Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del Bilag 133
Offentligt
675070_0001.png
675070_0002.png
675070_0003.png
NOTATDato:Kontor:24. april 2009Koncernøkonomien-hedenSagsbeh.:AGT

Notat om offentliggørelse af statistiske oplysninger for ansøgninger og afgørelser

vedrørende familiesammenføring efter EU-reglerne, hvor referencen er dansk stats-

borger

Den 25. juli 2008 afsagde EF-Domstolen dom i sagen Metock m.fl. mod Irland. Dommenomhandlede EU-borgeres ret til fri bevægelighed. En af grundpillerne i EU-samarbejdet erEU-borgernes ret til at bevæge sig frit inden for EU og arbejde, studere eller tage ophold foregne midler i et andet EU-land end deres eget. Denne ret til at bevæge sig frit med sin fami-lie er reguleret i det såkaldte opholdsdirektiv.I forlængelse af afsigelsen af dommen besluttede Integrationsministeriet at oprette et selv-stændigt kodegrundlag i Udlændingeregisteret for så vidt angår sager vedrørende familie-sammenføring efter EU-reglerne, hvor referencen er dansk statsborger for at sikre, at detmåned for måned ville være muligt løbende at indhente statistiske oplysninger, herunder an-tallet af ansøgninger, tilladelser og afslag.Integrationsministeriet har gennemgået erfaringerne med de første måneder af den nye sta-tistik, og vil på baggrund heraf se på, om statistikken fremover kan forbedres yderligere.I forhold til den løbende opgørelse af antallet af ansøgninger i en måned er der det særligeforhold, at opgørelsen for en måned først vil være endelig efter et stykke tid, da der kommerforskellige efter- og omregistreringer. Der er nedenfor kort redegjort for dette.

1. Efterregistrering

Ansøgninger om familiesammenføring efter EU-retten, hvor referencen er dansk statsborger,der indgives direkte til Udlændingeservice, bliver som udgangspunkt registreret i Udlændin-geservice samme dag, som de indkommer med posten, ellers inden for ganske få dage ogpåføres i den forbindelse en særskilt ”EU-kode”.En del sager indgives imidlertid til politiet eller på repræsentationerne i Udlandet. Årsagen til,at der kan ske efterregistreringer i ansøgningstallet er således, at ansøgninger indgivet i poli-tikredsene eller på de danske repræsentationer i udlandet kan være en vis tid undervejs, in-den de modtages i Udlændingeservice. Disse sager vil ved modtagelsen i Udlændingeser-vice blive registreret med den særlige ”EU-kode” med den dato, hvor ansøgningen er indgi-vet i politikredsen eller på den danske repræsentation.

2. Omregistrering

Der kan herudover også forekomme enkelte efterregistreringer som følge af, at der udfindessager i Udlændingeservice, der er registreret som almindelige familiesammenføringssager,men hvor det i forbindelse med sagsbehandlingen konstateres, at sagen skal behandles ef-ter EU-reglerne.Der er i disse sager tale om, at ansøger ikke selv er opmærksom på EU-reglerne og såledesikke i sin ansøgning angiver, at der søges efter EU-reglerne. Sådanne sager vil derfor ikke iførste omgang blive registreret som EU-sager, men som ”almindelige” familiesammenfø-ringssager.I forbindelse med behandlingen af ansøgninger om familiesammenføring er Udlændingeser-vice imidlertid meget opmærksom på, om sagen, i de tilfælde hvor ansøgeren ikke har af-krydset, at de også søger om familiesammenføring efter EU-reglerne, og hvor referenceper-sonen er dansk statsborger, skal behandles efter EU-reglerne. Det kan således give anled-ning til omregistrering mellem underkategorier inden for familiesammenføringskategorien.En sådan sag vil derfor først på et senere tidspunkt blive omregistreret fra en ”almindelig”familiesammenføringssag til en EU-sag. Registreringen i hovedkategorien familiesammenfø-ring ændres imidlertid ikke, da den indeholder såvel ”almindelige” sager som EU-sager. Dvs.nettoeffekten på hovedtallet for familiesammenføring er nul.Integrationsministeriet er meget opmærksomt på, at de ovenfor omtalte eksempler på muligeforskydninger i tilgangstallene kan give anledning til, at der skabes tvivl om tallenes validitet.Integrationsministeriet vil derfor foreløbig ved offentliggørelse af tilgangstallene for antallet afEU ansøgninger ikke angive den månedsopdelte tilgang men i stedet i en note til tallene ved-rørende tilladelse og afslag, anføre det senest registrerede akkumulerede antal ansøgningermed en bemærkning om, at der kan blive tale om efterregistreringer og omregistreringer aftilgangstallet, jf. ovenfor.Nedenfor fremgår de seneste statistiske oplysninger vedrørende familiesammenføring efterEU-reglerne, hvor referencen er dansk statsborger.I forhold til tilgangen af ansøgninger vedrørende familiesammenføring efter EU-reglerne i2009 kan det oplyses, at der pr. 20. april 2009, for perioden 1. januar 2009 til 31. marts 2009var registeret 168 ansøgninger, hvor referencen er dansk statsborger.Der er for samme periode registeret 252 afgørelser fordelt med henholdsvis 131 tilladelserog 121 afslag. Nogle af afgørelserne vedrører ansøgninger indgivet i 2008.Det bemærkes, at en konkret ansøgning om familiesammenføring kan resultere i flere afgø-relser på baggrund af én og samme ansøgning.Der kan således eksempelvis ske det, at der gives afslag på familiesammenføring efter EU-reglerne, hvor referencen er dansk statsborger, under henvisning til, at referencen ikke varSide 2
arbejdstager i det andet EU-land, samtidig med, at der gives tilladelse til familiesammenfø-ring på baggrund af, at referencen var selvforsørgende i det andet EU-land.Der er flere betingelser knyttet til tilladelse til familiesammenføring med en referenceperson,der var selvforsørgende i det andet EU-land, hvorfor udlændingemyndighederne først vurde-rer sagen i forhold til spørgsmålet om referencen som arbejdstager.Hvis der gives afslag på en ansøgning om familiesammenføring efter EU-reglerne, hvor refe-rencen er dansk statsborger, eksempelvis både med henvisning til, at referencepersonenhverken opfyldte betingelserne som arbejdstager eller selvforsørgende, træffes der i forlæn-gelse heraf afgørelse om tilladelse eller afslag på familiesammenføring efter udlændingelo-vens regler. Dette eksempel medfører, at samme ansøgning danner grundlag for hele tre af-gørelser. Der er i et mindre antal sager tale om, at der er flere afgørelser på samme ansøg-ning.
Side 3