Udenrigsudvalget 2008-09
URU Alm.del Bilag 39
Offentligt
610936_0001.png
610936_0002.png
610936_0003.png
Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
Dato
104.Kina.1.MFS.4-1.a.
ALA
10. november 2008
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2008 afgives tilsagn på i alt 100 mio. kr. i støtte til udvikling afvedvarende energi i Kina.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2008 opførte bevilling på403,3 mio. kr. under § 06.34.01. Miljø- og klimabistand i udviklingslande m.v.
b.
BaggrundKinas bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2006 beregnet til USD2000. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 10,1 pct. i 2006, og dengennemsnitlige realvækst var 9,2 pct. for perioden 1990-2006. Indbyggertalletskønnedes i 2005 at være 1,3 mia., og den årlige befolkningstilvækst forperioden 1990-2005 var i gennemsnit 0,9 pct. Den langfristede offentligeudlandsgæld opgjordes i 2005 til USD 82,9 mia. Kina er af Verdensbankenklassificeret som tilhørende gruppen af lavt forgældede lande.Den kraftige økonomiske vækst i Kina medfører en dramatisk stigning ienergiforbruget. Kinas regering har med en række politiske, strategiske oglovgivningsmæssige initiativer prioriteret en større anvendelse af vedvarendeenergi. Målet er, at vedvarende energis andel af det totale energiforbrug skalstige fra 7,5 pct. i 2005 til 10 pct. i 2010 og 15 pct. i 2015.Med vedtagelsen af Miljøstrategien i 2004 (Strategi for Danmarksmiljøindsats i udviklingslandene 2004-2008) blev det besluttet at undersøgemulighederne for miljøsamarbejde om bæredygtig energi med Kina i lyset afde store miljømæssige udfordringer, som landet står overfor. Et centraltfokus er klima og vedvarende energi med baggrund i Kinas ambitiøse planerfor vedvarende energi og en stigende erkendelse af landets betydning for detglobale klima og som vigtig partner i en international klimaløsning.Fra kinesisk side blev der udvist stor interesse for et samarbejde medDanmark om vedvarende energi. Et samarbejde med Kina blev indledt i 2006med støtte til udvikling af vindenergi i Kina, jf. Akt 37 24/11-2005. Detteprogram ventes afsluttet med udgangen af 2009.
2Det danske samarbejde med Kina inden for miljø- og energiområdetomfatter endvidere klimaprojektudvikling og køb af C02-kreditter. Danmarkhar siden 1994 ydet blandede kreditter til 52 projekter i Kina med en samletestimeret kontraktsum på 1,8 mia. kr. Over 80 pct. af disse bevillinger er tilmiljørelaterede projekter. Derudover støttes gennem Business-to-Businessprogrammet vedrørende miljø (B2B-Miljø) forretningspartnerskaberindenfor miljøområdet, herunder vedvarende energi. IFU har investeret i syvmiljørelaterede projekter i Kina.ProjektbeskrivelseDet overordnede formål med bistanden til vedvarende energi i Kina er atbidrage til gennemførelse af den kinesiske regerings politikker og strategierfor miljøforbedring samt reduktion af drivhusgasser gennem øget anvendelseaf vedvarende energi. Programmet bygger på erfaringer med detigangværende vindenergiprogram, der i 2006 igangsattes med fokus på trenordøstlige provinser. Det nye program har et bredere sigte med udvikling afinstitutionel kapacitet på nationalt niveau til fremme af flere former forvedvarende energi, især vind-, sol- og bio-energi. Samarbejdspartneren erKinas Nationale Energiadministration, herunder Den KinesiskeEnergiforskningsinstitution. Programmet har to komponenter.Den første komponent har til hensigt at styrke den kinesiske regeringsinstitutionelle kapacitet til at udvikle strategier for øget anvendelse afvedvarende energi. Afhængigt af den hurtige udvikling i Kina kan dennekomponent omfatte såvel forberedelse som opstart af et nationalt center forvedvarende energi. Det forventes, at centret vil få til opgave at formulerestrategier, handlingsplaner og lovgivning til fremme af vedvarende energi.Komponenten vil endvidere omfatte et informations- og analysecenter forvedvarende energi.Den anden komponent har til hensigt gennem en innovationsfacilitet atstøtte samarbejde om vedvarende energi mellem kinesiske og danskeforskningsinstitutioner. Der forventes et princip om medfinansiering pågennemsnitligt 50 pct. fra de deltagende partnere samtidigt med, at der kaninddrages andre nationale programmer.
Der vil blive finansieret programadministration over det danske bidrag ihenhold til gældende kinesisk praksis for donorsamarbejde.Administrativeenheder vil blive placeret i den kinesiske Energiforskningsinstitution ogstøtte den kinesiske programledelse, herunder forestå administration afkorttidskonsulenter, udbetalinger, regnskaber, monitering og rapporteringsamt administration af innovationsfaciliteten. En international rådgiver vilblive tilknyttet programmet.
3BudgetDet samlede budget andrager 100,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:Komponent 1 Institutionel udvikling……………………Komponent 2 Innovationsfacilitet.………………….…Programadministration…………………………………International rådgiver……………………………………Monitering og reviews……………………………………Uallokerede midler…………………………………I alt………………………………………………………44,4 mio. kr.34,9 mio. kr.8,6 mio. kr.5,3 mio. kr.2,3 mio. kr.4,5 mio. kr.100 mio. kr.
Herudover vil Kina bidrage med mindst 225 mio. kr. til programmet, ogforventer yderligere at træffe beslutning om bidrag på 375 mio. kr.Tilsagnet vil blive afholdt med 100 mio. kr. under § 06.34.01.20. Bilateralemiljøindsatser. Tilsagnet vil blive udbetalt i årene 2009-2013.Væsentlige risikoelementerDen væsentligste risiko for programmets gennemførelse er, at de kinesiskemyndigheder i sidste ende vælger ikke at etablere det planlagte nationalecenter for vedvarende energi. Der er med en fleksibel tilgang i komponent 1og en tæt programmonitering taget højde for dette. Sektorstudierne vil fortsatkunne lede til kinesiske beslutninger om at finansiere gennemførelse afsektorstrategier, og en del af det institutionelle forarbejde vil også kunnebruges i en løsere netværksorganisation. Et andet risikoelement kunne være,at der blandt kinesiske og danske aktører på området ikke er tilstrækkeliginteresse for innovationsfaciliteten. Der har imidlertid været betydeliginteresse i designfasen, og fleksible mekanismer for de individuelle projekterkan yderligere øge interessen for faciliteten.c.d.e.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvortotaludgiften overstiger 33 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2008 afgives tilsagn på i alt 100 mio. kr. i støtte til udvikling afvedvarende energi i Kina.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2008 opførte bevilling på403,3 mio. kr. under § 06.34.01. Miljø- og klimabistand i udviklingslande m.v.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.