Udvalget til Valgs Prøvelse 2008-09
UVP Alm.del Bilag 10
Offentligt
Departementet, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]llbo/ J.nr. 2009-4583
[email protected]________________________________________________________________15. juni 2009
Fra Allan Larsen, Strongvej 4, 2630 Taastrup, har Indenrigs- og Socialministeri-et den 7. juni 2009 modtaget vedhæftede e-post, hvori Allan Larsen, som erblind, klager over, at der i forbindelse med, at han modtog hjælp til stemmeaf-givningen af sin ægtefælle til Europa-Parlamentsvalget den 7. juni 2009, tilligeskulle medvirke en valgtilforordnet.Det fremgår af Allan Larsens e-post, at han derved fik opfattelsen af at bliveovervåget, hvilket han finder nedværdigende og i uoverensstemmelse medgrundlovens princip om hemmelig stemmeafgivning.Høje Taastrup Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-post af12. juni 2009 med bilag oplyst, at der ikke synes at være tale om en klage overHøje-Taastrup Kommunes afvikling af afstemningen, idet klageren opfordrerIndenrigs- og Socialministeriet og regeringen til at ændre reglerne om hjælp tilstemmeafgivningen, således at blinde og svagtseende selv kan bestemme,hvem der skal være til stede i stemmerummet.Det fremgår af den af Høje Taastrup Kommune indhentede redegørelse fravalgsekretæren på det pågældende afstemningssted, at et par på afstemnings-stedet fremsatte ønske at hjælp til stemmeafgivningen, idet manden er syns-handicappet/blind og derfor ønskede at have sin ægtefælle med i stemmerum-met. Den valgtilforordnede oplyste herefter, at reglerne om hjælp til stemmeaf-givning er ændret, således at der tillige skal medvirke en valgtilforordnet. Man-den oplyste, at han ikke ønsker dette. Den valgtilforordnede oplyste hertil, at deri alle tilfælde ved hjælp til stemmeafgivningen udover den personlig udpegedehjælper, skal medvirke en valgtilforordnet i henhold til de gældende regler. Denvalgtilforordnede var herefter til stede i stemmerummet, da manden med hjælpfra sin ægtefælle afgav sin stemme.Indenrigs- og Socialministeriet kan i den anledning oplyse, at det følger af § 25,stk. 1, i lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet (lovbekendt-gørelse nr. 143 af 24. februar 2009), at afstemningen på valgdagen finder stedefter reglerne i kapitel 7 i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 145af 24. februar 2009) med de afvigelser, der følger af, at der ikke kan opstilleskandidater uden for partierne.
2
Det følger af § 49, stk. 1, jf. stk. 4 i lov om valg til Folketinget, at vælgere, der pågrund af manglende førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan bevæge sigind i stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt foretage stemmeafgivnin-gen på den i § 48 foreskrevne måde, kan forlange fornøden hjælp til stemmeaf-givningen, såfremt vælgeren umiddelbart over for dem, der yder hjælp, utvety-digt kan tilkendegive, på hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren ønsker atstemme. Der kan herved ske de nødvendige lempelser i den foreskrevne frem-gangsmåde, herunder gives adgang til at foretage stemmeafgivning umiddelbartuden for stemmelokalet, jf. lovens § 49, stk. 1, 2. pkt.Efter lovens § 49, stk. 2, 1. pkt. ydes hjælp til stemmeafgivningen af 2 valgstyre-re eller tilforordnede vælgere. I stedet for den ene valgstyrer eller tilforordnedevælger kan vælgeren forlange hjælp til stemmeafgivningen af en person, der erudpeget af vælgeren selv, jf. lovens § 49, stk. 2, 2. pkt. Ønsker en vælger, derhar behov for hjælp til stemmeafgivningen, hjælp fra en personligt udpegethjælper, skal der således i alle tilfælde tillige