Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del Bilag 223
Offentligt
AdministrationsafdelingenInternationalt KontorNOTATDato:Journalnummer:Sagsbehandler:11. september 200909/03330mds
Rådsmødet for retlige og indre anliggender den 21. september 2009. Supplerendesamlenotat vedrørende dagsordenspunkt om visse spørgsmål vedrørende asyl i DenEuropæiske Union
Nyt notat
Resumé:
På rådsmødet den 21. september 2009 forventes på tysk foranledning en generel drøftelseaf anden fase af det fælles europæiske asylsystem med hovedvægten på Kommissionenskommende forslag til revision af asylproceduredirektivet og flygtningedefinitionsdirektivet.Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprin-cippet har ikke relevans for sagen. Regeringen er overordnet positiv over for Tysklands øn-ske om en generel drøftelse af linjen i de fremtidige forslag til revideret asylproceduredirektivog flygtningedefinitionsdirektiv.
1. BaggrundAf Haag-programmet (rammeprogrammet for politikker på området for retlige og indre anlig-gender for perioden 2005-2009, vedtaget af Det Europæiske Råd i november 2004) fremgår,at formålet med anden fase af det fælles europæiske asylsystem er at få indført en fællesasylprocedure og en ensartet status for personer, der bevilges asyl eller subsidiær beskyttel-se. Det fremgår endvidere, at anden fase skal bygge på Flygtningekonventionen og andrerelevante traktater og baseres på en grundig og fuldstændig evaluering af de retsinstrumen-ter, der er vedtaget i første fase. Kommissionen opfordres til at afslutte evalueringen af ret-sinstrumenterne fra første fase i 2007 og forelægge andenfaseinstrumenterne og -foranstaltningerne for Rådet og Europa-Parlamentet til vedtagelse inden udgangen af 2010.
Med vedtagelsen af den europæiske pagt om indvandring og asyl af Det Europæiske Rådden 15.-16. oktober 2008 blev deadline for gennemførslen af anden fase af det europæiskeasylsystem udskudt til senest 2012.
Gennemførelsen af anden fase af det europæiske asylsystem kræver ændringer af Dublin-forordningen, Eurodac-forordningen, modtagelsesdirektivet, flygtningedefinitionsdirektivet ogasylproceduredirektivet. Herudover skal en ny forordning om oprettelse at et europæiskasylstøttekontor vedtages sammen med et tilhørende ændringsforslag til Den EuropæiskeFlygtningefond med henblik på finansiering af støttekontoret. Endelig har Kommissionenfremsat forslag til en fælles genbosætningsordning, som medlemsstaterne kan deltage i påfrivillig basis.
Kommissionen har endnu ikke gennemført evaluering af asylproceduredirektivet (direktiv2005/85/EF) og flygtningedefinitionsdirektivet (direktiv 2004/83/EF), men Kommissionensforslag til ændringer af disse direktiver forventes fremsat i begyndelsen af oktober 2009.
Under rådsmødet (retlige og indre anliggende) den 4.-5. juni 2009 var de fem på det tids-punkt fremsatte forslag til andenfaseinstrumenter (forslag til omarbejdning af Dublin-forordningen, Eurodac-forordningen og modtagelsesdirektivet samt forslag til oprettelse af eteuropæisk asylstøttekontor med tilhørende forslag til ændring af Flygtningefonden) sat pådagsordenen med henblik på formandskabets orientering om status.
Formandskabet gav en status på forhandlingerne vedrørende de fem forslag, og der var ensamlet drøftelse derom.
Rådet havde herefter en generel debat om forslagene i asylpakken og udtrykte tilfredshedmed de fremskridt, der allerede var gjort. Der var dog fortsat mange indvendinger fra med-lemslandene – blandt andet blev det fremhævet, at det er vigtigt at undgå misbrug af asylsy-stemet og at undgå lempelser, der kan virke som en ”pull factor”.
Der var generel opbakning til forslaget om oprettelse af et europæisk asylstøttekontor. Man-ge lande var imod at behandle de fem forslag samlet og ønskede, at man f.eks. søger atopnå enighed om forslagene vedrørende asylstøttekontoret og Eurodac først og dernæstfortsætter med forhandlingerne om ændring af Dublin-forordningen og direktivet om modta-gelsesforhold.
På rådsmødet den 21. september 2009 forventes – efter tysk ønske – en generel drøftelse afspørgsmålet om rækkevidden af anden fase af de fælles europæisk asylsystem.
Side 2 af 4
2. Formål og indholdFormandskabet har på baggrund af en anmodning fra Tyskland sat sagen på dagsordenenfor rådsmødet den 21. september 2009. Der forventes en generel drøftelse af anden fase afdet fælles europæiske asylsystem med hovedvægten på Kommissionens kommende forslagtil ændring af asylproceduredirektivet og flygtningedefinitionsdirektivet.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDa der på rådsmødet er tale om en generel diskussion med sigte på endnu ikke af Kommis-sionen fremsatte forslag, er spørgsmålet om dansk ret endnu ikke relevant.
Hertil kommer, at Danmark på grund af forbeholdet på området for retlige og indre anliggen-der ikke deltager i det eksisterende asylproceduredirektiv (direktiv 2005/85/EF) og det eksi-sterende flygtningedefinitionsdirektiv (direktiv 2004/83/EF), som begge er vedtaget medhjemmel i EF-traktatens artikel 63 og dermed EF-traktatens afsnit IV. Danmark vil heller ikkeblive bundet af eventuelle ændringer af disse direktiver.
4. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er overordnet positiv over Tysklands ønske om en generel drøftelse af linjen i defremtidige forslag til revideret asylproceduredirektiv og flygtningedefinitionsdirektiv.
5. Generelle forventninger til andre landes holdningDer er ikke kendskab til offentlige tilkendegivelser fra de andre medlemsstater.
6. HøringSagen er den 14. september 2009 sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl-og Indvandringssamarbejdet (SPAIS).
Dansk Flygtningehjælp har bemærket, at frygten for, at EU’s asylpolitik kommer til at inde-holde elementer, der kan virke som pull-faktor, ikke må overskygge behovet for en asylpoli-tik, der er baseret på høje standarder for beskyttelse og fuld respekt for de internationaleflygtninge- og menneskerettighedskonventioner.Side 3 af 4
7. Europa-ParlamentetDa der på rådsmødet alene er tale om en generel diskussion med sigte på endnu ikke frem-satte forslag til retsakter fra Kommissionen, er spørgsmålet om Europa-Parlamentets delta-gelse ikke relevant.
Eventuelle fremtidige forslag fra Kommissionen til ændring af asylproceduredirektivet ogflygtningedefinitionsdirektivet forventes at skulle behandles i proceduren for fælles beslut-ningstagning med Europa-Parlamentet.
8. NærhedsprincippetDa der på rådsmødet alene er tale om en generel diskussion med sigte på endnu ikke frem-satte forslag til retsakter fra Kommissionen, er spørgsmålet om overholdelse af nærheds-princippet ikke relevant.
En vurdering af, om nærhedsprincippet er overholdt, vil blive foretaget i forhold til eventuelleforslag til ændring af asylproceduredirektivet og flygtningedefinitionsdirektivet, hvis og nårKommissionen fremsætter sådanne forslag.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenserSagen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbe-skyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.På mødet i Folketingets Europaudvalg den 11. september 2009 modtog udvalget et kortforeløbigt notat om sagen.
Side 4 af 4