Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del Bilag 194
Offentligt
712905_0001.png
712905_0002.png
712905_0003.png
712905_0004.png
712905_0005.png
NOTATDato:Kontor:11. august 2009Internationalt kontor

INM 301

Orienteringsnotat om væsentlige EU-sager på Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere

og Integrations område, der forventes behandlet under det svenske EU-formandskab i

andet halvår af 2009

1. Indledning

Sverige overtog EU-formandskabet den 1. juli 2009 for de følgende seks måneder. Underdet svenske formandskab er følgende datoer foreløbig planlagt for rådsmøder (retlige og in-dre anliggender):uformelt ministermøde i Stockholm den 15.-17. juli 2009formelt rådsmøde i Bruxelles den 22. september 2009formelt rådsmøde i Luxembourg 23. oktober 2009formelt rådsmøde i Bruxelles den 30. november - 1. december 2009
I det følgende redegøres for forventningerne til arbejdet på Integrationsministeriets områdeunder det svenske formandskab.

2. Generelt

Migration er blandt det svenske formandskabs tre vigtigste prioriteter, hvilket især hængersammen med, at der under det svenske formandskab skal vedtages et nyt flerårigt programtil afløsning af det nuværende arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender(Haag-programmet om styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU), der løber frem tiludgangen af 2009.

3. Stockholm-programmet

Det svenske formandskab forventes i løbet af efteråret at fremlægge et udkast til et nyt ar-bejdsprogram for området for retlige og indre anliggender med henblik på drøftelse heraf pårådsmødet for retlige og indre anliggender den 30. november-1. december 2009 og pårådsmødet for almindelige anliggender og eksterne forbindelser den 7.-8. december 2009.
Det er hensigten, at programmet skal vedtages på Det Europæiske Råds møde den 10.-11.december 2009.Kommissionen fremkom den 20. juni 2009 med sin meddelelse om et område med frihed,sikkerhed og retfærdighed i borgernes tjeneste (KOM(2009) 262 endelig), der indeholderKommissionens bidrag til det kommende flerårige program.På det uformelle rådsmøde for retlige og indre anliggender i Stockholm den 15.-17. juli 2009var der en første uformel drøftelse af emnet.Hovedemnerne på Integrationsministeriets område forventes blandt andet at blive:Solidaritet og håndtering af byrderne forbundet med de såkaldte blandede migrati-onsstrømme bestående af både asylsøgere og ulovlige indvandrere.Øget samarbejde med oprindelses- og transitlandene med henblik på at opnå enbedre styret migration og dermed en styrket bekæmpelse af ulovlig indvandring ogen større synergieffekt mellem migration og udvikling.Fokus på praktisk samarbejde om blandt andet asyl og grænsekontrol gennem detkommende asylstøttekontor og Frontex.Lovlig arbejdskraftindvandring.Færdiggørelsen og (videre)udviklingen af IT-systemer (bl.a. VIS, SIS II og et even-tuelt kommende elektronisk system for registrering af indrejse og udrejse).
Regeringens positionspapir til formandskabet og Kommissionen til brug for udarbejdelsen afStockholm-programmet blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalgfor Udlændinge- og Integrationspolitik den 1. april 2009 til orientering.

4. Asyl

Under svensk formandskab ventes forhandlingerne om den såkaldte asylpakke at fortsætte.Formandskabet ventes at prioritere forhandlingerne om forslag af 18. februar 2009 om opret-telse af et europæisk asylstøttekontor (KOM (2009) 66) og forslag af 3. december 2008 tilændring af forordning om oprettelse af "Eurodac" (KOM (2008) 825). Forhandlingerne omKommissionens forslag af 3. december 2008 til ændring af Dublin-forordningen (KOM (2008)820) og forslag af 3. december 2008 til ændring af direktivet om modtagelsesforhold (KOM(2008) 815) vil ligeledes fortsætte, men forventes ikke at kunne afsluttes under svensk for-mandskab.I september 2009 forventes Kommissionen at fremlægge forslag til etablering af en fælleseuropæisk genbosætningspolitik, der vil blive prioriteret af det svenske formandskab.I løbet af efteråret ventes Kommissionen ligeledes at fremsætte forslag til ændring af flygt-ningedefinitionsdirektivet af 29. april 2004 (2004/83/EF) og asylproceduredirektivet af 1. de-
Side 2
cember 2005 (2005/85/EF), men disse ventes alene præsenteret under svensk formand-skab.Retsakter på asylområdet er omfattet af det danske forbehold på området vedrørende retligeog indre anliggender. Danmark og Fællesskabet har indgået en parallelaftale, hvorefterDanmark deltager i Dublin- og Eurodac-forordningerne på mellemstatsligt grundlag.