medvirke en myndighedsperson iform af en valgstyrer eller tilforordnet vælger.Indenrigs- og Socialministeriet kan videre oplyse, at lovens § 49, stk. 2, er affat-tet ved en lovændring i 2008 (lov nr. 1347 af 19. december 2008 om ændring aflov om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg).De tidligere gældende særlige regler om blinde og svagsynede vælgeres ret tilved stemmeafgivningen på afstemningsdagen at lade sig bistå af en personligtudpeget hjælper blev samtidigt ophævet. Også blinde og svagsynede vælgerekan således kun forlange, at hjælpen ydes af den person, som vælgeren selvhar udpeget, når der samtidig medvirker en myndighedsperson.Af forarbejderne til lovændringen fremgår om baggrunden for, at der i alle tilfæl-de tillige skal medvirke en myndighedsperson i form af en valgstyrer eller tilfor-ordnet vælger på valgdagen, at risikoen for utilbørlig påvirkning af vælgeren vedstemmeafgivningen herved modvirkes, og at offentlighedens tillid til valghand-lingen og dennes neutralitet sikres.Ved ophævelsen af den særlige regulering af blindes og svagsynedes mulighedfor hjælp ved stemmeafgivningen sikres, at også blinde og svagsynede fårsamme beskyttelse mod utilbørlig påvirkning som andre vælgere med behov forhjælp ved stemmeafgivningen. Netop blinde og svagsynede har ikke selv mu-lighed for at kontrollere, om den tillid, de udviser den personligt valgte hjælper,rent faktisk bliver overholdt, dvs. hvor hjælperen afkrydser stemmesedlen udenat have sikret sig, at de afkrydsede valg er i overensstemmelse med vælgerensvilje. Blinde og svagsynede vælgere kan heller ikke kontrollere, om hjælperenved en fejl krydser stemmesedlen forkert af. Myndighedspersonens tilstedevæ-relse er således vælgerens garanti for, at krydset bliver sat der, hvor vælgerenhar ønsket det.
3
Endvidere fremgår det af forarbejderne om baggrunden for lovændringen, atDanmark den 30. marts 2007 har undertegnet FN’s konvention om handicappe-des rettigheder. I artikel 29 i FN’s konvention om handicappedes rettigheder erder fastsat nærmere regler om handicappedes deltagelse i det politiske og of-fentlige liv, herunder at alle handicappede selv skal kunne udpege en hjælper tilbrug ved stemmeafgivning. Ved lovændringen sikres, at den danske valglovgiv-ning bringes i fuld overensstemmelse med ordlyden af artikel 29 i FN’s konven-tion om handicappedes rettigheder.Endvidere sikres, at der gælder de samme regler for hjælp til stemmeafgivnin-gen til de vælgere, der har behov herfor, uanset om de er blinde, svagsynedeeller af andre grunde ikke er i stand til at gennemføre stemmeafgivningen påden foreskrevne almindelige måde.Der henvises til nærmere til det lovforslag, der lå til grund for lovændringen,( FT 2008-09, lovforslag nr. L 17, tillæg A, side 821 ff.) og til det høringsnotat,ministeren afgav som led i Folketingets behandling af lovforslaget (Kommunal-udvalget, L 17, bilag 1).Efter lovens § 51, stk. 1 må de personer, der forestår afstemningen, ikke underafstemningen give en vælger råd eller opfordring med hensyn til, på hvilket parti(kandidatliste) eller hvilken kandidat vælgeren skal stemme. Endvidere må deefter bestemmelsen ikke over for uvedkommende oplyse, om en vælger harværet til stede for at afgive stemme eller i øvrigt oplyse forhold vedrørende envælgers stemmeafgivning.De myndighedspersoner, der medvirker ved afstemningen, har således tavs-hedspligt med hensyn til, hvad de får at vide om en vælgers stemmeafgivning.Det gælder også, hvis myndighedspersonen medvirker som hjælper.Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.Med venlig hilsen
Karen Ellemann / Christian Vigh