NOTAT

 

Dato:

14. januar 2009

Kontor:

Visum, Udsendelser og Humanitære Sager

J.nr.:

2002/4112-2

Sagsbeh.:

KSK

Fil-navn:

IU 55, 3. kv. 2008

 

 

 

 

NOTAT

om meddelelse af opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, nu § 9 c, stk. 2, (udsendelseshindrede) i 3. kvartal 2008.

 

Ved besvarelsen den 19. november 1996 af spørgsmål nr. 55 af 31. oktober 1996 fra Folketingets Retsudvalg tilkendegav Indenrigsministeriet, at ministeriet fra den 1. januar 1997 ville fremsende kvartalsvise oversigter til Folketingets Retsudvalg (nu Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik), (Alm. Del – bilag 121), over antallet af meddelte midlertidige opholdstilladelser efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4 (nu § 9 c, stk. 2), til asylansøgere, som har fået afslag på asyl, men ikke kan udsendes af landet på grund af udsendelseshindringer.

 

3. kvartal 2008.

 

Udlændingeservice har den 18. november 2008 oplyst over for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, at der i 3. kvartal 2008 i perioden fra den 1. juli 2008 til den 30. september 2008 ifølge et udtræk fra Udlændingeregisteret er meddelt opholdstilladelse, herunder en forlængelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4/ § 9 c, stk. 2, i tre sager; en familie på fire, der er statsborgere fra Aserbajdsjan, en person, der er statsborger fra Hviderusland, samt forlængelse af en opholdstilladelse til en person, der er statsborger fra Armenien.

 

Det kan om familien fra Aserbajdsjan oplyses, at de indrejste i Danmark den 2. januar 2000, hvor de søgte om asyl.

 

Flygtningenævnet meddelte den 10. februar 2003 de pågældende endeligt afslag på asyl. De blev pålagt at udrejse straks. 

 

Udlændingestyrelsen (nu Udlændingeservice) meddelte den 11. juli 2005 de pågældende afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, som udsendelseshindrede. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration stadfæstede den 28. marts 2006 Udlændingestyrelsens afgørelse af 11. juli 2005 og ansøgerne blev i den forbindelse pålagt at udrejse straks.

 

Udlændingeservice meddelte den 9. november 2006 på ny de pågældende afslag på opholdstilladelse som udsendelseshindrede efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, under henvisning til, at de endnu ikke i sammenhængende 18 måneder havde medvirket til udsendelsesbestræbelserne.

 

Rigspolitiet har den 11. juni 2008 fremsendt en udtalelse til Udlændingeservice til brug for vurderingen af, hvorvidt der kan gives opholdstilladelse til de pågældende efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, på grund af udsendelseshindringer.

 

Det fremgår bl.a. af udtalelsen af 11. juni 2008, at de pågældende ved afhøringer hos Rigspolitiet den 22. december 2007 og den 4. juni 2008 underskrev erklæring om medvirken til udsendelse af Danmark. De pågældende har således siden oktober 2006 medvirket til en udsendelse. Rigspolitiet har endelig anført, at det er deres opfattelse, at udsendelse af de pågældende til Aserbajdsjan er udsigtsløs på grund af de aserbajdsjanske myndigheders holdning til tilbagetagelsesspørgsmålet, og at Rigspolitiet på denne baggrund anser udsendelsessagen for afsluttet.    

 

Udlændingeservice meddelte den 15. august 2008 de pågældende opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4 (nu § 9 c, stk. 2), henset til, at der er forløbet mindst 18 måneder fra udløbet af den seneste udrejsefrist, at det i sammenhængende 18 måneder ikke har været og fortsat ikke er muligt for udlændingene at udrejse frivilligt, at de pågældende i øvrigt har medvirket ved udsendelsesbestræbelserne i sammenhængende 18 måneder, og at udsendelse efter de foreliggende oplysninger for tiden må anses for udsigtsløs.  

 

Det kan om statsborgeren fra Hviderusland oplyses, at han indrejste i Danmark den 12. juni 2000, hvor han søgte om asyl.

 

Ved Københavns Byrets dom af 5. oktober 2000 blev den pågældende idømt tre måneders fængsel for overtrædelse af straffelovens § 276, jf. § 285, stk. 1, samt udvist af Danmark med indrejseforbud i 3 år. Østre Landsret stadfæstede den 23. november 2000 dommen fra Københavns Byret.

 

Den 3. januar 2001 meddelte Udlændingestyrelsen pågældende afslag på asyl.

 

Den 10. januar 2001 frafaldt den pågældende sin asylansøgning og den 27. februar 2001 udrejste han frivilligt af Danmark til Hviderusland.

 

Den 2. marts 2001 indrejste den pågældende på ny i Danmark og anmodede om genoptagelse af sin asylsag.

 

Den 5. november 2001 stadfæstede Flygtningenævnet en afgørelse truffet af Udlændingestyrelsen den 28. september 2001, hvorefter han blev meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet pålagde den pågældende at udrejse straks og besluttede, at han ville kunne udsendes tvangsmæssigt til Hviderusland.

