Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del Bilag 218
Offentligt
Beretning afgivet af Folketinget - Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Udkast til
Beretningomhumanitært ophold
1. Politiske bemærkningerUdvalget konstaterer følgende fakta:Udlændingelovens paragraf 9b lyder: ”Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der udenfor de i § 7, stk. 1 og 2, nævnte tilfælde befinder sig i en sådan situation, at væsentlige hensyn af humanitærkarakter afgørende taler for at imødekomme ansøgningen.”
Afgørelse om humanitært ophold træffes af Integrationsministeren, jf. Udlæn-dingelovens § 46 a.Praksis for afgørelser om humanitært ophold fremgår af Integrationsministeriets notat af 2. september 2008 om Integra-tionsministeriets praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, der liggerpå ministeriets hjemmeside. Her bringes nogle uddrag af de væsentlige punkter. (Hele notatet optrykkes som bilag tilberetningen).”1. Retsgrundlaget…Af de almindelige bemærkninger til bestemmelsen … fremgår følgende:”1. Det foreslås, at der i udlændingeloven indsættes en ny bestemmelse, som præciserer, at justitsministeren[nu integrationsministeren] også har mulighed for i ganske særlige tilfælde at give opholdstilladelse til personer, som afFlygtningenævnet har fået afslag på opholdstilladelse efter reglerne om flygtninge.”
2. Fastlæggelse af praksis for anvendelsesområdet for humanitær opholdstilladelsePraksis for anvendelsesområdet for bestemmelsen i udlændingelovens § 9 b, stk. 1, er fastlagt under hensyntil forarbejderne til bestemmelsen. Efter bemærkningerne til bestemmelsenberor det på et skøn(fremhæ-vet her),om der foreligger sådanne særlige humanitære hensyn, som kan begrunde opholdstilladelse.…”Ved brev af 21. marts 1995 til Folketingets Retsudvalg orienterede indenrigsministeren udvalgetom, at Indenrigsministeriet på grund af de daværende levevilkår i Kosovo-provinsen iSerbien og Montenegro, herunder navnlig oplysningerne om forholdene i sundhedssektoren,havde besluttet, at der skulle anlægges en lempeligere vurdering i forhold til meddelelse afhumanitær opholdstilladelse over for etniske albanere fra Kosovo-provinsen i Serbien ogMontenegro i forbindelse med såvel fysiske som psykiske sygdomme. Endvidere ville detindgå i Indenrigsministeriets vurdering af ansøgninger fra etniske albanere fra Kosovoprovinseni Serbien og Montenegro, om der var tale om enlige med børn, idet etniske albanerefra Kosovo-provinsen efter de daværende oplysninger var særligt hårdt ramt af arbejdsløshed, hvilket kunnegive eneforsørgere vanskelige levevilkår.”…Ved brev af 22. september 1999 orienterede indenrigsministeren … Folketingets Retsudvalg om, at anvendelsesområ-det for meddelelse af humanitær opholdstilladelse ville blive udvidet, således at der endvidere meddeles opholdstilla-delse til personer, der ved tilbagevenden til et hjemland med vanskelige levevilkår vil være i risiko for at få eller opleveen forværring af et alvorligt handicap.
…(det fremgik af praksisnotat af 6. april 2006 at der i 2004 blev indført en særlig praksis for så vidt angår med-delelse af humanitær opholdstilladelse til afghanske statsborgere, jf. afsnit 6 i notatet af 2. september 2008)Ved brev af 12. april 2007 til Folketingets Integrationsudvalg vedlagde integrationsministeren et notat af samme datoom en udvidelse af anvendelsesområdet for humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1 (Folke-tingsåret 2006-07, UUI alm. del – bilag 175). Det fremgår bl.a. at notatet, at regeringen i lyset af en række vanskeligeenkeltsager om humanitær opholdstilladelse finder anledning til at udvide anvendelsesområdet for humanitær opholds-tilladelse i relation til børnefamilier i tilfælde, hvor forældrene som følge af deres helbredstilstand kun meget vanskeligtkan tage vare på børnene.…3. Helbredsforhold3.1. SygdomskriterietDer kan gives helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse til en udlænding, der lider af en sygdom af meget alvorligkarakter (sygdomskriteriet).…3.2. Kriteriet om fravær af behandlingsmuligheder i hjemlandetDet er en betingelse for at give helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse, at ansøgeren aktuelt modtager nødvendigsundhedsbehandling for sin meget alvorlige sygdom, og at ansøgeren ikke har adgang til den nødvendige sundhedsbe-handling i sit hjemland for sin meget alvorlige sygdom (kriteriet om fravær af behandlingsmuligheder).…3.3. Fysiske sygdommeEfter praksis kan en fysisk sygdom af meget alvorlig karakter begrunde meddelelse af humanitæropholdstilladelse.…3.4. Psykiske sygdommeEfter praksis kan en psykisk sygdom af meget alvorlig karakter begrunde meddelelse af humanitæropholdstilladelse...3.5. SelvmordsrisikoDet forhold, at en ansøger har forsøgt at begå selvmord, har selvmordstanker eller agter at begå selvmord,kan efter ministeriets praksis ikke i sig selv begrunde meddelelse af humanitær opholdstilladelse. Psykisksygdom – i kombination med oplysninger om en aktuel og overvejende risiko for selvmord – kan dog dannegrundlag for meddelelse af humanitær opholdstilladelse.3.6. Alvorligt handicapDer kan gives humanitær opholdstilladelse til en ansøger, der ved en tilbagevenden til et hjemland med van-skelige levevilkår vil være i risiko for at få eller opleve en forværring af et alvorligt handicap.…3.7. Børnefamilier, hvor forældrene som følge af deres helbredstilstand kun meget vanskeligt kantage vare på børneneVisse typer af alvorlige fysiske sygdomme og handicaps, der efter gældende praksis ikke i sig selv kan føre til meddelel-se af humanitær opholdstilladelse, kan begrunde humanitær opholdstilladelse til børnefamilier, hvis forældrene somfølge af sygdomme eller handicaps kun har meget begrænsede forældremæssige ressourcer til at tage vare på deresbørn.…4. Varigheden af en ansøgers ophold her i landetEfter forarbejderne til bestemmelsen og ministeriets praksis kan varigheden af en ansøgers ophold her ilandet indgå som et af de kriterier, som skal medtages i afgørelsen af, hvorvidt der skal gives humanitæropholdstilladelse. Opholdets varighed skal i almindelighed være på ca. 5-6 år, førend der alene under hen-visning til dette kriterium kan gives humanitær opholdstilladelse.…5. Familier med mindre børn, der kommer fra et land i krigDer kan gives humanitær opholdstilladelse til familier med mindre børn, som kommer fra et land, hvor derefter de for ministeriet foreliggende oplysninger er krig.