5. Ulovlig indvandring

Fokus på spørgsmålet om ulovlig indvandring via EU’s sydlige søgrænser er intensiveret iløbet af 2009, og denne fokus forventes fortsat under svensk formandskab.Det fremgår af Det Europæiske Råds konklusioner fra mødet den 18.-19. juni 2009, at deropfordres til koordinering af frivillige foranstaltninger til intern fordeling af personer, der nyderinternational beskyttelse, og som befinder sig i de medlemsstater, der er udsat for et specifiktog uforholdsmæssigt stort pres, samt meget sårbare personer. Det Europæiske Råd hilserdet velkommen, at Kommissionen har til hensigt at tage initiativer på dette område, som star-ter med et pilotprojekt for Malta.Der forventes fulgt op på dette pilotprojekt i forhold til Malta i løbet af efteråret, ligesom alle-rede iværksatte tiltag til bekæmpelse af den ulovlige indvandring, herunder under Frontex, vilfortsætte.Arbejdet med at sikre, at EU’s andre politikområder, f.eks. EU’s regler om fri bevægelighedfor personer, ikke undergraver bestræbelserne på at bekæmpe den ulovlige indvandring,forventes ligeledes videreført under svensk formandskab, idet det forventes, at der på råds-mødet (retlige og indre anliggender) den 22. september 2009 skal ske en drøftelse af Kom-missionens meddelelse af 2. juli 2009 med retningslinjer for en bedre gennemførelse og an-vendelse af direktiv 2004/38/EF om fri bevægelighed for EU-borgere og deres familiemed-lemmer.

6. Lovlig indvandring

Også i andet halvår af 2009 vil der være fokus på arbejdskraftindvandring til EU.Forslaget til direktiv om en enkelt procedure for udstedelse af en samlet opholds- og arbejds-tilladelse samt om et fælles rettighedssæt for arbejdskraftindvandrere (KOM(2007)638), for-ventes drøftet på ny på rådsmødet for retlige og indre anliggender den 22. september 2009med henblik på at opnå politisk enighed.Kommissionen ventes snart at fremsætte to nye direktivforslag om henholdsvis sæsonarbej-dere samt forslag, der regulerer indrejse- og opholdsbetingelserne for lønnede praktikanterog udstationerede medarbejdere (intra-corporate transferees).Forslagene på dette område er omfattet af det danske forbehold for retlige og indre anlig-gender.
Side 3

7. Migration og udvikling, herunder EU’s samlede migrationstilgang

Det svenske formandskab har den eksterne dimension og særligt spørgsmålet om migrationog udvikling som en prioritet på området for retlige og indre anliggender.Formandskab vil fortsætte arbejdet med at videreudvikle EU’s samlede migrationsstrategi(Global Approach to Migration), herunder forventes der vedtaget rådskonklusioner om pilot-mobilitetspartnerskaber med tredjelande på baggrund af Kommissionens igangværende eva-luering, der forventes afsluttet i juli 2009.Kommissionen forventes at præsentere en statusrapport i september 2009 om politik-sammenhæng i forhold til migration og udvikling, og der forventes at kunne vedtagesrådskonklusioner herom på rådsmødet for almindelige anliggender og eksterne forbindelser inovember 2009.Kommissionen forventes inden årets udgang at komme med en evaluering af de regionalebeskyttelsesprogrammer (Regional Protection Programmes), der i vidt omfang bygger på desamme idéer som den danske nærområdeindsats.

8. Schengen

På visumområdet forventes arbejdet med at sikre idriftsættelse af visuminformationssyste-met (VIS) at fortsætte. Det har været hensigten, at VIS skulle tages i brug i december 2009,men meget tyder på, at denne tidsfrist næppe vil kunne overholdes. VIS forventes udrulletglobalt over en periode på to år og forventes at starte med Schengenlandenes ambassaderog konsulater i Nordafrika. Herefter udrulles til Mellemøsten og til Golfstaterne. Den videreudrulning er endnu ikke vedtaget.I løbet af efteråret vil der desuden ske forhandlinger om Kommissionens forslag af 15. juli2009 om ændring af visumforordningen med listerne over, hvilke tredjelandsstatsborgere derskal have visum til Schengen-landene, og hvilke der fritages for krav om visum (KOM(2009)366). Der forventes i den forbindelse vedtaget visse ændringer for så vidt angår enkelte aflandene på Vestbalkan. Visumforordningen er ikke omfattet af forbeholdet.Kommissionen har ligeledes den 24. juni 2009 fremsat forslag til forordning om oprettelse afet agentur for den operationelle forvaltning af store it-systemer inden for området frihed, sik-kerhed og retfærdighed (KOM(2009) 293), hvor forhandlingerne vil blive påbegyndt i efter-året 2009.Drøftelser af ideen om at etablere et fælles europæisk system for registrering af indrejse ogudrejse af tredjelandsstatsborgere, der krydser EU’s ydre grænser, samt et automatiseretgrænsekontrolsystem for hyppigt rejsende tredjelandsstatsborgere forventes fortsat i andenhalvdel af 2009. Det fremgår af konklusioner fra rådsmødet (retlige og indre anliggender)den 5-6. juni 2008, at Kommissionen opfordres til, hvis det skønnes hensigtsmæssigt, i be-gyndelsen af 2010 at fremsætte forslag om sådanne systemer.
Side 4
På grund af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender, deltager Danmark ikke ivedtagelsen af langt de fleste retsakter om visum og grænsekontrol på Schengen-området.Da disse retsakter udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, kan Danmark i medfør afartikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling efterfølgende beslutte at deltage på mellemstats-ligt grundlag.
Side 5