 

Flygtningenævnet afviste henholdsvis den 7. oktober 2002, den 27. november 2002 og den 6. september 2004 at genoptage den pågældendes asylsag.

 

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration meddelte den 28. oktober 2004 den pågældende afslag på humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1.

 

Flygtningenævnet afslog igen den 26. maj 2005 at genoptage den pågældendes asylsag.

 

Den 30. maj 2005 meddelte Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration på ny afslag på genoptagelse af hans ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1.

 

Ved en kendelse afsagt af Østre Landsret den 20. december 2007 blev hans udvisningsdom afsagt den 23. november 2000 ophævet.

 

Den pågældendes advokat anmodede den 21. december 2007 om, at hans klient blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2. Advokaten anmodede endvidere om, at Udlændingestyrelsens afgørelser om administrativ udvisning af 3. august 2000 og 23. august 2000 i medfør af udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1, blev ophævet af Udlændingeservice.

 

Udlændingeservice anmodede den 4. februar 2008 Rigspolitiet om en udtalelse.

 

Rigspolitiet afgav den 22. februar 2008 en udtalelse i sagen til Udlændingeservice.

 

Det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, at politiet siden 2000 har forsøgt at tilvejebringe forudsætninger for en udsendelse af den pågældende. Rigspolitiet har i den forbindelse rettet henvendelse til en række lande, herunder Hviderusland og Ukraine, med henblik på at fastlægge udlændingens identitet og nationalitet. Disse henvendelser har været resultatløse. Rigspolitiet har ikke haft mulighed for at vurdere, hvorvidt den manglende fastlæggelse af den pågældendes identitet/nationalitet skyldes, at den pågældende har givet ukorrekte oplysninger til Rigspolitiet, eller at hjemlandet ikke vil kendes ved ham. Rigspolitiet har på den baggrund vurderet, at muligheden for at tilvejebringe forudsætninger for en udsendelse af udlændingen er endeligt udtømt, uanset om udlændingen fremover vil medvirke til udsendelse eller ej.

 

Udlændingeservice meddelte den 25. juli 2008 den pågældende opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4 (nu § 9 c, stk. 2), under henvisning til, at Rigspolitiet har vurderet, at udsendelsesmulighederne anses for udtømte, hvorfor en udsendelse må anses for udsigtsløs, og henset til de langvarige udsendelsesbestræbelser.

 

Opholdstilladelsen blev meddelt på trods af, at det ikke var muligt at slå fast, hvorvidt udlændingen reelt havde medvirket til udsendelsesbestræbelserne.

 

Det kan om den armenske statsborger oplyses, at den pågældende senest indgav ansøgning om asyl i Danmark den 26. april 2001.

Den 24. august 2001 blev den pågældende meddelt endeligt afslag på asyl af Flygtningenævnet. I den forbindelse blev den pågældende pålagt at udrejse af Danmark senest den 9. september 2001.

 

Indenrigsministeriet meddelte den 12. september 2001 den pågældende afslag på en ansøgning om humanitær opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 2, og hun blev i den forbindelse pålagt at udrejse af landet den 27. september 2001.

 

Den 6. august 2002 meddelte Udlændingestyrelsen den pågældende afslag på opholdstilladelse som udsendelseshindret, jf. udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, idet man ikke fandt der var forløbet 18 måneder fra udløbet af den pågældendes udrejsefrist. Den 15. maj 2003 stadfæstede Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration Udlændingeservices afslag på opholdstilladelse som udsendelseshindret, jf. udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4.

 

Den 10. november 2003 meddelte Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration den pågældende afslag på genoptagelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 2, og den pågældende blev samtidig hermed pålagt at udrejse af landet straks.

 

Flygtningenævnet meddelte den 18. februar 2004 den pågældende afslag på genoptagelse af sin asylsag, jf. udlændingelovens § 7, og udrejsefristen blev i den forbindelse fastholdt.

 

Den 24. maj 2005 meddelte Udlændingestyrelsen den pågældende afslag på opholdstilladelse som udsendelseshindret, jf. udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, idet man ikke fandt, at den pågældende medvirkede til udsendelse til Armenien.

 

Den 31. januar 2006 meddelte Udlændingestyrelsen den pågældende opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, idet man fandt, at den pågældende havde medvirket til udsendelse til Armenien, men at udsendelse ikke var mulig.

 

Udlændingeservice anmodede den 7. november 2007 Rigspolitiet om en udtalelse.

 

Rigspolitiet forelagde senest den 22. november 2007 sagen for Udlændingeservice med henblik på en vurdering af den pågældendes fremtidige udsendelsesmuligheder. Det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, at de armenske myndigheders holdning til tilbagetagelsen af den pågældende er uændret, hvorfor Rigspolitiet fortsat anser udsendelse af den

pågældende som værende udsigtsløs. 

 

Udlændingeservice forlængede den 3. september 2008 den pÃ¥gældendes opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4 (nu § 9 c, stk. 2), under henvisning til, at Rigspolitiet fortsat anser en udsendelse af pÃ¥gældende til Armenien for udsigtsløs.    Â