…6. OverlevelseskriterietDer kan i helt særlige tilfælde gives humanitær opholdstilladelse til enlige kvinder og familier med mindrebørn fra områder, hvor der efter ministeriets opfattelse hersker ekstremt vanskelige levevilkår, f.eks. somfølge af hungersnød eller som følge af helt uforudsigelige forhold (overlevelseskriteriet).…Ministeriet har en særlig praksis vedrørende afghanske statsborgere, der er udmøntet på baggrund af overlevelseskrite-riet.…7. Andet, herunder de i afsnit 3-6 nævnte omstændigheder i kombinationDet fremgår af forarbejderne til bestemmelsen om humanitær opholdstilladelse, jf. afsnit 1, at de særligehensyn, der efter en konkret vurdering kan begrunde meddelelse af humanitær opholdstilladelse, først ogfremmest kan bestå af de i udlændingelovens § 26, stk. 1, nævnte forhold, der kan indgå i en afgørelse omudvisning. De omstændigheder, der efter udlændingelovens § 26, stk. 1, skal indgå i en vurdering af, om enudvisning må antages at virke særlig belastende, indbefatter bl.a. udlændingens tilknytning til det danskesamfund, udlændingens alder, helbredstilstand og andre personlige forhold, udlændingens tilknytning til her-boende personer, udvisningens konsekvenser for udlændingens herboende nære familiemedlemmer,herunder i relation til hensynet til familiens enhed, udlændingens manglende eller ringe tilknytning til hjem-landet eller andre lande, hvor udlændingen kan ventes at tage ophold, og risikoen for, at udlændingen udenfor de i udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2 (asyl), eller § 8, stk. 1 og 2 (kvoteflygtninge), nævnte tilfælde villide overlast i hjemlandet eller andre lande, hvor udlændingen kan ventes at tage ophold.…Ministeriet kan således give humanitær opholdstilladelse bl.a. under henvisning til, at en kombinati-on af de i afsnit 3-6 nævnte momenter foreligger hos samme ansøger, uanset at disse momenter ikkehver for sig i sig selv kan begrunde meddelelse af humanitær opholdstilladelse(fremhævether).7.1. Subjektiv frygtDet fremgår af forarbejderne til bestemmelsen om humanitær opholdstilladelse, jf. afsnit 1, at den subjektivefrygt, som en ansøger kan tænkes at nære over for tanken om hjemsendelse, kan indebære et sådant megetbetydeligt nervepres for den pågældende, at dette kan tale for opholdstilladelse.…7.2. TorturDet forhold, at en person har været udsat for tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling ellerstraf, kan efter ministeriets praksis ikke i sig selv begrunde meddelelse af humanitær opholdstilladelse efterudlændingelovens § 9 b, stk. 1. Alvorlig psykisk eller fysisk sygdom som følge af tortur m.v. vil dog efter enkonkret vurdering kunne danne grundlag for meddelelse af humanitær opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 9 b, stk. 1.…På baggrund af denne gennemgang konstaterer udvalget, at praksis for meddelelse af humanitært ophold ikke har væretændret siden 1999, bortset fra en særlig praksis fastlagt i 2004 for afghanske statsborgere og en udvidelse af brugen afhumanitært ophold for børnefamilier fastlagt i 2007. Udvalget konstaterer også at der kan gives humanitært ophold påbaggrund af en kombination af momenter, uanset at disse momenter ikke hver for sig kan begrunde en humanitær op-holdstilladelse.Udvalget konstaterer, at det er Integrationsministeren der bestemmer, om afviste asylansøgere kan få humanitært op-hold.
Karsten Lauritzen (V) Karen Jespersen (V)fmd.Eyvind Vesselbo (V) Troels Christensen (V)Peter Skaarup (DF) Martin Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Helle Sjelle (KF)Naser Khader (RV) Henrik Dam Kristensen (S) Maja PanduroOle Hækkerup (S)
Sophie Hæstorp Andersen (S) Meta Fuglsang (SF) Anne Baastrup (SF)nfmd.Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
BilagNotat om Integrationsministeriets praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b,stk. 1.