Udvalget til Valgs Prøvelse 2008-09
UVP Alm.del Bilag 12
Offentligt
Departementet, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]Lbo/J.nr. 2009-4591
[email protected]________________________________________________________________15. juni 2009Fra Jan Boman, Rudolph Bergs Gade 14, 2100 København Ø, har Indenrigs-og Socialministeriet modtaget vedhæftede e-post af 8. juni 2009, hvori Jan Bo-man dels klager over, at afstemningen til Europa-Parlamentsvalget og folkeaf-stemningen om ændringen af tronfølgeloven blev afholdt på en søndag, og delsklager over adgangsvejen til og forholdene på afstemningsstedet Klostervæn-gets Skole, Østerbro.Det fremgår af Jan Bomans e-post, at adgangsvejen til afstemningsstedet Klo-stervængets Skole var præget af, at skolegården var under ombygning, og atder var opsat et telt umiddelbart foran indgangen. Det fremgår videre af JanBomans e-post, at han finder, at afstemningslokalet var meget lille og ikke varhensigtsmæssigt indrettet, herunder særligt for så vidt angår afstemningskas-sernes placering. Jan Boman udtrykker endvidere generel utilfredshed medflere af de valgtilforordnede.Københavns Kommunen har i anledning af klagen ved vedhæftede e-post af10. juni 2009 - efter indhentet redegørelse fra valgsekretæren på det pågæl-dende afstemningssted - oplyst, at ledelsen på afstemningsstedet er helt enig i,at de fysiske forhold og skolegården ikke var optimale.Det fremgår af den af kommunen indhentede udtalelse fra valgsekretæren, atskolens ene gymnastiksal er under ombygning og skolegården dermed prægetaf byggerod. Derfor måtte begge valg afholdes i én sal, og med et forholdsvisstort vælgergrundlag betød det meget trange kår i salen og lejlighedsvise køerved indgangen til salen. Sidstnævnte er imidlertid umuligt at undgå i løbet afvalgdagen. Teltet i skolegården var opstillet for, at vælgere med fysiske be-grænsninger skulle kunne afgive deres stemme i gården. Ved næste valg vilteltet blive rykket væk fra indgangen til afstemningsstedet og blive placeret me-re centralt i skolegården.Det fremgår videre af redegørelsen, at det er valgsekretærens overbevisning, atsåvel valgstyrerne som de tilforordnede vælgere gjorde deres bedste for, atafstemningen forløb bedst muligt under de givne vilkår.I e-posten af 10. juni 2009 fra København Kommune er det videre oplyst, atkommunen meget sent fik at vide, at afstemningsstedet var under ombygning,
2og at kommunen derfor ikke havde mulighed for at ændre dette. Selvom kom-munen i tide havde haft information herom, er vælgergrundlaget meget stort, ogafstemningsstedet kan derfor ikke umiddelbart placeres andre steder, men manhavde kunnet afhjælpe på anden måde, hvilket dog allerede var for sent.Københavns Kommune oplyser endelig, at det var efter aftale med Handicaprå-det, at det blev besluttet at opsætte telte på alle afstemningssteder i Københavnfor, at handicappede og dårligt gående kan afgive stemme i et ’lukket rum’.Indenrigs- og Socialministeriet kan i anledning af Københavns Kommunes udta-lelse oplyse, at det følger af § 25, stk. 1, i lov om valg af danske medlemmer tilEuropa-Parlamentet, at afstemningen på valgdagen finder sted efter reglerne ikapitel 7 i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar2009). Afstemningen til folkeafstemninger finder ligeledes sted efter reglerne ikap. 7, i lov om valg til Folketinget, jf. lovens § 99, stk. 1.Det følger af lovens § 45, stk. 2, at kommunalbestyrelsen sørger for lokaler tilafstemningen. Kommunalbestyrelsen skal i øvrigt sørge for, at der er truffet denødvendige forberedelser til afstemningen på hvert afstemningssted, jf. lovens§ 45, stk. 4.I ministeriets vejledninger nr. 29 og 30 af 6. april 2009 om afholdelse af hen-holdsvis Europa-Parlamentsvalg og folkeafstemning om forslag til lov ændringaf tronfølgeloven søndag den 7. juni 2009, afsnit 7, er det angivet, at kommu-nalbestyrelsen skal sørge for det nødvendige antal valgborde m.v. med dennødvendige bemanding. Loven indeholder ikke nærmere regler om, hvor mangevalgborde, stemmerum og stemmekasser der skal være på de enkelte afstem-ningssteder i forhold til antallet af vælgere ved afstemningsstederne.Dette spørgsmål afgøres af kommunalbestyrelsen ud fra erfaringerne fra tidlige-re valg med, hvad der må anses for nødvendigt på de enkelte afstemningsste-der, og hvad der må anses for muligt under hensyn til de pladsmæssige forholdog antallet af tilforordnede vælgere, der vil kunne udpeges. Det vil dog værehensigtsmæssigt at prøve at undgå, at der er mere end 1.500 vælgere pr. bord(valgliste), da dette normalt kan medføre kødannelse på visse tidspunkter underafstemningen.Det følger videre af ministeriets vejledninger nr. 29 og 30 af 6. april 2009, afsnit7, at kommunalbestyrelsen ved skiltning og udformning af stemmekasser samtved indskærpelse over for de valgtilforordnede om vigtigheden af, at de holdernøje øje med, at vælgerne lægger stemmesedlerne i de rigtige stemmekasser,skal sikre sig, at stemmesedlerne havner i de respektive stemmekasser, derhører til de to forskellige valghandlinger.Endelig fremgår det af ministeriets vejledninger nr. 29 og 30 af 6. april 2009,afsnit 7.1., at når kommunalbestyrelsen udpeger de bygninger/lokaler, der skalbruges under afstemningen, skal kommunalbestyrelsen i øvrigt tage hensyn til,
3at lokalerne så vidt muligt skal være tilgængelige for kørestolsbrugere og andrestærkt bevægelseshæmmede.Udtalelsen fra Københavns Kommune giver herefter ikke ministeriet anledningtil bemærkninger.Indenrigs- og Socialministeriet kan for så vidt angår fastsættelsen af datoen forEuropa-Parlamentsvalg oplyse, at de Europæiske Fællesskabers regler omalmindelige direkte valg til Europa-Parlamentet er fastlagt i akt af 20. september1976 (EF-Tidende 1976 L 278, s. 5), som senest ændret ved Rådets afgørelseaf 25. juni og af 23. september 2002 (EF-Tidende 2002 L 283, s. 1).I henhold til akten fastsættes valgdagen af hver enkelt medlemsstat inden for enfælles periode, der begynder torsdag morgen og slutter den umiddelbart føl-gende søndag. Rådet har den 6. juni 2008 noteret, at valg til Europa-Parlamentet skulle afholdes i perioden 4. – 7. juni 2009.Datoen for afholdelse af Europa-Parlamentsvalg fastsættes herefter af inden-rigs- og socialministeren i samråd med regeringen og Folketinget inden forrammerne af de Europæiske Fællesskabs regler herom, jf. § 9 i lov om valg afdanske medlemmer til Europa-Parlamentet (lovbekendtgørelse nr. 143 af 24.februar 2009). Dette har Indenrigs- og Socialministeriet ved bekendtgørelse nr.1002 af 8. oktober 2008 om fastsættelse af dagen for afholdelse af valg af dan-ske medlemmer til Europa-Parlamentet i 2009.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.Med venlig hilsen
Karen Ellemann / Christian Vigh