbart uden for stemmeloka-let, jf. lovens § 49, stk. 1, 2. pkt.Efter lovens § 49, stk. 2, 1. pkt. ydes hjælp til stemmeafgivningen af to valgsty-rere eller tilforordnede vælgere. I stedet for den ene valgstyrer eller tilforordne-de vælger kan vælgeren forlange hjælp til stemmeafgivningen af en person, derer udpeget af vælgeren selv, jf. lovens § 49, stk. 2, 2. pkt. Ønsker en vælger,der har behov for hjælp til stemmeafgivningen, hjælp fra en personligt udpegethjælper, skal der således i alle tilfælde tillige medvirke en myndighedsperson iform af en valgstyrer eller tilforordnet vælger.Indenrigs- og Socialministeriet kan videre oplyse, at lovens § 49, stk. 2, er affat-tet ved en lovændring i 2008 (lov nr. 1347 af 19. december 2008 om ændring aflov om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg).De tidligere gældende særlige regler om blinde og svagsynede vælgeres ret tilved stemmeafgivningen på afstemningsdagen at lade sig bistå af en personligtudpeget hjælper blev samtidigt ophævet. Også blinde og svagsynede vælgerekan således kun forlange, at hjælpen ydes af den person, som vælgeren selvhar udpeget, når der samtidig medvirker en myndighedsperson.Af forarbejderne til lovændringen fremgår om baggrunden for, at der i alle tilfæl-de tillige skal medvirke en myndighedsperson i form af en valgstyrer eller tilfor-ordnet vælger på valgdagen, at risikoen for utilbørlig påvirkning af vælgeren vedstemmeafgivningen herved modvirkes, og at offentlighedens tillid til valghand-lingen og dennes neutralitet sikres.Ved ophævelsen af den særlige regulering af blindes og svagsynedes mulighedfor hjælp ved stemmeafgivningen sikres, at også blinde og svagsynede fårsamme beskyttelse mod utilbørlig påvirkning som andre vælgere med behov forhjælp ved stemmeafgivningen. Netop blinde og svagsynede har ikke selv mu-lighed for at kontrollere, om den tillid, de udviser den personligt valgte hjælper,
3rent faktisk bliver overholdt, dvs. hvor hjælperen afkrydser stemmesedlen udenat have sikret sig, at de afkrydsede valg er i overensstemmelse med vælgerensvilje. Blinde og svagsynede vælgere kan heller ikke kontrollere, om hjælperenved en fejl krydser stemmesedlen forkert af. Myndighedspersonens tilstedevæ-relse er således vælgerens garanti for, at krydset bliver sat der, hvor vælgerenhar ønsket det.Endvidere fremgår det af forarbejderne om baggrunden for lovændringen, atDanmark den 30. marts 2007 har undertegnet FN’s konvention om handicappe-des rettigheder. I artikel 29 i FN’s konvention om handicappedes rettigheder erder fastsat nærmere regler om handicappedes deltagelse i det politiske og of-fentlige liv, herunder at alle handicappede selv skal kunne udpege en hjælper tilbrug ved stemmeafgivning. Ved lovændringen sikres, at den danske valglovgiv-ning bringes i fuld overensstemmelse med ordlyden af artikel 29 i FN’s konven-tion om handicappedes rettigheder.Endvidere sikres, at der gælder de samme regler for hjælp til stemmeafgivnin-gen til de vælgere, der har behov herfor, uanset om de er blinde, svagsynedeeller af andre grunde ikke er i stand til at gennemføre stemmeafgivningen påden foreskrevne almindelige måde.Der henvises til nærmere til det lovforslag, der lå til grund for lovændringen,( FT 2008-09, lovforslag nr. L 17, tillæg A, side 821 ff.) og til det høringsnotat,ministeren afgav som led i Folketingets behandling af lovforslaget (Kommunal-udvalget, L 17, bilag 1).Efter lovens § 51, stk. 1 må de personer, der forestår afstemningen, ikke underafstemningen give en vælger råd eller opfordring med hensyn til, på hvilket parti(kandidatliste) eller hvilken kandidat vælgeren skal stemme. Endvidere må deefter bestemmelsen ikke over for uvedkommende oplyse, om en vælger harværet til stede for at afgive stemme eller i øvrigt oplyse forhold vedrørende envælgers stemmeafgivning.De myndighedspersoner, der medvirker ved afstemningen, har således tavs-hedspligt med hensyn til, hvad de får at vide om en vælgers stemmeafgivning.Det gælder også, hvis myndighedspersonen medvirker som hjælper.Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.Med venlig hilsen
Karen Ellemann / Christian Vigh
4